کدخبر:1612/13941216

16 اسفند 1394

با حضورمعاون توسعه پايدار سازمان محيط زيست:
آغازجشنواره دستاوردهای محیط زیست دانشجویی دردانشگاه صنعتي اصفهان+گزارش تصويري
نخستین جشنواره دستاوردهای محیط زیست دانشجویی با حضورمعاون توسعه پايدار واقتصاد محیط زیست سازمان محيط زيست و با هدف آموزش و ترویج فرهنگ زیست محیطی و ارائه دستاوردها و پژوهش های دانشجویی، صبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.

معاون توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، در آیین افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان نگاه ویژه‌ای به مسائل زیست محیطی دارد و هم‌افزایی علمی و فنی این موضوع در این دانشگاه به وجود آمده است، گفت: بحث‌های محیط زیست امروزه تمامی دولت‌ها درکشورهای گوناگون را با چالشی جدی مواجه کرده است.

مهندس امیر فاتح وحدتی با تأکید بر این که بحث‌های محیط زیستی، پیوندی ناگسستنی با مسائل اجتماعی و اقتصادی دارند، چالش‌های جهانی، منطقه‌ای و ملی توسعه پایدار درکشور را مورد بررسی قرار داد و گفت: در حال حاضر تغییر اقلیم مهم‌ترین چالش زیست محیطی جهان و منطقه محسوب می‌شود.

وي با بیان این که محیط زیست، اجتماع و اقتصاد سه رکن اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند؛ تولید مازاد بر مصرف با هدف کسب سود بیشتر، مصرف مازاد بر نیاز مواد و انرژی، عدم توازن جمعیتی و برداشت بیش از حد از منابع را از مهم‌ترین مسائل حوزه‌های زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد.

معاون توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: فقر و توزیع نامناسب ثروت، نارسایی‌های فرهنگی و فقر آموزشی، تبعيض قومی، نژادی و جنسیتی و همچنین ویرانی‌های جنگ و بلایای طبیعی نیز از جمله اين مسائل هستند.

وحدتي، با بیان اینکه در حال حاضر نیازهای انسان از قابلیت‌های محیط زیست بیشتر شده است، افزایش جمعیت را یکی از علت‌های اصلی بحران‌ها در اين زمينه عنوان کرد و ادامه داد: توسعه پایدار در محیط زیست به معنی تعامل مناسب انسان و محیط است و باید توازن لازم میان عوامل محیطی و فعالیت‌های انسانی ایجاد شود.

وی با بیان این که ایران جزو 10 کشور نخست مصرف كننده فراورده‌های نفتی و آب در دنياست، افزود: چالش‌ها و بحران‌های منابع طبیعی ناشي از آلودگی هوا، سالانه حدود 8 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به کشور وارد مي كند و فرسایش خاک در ايران نیز با مقدار 30 تن در هکتار، شش برابر میانگین جهانی است.

وي در پايان، مدیریت استراتژیک توسعه و ملاحظات زیست محیطی، اقتصاد سبز، توسعه پایدار و خط مشی اجرایی را از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی دانست كه دولت و مردم با همكاري يكديگر بايد آن ها را اجرايي نمایند.

دبير اجرايي جشنواره دستاوردهای محیط زیست دانشجویی نيز در حاشيه اين مراسم، هدف از برگزاري اين جشنواره را آموزش و ترویج فرهنگ زیست محیطی و اطلاع رسانی و آموزش به عموم مردم عنوان كرد و گفت: گردآوری یک جمع متخصص و اهل دانش در زمینه محیط زیست، زمینه سازی برای همکاری دانشجويان علاقه مند، ارائه دستاوردها و پژوهش های دانشجویی در قالب نمایشگاه و بررسی بحران های محیط زیست کشور از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است.

محمدرضا عباسپور، با اعلام اين كه پنجمین نمایشگاه محیط زیست در 18 غرفه توسط دانشگاه هاي صنعتي اصفهان، علوم پزشكي اصفهان، شهید مهاجر اصفهان، شهركرد، آزاد خميني شهر و آزاد خوراسگان برپا شده است گفت: علاوه بر دانشجويان اين دانشگاه ها، انجمن‌های کشاورزی، محیط زیست، معدن و سازمان‌های مردم نهاد نيز دستاوردها، اختراعات و مقالات خود در اين زمينه را به نمايش گذاشته اند.

وي برگزاری نمایشگاه عکس طبیعت و حیات وحش، نمایشگاه و فروشگاه کتاب های زیست محیطی، همایش احیای تالاب ها و برگزاری سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی را از جمله برنامه هاي اين جشنواره عنوان كرد و افزود: در مدت زمان برگزاري اين جشنواره کارگاه های آموزشی، انتخاب برترین ایده های اجرایی و دستاوردهای زیست محیطی دانشگاهی، برگزاری مسابقه و نمایش بهترین عکس و فیلم کوتاه و همچنين دوره های آموزشی کودکان در زمينه حفاظت از محيط زيست برگزار خواهد شد.

گفتني است: نخستین جشنواره دستاوردهای محیط زیست دانشجویی و پنجمین نمایشگاه محیط زیست به همت انجمن علمی دانشكده منابع طبيعي دانشگاه صنعتي اصفهان از امروز به مدت سه روز، از ساعت 9 الي 16 در سالن شيخ بهايي اين دانشگاه، ميزبان علاقمندان به حفاظت از محيط زيست خواهد بود.

گزارش تصويري...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.