کدخبر:1529/13980913

13 آذر 1398

با حضور متخصصان، مدیران و محققان کشور:
بررسی آخرین یافته های رادار و سامانه های مراقبتی و اویونیک کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان+گزارش تصويري
ششمین کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران و چهارمین کنفرانس ملی اویونیک ایران صبح امروز 13 آذرماه با حضور متخصصان، محققان، مدیران ارشد این دوحوزه و صنایع مرتبط در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

 

دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه مفاهیم نوآوری و فناوری پیشتاز و مسلط است

رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان در اين مراسم با بیان اين كه اين دانشگاه بر اساس دسته بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک دانشگاه فراملی با مأموریت اثربخشی ملی و بین‌المللی است؛ به  بيان برخی از ویژگی‌های دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و گفت: آینده نگری و توجه به نیازهای آینده کشور از مهمترين آن ها محسوب مي شود.

دكتر سيد مهدي ابطحي، با اشاره به اين كه یک دهه پس از ایجاد مفهوم پارک‌های علم و فناوری در دنیا، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در دهه 70 شمسی در دانشگاه صنعتی اصفهان معماری شد. افزود: این آینده‌نگری دانشگاه را نسبت به نیاز کشور نشان می‌دهد.

وي با بیان اين كه مدیریت نوآوری و تجاری سازی فناوری براي نخستين بار در اين دانشگاه شکل گرفت، تصریح کرد: آیین نامه مشارکت اعضای هیئت علمی در شرکت‌های دانش‌بنیان نيز در دانشگاه صنعتی اصفهان تدوين و سپس ملي شد.

رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر اين دانشگاه را يك مجموعه سرآمد در این مسیر دانست و افزود: در سال 1364 هسته پژوهشی با موضوع رادار مراقبت هوایی تشکیل شد و حمایت خوب صنعت را به دنبال داشت.

ابطحي حمايت 10 ساله از پایان نامه‌ها را زمينه شكل گيري پژوهشکده رادار در آن زمان عنوان كرد و با تأكيد بر نقش بسیار کلیدی پژوهشکده فاوا در اکوسیستم فناوری، گفت: رفع نیازهای استراتژیک کشور مهمترين موضوع پژوهشكده فاوا محسوب مي شود.

رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ناشناخته بودن اهمیت راهبردی اویونیک در كشور در ابتداي ورود دانشگاه به اين موضوع، افزود: خوشبختانه در حال حاضر اين رشته یکی از فناوری‌های پيشرو در دانشگاه صنعتی اصفهان است و علاوه بر ايجاد دوره کارشناسی ارشد اين رشته، شاهد انتشار منظم نشریه اویونیک بوده و اینک نیز چهارمین کنفرانس اویونیک برگزار می‌شود.

وي تسلط به مفاهیم نوآوری و فناوری را دومین ویژگی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان كرد و گفت: جزو اولین دانشگاه‌هایی هستیم که دفتر انتقال فناوری را تشکیل داده و واحدها و هسته‌های فناوری در آن شکل گرفتند و در مرکز رشد دانشگاه نيز شرکت هاي دانش بنیان خوبي داريم كه در شهرک علمی تحقیقاتی مستقر هستند.

ابطحي انسجام و روحیه کار گروهی و توجه به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و خط پژوهشی را از ديگر ویژگی هاي قابل توجه در دانشگاه صنعتي اصفهان دانست و ادامه داد: اين دانشگاه یک ساختار منسجم و سیستماتیک دارد و خود را ملزم به گارانتی کردن محصولاتش می‌داند.

رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان رویکرد اين دانشگاه در طرح تحول راهبردی را، توجه به فناوری‌های سرآمد و سرآمدان دانشگاه عنوان كرد و با اشاره به ورود به عرصه شتاب دهندگی و سرمایه گذاری ریسک پذیر، گفت: اين دانشگاه در صندوق پژوهش و فناوری استان داراي سهمي مناسب و یک کرسی مدیریتي است و خود نیز به عنوان شتابدهنده به سرمایه‌گذاری خطرپذیر وارد می‌شود كه این موضوع به صنعت اطمینان می‌دهد با حمایت آن ها می‌توانیم گرنت هاي تقویت‌شده اي را طراحی نماییم.

وي با تأكيد بر عملكرد بسیار موفق دانشگاه صنعتی اصفهان در شبکه سازی و همکاری گسترده با نهادهای بیرونی براي حركت به سمت پژوهشکده‌های همکار با صنعت، اضافه کرد: در حال حاضر دو پژوهشکده در اين دانشگاه از نوع تقاضامحور در حال همکاری با صنعت هستند.

ابطحي با بيان لزوم توجه به مزیت‌های دانشگاه و تقویت آن ها بیان کرد: تصمیم‌گیری به موقع در حوزه‌های مختلف فناوری و پاسخ به موقع به آینده‌نگری در اين حوزه در دانشگاه براي استفاده حداكثري از توانمندي هاي مختلف ضروري است.

 

دانشگاه صنعتی اصفهان، خاستگاه رادار ایران

دبير كميته دائم کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران نيز در اين مراسم با اشاره به اين كه کنفرانس رادار برای نخستین بار در سال 1388 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: كميته دائمي کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران در سال 1396 از مجموعه دست‌اندرکاران صنعت رادار و دانشگاه‌های مختلف تشکیل شد.

