کدخبر:1921/13960802

2 آبان 1396

توسط رئیس و معاونین دانشگاه صنعتی اصفهان:
تشریح مهم ترین اقدامات و دستاوردهای دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه+گزارش تلویزیونی
نشست خبری رئیس و معاونین دانشگاه صنعتی اصفهان، صبح امروز با حضور خبرنگاران خبرگزاری ها، مطبوعات و رسانه های گروهی برگزار شد.

در این نشست که به مناسبت چهلمین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان و آغاز سال تحصیلی جدید و با هدف ارائه گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای این مجموعه عظیم علمی، آموزشی و پژوهشی برگزار شد، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به تشریح مهم ترین اقدامات و دستاوردهای این دانشگاه پرداخت.

هشت ارزش‌محوری بعنوان روح حاکم بر برنامه‌های مدیریتی دانشگاه صنعتی اصفهان

دکتر سید محمود مدرس هاشمی بیان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان چهل‌ سال پرتلاش و پرافتخار را سپری کرده است وامسال، چهلمین سال پذیرش رسمی دانشجو در این دانشگاه است.

وی با بیان این که در حال حاضر حدود 10 هزار دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول تحصیل هستند، افزود: از این تعداد سه هزار و 800  دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، یک هزار و 300 دانشجو در مقطع دکتری و مابقی نیز در مقطع کارشناسی هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد : در حال حاضر این دانشگاه دارای 14 دانشکده و 8 پژوهشکده است و بعنوان یک شهر دانشگاهی، با برخورداری از اراضی وسیع، امکانات گسترده و مهم‌تر از همه نیروی انسانی توانمند یکی از بهترین مجموعه‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این که بسیاری از دانشگاه‌های کشور این چنین فضایی را در اختیار ندارند و با مجموعه ای از ساختمان‌های پراکنده تشکیل دانشگاه داده‌ اند، تصریح کرد:دانشگاه صنعتی اصفهان به دلیل پایه‌ریزی بسیار خوبی که از ابتدای تأسیس در حوزه‌های مختلف انجام شده، یک دانشگاه مکتب ساز و هویت ساز است.

مدرس هاشمی مهم‌ترین دستاورد چهل سال فعالیت دانشگاه صنعتی اصفهان را حدود 50 هزار دانش آموخته در مقاطع و رشته‌های مختلف این دانشگاه دانست و افزود: هم اینک همگی آن ها در داخل و یا خارج از کشور افتخارآفرین هستند.

وی ادامه داد: موضوع پارک‌های علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان نخستین و بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری کشور، یکی از نوآوری‌های عرضه‌شده دانشگاه صنعتی اصفهان به کشور است و اساساً ایده پارک‌های علم و فناوری از دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و سپس در کشور تسری پیدا کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان هشت محور اصلی بعنوان ارزش‌های محوری و روح حاکم بر برنامه‌های مدیریتی دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: ایجاد آرامش خاطر و فضایی آرام برای دانشگاهیان، رعایت شأن و کرامت دانشگاهیان، ایجاد اعتماد بین مدیریت و کلیه آحاد دانشگاهیان، رعایت اعتدال در همه امور و پرهیز از افراط و تفریط و بهبود امنیت شغلی کارکنان، اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی، بخشی از این محورها می باشد.

وی اضافه کرد: استفاده مؤثر از خرد جمعی و مشارکت عمومی، حاکمیت بیشتر عقلانیت در همه امور دانشگاه، رعایت صداقت با دانشگاهیان و پرهیز از شعارزدگی و تبلیغات از دیگر ارزش‌های محوری و روح حاکم بر برنامه‌های مدیریتی دانشگاه صنعتی اصفهان در چهارسال گذشته بوده است.

مدرس هاشمی، ابراز امیدواری کرد که ان‌شاءالله نمره قابل قبول و خوبی را در حاکم کردن این ارزش‌ها در دانشگاه گرفته باشیم.

انجام بسیاری از اقدامات با مشارکت جمعی دانشگاهیان

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه به 15 هدف دنبال شده در طول چهارسال گذشته اشاره کرد و گفت: در نخستین گام، طرح تدوین برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان را از حدود دو سال و نیم گذشته آغاز کردیم.

وی افزود: برنامه‌ای می‌تواند در دانشگاه ضمانت اجرایی داشته باشد که خود دانشگاهیان در تدوین آن نقش داشته باشند و بالاخره طی چند ماه گذشته موفق شدیم طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان در افق 1404 را به تصویب هیأت امنای دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسانیم.

