کدخبر:1627/20241008

16 مهر 1403

در برنامه گرامیداشت روز زاینده رود دانشکده منابع طبیعی:
لقب" پهلوان زاینده رود" به قهرمان المپیک 2024 اهدا شد
روز زاینده‌رود و نشست زیست‌بوم گفت و گو - ۱۶ مهرماه- با تجلیل از دکتر علیرضا مختاری قهرمان المپیک ۲۰۲۴ و حضور دانشجویان و اساتید در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر نورالله میر غفاری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و عضو هیئت‌علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان اینکه در تقویم روز ۱۸ مهرماه به‌عنوان روز زاینده‌رود انتخاب شده است اظهار داشت: زاینده‌رود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های فلات مرکزی که در دهه اخیر به علت توسعه ناپایدار با بحران خشکسالی روبه‌رو است و پیامدهای زیستی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.

میر غفاری ادامه داد: مهم‌ترین نقش دانشگاهیان در حوزه زاینده رود آموزش و پژوهش و ارائه طرح و برنامه‌های احیا رودخانه زاینده‌رود و حفظ اکوسیستم طبیعی است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی مطرح کرد: دانشکده منابع طبیعی با تعریف پایان‌نامه‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی در حوزه آبخیز زاینده‌رود، پوشش گیاهی، مطالعات کیفیت منابع آب زاینده رود و تالاب گاوخونی در این زمینه پیشتاز بوده است.

وی به شکل‌گیری جمعیت پیام سبز با همکاری دانشکده منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: این مجموعهٔ پس از سی‌سال فعالیت از طریق ارتباط اجتماعی با تشکل‌های مردم‌نهاد، جامعه را پیرامون مسائل زاینده‌رود حساس‌تر کرده است.

دکتر امیر مظفر امینی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه اولین مسئله در خشکی رودخانه زاینده‌رود عدم تراز مصارف و منابع است افزود: توسعه ناپایدار و بیش از طرفیت در مناطق کشاورزی، شهری و صنعتی منجر به عدم تعادل در میزان تولید و مصارف منابع طبیعی شده است.

وی در ادامه بیان داشت: عدم مدیریت آبخیزداری، کشت برنج و نیشکر در زمین‌های نامناسب، توسعه صنایع و کارخانه‌ها در مناطق کویری و افزایش جمعیت این بحران را تشدید می‌کند.

دکتر علیرضا مختاری قهرمان المپیک ۲۰۲۴ نیز در این مراسم مطرح کرد: به اصفهان متعهد هستم تا زمانی مسابقه می‌دهم صدای مظلومیت زاینده رود باشم و پرچم زاینده‌رود را بالا ببرم.

وی افزود: خواسته مردم اصفهان از نمایندگان مجلس پیگیری احیای آب زاینده‌رود است. گفتنی است؛ روز ۱۸ مهر ماه در سال ۱۳۸۲ از سوی تشکل‌های زیست‌محیطی استان اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری به عنوان «روز نکوداشت زاینده رود» نامگذاری شد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.