کدخبر:0904/910716

16 مهر 1391

طراحی و اجرای جامع ترین شبکه آبیاری قطره ای  درختان کهنسال کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان
با همکاری سازمان جهاد کشاورزی:
طراحی و اجرای جامع ترین شبکه آبیاری قطره ای درختان کهنسال کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان
با مطالعه، امکان سنجی، طراحی و اجرای مدرن ترین و جامع ترین شبکه آبیاری قطره ای درختان کهنسال کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان، درختان موجود در اراضی این دانشگاه به شیوه مکانیزه و بر اساس آخرین فناوری های موجود آبیاری خواهد شد.

مجری مطالعات، طراحی و نظارت بر این طرح با اعلام خبر فوق افزود: با انجام مطالعات، محاسبات و طراحی دقیق این شبکه در دانشگاه صنعتی اصفهان، این دانشگاه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان مدرن ترین سیستم آبیاری قطره ای کشور را به مرحله بهره برداری خواهد رساند.

دکتر مهدی قیصری با اشاره به گستردگی فضای سبز موجود در دانشگاه صنعتی اصفهان و عدم دسترسی این دانشگاه به منابع آبی مستقل تصریح کرد: خشکسالی و کمبود منابع آبی در سال های اخیر و به تبع آن پرداخت هزینه های کلان به منظور خرید آب به همراه عواملی چون راندمان پائین آبیاری به شیوه های سنتی از ضرورت های اجرای این طرح در دانشگاه صنعتی اصفهان می باشد.

وی افزود: کمیته فضای سبز دانشگاه صنعتی اصفهان بر اساس این دغدغه ها و به منظور حفاظت از منابع طبیعی و درختان کهنسال ارزشمند موجود در این دانشگاه، طی دو سال گذشته مطالعه، امکان سنجی، طراحی، متره و برآورد سیستم آبیاری تحت فشار فضای سبز و جنگل دانشگاه صنعتی اصفهان با اولویت بهره برداری صحیح از منابع آبی جهت حفظ و نگهداری درختان موجود را در دستورکار قرار داد.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با تجلیل از همکاری خوب سازمان جهاد کشاورزی استان در پرداخت هزینه های خرید لوازم و اجرای این سیستم آبیاری گفت: با عنایت به نگرش خوب مسئولین این سازمان نسبت به اهمیت فضای سبز در مجموعه مهمی چون این دانشگاه و نیز پس از برگزاری نشست های تخصصی مشترک با کارشناسان این سازمان و اخذ تأییدات لازم توسط ایشان، این سازمان در قالب تفاهم نامه ای تمامی هزینه های مذکور را تقبل نمود.

وی مساحت اراضی مطالعه شده را بیش از 300 هکتار و مساحت اراضی در حال اجرا را حدود 220 هکتار عنوان کرد و افزود: روند مطالعات شبکه آبیاری تحت فشار دانشگاه صنعتی اصفهان قریب به نه ماه به طول انجامید که طی این مدت سازمان جهادکشاورزی استان نیز بطور همزمان روند اجرایی شدن طرح را مورد پیگیری قرار داد.

قیصری افزود: قبل از اجرایی شدن طرح، یک دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی آبیاری و زهکشی و یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم باغبانی اثر تغییر سیستم آبیاری سنتی به آبیاری زیرسطحی و موضعی و عملکرد شاخص های رشد درختان کهنسال را با بهره گیری از پساب تصفیه شده و آب آبیاری دانشگاه در قالب پایان نامه خود مورد بررسی قرار دادند.

وی ایجاد یک سیستم آبیاری موضعی اتوماتیک در سایت باغ زیتون کوی اساتید دانشگاه، بررسی انواع سیستم های موضعی آبیاری قطره ای سطحی به روش لوپ، خطی و آبیاری زیر سطحی خطی تحت تأثیر سه نوع مدیریت آبیاری در قالب پایان نامه یک دانشجوی کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی و نیز بررسی آبیاری زیر سطحی چمن تحت مدیریت شیم آبیاری توسط دیگر دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه را از جمله اقدامات تحقیقاتی انجام شده در ابتدای اجرای این طرح عنوان کرد.

مجری مطالعات، طراحی و نظارت بر شبکه آبیاری تحت فشار دانشگاه صنعتی اصفهان محاسبه نیاز آبی گونه های مختلف درختان این دانشگاه بر اساس شرایط محیطی (خرد اقلیم ها)، نوع گونه و اندازه تاج پوشش درختان را از جمله اقدامات منحصر بفرد در مطالعه طرح آبیاری این دانشگاه دانست.