مدرس هاشمی اضافه کرد: چشم‌انداز، مأموریت، اهداف، اقدامات اجرایی و شاخص‌گذاری دانشگاه در این طرح تدوین شده است و در حال حاضر با یک سند مصوب روبرو هستیم که هر کسی بعنوان مسئول در دانشگاه در جایگاه‌های مختلف موظف به اجرای آن است.

وی با بیان این که در بسیاری از کارهای اجرایی دانشگاه، اقدامات را بصورت مشارکتی و با خرد جمعی جلو برده ایم، بیان کرد: رؤسای گروه‌ها و نماینده دانشکده‌ها در هیئت‌های مختلف با انتخابات و مشارکت اعضای هیأت علمی انتخاب شدند و با شکل گیری این فضای مشارکتی، پس از سه سال از انتخاب رؤسای 14 دانشکده دانشگاه صنعتی اصفهان، در انتخابات جدید نیز حدود 75 درصد مدیران دانشکده‌ها مجدداً از انتصاب شدگان در ابتدای فعالیت در سال 92 هستند.

تشکیل اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور به ابتکار دانشگاه صنعتی اصفهان

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، تأثیرگذاری و ارتباط مؤثر در استان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بعنوان دیگر هدف مورد نظر در این دوره عنوان کرد و گفت:  خوشبختانه اکنون وضعیت بسیار خوبی در وزارتخانه داریم و به بسیاری از برنامه‌های این دانشگاه اعتماد می شود؛ به نحوی که برخی از آیین‌نامه‌هایی که این وزارتخانه قصد تدوین آن را دارد، در این دانشگاه بصورت خودجوش در گذشته تدوین شده و با بررسی در وزارت علوم بصورت یک آیین نامه کشوری ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: اخیراً نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین و تهیه برخی از آیین نامه ها را به ما سفارش می‌دهد و این نشان‌دهندة جایگاه دانشگاه صنعتی اصفهان در کشور است.

مدرس هاشمی با بیان این که خوشبختانه توانسته‌ایم در استان اصفهان ارتباط خیلی خوبی با همه ادارات استان شامل استانداری، شهرداری و دیگر سازمان‌ها داشته باشیم، افزود: در چالش‌های اساسی استان مانند محیط زیست وارد شده ایم و اخیراً یک قرارداد بزرگ در این زمینه با مشارکت شهرداری داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: در بحث آب نیز پروژه بسیار بزرگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری اصفهان آغاز نموده ایم.

مدرس هاشمی با اشاره به ابتکار دانشگاه صنعتی اصفهان در برگزاری نخستین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور در دی‌ماه سال 93 و با حضور 13 دانشگاه، اضافه کرد: تاکنون 15 نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور برگزار شده و این نشست‌ها تأثیر بسیار مثبتی در مسائلی همچون مالیات طرح‌های پژوهشی و بودجه دانشگاه‌ها درکشور داشته است.

توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان در طرح ویژه "تم دانش"

وی، توسعه کمی هدفمند و رشد کیفی در آموزش را بعنوان دیگر هدف مهم دنبال شده در دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد و افزود: از جمله کارهای صورت گرفته در این بخش می‌توان به تأسیس دفتر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه اشاره کرد که وظیفه رصد کردن رشته‌ها، گرایش‌ها، سرفصل ها و بروزرسانی آن ها را دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در بخش توسعه کمی هدفمند، رشته‌های مهمی که یا بین رشته‌ای هستند یا با محیط و منطقه دانشگاه صنعتی اصفهان سازگاری دارند را دنبال کردیم و مجوز آنها را گرفتیم که از جمله این رشته‌ها می‌توان به مهندسی پزشکی، کارشناسی وکارشناسی ارشد نفت، گلخانه و گرایش سنگ در رشته معدن اشاره کرد.

وی طراحی و اجرای"تم دانش" که مخفف توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان است را از دیگر مصوبات و اقدامات در این راستا عنوان کرد و گفت: در این طرح که برای ورودی های سال 95 به بعد اجرا شد، هر دانشجوی کارشناسی در طول یک دوره چهار ساله که در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به تحصیل است، موظف است علاوه بر دروس رسمی، در شش دوره مهارتی نیز شرکت کند و گواهی‌نامه حضور در این دوره‌ها نیز به او تعلق می‌گیرد.

