کدخبر:1456/14000603

3 شهريور 1400

کنفرانس سالانه فیزیک ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری
کنفرانس سالانه فیزیک ایران از روز دوشنبه یکم شهریورماه و با حضور بیش از 370 تن از استادان، محققان و دانشجویان فیزیک به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز و تا فردا پنج شنبه 4 شهریورماه ادامه دارد.

این کنفرانس سالانه با همکاری مشترک انجمن فیزیک ایران و دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدف ایجاد فضای مناسب به‌منظور ارائه دستاوردهای پژوهشی فیزیک‌دانان کشور در یک سال اخیر و آشنایی با مباحث روز دنیا در زمینه‌های مختلف علم فیزیک در حال برگزاری است.

در این رویداد علمی که با حضور بیش از 370 تن از استادان، محققان و دانشجویان فیزیک و با ارائه 76 مقاله به صورت سخنرانی شفاهی و 218 مقاله در قالب پوستر برگزار می شود، محققان و سخنرانانی  از کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز حضور دارند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در افتتاحیه کنفرانس سالانه فیزیک ایران گفت: استادان و دانشجویان این دانشگاه در رشته فیزیک همکاری خوبی با مؤسسه‌های پژوهشی معتبر دنیا مانند "سرن " و "سزامی" دارند و بیشترین مقالات مشترک آنان با دانشگاه‌های برجسته دنیا و در راستای جذب اعتبارات پژوهانه بین المللی (گرنت) است.

دکتر سید مهدی ابطحی راه اندازی مدارس پژوهشی و نشریه‌های کیفی، شبکه سازی مناسب با سایر دانشگاه‌ها و توسعه فناوری در مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه های مختلف مانند شتاب دهنده‌ها و اُپتیک را از دستاوردهای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان برشمرد و افزود: جامعه ایرانی همواره برای علم ارزش زیادی قائل است و حتی در تنگناهای مختلف،  آموزش و پرورش را از فرزندان خود دریغ نکرده است.

وی با تأکید بر این‌که بسیاری از دستاوردهای علمی کشورمان ناشی از ارزش‌گذاری ملی برای آن است، اظهار داشت: لازم است در کنار توسعه علمی ایران و اسناد بالادستی آن سهم دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و حمایت از پژوهش در تولید ناخالص ملی افزایش یابد و شرایط به گونه ای نباشد که نخستین بودجه قابل حذف مربوط به پژوهش باشد.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: اگر به آموزش و پرورش به عنوان کلیدی ترین وزارتخانه نگاه نشود، سهمیه دوره فرصت مطالعاتی دانشجویان دکترا حذف شود و اجرای طرح های کلان ملی طولانی مدت شود فقط اسناد بالادستی، تکرار خواهد شد.

ابطحی با تأکید بر این‌که مردم ایران، علم دوست هستند، تصریح کرد: نباید به علم فقط برای نشان دادن رتبه‌های جهانی نگاه شود بلکه باید به عنوان یک وظیفه جهانی آن را در نظر گرفت.

رییس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم گفت: امسال برای دومین بار است که به‌دلیل شرایط ناشی از همه گیری بیماری کووید-۱۹ برگزاری این رویداد از طریق بستر فضای مجازی است.

دکتر سیدظفرالله کلانتری با بیان این‌که دانشگاه صنعتی اصفهان در سال های ۶۴ و ۸۸ نیز میزبان این رویداد علمی بود، افزود: کنفرانس سالانه فیزیک ایران ۱۴۰۰ در آستانه سال ۲۰۲۲ میلادی که به "علوم پایه و نقش آن در توسعه پایدار" نام‌گذاری شده است، برگزار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که رویداد امسال بتواند در زمینه ارتقای علوم پایه فیزیک و تأثیرگذاری آن در بخش‌های مختلف، موفق عمل نماید.

دبیر علمی کنفرانس سالانه فیزیک ایران نیز با اشاره به این‌که ۲۶۹ عنوان مقاله به دبیرخانه این رویداد رسید، گفت: از میان آن‌ها ۷۶ مقاله به صورت شفاهی و ۲۱۸ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

عبدالله لنگری افزود: از بین مقاله ها ۷۰ مقاله مربوط به اُپتیک و فوتونیک، ۶۵ مقاله فیزیک هسته ای و ۵۲ مقاله ماده چگال نظری و سایر مقاله ها در زمینه های دیگر فیزیک بود.

گفتنی است: سخنرانی‌های عمومی و ویژه‌برنامه‌های کنفرانس سالانه فیزیک ایران برای علاقه‌مندان به صورت زنده از کانال آپارات دانشگاه  صنعتی اصفهان به نشانی https://www.aparat.com/iutnews پخش وقابل دریافت است.

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.