کدخبر:1018/910629

29 شهريور 1391

ایجاد خاصیت کنترل حرارتی در منسوجات با استفاده از نانو ميكرو پودر معدني برای نخستین بار در کشور
توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان صورت گرفت:
ایجاد خاصیت کنترل حرارتی در منسوجات با استفاده از نانو ميكرو پودر معدني برای نخستین بار در کشور
برای نخستین بار درکشور با ارائه طرحی توسط محققان دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، امکان ذخیره سازی و کنترل حرارت منسوجات با استفاده از نانو ميكرو پودرهای معدني فراهم شد.
این طرح برمبنای تحقیقات انجام شده در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندس مصطفی خسروجردی دانش آموخته رشته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان وبا راهنمایی دکتر سید مجید مرتضوی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نساجی این دانشگاه حاصل شده است.
دانش آموخته مبتکر دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی های مواد تغيير فاز دهنده (PCMs)، ذخیره سازی حرارت و امکان جذب ویا آزاد نمودن مقدار قابل توجهی انرژی در یک دمای ثابت را از جمله مزایای بهره برداری از این نوع مواد بیان کرد وافزود: در زمان بهره برداری از مواد تغيير فاز دهنده از قبیل پارافین و در حالت مایع، جهت جلوگیری از خروج آن ها از منسوجات، این مواد درون میکروکپسول ها قرار می گیرد.
وی نشت مواد تغییر فاز دهنده در حین ذوب و تفاوت در نسبت انبساط بین مواد تغییر فاز دهنده ومیکروکپسول را از جمله مشکلات استفاده از میکروکپسول ها در دماهای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد دانست وتصریح کرد: افزایش ضخامت لایه کپسول تنها راه حل رفع این مشکل است که تبعاتی چون کاهش ظرفیت ذخیره حرارتی کپسول را به همراه دارد.
خسروجردی افزود: در این طرح وبه منظور دستیابی به یک راه حل عملیاتی جهت رفع این مشکلات، کامپوزيت های تغيير فازدهنده با استفاده از نانوميکرو پودر سنگ معدني مورد استفاده قرار گرفته است.
وی جذب حرارت مازاد بدن و ظرفيت بالای ذخيره­ سازي انرژي حرارتي، انتشار گرما در ساختار ليف براثر عايق بندي های مبتنی بر این روش، تکرارپذیری فرآیند ذوب و انجماد مواد تغيير فازدهنده برای دفعات متعدد ونیز ظرفيت جذب مناسب مواد تغيير فازدهنده توسط دولوميت منبسط شده را از جمله قابلیت های منسوجات بهینه شده با استفاده از روش فوق بیان کرد.
دانش آموخته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به لزوم وجود اختلاف دمایی کمتر ازپنج درجه سانتیگراد میان کف و سقف ساختمان ها، بهره گیری در ساختمان جهت كاهش اختلاف دماي بين كف و سقف و ثابت نگه داشتن آن در طول يك دوره خاص وکاهش تبعات ناشی از محدودیت جرم گرمایی ساختمان­ های سبک و پیش ساخته را ازجمله موارد کاربردی منسوجات بهینه شده با استفاده از نانوميكرو پودر معدني عنوان کرد.
وی اضافه کرد: از دیگرکاربردهای این طرح استفاده در منسوجات ورزش­های زمستانی، لباس­های غواصی، ایزوله نمودن فضای داخلی خودرو، بهره برداری در منسوجات پزشکی، کلاه های ایمنی، مصارف نظامی و منسوجات محافظ افراد در فعالیت های خاص می باشد.
خسروجردی در پایان تصریح کرد: باتوجه به مزایایی چون وفور مواد مورد استفاده در این روش در بازار، قابلیت بهره گیری در منسوجات مختلف، امکان استفاده از اقسام مختلف مواد تغيير فازدهنده مانند پارافين­ ها و اسيدهاي چرب، پایداری شیمیایی وغیرسمی بودن این نوع مواد ونیز سازگاری آنها با سایر مواد مورد استفاده در منسوجات، استفاده از این شیوه ضمن بازدهی مطلوب اقتصادی، بهره وری قابل ملاحظه ای نیز در بر خواهد داشت.

 

گفتنی است: طرح ایجاد خاصیت کنترل حرارتی در منسوجات با استفاده از نانو ميكرو پودر معدني به شماره 73995 در اداره ثبت اختراعات ومالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

 

 

 

دیدگاه شما

افتخار

من به دانشگاه صنعتي اصفهان ، دانشگاه محل تحصيلم در دوره كارشناسي در رشته مهندسي نساجي، به دانشگاه محبوبم افتخار مي كنم.

You voted 5. Total votes: 708

خوشحالم از اينکه دانشکه نساجي

خوشحالم از اينکه دانشکه نساجي تنوانست حرفي براي گفتن داشته باشد و افکار بقيه رانسبت به خودش و دانشجويانش عوض کند تا ديگه اينقدر منفي نسبت به اين رشته نگاه نشود.

You voted 1. Total votes: 672

واقعا در رشته مهندسی نساجی در

واقعا در رشته مهندسی نساجی در هر زمینه ای میشه کارهای قشنگی کرد(منسوجات پزشکی، منسوجات نظامی، منسوجات عمرانی، کامپوزیت های نساجی،منسوجات هوا فضایی، منسوجات هوشمند، نانو الیاف و هزاران چیز دیگر.....)
جدا رشته ی جالبیه و اساتید دانشکده هم از سطح علمی بالایی برخوردارند
خدا قوت به همه دانشجویان مهندسی نساجی
تبریک مهندس خسروجردی

You voted 1. Total votes: 623

واقعا در رشته مهندسی نساجی در

واقعا در رشته مهندسی نساجی در هر زمینه ای میشه کارهای قشنگی کرد(منسوجات پزشکی، منسوجات نظامی، منسوجات عمرانی، کامپوزیت های نساجی،منسوجات هوا فضایی، منسوجات هوشمند، نانو الیاف و هزاران چیز دیگر.....)
جدا رشته ی جالبیه و اساتید دانشکده هم از سطح علمی بالایی برخوردارند
خدا قوت به همه دانشجویان مهندسی نساجی
تبریک مهندس خسروجردی

You voted 4. Total votes: 625

از ديدگاه و نظر بسيار زيبا و

از ديدگاه و نظر بسيار زيبا و خوبتون نسبت به رشته و دانشکده ي مهندسي نساجي بسيار ممنونم اميدوارم که هميشه تو زندگيتون موفق باشيد.

You voted 4. Total votes: 640

از اين خبرتون خيلي خوشحال شدم

از اين خبرتون خيلي خوشحال شدم به اميد موفقيت هاي بيش تر براي دانشجويان بسيار خوب دانشکده ي مهندسي نساجي دانشگاه صنعتي اصفهان.
با عرض تبريک به جناب اقاي مهندس خسروجردي

You voted 2. Total votes: 658

با اين خبر مسرت بخش يک افتخار

با اين خبر مسرت بخش يک افتخار ديگر براي دانشگاه صنعتي اصفهان به ثمر رسيد ان هم توسط دانشکده ي مهندسي نساجي. واقعا خوشحال شدم و به اقاي مهندس خسرو جردي  صميمانه تبريک مي گويم. به اميد موفقيت هاي بيش تر براي دانشجويان خوب و پرتلاش اين دانشکده.

You voted 2. Total votes: 641

تشکر

از همگی شما که با نظرات زیبایتان باعث دلگرمی اینجانب شده اید بسیار سپاسگزارم.
م.خسروجردی

You voted 5. Total votes: 664

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.