کدخبر:1130/20231109

13 آبان 1402

موفقیت تیم دانشگاه صنعتی اصفهان در مسابقه چالش چاه غیرفعال
تیم دانشگاه صنعتی اصفهان در مسابقه دانشجویی چالش احیای چاه غیرفعال به میزبانی پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز اهواز رتبه نخست را به دست آورد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، اعضای تیم دانشجویان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، احسان کوچکی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نفت و مهندس محمد قدسی، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی نفت با همراهی دکتر روح‌الله هاشمی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی شیمی با نام تیم پترو پالاس در این مسابقه شرکت کردند و موفق شدند رتبه نخست را به دست آورند.

دکتر هاشمی، استاد راهنمای تیم پترو پالاس با اعلام این خبر گفت: طبق آمار رسمی وزارت نفت، بیش از ۷۵۰ حلقه چاه نفت غیرفعال و کم‌بازده در کشور وجود دارد که ۳۵درصد این چاه‌ها به دلیل تولید آب اضافه دچار مشکل است.

استادیار دانشکده مهندسی شیمی با بیان اهمیت صنعت نفت به‌عنوان پیشران اقتصاد ایران افزود: ضرورت احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده، برنامه‌ریزی جدی برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های این حوزه را در دستور کار وزارت نفت قرار داده است.

وی افزود: راهکار این تیم دانشجویی با عنوان فناوری هوشمند تناوب آب توانست به‌عنوان یک فناوری نوین و دوستدار محیط‌زیست جهت کاهش تولید آب و احیای چاه‌های نفت خصوصاً در مخازنی که آبده قدرتمندی دارند، استفاده شود.

دکتر هاشمی گفت: سازوکار اصلی این روش ایجاد یک گرادیان فشار تخلیه واپایش شده جهت خنثی‌سازی تمایل حرکت آب به ناحیه تولیدی و نیز بهینه‌سازی هوشمند جریان حرکت سیال در محیط متخلخل است.

گفتنی است این مسابقه دانشجویی با موضوع احیای چاه‌های نفتی ایران با همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب و دانشگاه صنعت نفت برگزار شد و برگزیدگان مسابقه موفق شدند در فراخوان احیای چاه‌های نفت به پیمانکاران اصلی احیای چاه نفت معرفی شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.