مدرس هاشمی افزود: از جمله دوره‌های این طرح می‌توان به دوره‌های بازاریابی، مذاکره، نحوه تأسیس شرکت، روان‌شناسی، نحوه ارتباط، تعمیر خودرو و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

وی انجام اقدامات مؤثر در زیرساخت‌های کیفی دانشگاه صنعتی اصفهان، رشد قابل توجه در جذب دانشجویان نخبه و به کارگیری اساتید برجسته را از دیگر اقدامات در این حوزه بیان کرد و ادامه داد:  تجهیزات پهنای باند این دانشگاه از سال 92 تاکنون چهار و نیم برابر شده است و در حال حاضر 450 مگابیت پهنای باند شبکه داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، تصریح کرد: حمایت از تزهای تحصیلات تکمیلی در سال 92 تاکنون چهار برابر شده و این در حالی است که بودجه دانشگاه‌ها به صورت معمول بین 10 تا 12 درصد در هر سال افزایش می یابد.

خرید تجهیزات متعدد پژوهشی و آموزشی

مدرس هاشمی، به روز نمودن تجهیزات و لوازم آزمایشگاه ها را دیگر هدف دنبال شده در دوره مدیریتی خود عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات دانشگاه‌های بزرگ و مخصوصاً دانشگاه تخصصی صنعتی اصفهان این است که تجهیزاتشان، به روز نیست.

وی ادامه داد: در این زمینه تلاش خیلی زیادی داشته‌ایم و ضمن خرید حدود دو میلیارد تومان از نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل کشوردر هرسال، درمجموع هشت میلیارد تومان در این حوزه و حدود 9 میلیارد تومان در بخش تجهیزات آموزشی خریداری نموده ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که بیش از سه میلیارد تومان تجهیزات های تک خریداری کرده‌ایم که ان‌شاءالله ظرف چند روز آینده در دانشگاه نصب و راه اندازی خواهد شد، افزود: این دانشگاه در حوزه تجهیزات نیازهای ضروری زیادی دارد که امیدواریم با بهتر شدن وضع کشور بتوانیم در این جهت حرکت نماییم.

رتبه دوم کشور در تولید مقالات یک درصد برتر

وی حفظ و ارتقای کمی وکیفی دستاوردهای پژوهشی در بخش تولید علم را از دیگر اهداف دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد و گفت: اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه در سال 2016 بیش از یک هزار و 430 مقاله ISI منتشر کرده‌اند که بر این اساس سرانه تولید مقاله هر عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نزدیک به 3 است.

مدرس هاشمی افزود: از جهت تولید مقالات یک درصد برتر دنیا، دانشگاه صنعتی اصفهان دارای رتبه دوم کشور پس از دانشگاه تهران است، از نظر ارجاع به مقالات در دنیا رتبه 91 هستیم و متوسط ارجاع به هر مقاله دانشگاه صنعتی اصفهان چیزی در حدود 9 و شش دهم ارجاع است.

وی با بیان این که این دانشگاه در حوزه کیفیت بخشی، کمیته‌ای را به نام کمیته علم‌سنجی تشکیل داده و مصوبات بسیار خوبی داشته است، افزود:برای مقابله با تخلفات پژوهشی که خدا را شکر در دانشگاه صنعتی اصفهان بسیار بسیار اندک است، گروه بررسی تخلفات پژوهشی شکل گرفته و وظایف آن بسیار جدی دنبال می‌شود.

عقد قرارداد 65 میلیارد تومانی با وزارت نفت

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، ایفای نقش در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، و ارتباط با صنعت و حوزه فناوری را دیگر هدف دنبال شده طی سال های اخیر بیان کرد و گفت: این دانشگاه تاکنون حدود دو هزار و 300 طرح صنعتی با بخش های مختلف قرارداد بسته است.

