کدخبر:1632/14010825

25 آبان 1401

آغاز فعالیت مرکز آزمایشگاهی میکروسکوپ الکترونی در دانشگاه صنعتی اصفهان
مرکز آزمایشگاهی میکروسکوپ الکترونی، با هدف ارایه خدمات تخصصی آموزشی و پژوهشی  به همت متخصصان دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان  به بهره برداری رسید. در راه اندازی این آزمایشگاه استانداردهای محیطی برای افزایش بهره وری  تجهیزات تصویربرداری صنعتی با میکروسکوپ های الکترونی پیاده شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در آیین بهره برداری از این مرکز، با بیان اینکه تمرکز دانشگاه بر توسعه تجهیزات پژوهشی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه به عنوان سرویس دهنده جامع است افزود: تجهیزات اختصاصی در حوزه تصویربرداری های الکترونی در دانشکده مهندسی مواد که از سالهای گذشته با اهداف آموزشی و پژوهشی تهیه شده است می تواند جنبه درآمد افزایی برای دانشگاه و توسعه فعالیت های پژوهشی این دانشکده داشته باشد. 

دکتر حمید رضا صفوی با اشاره به کاستی های جدی بودجه دولتی در تأمین تجهیزات مدرن و مورد نیاز آزمایشگاه های دانشگاه خاطر نشان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان، ردیف اعتباری برای تجهیز آزمایشگاههای دانشگاهها توسظ وزارت نفت وجود دارد که 8 میلیارد آن به دانشگاه صنعتی اصفهان تخصیص داده شده و نیاز است از ردیف مسئولیتهای اجتماعی نیز درخواست حمایت از مسئولین استان بعمل آید.

عضو هئیت رئیسه دانشگاه صنعتی اصفهان، تقویت زیرساخت های علمی و پژوهشی دانشگاه را اساس مسئولیت اجتماعی امروز صنایع بزرگ استان دانست و خاطر نشان کرد: بودجه های دولتی اجازه رشد و توسعه به دانشگاه ها نمی دهد و قطعاً حمایت های خیرین علمی و کمک های صنایع برای رشد و شکوفایی علمی کشور را لازم داریم.  

دکتر صفوی با اشاره به رایزنی های دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه پژوهشی افزود: بیش از2.5 میلیون دلار درخواست دریافت تجهیزات تخصصی در همکاری مشترک ایران با کشور چین تنظیم و به وزارت عتف ارسال شده است که تحقق آن کمک سازنده و ارزشمندی به توسعه آزمایشگاه ها می کند. 

وی با اشاره به نقش پر رنگ و اثرگذار دانشکده مهندسی مواد در رتبه بندی های بین المللی، بیان داشت: دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از برترین مراکز علمی در ارتباط با صنعت کشور است. در طول سالیان گذشته، صنایع مهم فولادی و ذوب آهن از نتایج دستاوردهای پژوهشی اساتید و دانش آموختگان این دانشکده بهره مند شده اند که نشان از توانمندی بالای این دانشکده در حل مشکلات صنعتی است. 

دکتر مسعود عطاپور، رپیس جدید دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با تقدیر از تلاش های اعضای سابق هئیت رئیسه دانشکده در ایجاد شرایط مطلوب آزمایشگاهی خاطر نشان کرد: پیش از این دستگاه های پیشرفته تصویربرداری از جمله میکروسکوپ های الکترونی این دانشکده در شرایط کاملا استاندارد قرار نداشت که به همت مسئولین و کارشناسان دانشکده، این مرکز با استانداردهای مطلوب و جهانی از نظر مسایل برقی، ارتفاعی، سرمایشی، ایزوله و تمیز بودن محیط آزمایشگاه برای بهره برداری پیشرفته از تجهیزات دانشکده فراهم شد.

دکتر مهران نحوی عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی مواد وسرپرست آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونیی دانشکده نیز در ادامه خواستار توجه بیشتر هئیت رئیسه دانشگاه به نیازمندی های اساسی پژوهشی و آزمایشگاهی دانشکده مهندسی مواد شد و گفت: دانشکده مهندسی مواد یکی از برترین دانشکده های مهندسی کشور در این حوزه است که با توجه به نیروی متخصص و فضای استاندارد آزمایشگاهی می تواند در صورت توجه مسئولین، نقش مهمی در افزایش مشارکت های دانشگاه و صنعت ایفا نماید

گفتني است دانشگاه صنعتي اصفهان با در اختيار داشتن 3 ميکروسکوپ الکتروني پیش‌رفته و مجهز به آشکارسازهاي مختلف واقع در آزمايشگاه مرکزي و دانشکده مهندسي مواد، همچنين با وجود سال‌ها تجربه تخصصی کاربري اين سیستم‌ها، همواره به‌عنوان مرجعي در مطالعات ميکروسکوپي براي محققين و صنايع کشور مطرح است.

 

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.