کدخبر:1432/13990818

18 آبان 1399

نشست سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری
پنجاه و چهارمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت مجازی و با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در این نشست که صبح امروز یکشنبه 18 آبان ماه برگزار شد، وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بیان این که طرح ساماندهي آموزشي عالي در نقشه جامع علمي كشور مورد تأكيد قرار گرفته و مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، گفت: اجرايي شدن این طرح منوط به همکاری بسیار نزدیک و هماهنگ کلیه دانشگاه ها مراکز آموزش عالی کشور است.

دکتر منصور غلامی افزود: انتظار مي رود دانشگاه ها از اجرای این طرح پشتیبانی و در راه تحقق آن همکاری لازم را داشته باشند چرا كه اجراي آن به نفع نظام آموزش عالی کشور است.

وي، هم افزايي بين دانشگاه هاي بزرگ وكوچك در اين طرح را قابل اهميت دانست و تأكيد كرد: با اجراي طرح ساماندهي آموزشي عالي كشور، دانشگاه ها مي توانند از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند و اختيارات خاصي را در سطح شبكه علمي به اشتراك قرار دهند كه این امر در مجموع به نفع توسعه آموزش عالي و رشد دانشگاه هاي كوچك تر خواهد بود.

غلامی، بازنگري سياست دانشگاه ها در طرح هاي راهبردي را با نگاه به وضعيت موجود كشور در برخورد با بيماري كرونا، بسیار مهم دانست و افزود: مأموریت گرایی در حوزه ساماندهی و توسعه آموزشی مراکز آموزش عالی کشور، به طور جدي ایجاب می‌کند که همه دانشگاه ها طرح هاي راهبردی خود را مورد بازنگری قرار دهند و در اصلاحات و برنامه‌های تکمیلی که صورت می‌گیرد فضاي جديد آموزشي و هدف‌گذاری دوباره اي را مورد توجه قرار دهند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين كه تلاش هاي محققان كشور ما همراه با تحولات علمي دنيا روند خوب و  مناسبي داشته است، تصریح کرد: مشكلات و مسايل داخلي نبايد مانعي براي عقب ماندن از قافله علمي دنيا باشد، بلكه لازم است در برنامه ريزي هاي آموزش عالي به توسعه و تحول علوم مختلف دنيا، رشته هاي جديد و بين رشته اي و علوم پايه توجه بيشتري داشته باشيم.

وی تحقق اهداف آموزش عالي و به ثمر رساندن مأموریت هایی که برای تربیت نیروی انسانی ماهر نياز است را مستلزم توانمندسازی مراکز آموزش عالی به خصوص مراکز آموزش عالی کوچک دانست و ابراز اميدواري كرد: با توجه به شرایط زمانی که قرار داریم حاصل این نشست هاي تخصصي ، برای رفع کاستی‌ها و بهبود مأموریت‌ها و اقدام ضروري به سرعت مورد استفاده قرار گيرد.

در ابتدای این نشست رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بالاترين سرمايه گذاري براي تأمين تجهيزات و زيرساخت هاي برگزاري كلاس هاي آنلاين و ارتقاء كيفيت آموزش در دانشگاه صنعتي اصفهان در دوران همه گيري كویيد 19 انجام شده است.

دكتر سید مهدی ابطحي  با بيان اين كه با همگرايي بين بخش هاي مختلف دانشگاه، در حوزه آموزش شرايط مناسبي فراهم شده است افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان تمام بودجه و امكانات خود را به كار گرفت تا آموزش دانشجو يك روز هم عقب نيافتد.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های خوبی که در تجربه آموزش مجازي كسب كرديم، مي توانيم شبکه ملی آموزش كشور را تقویت کنیم و از آموزش با كيفيت دانشگاه هاي كشور به عنوان نقاط قوت مان در ارتباطات علمي با کشورهای فارسی زبان استفاده نمائیم.

رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان،تلاش های معاونت آموزشی وزارت علوم برای افزایش اختیارات دانشگاه در حوزه آموزشی و ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را قابل تقدير دانست و خاطر نشان کرد: دستاوردهاي پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری  معاونان آموزشی سراسر کشور در تقويت شبكه علمي كشور مؤثر واقع شود.

در اين نشست ، معاون آموزشي وزارت عتف به تشريح راهبردهاي اخذ مجوز رشته – گرايش توسط دانشگاه و مراكز آموزش عالي پرداخت.

دكتر علي خاكي صديق با بيان اين كه، در چند سال گذشته توجه اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارتقاي کیفیت در آموزش عالی بوده است گفت: توجه به استقلال دانشگاه‌ها و آزادی عمل در حوزه کاری آن ها در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است. نمونه بارز این موضوع مسئله آموزش الکترونیک در دوران شيوع ویروس كرونا است كه خوشبختانه کشور در این زمینه یک موفقیت ملی کسب کرد.

خاكي صديق اذعان داشت: در ارتباط با تعیین و تخصیص ظرفیت دانشجو و مجوز اجرای رشته گرایش‌های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی بايد به دانشگاه ها و براساس ارزيابي ها و رده بندي هاي دانشگاهي واگذار شود.

وي با بيان اين كه واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها براساس وضعیت علمی کنونی، وضعیت مدیریتی و سابقه و عملکرد دانشگاه‌ها است، افزود: رتبه بندي دانشگاه ها براي تخصیص ظرفیت دانشجو و مجوز اجرای رشته گرایش‌های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی يك مدلي دارد كه دانشگاه ها بايد از آن تبعيت كنند.

معاون آموزشي وزارت علوم، از اهميت ارزشیابی مراکز آموزش و یادگیری الکترونیکي با توجه به بیماری كرونا ياد كرد و گفت : طرح نظام جامع اعتباربخشی و ارزشیابی مراکز آموزش و یادگیری الکترونیکي به وزارت علوم ارائه شده و امسال مراکز آموزش عالی را از دیدگاه آموزش الکترونیکی  ارزشیابی و رتبه بندی مي كنيم كه طبیعتاً میزان تخصیص اعتبار و بودجه ها  با جایگاه علمی دانشگاه‌ها ارتباط مستقیم خواهد داشت.

سخنرانی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی این وزارت خانه، دبیران مناطق آموزشی کشور و برگزاری نشست های تخصصی در سطح معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی، از دیگر بخش های پنجاه و چهارمین اجلاس سراسری  معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور بود.

گفتنی است: اجلاس یک روزه معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور از صبح امروز به صورت مجازی و با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان در حال برگزاري است.

گزارش تصويري

خبر مرتبط (تأکید وزیر علوم بر ساماندهي آموزشي عالي کشور و ارتقاء بهره وری دانشگاه ها)

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.