مدرس هاشمی با بیان این که در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ دانشگاه صنعتی اصفهان وارد برخی طرح‌ها شدیم، افزود: در طرح بسیار بزرگی که با شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی کشور آغاز گردیده، ضمن عقد قرارداد حدود 65 میلیارد تومانی، تعداد زیادی از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و ساختارهای پژوهشی دانشگاه درگیر می شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از تحقیقات ما در این راستا هدفمند می‌شوند و همین موضوع را در حوزه آب و محیط زیست نیز داریم. بنابراین دانشگاه به سمت هدفمند کردن تحقیقات و پژوهش جلو رفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل کارگروه‌ های ارتباط با صنعت با حضور کارشناسان صنعتی را ازدیگر اقدامات در این حوزه بیان کرد و اظهار داشت: در توسعه فناوری و توجه به نوآوری و خلاقیت نیز فعالیت‌های خوبی انجام گرفته که حدود سه سال پیش، مدیریت نوآوری و تجاری سازی دانشگاه صنعتی اصفهان را ذیل معاونت پژوهشی دانشگاه تشکیل دادیم.  

وی اضافه کرد: این مدیریت، یک الگو و مدل را برای بحث تبدیل ایده به ثروت تدوین کرد که در وزارت علوم نیز مورد توجه واقع شد.

مدرس هاشمی با اشاره به تأسیس مرکز نوآوری دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: دراین مرکز با حمایت مالی و تجهیزاتی و ارائه فضا و امکانات، از ایده‌های اساتید و دانشجویان به مدت یک سال تا یک سال و نیم پشتیبانی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر این ایده به تولید محصول بیانجامند، یک شرکت دانش بنیان تأسیس خواهد شد و از آن پس در مرکز رشد دانشگاه صنعتی اصفهان که با توافق شهرک علمی تحقیقاتی در این شهرک مستقر شده است، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مدرس هاشمی با بیان این که شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تجربه بسیار زیادی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، افزود: در حال حاضر 40 شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه صنعتی اصفهان، در مرکز رشد شهرک علمی تحقیقاتی مستقر هستند و در مرکز نوآوری دانشگاه نیز حدود 25 واحد فناور، مشغول کار بر روی ایده‌های خود هستند.

وی افزود: زنجیره‌ ایده تا تجاری سازی کامل شده و در دانشگاه صنعتی اصفهان شکل گرفته است و با برگزاری رویدادهای مختلف مانند رویداد ایده شو، ایکاب و غیره شور و نشاط علمی و نوآورانه خوبی در دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد شده که امیدوارم ادامه پیدا کند.

افزایش قابل توجه همکاری های بین المللی و رتبه بین المللی دانشگاه صنعتی اصفهان

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه روابط بین‌الملل در جهت ارتقاء شاخص‌ها در تراز جهانی را دیگر هدف مدیریتی دنبال شده دانست و بیان کرد: در طول چهار سال گذشته شاهد تسهیل ارتباطات بین‌المللی ورشد 4 برابری رفت وآمد اساتید، دانشمندان و صاحبنظران خارجی به دانشگاه صنعتی اصفهان بوده‌ایم.

وی با بیان این که از سال 92 تاکنون پذیرای 356 مهمان خارجی در دانشگاه صنعتی اصفهان بوده‌ایم، افزود: در طول چهار سال گذشته 98 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه به فرصت کوتاه مدت مطالعاتی تابستانی رفته اند و در چهار سال منتهی به 96 تعداد 118 دانشجوی خارجی در دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرش شده‌اند.

مدرس هاشمی اضافه کرد: ارتباط با دانشگاه‌های منطقه با تمرکز بر دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق و ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر دنیا، دو رویکرد مهم این دانشگاه در حوزه بین الملل بوده است.

وی با اشاره به وضعیت بسیار خوب دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه بندی‌های مختلف، افزود: در رتبه بندی سای ویژنز که بر پژوهش و فناوری تأکید دارد، این دانشگاه دارای رتبه اول کشور است، در رتبه بندی تایمز، همیشه جزو 800 دانشگاه برتر دنیا بوده ایم و در این رتبه بندی افتخار رتبه 61 دانشگاه های برتر آسیا را داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به حضور این دانشگاه در میان یکصد دانشگاه برتر جوان دنیا اشاره کرد وگفت: در رشته مهندسی مواد، طبق رتبه بندی شانگهای، بعنوان برترین دانشگاه ایرانی معرفی شده‌ای و در همین نظام رتبه بندی، در میان 600 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: در سال 2017 بهترین رتبه ما در رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک بوده که بین رتبه 200 تا 300 قرار گرفته ایم، در رتبه بندی لایدن، رتبه اول کشور را در سال 2015 داشته ایم و در رتبه بندی وبومتریک رتبه ششم آسیا و 826 دنیا را در اختیار داریم.