دكتر نائبي، دانشگاه صنعتی اصفهان را خاستگاه رادار در كشور دانست و با بيان اين كه اين دانشگاه پیش از همه دانشگاه‌های کشور وارد موضوع رادار شده است، افزود: براي نخستین بار، تدریس درس رادار در این دانشگاه انجام شده و برای اولین بار نيز انجام پروژه راداري در دانشگاه صنعتي اصفهان صورت گرفته است.

وي با یادآوری تلاش‌های شهید ستاری برای ورود به حوزه خودکفایی در صنعت رادار ايران، به نزدیک بودن مباحث حوزه رادار و اويونيك اشاره و ابراز امیدواری کرد که صنعت اويونيك كشور نيز هر چه زودتر به بالندگي صنعت رادار در ايران برسد.

نائبي با اعلام اين كه هفتمين کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران در آبان ماه سال آينده به میزبانی دانشگاه مالک اشتر تهران برگزار خواهد شد، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان تیرماه 99 مقالات خود را به این کنفرانس ارسال نمایند.

 

موفقيت در حوزه رادار بعنوان الگویی برای دیگر زمینه ها /

اعتماد به قشر جوان تحصيل کرده، كليد حل مشكلات كشور

رئيس ششمين كنفرانس ملي رادار و چهارمين كنفرانس ملی اويونيك نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به پيشرفت هاي بسيار خوب حوزه رادار در كشور گفت: اگر در این بخش اتفاقات خوبي رخ دهد منحصر به حوزه رادار نخواهد ماند، همانطور كه در جاي جاي دنيا وقتي يك فناوري در بستر نظامي شكل مي گيرد، سرريز تحقيقات آن در بقيه قسمت هاي غير نظامي نيز پيشرفت هايي را به وجود مي آورد.

دكتر سيد محمود مدرس هاشمي خاطر نشان كرد: ما بايد از موفقيت در حوزه رادار درس بگيريم و بدانيم به راحتي مي توانيم اين موفقيت را در ديگر عرصه ها نيز تكرار كنيم.

وی اطمينان و اعتماد به قشر جوان تحصيل كرده را كليد حل مشكلات كشور دانست و افزود: ما اين موضوع را در بحث رادار به چشم خود مشاهده كرده ايم. شايد 30 سال پيش كسي تصور نمي كرد كه ما بتوانيم يك رادار داخلي با اين همه امكانات بسازيم اما اين دستاورد به همت جوانان آن زمان كه امروز پيشكسوتان اين عرصه هستند ميسر شده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين كه در گذشته پروژه هاي مشترك دانشگاه با صنايع دولتي و غير دولتي به دليل عدم وجود واحد تحقيق و توسعه قوي در صنعت محصول محور بود، افزود: امروزه واحد هاي تحقيق و توسعه بسيار قدرتمندي در مجموعه هاي نظامي و غير نظامي و شركت هاي بسيار پيشرو و فناور در اين حوزه داريم.

مدرس هاشمي با اشاره به تأخير زياد آغاز كار حوزه اويونيك نسبت به حوزه رادار در كشور، گفت: خوشبختانه مجموعه هاي بسياري در كشور در اين حوزه شكل گرفته است و در دانشگاه صنعتي اصفهان نيز پژوهشكده اويونك در حين طرح بزرگ ساخت هواپيماي 150 نفره شكل گرفت و فعاليت های خوبی نیز تاکنون داشته است.

وی ارائه مقالات، هشت كارگاه آموزشي، دو ميزگرد و نمايشگاه دستاورد هاي صنايع، دانشگاه ها و شركت ها را از جمله برنامه هاي ششمین کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران برشمرد و افزود: تعداد مقالات ارايه شده به چهارمين كنفرانس ملي اويونيك 50 مقاله بوده است كه كميته علمي از اين ميان تعداد 33 مقاله را براي ارايه در اين كنفرانس پذيرفته است.

رئيس ششمين كنفرانس ملي رادار و چهارمين كنفرانس اويونيك برگزاري دو كارگاه آموزشي، يك ميز گرد با موضوع اويونيك و نمايشگاه مشترك با موضوع رادار را از ديگر برنامه هاي اين كنفرانس بيان كرد و ادامه داد: تبادل نظر صاحب نظران از مهمترين اهداف ما از برگزاري كنفرانس است و اميدواريم از آخرين دستاورد هايي كه محققان در كشور به دست آورده اند بهره مند شويم.

در حاشیه این رویداد بزرگ علمی نمایشگاهی از دستاوردها و یافته های نوین صنایع رادار و الکترونیک هوانوردی کشور توسط مراکز پژوهشی دانشگاهی، دستگاه های مرتبط و شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان ارائه شده است.

شایان ذکر است: ششمین کنفرانس رادار و سامانه های مراقبتی ایران و چهارمين كنفرانس ملي اويونيك، با فراهم نمودن بستری مناسب جهت گردهمایی متخصصان، دانشمندان و صاحبان صنایع در این حوزه به منظور همگرایی بیشتر در فعالیت های علمی، پژوهشی و صنعتی تا عصر فردا پنجشنبه 14 آذرماه در دانشگاه صنعتي اصفهان ادامه خواهد داشت.

گزارش تصويري

گزارش تلويزيوني

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.