کدخبر:1624/14040514

14 مرداد 1404

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان: به کمتر از بیست دانشگاه اجازه دهیم خود اندیشه کنند تا پر آوازه ترین دوره آموزش عالی را رقم زنیم
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان در آئین تکریم و معارفه رییس این دانشگاه، با انتقاد از این که سال ها برای دانشگاه ها به طور متمرکز تقدیر کرده ایم، پیشنهاد داد تا به کمتر از بیست دانشگاه اجازه دهیم خود اندیشه کنند تا پر آوازه ترین دوره آموزش عالی را رقم زنیم.

دکتر سید مهدی ابطحی گفت: هر چند می توانیم به آمار تولید دستاورد های مکتوب وفناوری های داخلی و تاب آوری ناشی از آن ها و به شاخص های جهانی، رتبه های مختلف بسنده کنیم، اما روند، نامطلوب آموزشی و فاصله بزرگ مفهومی در رسیدن به دانشگاهی کارآفرین و متناسب با توسعه مطلوب کشور، دستیابی به نیروی انسانی خلاق از بستر آموزش عالی را دشوار کرده است.
وی، بزرگترین مزیت ایران زمین را برخورداری از نیروی انسانی توانا دانست و تصریح کرد: روند نامناسب امروز که سبب از دست رفتن این مزیت به مرور زمان شده است، به مجموعه ای از عوامل مرتبط است که نشان می دهد اگر ما به طور سیستماتیک نتوانسته ایم توسعه ای پایدار را به امر فعال در آوریم در عوض به طور نظام مند مشکلات ایجاد کرده ایم!
وی افزود: تربیت نیروی انسانی پاسخگو به نیازهای صنعت، آموزش فراگیر کسانی که صرفا می خواستند در زمینه ای خاص بیاموزند، تربیت نیروهای خلاق کارآفرین و دفاع از حیثیت علمی کشور و پرورش نخبگان در عرصه بین المللی از جمله بخش های زیرنظام آموزش عالی کشور است.
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: اکنون که در طول پنج ده ققنوس دانشگاه های بزرگ صنعتی برخاسته است، دانشگاه کار منحل شده، در دانشگاه های با مأموریت ترویج دانش،دانشجویان دکترای تخصصی آموزش می بینند و جغرایای وسیع کشور، به همراه نگاهی غیر درست در مورد عدالت، توسعه دهندگان دانشگاه ها را به توزیع ناکار آمد امکانات کشانده است و سرمایه اساتید با سابقه دانشگاههای غیر انتفاعی چون دخان از سر این موسسات برآمده، آیا راهی برای برون رفت از این آشفتگی وجود دارد؟ 
وی با اشاره به قدرت خود پالایی ایران به عنوان کشوری بازآفرین، افزود:حتما در هر شرایطی راه حل هایی عقلانی وجود دارد به شرط آنکه متولی این حرم به آن حرمت نهد و وزارت عتف به دانشگاه های سطح اول کشور اجازه دهد تا با اختیار کامل، رشته هایی نو ایجاد کنند، دانشکده هایی نوین پی ریزند، برخی رشته ها را تعطیل کنند، برخی دانشکده ها را ادغام کنند، نسبت دروس اختیاری و اجباری را خود تنظیم کنند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را غیرمتمرکز انتخاب کنند، طول دوره های آموزشی خود را طراحی کنند، فرآیند جذب اساتید را تماماً خود انجام دهند، ضوابط تبدیل وضعیت به ترفیع و ارتقاء را خود تعین کنند و خود بسازند و خود هدایت کنند.
ابطحی، با انتقاد از این که سال ها برای دانشگاه ها به طور متمرکز تقدیر کرده ایم، پیشنهاد داد تا به کمتر از بیست دانشگاه اجازه دهیم خود اندیشه کنند تا پر آوازه ترین دوره آموزش عالی را رقم زنیم.
سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان، با نقد سیاست های وزارت عتف در حوزه آموزش عالی تصریح کرد: آن چنان دانشگاه ها منتظر فرمان مانده اند و حداکثر در شوراهای مشورتی وزارت، اصلاحات با بردکوتاه انجام داده اند که آزادی خود را، خود سلب کرده اند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.