 برگزاری یک هزار و 378 برنامه فرهنگی در سال 95 در دانشگاه صنعتی اصفهان

مدرس هاشمی، ایجاد فضای تضارب آراء، اندیشه‌ورزی و آزاد‌اندیشی را از دیگر هدف های مورد پیگیری در این دوره بیان کرد و گفت: تلاش دانشگاه این بوده که با ایجاد یک فضای آزاداندیشی همه سلایق بتوانند بدون تنش و در چارچوب قانون حرف بزنند و در طول چهار سال گذشته تنشی نداشته‌ایم، درعین‌حال که همه سلایق با سخنرانی‌های متفاوت و بعضاً تند حرف زده اند.

وی با بیان این که انجمن اسلامی و تشکل سفیر دو تشکلی هستند که در طول چهار سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه شده اند، تصریح کرد:چارت معاونت فرهنگی نیز به روز شده و تغییر کرده است و در برنامه‌های فرهنگی نیز رشد کمیِ خوبی داشته ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار داشت: در سال 92 تعداد برنامه های فرهنگی 557 برنامه بوده و در سال 95 این تعداد به یک هزار و 378 برنامه رسیده است که مخاطبین این برنامه‌ها در سال 92، 340 هزار نفر ساعت برنامه بوده و در سال 95 این آمار به 730 هزارنفر ساعت رسیده است.

وی با بیان این که در کنار این رشد کمی، رویکرد اصلی دانشگاه در حوزه فرهنگ این بوده است که فرهنگ، فقط این برنامه‌های فرهنگی که اجرا می‌شود نیست، گفت: رویکرد ما رویکرد فرهنگ عام در دانشگاه صنعتی اصفهان است و منظور این است که هر کاری در دانشگاه انجام می شود دارای جنبه فرهنگی است.

مدرس هاشمی ادامه داد: صداقت، تعلق خاطر به کشور و تعهد کاری را از جمله‌ جنبه‌های عام فرهنگ می‌دانیم که سر کلاس و در ارتباط استاد و دانشجو و ارتباط کارمند و دانشجو وجود دارد.

وی با اشاره به توجه به ناهنجاری‌های دانشگاه با رویکرد تربیتی و ارشادی، تصریح کرد: در این زمینه رویکرد انتظامی، پلیسی و امنیتی نداشته‌ایم و دفتر فرهنگ عمومی دانشگاه با رویکرد تربیتی در ارتباط با ناهنجاری‌های دانشجویان به شکل پیشگیری و درمان، شکل گرفته است.

توجه به امور رفاهی دانشگاهیان

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، ارتقای انگیزه دانشجویان و افزایش نشاط آن ها را از دیگر اهداف پیگیری شده بیان کرد و افزود: کمیته "شاد" که با هدف شادابی و ارتقاء انگیزه دانشجویان است در حوزه معاونت آموزشی تشکیل شده است.کمیته ویژه خوابگاه ها نیز تشکیل شده است.

وی با اشاره به توجه این مدیریت به امور رفاهی دانشجویان، تعمیرات خوابگاه‌ها و تجهیزات آن ها، ایجاد اینترنت در خوابگاه‌ها، بروزرسانی تجهیزات ورزشی، سالن های ورزشی ورستوران ها، رشدکیفیت غذای سلف و پرداخت وام شهریه از قرض‌الحسنه مهر را از جمله این اقدامات برشمرد.

مدرس هاشمی تصریح کرد: در حوزه رفاهی کارکنان، پرداخت بن‌ها، خرید مجتمع فرهنگی رفاهی در مشهد مقدس و نوسازی ویلاهای چادگان انجام شده است.

سامان‌دهی وضعیت اداری و استخدامی و توسعه عمرانی دانشگاه‌ها متناسب با دیگر مؤلفه‌های توسعه

وی یکی از مطالبات جدی کارکنان دانشگاه قبل از سال 92 را اجرای آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی دانست و افزود: این آیین‌نامه از اسفند 92 اجرا شد و در سال های بعد نیز تکمیل شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، بیان کرد: فرایند جذب نیرو در این دانشگاه یک فرآیند جدید و صرفاً بر اساس فراخوان است.

مدرس هاشمی تکمیل برخی پروژه‌های عمرانی از گذشته شامل مجتمع کلاس‌های خوارزمی، سردرب شمالی و دانشکده نساجی و آغاز برخی طرح‌های عمرانی جدید، مانند دانشکده مکانیک و خوابگاه خواهران را از جمله اقدامات در حوزه عمرانی عنوان کرد.

