کدخبر:0928/930328

28 خرداد 1393

دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست برترین تولیدکنندگان مقالات پراستناد علمی درایران
بر اساس اعلام مؤسسه رتبه بندی لایدن:
دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست برترین تولیدکنندگان مقالات پراستناد علمی درایران
بر اساس اعلام مؤسسه رتبه بندی لایدن، دانشگاه صنعتی اصفهان در فهرست برترین دانشگاه های کشور در سال 2014 به لحاظ پراستنادترین تولیدات علمی قرار گرفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ مدیر مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به رتبه بندی لایدن گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان به لحاظ میانگین امتیاز کلی استناد به تولیدات علمی (mcs) دانشگاه ها در سال 2014 پس از دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس عنوان سوم را به خود اختصاص داده است.

دکتر جعفر مهراد افزود: در این رتبه بندی دانشگاه های تبریز، شیراز، علوم پزشکی تهران، تهران، علم و صنعت، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب رتبه های چهارم تا دوازدهم را کسب نموده اند.

وی همچنین با اشاره به دیگر مؤلفه های این رتبه بندی، دانشگاه های امیرکبیر، علم و صنعت و صنعتی اصفهان را سه دانشگاه برتر کشور به لحاظ میانگین استناد به تولیدات علمی (mncs) درسال2014 معرفی کرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلان افزود: بر مبنای این مؤلفه از رتبه بندی نظام لایدن، دانشگاه های صنعتی شریف، تبریز، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی و علوم پزشکی تهران به ترتیب رتبه های چهارم تا دوازدهم را به دست آورده اند.

بر اساس گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دکتر مهراد همچنین با اشاره به ویژگی های رتبه بندی لایدن، گفت: این رتبه بندی در سال 2014 میلادی، 750 دانشگاه در سطح جهان را که بیشترین تعداد انتشارات در مجلات علمی بین المللی را که توسط پایگاه وب آو ساینس نمایه می شوند پوشش داده که این دانشگاه ها در 49 کشور قرار گرفته اند.

وی درباره شیوه متفاوت رتبه بندی لایدن به برخی موارد اشاره کرد و گفت: رتبه بندی لایدن متفاوت از دیگر رتبه بندی های دانشگاهی است، به این دلیل که لایدن منحصراً بر اندازه گیری تأثیر استنادی و همکاری های علمی تمرکز کرده است.

مهراد با بیان اینکه رتبه بندی لایدن دارای روش شناسی کتاب سنجی بسیار پیشرفته ای نسبت به دیگر رتبه بندی هاست، اظهار داشت: به عنوان مثال، انتشاراتی را که خارج از ادبیات علمی بین المللی (انتشاراتی را که در مجلات غیر انگلیسی زبان و یا در مجلات معروف چاپ می شوند) هستند، به دلیل تحریف در آمارهای استنادی حذف کرده است.

به گفته مهراد، رتبه بندی لایدن به دقت، تفاوت های موجود بین رشته های علمی را که در شیوه های استنادی و همکاری وجود دارد، تصحیح می کند. سایر رتبه بندی ها چنین اصلاحاتی را انجام نمی دهند و اگر هم انجام دهند روش آنها از دقت کمتری برخوردار است. علاوه بر ارائه آمار، نظام رتبه بندی لایدن اطلاعاتی را در هفت رشته گسترده منتشر می کند، که این رشته ها از نظر الگوریتمی، به یک روش منحصر به فرد از پایین به بالا و مبتنی بر روابط میلیون ها استناد بین انتشارات موجود در پایگاه وب آو ساینس تعریف شده اند.

شایان ذکر است برمبنای اعلام سایت مؤسسه رتبه بندی لایدن، دانشگاه صنعتی اصفهان به لحاظ استناد به تولیدات علمی(impact factor) و در سه مؤلفه مهم میانگین امتیاز کلی استناد به تولیدات علمی(Mean citation score)، میانگین استناد به تولیدات علمی(Mean normalized citation score) و نسبت بالای 10٪ نشریات علمی (proportion of top10% publications) بعنوان یکی از سه دانشگاه برتر ایران در سال 2014 معرفی شده است.

دیدگاه شما

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.