کدخبر:1954/14010217

17 ارديبهشت 1401

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری :
دانشگاه‌ها به سمت مأموریت‌گرایی در حوزه پژوهش حرکت کنند
صبح روز شنبه 17 اردیبهشت‌ماه، نشست شورای پژوهشی دانشگاه  با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با ارائه گزارشی از دستاوردها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه برگزار شد.    

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، در ابتدای این نشست با بیان اینکه، دانشگاه صنعتی اصفهان از نمودهای اقتدار بخشی کشور است؛ بیان داشت: جوان‌های متدین و متخصص دانشگاه تمام اهتمام خود را برای اقتدار بخشی کشور در عرصه پژوهش به کار می‌گیرند. 
دکتر میبدی حضور معاون پژوهشي وزارت علوم تحقیقات و فناوری را برای هموار شدن مسیر پیشرفت دانشگاه صنعتی اصفهان مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد: این نشست بستر تحقق اهداف و برنامه‌های پژوهشي دانشگاه را فراهم كند و فرصت‌های مناسبی برای پیشبرد برنامه‌های پژوهشی آتی دانشگاه به همراه داشته باشد. 
دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشي وزارت علوم تحقيقات و فناوري در نشست شورای پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان بیان داشت: دانشگاه صنعتی اصفهان اگر یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور است به دلیل حضور منابع انسانی فوق‌العاده، دانشجویان بسیار خوبی که این دانشگاه را انتخاب می‌کند و زیرساخت‌های  مناسب آن است.
دكتر صالحي با اشاره به اینکه در طی سال‌های اخیر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده افزود: مجاورت این دانشگاه با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان باعث رشد مراکز نوآوری، مراکز رشد تخصصی و ایجاد شرکت‌های زایشی از دانشگاه به بازار تجاری‌سازی در حوزه علم و فناوری شده است.  
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هنوز ضریب تجاری‌سازی یافته‌های ما در حد استاندارد دنیا نرسیده است؛ نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری را با عنوان "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" فرصت مناسبی دانست تا فاصله یافته‌های علمی با تجاری‌سازی در کشور کوتاه شود.
عضو شورای‌عالی عتف حرکت دانشگاه‌ها را به سمت مأموریت‌گرایی در حوزه پژوهشی  را از دیگر ضرورت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تمام دنیا علاوه بر وظایف ذاتی که  برعهده دارند سعی می‌کنند باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی، سیاسی و ژئو پلتیک منطقه‌ای که قرار دارند، اولویت‌هایی را برای ارائه خدمات منطقه‌ای برعهده گیرند. 
وی دراین‌رابطه ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده، ابلاغیه‌ای از سوي وزیر کشور به استانداران صادر شد تا دبیرخانه‌ای در استان‌ها با محوريت استانداران، براي تحقق  شعار سال و مشخص‌سازی مأموریت‌های دانشگاه‌ها تشكيل شود. از این طریق اقدامات لازم برای جلب پشتیبانی‌های ویژه از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا سازمان‌های دیگر، در تمام حوزه‌های فعال دانشگاهی انجام شود. 
همچنین توجه ویژه حوزه معاونت پژوهشی را به افزایش جذب دانشجویان پسادکترا، نمایه‌سازی نشریات علمی، ارزیابی، پالایش انجمن‌های علمی، تقویت هیئت ممیزه دانشگاه‌ها با افراد متخصص در حوزه دانش‌بنیان، تمدید عضویت سالانه دانشگاه‌ها در مراکز علمی بین‌المللی و تقویت شبکه علمی آزمایشگاه‌ها  از دیگر عناوینی بود که در اين نشست بیان شد. 
دكتر صفوي معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در ابتدای این نشست، ضمن ارائه گزارش از دستاوردها و اهداف پژوهشی دانشگاه، چالش‌های پیش روی آینده پژوهش و فناوری دانشگاه را مطرح کرد. 
دکتر حمیدرضا صفوی، از تأثیرگذاری ویژه دانشگاه منطقه و صنعت یادکرد و با بیان اینکه باید نسبت به وضعیت پژوهش و فناوری دانشگاه نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم بیان داشت: باید تلاش شود اعتبارات حوزه پژوهشی از اعتبارات دولتی جدا شود. 
وی با اشاره به اینکه اصفهان صنعتی‌ترین شهر کشور است افزود: استقرار تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و اپتیک در دانشگاه به رشد صنایع و توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی کمک بسزایی کرده است. 
دکتر حمیدرضا صفوی تحریم‌های ظالمانه و قطع ارتباطات بین‌المللی بین مراکز علمی و پژوهشی  را یک تهدید بالقوه برای فعالیت‌های پژوهشی کشور دانست و خاطرنشان کرد: مهاجرت نخبگان در کلیه سطوح دانشجویی، اعضای هیئت‌علمی، فناوران و نوآوران یک مسئله نگران‌کننده برای دانشگاه‌ها است. 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تمرکز بر اقتصاد نفتی – تجاری و عدم رویکرد اقتصاد دانش محور و دانش‌بنیان را در کشور مسئله‌ای قابل‌تأمل دانست و تصريح كرد: در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه رویکرد ارائه دستاورد مؤثر برای کشور باید بیش از تولید مقاله مورد توجه و اهمیت قرار گیرد. 
دکتر صفوی رویکرد مأموریت‌گرایی در معاونت پژوهشی دانشگاه را یک برنامه جدی دانست و تصریح کرد:  پیش‌ازاین رویکرد آموزش‌محور دانشگاه سایه بر امور پژوهشی انداخته بود و اغلب طرح‌های پژوهشی شخص محور بود. 
وی ادامه داد: محور برنامه‌های پژوهشی دانشگاه مأموریت‌گرا نمودن بخش‌های مختلف دانشگاه است. حرکت باید به سمت تحقیقات موردنیاز منطقه باشد که پتانسیل‌های آن در دانشگاه وجود دارد. 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رویکرد جذب نیروی انسانی ساختارهای پژوهشی دانشگاه با استفاده از پژوهشگران غیر هیئت‌علمی و پسادکترا به حدود 50 پژوهشگر در سال 1401، از محل اعتبار طرح‌ها را از دیگر برنامه‌های اصلی حوزه پژوهشی در سال 1401 عنوان کرد و افزود:  با جذب دانشجویان مستعد در دوره پسادکترا، خروج نخبگان از کشور و تداوم همکاری با دانشگاه در قالب برنامه‌های پژوهشی میسر می‌شود.
گفتني است در اين نشست رئیس‌دفتر همکاری‌های علمي و بین‌المللی دانشگاه صنعتي اصفهان و رئيس اداره ارتباط با صنعت دانشگاه نيز گزارشي از فعالیت‌های اين دو حوزه ارائه كردند.

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.