وی افزود: برخی از پروژه ها مانند بازسازی خوابگاه شماره پنج، استخر ذخیره آب، دانشکده صنایع و ریاضی، پژوهشکده زیردریا، سولة انجمن‌های علمی، سامان‌دهی بلوار دانشگاه، نماسازی چهار دانشکده و مرکز نوآوری دانشگاه به اتمام رسیده و یا در حال انجام است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان بابیان این که یکی از معضلات دانشگاه‌های با عمر سی چهل سال، فرسودگی ساختمان های آنها است، افزود: به صورت جدی به بحث تعمیرات اساسی پرداخته ایم، بطوری که در طول چهار سال گذشته حدود 70 میلیارد تومان در حوزه فعالیت عمرانی هزینه نموده ایم که بیش از 35 میلیارد تومان آن در حوزه تعمیرات اساسی بوده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه برترکشور در حوزه مدیریت سبز

مدرس هاشمی با اشاره به به تأسیس رسمی بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان از حدود دو سال گذشته، افزود: این بنیاد تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام داده است که مهم‌ترین آن، آغاز عملیات عمرانی فاز دوم خوابگاه خیریه امام جواد علیه السلام با ظرفیت 120 واحد آپارتمانی است و قرار است این مجموعه توسط خیرین ساخته شود.

وی بیان کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان حدود 400 هکتار فضای سبز دارد که حفظ آن برای شهر اصفهان ضروری است که تصفیه خانه فاضلاب این دانشگاه برای استفاده از پساب جهت آبیاری جنگل دانشگاه احداث شده است.

مدرس هاشمی، ساخت استخر 120 هزار متر مکعبی برای ذخیره آب سالم با هزینه ای بالغ بر دو میلیارد و 500 میلیون تومان در دانشگاه را از دیگر اقدامات درجهت تأمین آب و حفظ فضای سبز این دانشگاه عنوان کرد.

وی هوشمندسازی موتورخانه‌ها، نصب وبه کارگیری نیروگاه خورشیدی وآب‌گرم‌کن خورشیدی را از دیگر اقدامات در صرفه جویی انرژی در دانشگاه صنعتی اصفهان دانست و افزود: این دانشگاه طی سال های گذشته بعنوان دانشگاه برتر کشور در حوزه مدیریت سبز شناخته شده است.

رفع اختلافات میان دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرداری خمینی‌شهر

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به مشکلات گذشته این دانشگاه با شهرداری خمینی‌شهرو برخی معارضین حقیقی، به تلاش های صورت گرفته در این موضوع اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در تابستان گذشته و طی دو صورت‌جلسه که با شهرداری خمینی‌شهر امضا کردیم، از محلی که دولت برای پرداخت بدهی دولت به شهرداری ها تعیین کرده بود، بدهی عوارض دانشگاه صنعتی اصفهان به شهرداری خمینی‌شهر پرداخت شد.

وی افزود: پیرو این اقدام، تمامی عوارضی که بین دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرداری خمینی شهر مورد اختلاف بود، حل شد و خوشبختانه در حال حاضر هیچ مشکلی با این شهرداری نداریم.

عدم تخصیص بودجه، بزرگ‌ترین مشکل فعلی دانشگاه صنعتی اصفهان است

مدرس هاشمی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص سخت گیری آموزشی در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: معتقدم دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاهی سخت گیر نیست، بلکه سخت کوش است و سخت‌کوشی یک برند برای این دانشگاه است.

وی ادامه داد: در مجموع وضعیت نیروهای انسانی در دانشگاه‌های کشور خیلی مطلوب نیست و در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز نیروی انسانی مازاد وجود دارد که با برنامه‌ریزی صحیح سعی می‌کنیم این تناسب را ایجاد نماییم که البته کار در این حوزه سخت است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که دانشگاه متولی اصلی بحث اشتغال دانش‌آموختگان نیست اما در این زمینه مسئولیت دارد و تأثیرگذار است، افزود: در چهارسال گذشته دانشگاه‌های برترکشور ضمن بازگشت به رویکرد گذشته در جذب بیشتر دانشجویان کارشناسی و ثابت نگه داشتن دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بر ارتقاء کیفیت دانشجویان کارشناسی تأکید داشته اند.

