کدخبر:1058/910810

10 آبان 1391

مناظره سیاسی با عنوان "تنش زدایی  یا استکبار ستیزی جمهوری اسلامی در سیاست خارجی" برگزار شد
با حضور دبیرکل حزب مردم سالاری و مدرس دانشگاه اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان:
مناظره سیاسی با عنوان "تنش زدایی یا استکبار ستیزی جمهوری اسلامی در سیاست خارجی" برگزار شد
مناظره سیاسی با عنوان تنش زدایی یا استکبارستیزی در سیاست خارجی باحضور مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و محسن نصری، مدرس دانشگاه اصفهان عصر روزگذشته در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در این مناظره که با استقبال پرشور دانشجویان این دانشگاه همراه بود، سؤالاتی چون رویکرد سیاست خارجه با توجه به شرایط موجود، هزینه ها و دستاوردهای مقاومت در برابر فشار غرب و چالش های انقلاب اسلامی در مواجهه با استکبار جهانی مطرح وطرف های مناظره دیدگاه های خود پیرامون این موضوعات را به بحث گذاشتند.

دبیرکل حزب مردم سالاری در ابتدا با تأکید بر جدایی ناپذیری دین از سیاست و لزوم خدمتِ حکومت به دین و نه بالعکس،گفت: امنیت، اقتصاد، معنویت و معیشت از شاخصه های اصلی حکومت دینی است که ما همواره به دنبال آن هستیم.

مدرس دانشگاه اصفهان نیز با بیان این که به هیچ حزب و گروه سیاسی وابسته نیست گفت: باید معانی دینِ حکومتی و حکومت دینی به صورت دقیق مشخص گردد تا از هرگونه سوء استفاده از این گونه مفاهیم جلوگیری شود.

وی با برشمردن اصول اساسی برای تصمیم گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ چهار اصل اسلام، قانون اساسی ، تفکر و اندیشه های امام خمینی (ره) و اعتقاد به ولایت فقیه و جایگاه رهبری را مبانی صحیح موضع گیری در مسائل مختلف از جمله سیاست خارجی دانست.

کواکبیان نیز در پاسخ گفت: بنده علاوه بر این چهار اصل، منافع و مطالبات ملی را نیز در رابطه با مسائل خارجی در نظرمی گیرم و تأکید می کنم منظور از تنش زدایی به هیچ وجه سازش با امریکا و غرب نیست، بلکه ما معتقدیم در روابط بین المللی با اِعمال سیاست های صحیح و عاقلانه باید از تنش زایی جلوگیری نمود.

نماینده سابق مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با حمایت از مواضع سیاسی ایران در بحران سوریه، به انتقاد از دیدگاه و روش دولت در موضوع استکبارستیزی پرداخت و گفت: عملکرد دولت در تعامل با برخی کشورها به گونه ای بوده است که در مجموع موجب عدم حمایت آنها از حقوق کشورمان در مجامع بین المللی شده است.

کواکبیان با اشاره به فشارهای دو سال اخیر دشمنان انقلاب اسلامی برای عقب راندن ایران  از حقوق خود و ایجاد موضع ضعف درکشور افزود: با توجه به شرایطی که در چند ماه گذشته داشته ایم در حال حاضر مذاکره  به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.

  در ادامه نصری منافع ملی و خواست عمومی ملت ایران را همان منافع اسلام دانست و با تأکید بر این که هر دوی این ها یکی هستند گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون ما هیچ گاه تنشی ایجاد نکرده ایم که اکنون به دنبال تنش زایی باشیم.

مؤلف کتاب تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران با اشاره به دشمنی آشکار غربی ها و استکبار جهانی با پیشرفت های علمی ایران افزود: با اینکه امریکا و رژیم غاصب صهیونیستی بیش از 2400 کلاهک هسته ای در اختیار دارند و حتی در جنگ های عراق و افغانستان از اورانیوم ضعیف شده استفاده نموده اند، حاضر نیستند حقوق اولیه کشورمان در استفاده از انرژی هسته ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش های خود بر صلح آمیز بودن آن صحه گذاشته است را به رسمیت بشناسند و با ایجاد پرونده، صدور قطعنامه های مختلف و ترور دانشمندان هسته ای قصد توقف پیشرفت ایران و ایجاد وابستگی  مطلق به خودشان را دارند.

نصری همچنین با انتقاد صریح از عملکرد 127 تن از نمایندگان اصلاح طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی در امضای نامه معروف به نوشیدن جام زهر خطاب به مقام معظم رهبری، این عمل را اقدامی کاملاً متضاد با نگرش استکبار ستیزی جمهوری اسلامی و ملت انقلابی ایران دانست.

مصطفی کواکبیان در ادامه این نشست با اشاره به این که ذات انقلاب اسلامی ایران با منافع غرب و حاکمان کشورهای حوزه خلیج فارس در تضاد است گفت: مشکلات ما با غرب در مسایل هسته ای جنبه حقوقی نداشته بلکه مبانی سیاسی دارد؛ بنابراین لازم است با بکار گیری روش های درست در جنگ دیپلماسی که به تعبیری همان تنش زدایی است به حقوق هسته ای خودمان دست پیدا کنیم.

وی همچنین با تأیید نظر نصری مبنی بر اشتباه 127 نماینده مجلس ششم در ارسال نامه به مقام معظم رهبری و تأکید بر این که خود نیز از مخالفان آن نامه بوده است، گفت: اکثر آن نمایندگان عضو حزب مشارکت بودند و نباید آن نامه را به کل جریان اصلاحات مربوط دانست.

کواکبیان همچنین با انتقاد از عدم پویایی دستگاه دیپلماسی خارجی دولت، فقدان استراتژی مدون و عدم کار کارشناسی در امور روابط بین الملل را مشکلات اصلی سیاست خارجی دولت در چند سال اخیر برشمرد.

در ادامه نصری با اشاره به لزوم در نظر گرفتن سه اصل حکمت، عزت و مصلحت در دیپلماسی خارجی برای دستیابی به حقوق ملت ایران افزود: به عقیده رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) تنها رابطه ای با امریکا مورد قبول است که همواره در آن عدالت کامل و عزت و شرف ملت ایران حفظ و رعایت شود و ما نیز بر همین اساس از هر شخصی که با مبنا قرار دادن این اصول به دنبال احقاق حقوق ملت باشد حمایت خواهیم کرد.

شایان ذکر است این نشست به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در دو بخش تریبون آزاد دانشجویی و مناظره برگزار شد.

گزارش خبرگزاری فارس از این نشست

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.