کدخبر:1024/911018

18 دی 1391

تدوین مهمترین راهکارهای مدیریت جامع بحران های استان توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
با انجام قریب به سه سال فعالیت پژوهشی:
تدوین مهمترین راهکارهای مدیریت جامع بحران های استان توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان
بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه صنعتی اصفهان و با تدوین طرح کلان مدیرت جامع بحران استان، این طرح به همراه تحلیل های علمی و عملیاتی درآینده نزدیک به استانداری اصفهان ارائه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده آب وفاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبرگفت: طرح کلان پژوهشی مدیرت جامع بحران استان اصفهان از اواخر سال 1388 به این دانشگاه ابلاغ شد که پس از قریب به سه سال تحقیقات گسترده ومستمر، هم اینک مراحل پایانی تدوین وارائه به استانداری اصفهان را پشت سر می گذارد.

دکتر حمیدرضا صفوی به جایگاه مهم استان اصفهان درکشور اشاره وتصریح کرد: باتوجه به پتانسیل های اقلیمی و جغرافیایی، عبور خطوط اصلی گاز وراه های شریانی از این استان و نیز ویژگی های پراهمیت علمی، فرهنگی و صنعتی استان اصفهان درکشور، این طرح بر مبنای مطالعاتی گسترده وعلمی به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد.

وی افزود: با توجه به نیازمندی ابعاد گوناگون تحقیقات این طرح کلان به مشاوره و تحقیق متخصصین رشته های گوناگون و آشنا به بحران های مختلف، بیش از 70 عضوهیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ودیگر دانشگاه های استان به همراه قریب به50 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در طراحی و تدوین این طرح مشارکت داشتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر پوشش گسترده طرح مدیرت جامع بحران استان بر نقاط مختلف استان اصفهان اضافه کرد: ازمیان 43 نوع بحران تجربه شده در سراسر دنیا، در ایران تاکنون 38 نوع بحران به وقوع پیوسته که از این تعداد، 26 بحران نیز در استان اصفهان تجربه شده است.

صفوی افزود: مجموع بحران های مطالعه شده در این تحقیقات در سه دسته اصلی شامل بحران های با منشأ اقلیمی یا هواشناسی، بحران های ناشی از تغییرات ژئوتکنیکی وبحران های انسان ساخت که ناشي از دخالت انسان ها در بخش های مختلف زیست محیطی است، تقسیم بندی شده است.

وی خشکسالی، سیل، زلزله و بیابان زایی را به ترتیب مهم ترین بحران های رصد شده در استان اصفهان عنوان کرد و گفت: بحران هایی چون قطع خطوط برق، آب وگاز، طوفان، سرما ویخبندان ونشت نفت وگاز نیز ازدیگر بحران های مهمی است که تاکنون در استان اصفهان تجربه شده است.

رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان هدف اصلی از انجام تحقیقات درطرح کلان پژوهشی مدیرت جامع بحران استان را تهیه نقشه پهنه بندی با مختصات نوع و شدت مخاطرات مورد پیش بینی شده در نقاط مختلف استان اعم از 23 شهرستان و 101 شهر این استان بیان کرد و افزود: با تکمیل برش های شهرستانی این طرح جامع، طرح های تفصیلی و ریزپهنه بندی هایی با برش هایی در سطح شهرها در شهرستان های مستعد بروز بیشترین بحران ها تدوین خواهد شد.

وی با بیان این که خشکسالی مهمترین بحران در دهه گذشته استان اصفهان بوده است، ادامه داد: از سال 1379 تاکنون توالی خشکسالی در استان تقریبا بطور پیوسته استمرار داشته که این بحران اثرات زیانبار بسیاری بر بخش های مختلف استان از جمله کشاورزی، صنعت، اقتصاد، محيط زيست، خدمات عمومی وحتی مسائل اجتماعی مردم به جای گذاشته است.