مدرس هاشمی با اشاره به اقدام دانشجویان این دانشگاه در دعوت از رییس جمهور به منظور شرکت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان، از اعلام آمادگی این دانشگاه در چهلمین سال تأسیس خود به منظور میزبانی از رییس جمهور خبر داد.

وی با اشاره به این که 70 درصد بودجه دانشگاه صنعتی اصفهان مربوط به حقوق دانشگاهیان و بودجه پرسنلی است، تصریح کرد: عدم تخصیص بودجه، بزرگ‌ترین مشکل فعلی دانشگاه صنعتی اصفهان است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان یاد و خاطره استاد فرهیخته و معاون فرهنگی اجتماعی فقید این دانشگاه مرحوم زنده یاد دکتر مهدی برنجکوب را گرامی داشت.

ورود دانشگاه صنعتی اصفهان به چالش‌های بزرگ شهر اصفهان

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست خبری و در پاسخ به سؤالات تعدادی از خبرنگاران گفت: رویکرد فکر نو در آموزش عالی و در دانشگاه صنعتی اصفهان رویکرد جدید است.

دکتر سید مهدی ابطحی افزود: فناوری، کیفیت بخشی، روابط بین‌الملل و نوآوری، محورهای این رویکرد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به تبع آن رویکرد دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی اصفهان در چالش‌های بزرگ شهر اصفهان مانند آلودگی هوا، آب، صنایع، ترافیک، محیط زیست و غیره طرح‌های پژوهشی مشترک با شهرداری و دیگر سازمان‌های مرتبط دارد.

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر لزوم برداشته شدن سایة سیاست از فعالیت‌های علمی بین المللی، تصریح کرد: دانشگاه‌ها یک ظرفیت بسیار بزرگی هستند که بودجه آنها با ظرفیتشان همخوانی ندارد.

ابطحی با تأکید بر لزوم حمایت خیرین از فعالیت‌های گوناگون دانشگاه‌ها، بزرگ‌ترین اسراف را هدر رفتن استعدادها دانست و افزود: تمهیداتی به منظور پیشگیری از این موضوع در دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفته است.

تلاش برساختارمندسازی حوزه فرهنگ در دانشگاه صنعتی اصفهان

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره معاون فرهنگی اجتماعی فقید این دانشگاه مرحوم زنده یاد دکتر مهدی برنجکوب، گفت: لازم است یک روح فرهنگی متعالی در دانشگاه ها حاکم باشد.

دکتر سید مهران نحوی افزود: اساس انقلاب اسلامی، انسان‌سازی و اخلاق‌مداری است و در این مدت سعی شده است که حوزه فرهنگ در دانشگاه صنعتی اصفهان ساختارمند شود.

وی با بیان این که در دانشگاه صنعتی اصفهان با یک جامعه نخبه، متفکر و ویژه روبرو هستیم که روش‌های ظریف خود را نیاز دارد، تصریح کرد: نیازسنجی صحیح و پایش علمی دانشگاهیان در حوزه فرهنگ را انجام داده‌ایم.

نحوی ادامه داد: حل مشکلات در حوزه فرهنگ را بر عهده دانشگاهیان، اساتید مرتبط با فرهنگ و اشخاصی که دغدغة این موضوع را دارند گذاشته ایم.

وی بر توسعه کیفی و اثربخشی فرهنگی در کنار توسعه کمی در ارتقای فرهنگ عامه در دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید کرد.

افزایش مهارت‌های اجتماعی و ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: تلاش داشته‌ایم محیطی آرام و در عین حال پویا برای دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان فراهم نماییم.

دکتر سید ظفراله کلانتری افزود: فعالیت‌های دانشجویی و اجتماعی در تشکل‌های دانشجویی ضروری است.

وی با بیان این که افزایش مهارت‌های اجتماعی و ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانشجویان جزو وظایف معاونت دانشجویی است، اضافه کرد: توجه به امر ورزش را ضروری می‌دانیم.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان، فراهم سازی امکانات رفاهی برای خوابگاه‌های دانشجویی، تعمیرات و نوسازی خوابگاه‌ها و تأسیسات زیربنایی طی چهار سال گذشته و زیباسازی فضای عمومی خوابگاه‌ها را از دیگر اقدامات این معاونت عنوان کرد.

