کدخبر:1258/20230627

6 تیر 1402

اولین هسته‌ی نخبگانی اولویت‌محور کشور، با راهبری دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی شد
بنیاد ملی نخبگان، راه‌اندازی این هسته‌ی نخبگانی با عنوان "طراحی شبکه‌ی یکپارچه‌ی فرآوری و ترابری (شیفت)" را با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان و در قالب طرح شهید دکتر بهشتی بنیاد، در خرداد ماه ۱۴۰۲ تصویب کرد.

دکتر محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان، ضمن اعلام تأیید و تصویب اولین هسته‌ی نخبگانی اولویت‌محور کشور، افزود: پیشنهاده‌ی هسته‌ی نخبگانی "طراحی شیفت"، پس از دو مرحله داوری تخصصی و برگزاری جلسه‌ی دفاع علمی، در بنیاد ملی نخبگان، مورد تصویب نهایی قرار گرفت.

به گفته‌ی دکتر تمنایی، هدف اصلی کلان‌راهبرد "شیفت"، ارتقای مشارکت پایدار و عدالت‌محور کشور در زنجیره‌ی ارزش جهانی است و هسته‌ی نخبگانی تلاش دارد تا با طراحی سازوکارهای تقاطع زنجیره‌های ارزش مبتنی بر رویکرد نظریه‌ی بازی، این امکان را برای کشورهای ذی‌نفع در کلان‌راهبرد "شیفت" فراهم کند که با تخصیص و تهاتر بهینه‌ی منابع تولید ارزش افزوده، طیف متنوعی از نیازمندی‌های خود را پاسخ دهند.

راهبر اولین هسته‌ی نخبگانی اولویت‌محور کشور، افزود: هسته‌ی "طراحی شیفت" شامل شش کمیته است و بیش از ۲۰ نفر از متخصصین در حوزه‌های مختلف هم‌چون حمل‌ونقل، انرژی، بازرگانی، ژئوپلیتیک، اقتصاد کلان، و اقتصاد پولی، در این طراحی مشارکت دارند. بر این اساس، قابلیت‌ها و نیازمندی‌های کشورهای واقع در مناطق جغرافیایی دوازده‌گانه‌ی ذی‌نفع در کلان‌راهبرد "شیفت"، شناسایی می‌شوند و روابط برد-برد میان این کشورها، و راهکارهای سیاستی متناسب، طراحی و پیشنهاد می‌گردند.

گفتنی است با هدف شبکه‌‌سازی میان اساتید برتر و نخبه و زمینه‌‌سازی برای اثرگذاری آن‌ها در حل مسائل و چالش‌‌های اساسی کشور، بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید دکتر بهشتی، از تشکیل هسته‌های مسئله‌محور نخبگانی، حمایت می‌کند و ضمن تخصیص اعتبار پژوهشی، از نتایج مطالعات آن‌ها برای اثرگذاری در حل مسائل مهم کشور پشتیبانی نهادی می‌نماید.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.