 وی اضافه کرد: این طرح به لحاظ وسعت، نوع مطالعات، طراحی، اجراء و نوع تجهیزات به کار گرفته شده از دقیق ترین و منحصربفرد ترین سیستم های آبیاری فضای سبز کشور به شمار می رود.

قیصری تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از تعداد و نوع گونه های مختلف درختان این دانشگاه، صرفه جویی قابل توجه در میزان آب مورد بهره برداری، کاهش چشمگیر هزینه های مرتبط با نیروی انسانی، بهره وری اقتصادی بسیارزیاد و بهره گیری از ظرفیت دانشجویان دانشگاه در قالب پروژه های دانشجویی در راستای این طرح را از دیگر دستاوردهای مطالعه، طراحی و اجرای شبکه آبیاری تحت فشار دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد.

وی بررسی تبخیر- تعرق گیاهان و خرد اقلیم دانشگاه، آبیاری زیر سطحی چمن تحت مدیریت آبیاری و سیستم توسعه ریشه درختان دانشگاه در قالب پنج پروژه دانشجویی مقطع کارشناسی را از دیگر فعالیت های دانشجویی در راستای این طرح بیان کرد و گفت: نتایج این بررسی ها به همراه یافته های حاصل از سه پایان نامه کارشناسی ارشد ضمن به کارگیری جهت تعیین روش نصب وتعداد قطره چکان های درختان مختلف، مبنایی برای نهایی نمودن مدیریت بهره برداری ازسیستم آبیاری دانشگاه قرار خواهد گرفت.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در این طرح، تهیه نقشه جانمایی درختان توسط تیم 15 نفره ای متشکل از دانشجویان کارشناسی وکارشناسی ارشد با هدایت یکی از دانشجویان دکتری، انجام فاز صفر طرح توسط چهار فارغ التحصیل مقطع کارشناسی به همراه دو دانشجوی کارشناسی ارشد، انجام فاز یک مطالعات توسط پنج دانشجوی کارشناسی ارشد و یک فارغ التحصیل مقطع دکتری دانشگاه و با همکاری کارشناسان شرکت مهندسین مشاور در متره و برآورد صورت گرفت.

وی با تأکید بر حمایت های اعضای شورای فضای سبز  و سه عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی این دانشگاه در انجام مطالعات مربوط به این طرح تصریح کرد: چهارکارشناس پاره وقت از شرکت های مهندسین مشاور، برآورد و متره طرح را برعهده گرفتندکه  با جذب یک کارشناس مهندسی آبیاری و زهکشی در دانشگاه، ضمن نظارت دقیق بر عملیات اجرایی از ابتدا تا انتهای بخش های مختلف، مدیریت صحیح آبیاری قطره ای نیز در زمان بهره برداری تضمین خواهد شد.

قیصری با اشاره به تقسیم بندی این طرح به سه فاز اجرایی اصلی و اتمام بیش از 95 درصد آن در فاز اول، 70درصد فاز دوم و 55 درصد در فاز سوم، پیشرفت اجرایی طرح را با توجه شرایط خاص پروژه از جمله حفاری در سیمان و آسفالت بسیار خوب ارزیابی کرد.

وی در پایان ضمن ابراز قدردانی از همکاری مناسب دفتر فنی این دانشگاه در صدور مجوزهای لازم و همچنین انجام عملیات های حفاری و مرمت آن، اظهار امیدواری کردند که با تسریع در عملیات اجرایی ساخت حوضچه های شیرآلات و استخر ذخیره آب واقع در جنگل دانشگاه این طرح در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

دیدگاه شما

دست آقای دکتر قیصری و بچه های

دست آقای دکتر قیصری و بچه های مهندسی آبیاری و زهکشی درد نکنه. ای کاش همه ی استادای عزیز این طوری کار می کردند.....

You voted 1. Total votes: 516

خوشحالم می بینم دانشگاه ما و

خوشحالم می بینم دانشگاه ما و اساتبد ما دارن به این سمت می رن . دانشگاه باید همیشه اولین مکانی باشه که از تکنولوژی روز استفاده   کنه و از دانش اساتید بهره بگیره ، چیزی که متاسفانه کمتر دیده می شه،

You voted 2. Total votes: 602

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.