رئیس پژوهشکده آب وفاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: پیشروی کویر، آلودگی هوا و ایجادگرد وغبار، کاهش رطوبت نسبی هوا، آتـش سـوزی مراتع، شورشدن منابع آبی زیرزمینی وکاهش منابع آبی زیرزمینی وبه تبع آن نشست زمین، سازه ها وتأسیسات زیربنایی از دیگر مهمترین مخاطرات ناشی از بروز خشکسالی در استان اصفهان می باشد.

صفوی تهیه سند مدیریت خشکسالی استان را از مهم ترین دستاوردهای حاصل شده در طول انجام پژوهش های مربوط به طرح مدیرت جامع بحران استان اصفهان دانست وتصریح کرد: در این سند ضمن دسته بندی خشکسالی های بوقوع پیوسته در استان، راهکارهای مدیریت و مقابله با خشکسالی در قالب 10 دستورالعمل اجرایی و برپایه مطالعاتی بسیار دقیق تهیه وتدوین شده است.

عضوهیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در تهیه سند مدیریت خشکسالی استان اصفهان که طی 12 نشست هم اندیشی میان محققان، پژوهشگران، استادان دانشگاه، دستگاه های اجرایی وگروه های مردم نهاد تدوین وهم اینک نیز انتشار یافته است تلاش شده تا با تعیین وظایف وتکالیف کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط با بحث خشکسالی، راهکارهای کاهش آسیب های ناشی از این بحران بطور عملیاتی تدوین گردد.

وی با بیان این که بحران خشکسالی استان اصفهان بعنوان یک مشکل در سطح ملی هم اینک تعداد قابل توجهی از دستگاه های اجرایی، صنایع، مدیران، نمایندگان استان، کشاورزان وگروه های مردم نهاد را به خود معطوف کرده است تصریح کرد: درسند مدیریت خشکسالی استان به منظور مدیریت این بحران در سال های آینده اقدامات اجرایی در قالب سه نوع مدیریت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم بندی شده است.

صفوی دستگاه های اجرایی استان، استانداری، جهادکشاورزی، اداره کل منابع طبیعی، دستگاه های تابعه وزارت نیرو، سازمان هواشناسی، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل صنعت معدن وتجارت، مجمع نمایندگان استان، مراکز علمی وتحقیقاتی، گروه های مردم نهاد، صداوسیما، مطبوعات ودیگر رسانه ها را مهمترین بخش های تأثیرگذار در مدیریت این بحران دانست و اضافه کرد: در سند مدیریت خشکسالی استان وظایف هریک از این بخش ها در سه بازه مدیریتی پیش بینی شده مشخص گردیده است.

وی اضافه کرد: طرح انتقال آب بین حوضه ای از سرشاخه های دز وکارون به فلات مرکزي ايران بعنوان یک طرح مبتنی بر منافع ملی کشورو براساس بحران های ناشی از بروز خشکسالی در بخشی از فلات مرکزی ایران، از ایده ها وطرح های کلان پیش بینی شده به منظور مدیریت بلندمدت این بحران در استان است.

رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان سرمایه گذاری به منظورایجاد یک مدیریت صحیح در مصرف آب با بهره گیری از شیوه های نوین کاهش مصرف و بهره برداری بهینه در بخش های کشاورزی، صنعت وشرب را از راهکارهای مدیریتی میان مدت به منظور کاهش آسیب های ناشی ازخشکسالی دانست وافزود: پرداخت خسارت به آسیب دید گان بویژه کشاورزان استان با توجه به وضعیت معیشتی این قشر از جامعه از مهمترین اقدامات تأمینی کوتاه مدت پیش بینی شده در سند مدیریت خشکسالی استان اصفهان است.

صفوی اضافه کرد:گزارشات و مستندات جمع بندی شده همراه با تحلیل های علمی و عملیاتی این طرح درآینده نزدیک به کارگروه ویژه مدیرت جامع بحران استان دراستانداری ارائه خواهد شد و پژوهشگران تدوین کننده آن نیز از این اقدامات پژوهشی دفاع خواهند کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای عملیاتی طرح مدیرت جامع بحران استان اصفهان در بخش های مختلف این استان، تبعات ناشی ا ز بحران های بوجود آمده بویژه خشکسالی کاهش قابل توجهی داشته باشد.

دیدگاه شما

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.