وی با اشاره به این که خوابگاه شماره پنج دانشگاه صنعتی اصفهان پس از اتمام بازسازی یکی از بهترین خوابگاه‌های این دانشگاه با عنوان " خوابگاه سبز"خواهد بود، تصریح کرد: از سال 92 تاکنون فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه صنعتی اصفهان افزایش چهار برابری داشته است که توجه ویژه به فعالیت‌های ورزشی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

کلانتری با مهم خواندن توجه به کار دانشجویی در زمینه کمک هزینه وکسب تجربه دانشجویان و پر کردن اوقات فراغت آنان، افزود: پرداخت حق الزحمه کارهای دانشجویی رشد سه برابری داشته و تعداد کارهای دانشجویی نیز بیش از دو برابر شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی مرکز بهداشت و مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی اصفهان حدود 60  درصد رشد داشته است و با اتخاذ رویکرد تربیتی در دانشگاه صنعتی اصفهان پرونده‌های انضباطی، 40 درصد کاهش داشته است.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: آمار دانشجویان دارای بحران‌های عاطفی در سال 95، حدود 50 درصد کاهش داشته است.

توانمندی ویژه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش آموزشی

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در پاسخ به سؤالات تعدادی از رسانه های گروهی گفت: یکی از دلایل پیشرفت‌های تحصیلی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان و زبانزد بودن آموزش‌های این دانشجویان، انجام فعالیت‌های جدی آموزشی در این دانشگاه است.

دکتر قاسم مصلحی افزود: استانداردهای آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان را پایین نخواهیم آورد.

وی با بیان این که آمار قبولی‌های دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در آزمون سراسری کارشناسی ارشد کشور در سال 96 در دانشگاه‌های مختلف دولتی، 860 نفراست تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان تا پایان تابستان سال گذشته، 933 نفر است.

مصلحی اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان توانمندتر هستند و درصد بسیار زیادی از آن ها موفق به قبولی در مقطع کارشناسی ارشد شدند.

وی بیان کرد: آمار اعزام دانشجویان دکترای دانشگاه صنعتی اصفهان برای فرصت تحقیقاتی به خارج از کشور در سال جاری تاکنون 84 نفر است.

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ابعاد مختلف طرح"تم دانش"، گفت: دانشجویان  در این طرح مهارت‌های اساسی انسانی را فرا می‌گیرند.

وی، همدلی، ارتباط مؤثر، برقراری ارتباطات اجتماعی، کنترل هیجانات و مقابله با استرس، تفکر خلاق، تفکر نقادانه، تصمیم‌گیری و مهارت حل مسئله، مهارت‌های فنی برق ساختمان و برق صنعتی، عکاسی، تجارت الکترونیک، بازاریابی، آشپزی و ... را از جمله مهارت  های ارائه شده در این طرح عنوان کرد.

مصلحی افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان برای این دوره‌ها هزینه‌ زیادی پرداخت می‌کند اما هیچ هزینه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌شود.

وی بیان کرد: گذراندن دوره مهارت‌های شغلی برای همه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان که از سال 95 وارد این دانشگاه شده‌اند الزامی است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ابتدای این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این اداره به منظور بازنمایی فعالیت ها، دستاوردها و افتخارات ارزشمند این دانشگاه گفت: روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان با رسانه های متعدد گروهی در اصفهان و تهران تعامل مطلوب و مستمر دارد و بسترهای لازم به منظور ارتقاء این همکاری ها نیز فراهم است.

محمد جواد براتی افزود: روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان با ایجاد زیرساخت های متعدد اطلاع رسانی و نقش آفرینی به موقع و مناسب در ایجاد پل ارتباطی میان رسانه ها با مدیریت دانشگاه و متخصصان رشته های مختلف، عرصه لازم به منظور تنویر افکار عمومی از رویدادهای متعدد جامعه بر مبنای نظرات متخصصان را فراهم نموده است.

وی با تأکید بر لزوم بهره گیری از همه ظرفیت های رسانه ای درجهت نشر اخبار مفید و سازنده دانشگاه صنعتی اصفهان در موضوعات مختلف، از آمادگی این دانشگاه به منظورمیزبانی از گروه های خبری و رسانه ای در معرفی بیش از پیش افتخارات و دستاوردهای دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.

شایان ذکر است: نشست خبری رئیس و معاونین دانشگاه صنعتی اصفهان با اصحاب رسانه، صبح امروز و در سالن کنفرانس حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد.

گزارش تلویزیونی

گزارش ویدئویی

گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.