کدخبر:0906/20230627

5 تیر 1402

به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد:
نخستین همایش بین المللی معرفی فرصت‌های همکاری محققان ایرانی با مراکز بین المللی سرن و سزامی
همایش یک روزه معرفی ظرفیت‌های همکاری با سرن و سزامی در زمینه‌های پژوهشی و فناوری با همکاری معاونت بین الملل وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و به همت مدیریت امور بین الملل دانشگاه صنعتی اصفهان 5 تیرماه با حضور جمعی از متخصصان دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر محمدرضا عطار معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه این رویداد علمی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران مرکز بین المللی "تابش سینکروترون برای کاربردهای تجربی در خاورمیانه (SESAME)" شناخته شده است گفت: این همایش با هدف اطلاع رسانی فعالیت‌های مهم این مراکز به محققان کشور و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شده است.
دکتر عطار با بیان اینکه معرفی زمینه‌های همکاری و توانمندی‌های محققان ایرانی به این مراکز بین المللی و همچنین خدماتی که این مراکز می‌توانند به کشور ما داشته باشند، اساس شکل گیری این رویداد را فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه کشور ما عضو بیش از 70 موسسه علمی بین المللی است خاطر نشان کرد: سالانه حق عضویت‌های این مؤسسات پرداخت می‌شود و انتظار می‌رود محققان کشور از خدمات مشترک عضویت‌های بین المللی اطلاع یافته و بهره مند شوند.
معاون وزارت علوم با بیان اینکه محققان کشورمان در حوزه‌های ساخت قطعات شتاب پرتو دهی در مقیاس بین المللی می‌توانند فعالیت کنند افزود: زمینه‌های همکاری مشترک با دو مرکز شتابدهنده در کشور روسیه برای ایجاد آزمایشگاه‌های چشمه نور و شتاب دهنده‌های پزشکی فراهم شده است که امیدواریم دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ما، در این زمینه فعالیت‌های مؤثری داشته باشند.
دکتر عطار بخشی از مشکلات علمی کشور را به خاطر عدم اطلاع رسانی به دانشمندان کشور دانست و خاطر نشان کرد: برگزاری این رویداد با هدف اطلاع رسانی و توسعه فعالیت‌های علمی پژوهشی بین المللی توسط دانشگاه صنعتی اصفهان قابل تقدیر و تشکر است.
دکتر پیمان مصدق، مدیر امور بین‌الملل دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آیین با ارائه گزارشی از روند شکل‌گیری گردهمایی‌های گذشته بیان داشت: اولین گردهمایی سزامی در اردن در سال ۱۳۸۰ و دومین همایش در سال ۱۳۸۲ در دانشگاه صنعتی اصفهان، برگزار شده است.
وی به بخشی از مهم‌ترین ارتباطات و فعالیت‌ها در حوزه ذرات فیزیک و شتاب‌دهنده و سزامی دنیا اشاره داشت و افزود: بهره‌برداری از اولین شتاب‌دهنده‌ها در سال ۱۳۹۶ و شروع فعالیت دانشجویان رشته فیزیک و الکترونیک از سال ۱۳۹۸، در قالب همکاری با این مراکز را می‌توان نقطه عطف فعالیت‌های ما در حوزه شتاب‌دهی دانست.
دکتر مصدق افزود: برگزاری این همایش می‌تواند در جهت مشارکت های علمی، فعال و راهبردی در دیپلماسی علمی کشور با سایر کشورها راهگشا بوده و هم‌افزایی بین اساتید و صاحبان حوزه شتاب‌دهنده‌ها را شاهد باشیم.
گفتنی است در این همایش پرفسور محمود تبریزچی، ضمن معرفی سازمان علمی سزامی تاریخچه‌ای از شکل‌گیری و نقش مهم ایران در این سازمان ارائه کرد.
پرفسور جرجیو مارگاریتوندو از کشور سوئیس، دانشگاه EPFL و دکتر ماهر العتال از مؤسسه سزامی، مهم‌ترین سخنران‌های علمی این رویداد در بخش اول بودند.
همچنین محققان برجسته دیگری از دانشگاه صنعتی اصفهان، مؤسسه ماکس بلانک آلمان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دانشگاه هنر اصفهان و مؤسسه دیاموند آکسفورد، در این رویداد سخنرانی علمی تخصصی در حوزه ساخت قطعات شتاب‌دهنده‌ها، آزمایشگاه‌های آشکارسازی ذرات و... ارائه نمودند.
شایان‌ذکر است، در بخش جانبی این همایش، نمایشگاهی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای معرفی توانمندی‌های کشورمان در حوزه شتاب‌دهنده و تجهیزات پیشرفته پزشکی و صنعتی برگزار شد.

عضویت ایران در پروژه‌های بین‌المللی مرتبط با شتابگرها از جمله عضو مؤسس چشمه‌ی نور سزامی (SESAME) که در اردن و با مشارکت کشورهای خاورمیانه راه‌اندازی شده است را می‌توان به‌عنوان نقطه‌ عطفی در صنایع کشور در زمینه‌ی ساخت تجهیزات مربوط به کنترل و هدایت پرتو دانست. این عضویت همچنین فرصت ویژه‌ای برای بهره‌بردن از یک آزمایشگاه پیشرفته برای شناخت ساختار مواد برای ما فراهم می‌آورد.

سرن (CERN) یا سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای، بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان است که در سال ۱۹۵۴ در کشور سوییس ایجاد شد و ۵۸۰ دانشگاه و مؤسسهٔ پژوهشی از ۸۰ کشور جهان به عضویت آن درآمده‌اند.
شتابگر عظیم سرن، بزرگ‌ترین پروژه علمی بشر است که ایران و به‌ویژه دانشگاه صنعتی اصفهان سهم به سزایی در راه‌اندازی آزمایشگاه CMS این پروژه داشته است.

گزارش تصویری

گزارش ویدیویی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.