کدخبر:1056/20231021

29 مهر 1402

کسب رتبه سوم مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای توسط دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان
ریحانه لقایی، دانش‌آموخته مقطع دکترا مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه پایان‌نامه «بررسی سفتی و خواص جذب ضربه کامپوزیت شیشه/اپوکسی حاوی الیاف توخالی پلی استر و یا نانوبلورهای سلولزی به منظور استفاده در پره‌های توربین‌های بادی» مقام سوم مسابقات ملی پایان‌نامه سه‌دقیقه ای را کسب کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مرحله نیمه‌نهایی و فینال هفتمین دوره مسابقات ملی پایان نامه سه‌دقیقه‌ای ۲۵ مهرماه با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و برخی از اعضای هیات رییسه این نهاد در دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد.

این مسابقات در زمستان سال پیش در همه استان‌ها برگزار شد و در بین حدود ۳۰ نفر شرکت‌کننده از استان اصفهان ریحانه لقایی از دانشگاه صنعتی اصفهان؛ مقام اول را کسب کرده و بعنوان نماینده این استان به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. 

ریحانه لقایی با بیان این خبر ادامه داد: این شیوه از مسابقات از سال ۲۰۰۸ میلادی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا آغاز شده و در حال حاضر در تعداد زیادی از دانشگاه‌های معتبر دنیا اجرا می‌شود. در طی آن، هر فرد مبانی مهم و اصلی تلاش‌های خود را بطور خلاصه در سه دقیقه برای شنوندگان و سرمایه‌گزاران ارائه می‌دهد.

لقایی در ارتباط با محوریت پایان‌نامه خود که در این مسابقات ارائه شده است، تصریح کرد: موضوع اصلی پایان‌نامه در راستای بهبود خواص مکانیکی کامپوزیت‌های شیشه-_اپوکسی مورد استفاده در پره‌های توربین‌های بادی به کمک نانوبلورهای سلولزی و الیاف توخالی پلی استر است.

وی در ادامه گفت: الیاف توخالی پلی استر الیافی ارزان قیمت با قابلیت انعطاف‌پذیری و دمپ انرژی بسیار زیاد در زمان برخورد هستند. نانوبلورهای سلولزی، نانوذراتی زیست تخریب‌پذیر، دوست‌دار محیط زیست، بدون آلاینده و با خواص مکانیکی مطلوب ( مدول مکانیکی تا ۱۶۰ گیگاپاسکال ) هستند که در این پژوهش تولید شدند.

این پایان نامه تقاضامحور به راهنمایی دکتر سید مهدی حجازی و دکتر حسین فشندی، اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان، مشاوره دکتر صالح اکبر زاده عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان و تحت حمایت مادی و معنوی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) انجام شده است.

برگزیده هفتمین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای با اشاره به آثار این مسابقه در مسیر پژوهشی شرکت‌کنندگان عنوان کرد: شرکت در این مسابقات به فن‌بیان، گذر از حاشیه‌ها و انتقال اصل موضوع به مخاطب کمک می‌کند تا زمینه‌سازی برای همکاری‌های بیشتر با صنعت، بهبود شرایط اقتصادی و مشکلات صنعت ایجاد شود.

وی اضافه کرد: درواقع یک پل ارتباطی برای انتقال علم و دانش از دانشگاه به صنعت است. همچنین انگیزه را برای همکاری‌های بیشتر برای محقق و پژوهشگر ایجاد می‌کند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان خاطر نشان کرد: شرکت کردن در این مسابقه با هدف انتقال دانش و امکان‌سنجی استفاده از نتایج این پژوهش در دیگر زمینه‌های علمی و صنایع مختلف مفید بوده است. نتیجه این پژوهش در صنعت کامپوزیت به دیگر فیلدهای علمی و حتی کشورهای دیگر کمک می‌کند.

وی با تاکید بر فداکاری بانوان در مسیر کسب موفقیت‌های علمی و پژوهشی بیان کرد: با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌هایی که برای بانوان وجود دارد، زنان فداکاری داریم که با سعی و تلاش و امید به خدا به قله‌های موفقیت دست پیدا می‌کنند.

گفتنی است، نتایج مطالعات این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی تاکنون با ارائه چهار مقاله علمی در نشریات معتبر خارجی و دو مقاله همایشی ملی و بین‌المللی انتشار یافته‌است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.