کدخبر:1217/14000916

16 آذر 1400

در همایش روز جهانی خاک در دانشگاه صنعتی اصفهان:
تأکید برتغییرات جدی در رویکردهای مدیریتی منابع خاک/ سایه افکنی مسائل حقوقی بر موضوعات فنی آب اصفهان
همايش روز جهاني خاك به همت انجمن علوم خاك دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان و باحضور رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان و مدير مؤسسه تحقيقات خاك و آب استان ، استادان دانشجويان كشاورزي برگزار شد.

مهندس مهرداد مرادمند رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان در حاشیه این رویداد با اشاره به تقویت همکاری های میان مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی و دانشگاه ها گفت: وضعیت خشکسالی های متعدد و تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد که باید تغییرات جدی در رویکردهای مدیریتی منابع خاک و کشاورزی اتفاق بیافتد.

وی از همکاری استادان دانشگاه در حوزه اجرا در راستای اهداف مشترک بخش خاک و کشاورزی یاد کرد و تصریح کرد: مشکلات بخش اجرایی را باید در اختیار دانشگاه قرار داد تا با کمک اساتید برجسته دانشگاه برای آن‌ها چاره اندیشی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از تدوین الگوی کشت، بروز رسانی سند ملی آب برای تعیین نیاز آبی و الگوی کشت اصفهان به عنوان موضوعات مورد همکاری مشترک نام برد و گفت: در بحث الگوی کشت، تحقیقات انجام شده در اختیار دانشکده کشاورزی برای بررسی و اصلاحات لازم قرار گرفته است و تداوم این همکاری ها به پیشبرد اهداف کشاورزی استان اصفهان کمک شایان توجهی می نماید.

مرادمند در رابطه با نقش دانشگاه در حل بحران آبی استان، افزود: بخش مهمی از مسائل آب اصفهان، مباحث حقوقی‌است که بر مسایل فنی سایه افکنده است. حقوق استان در این رابطه باید پیگیری شود اما در خصوص مباحث فنی، طراحی شیوه های مدیریت منابع آب، استفاده بهینه از عوامل تولید، چاره اندیشی در خصوص از دست دادن کیفیت منابع آبی و .. نیازمند ترسیم یک مسیر همکاری مشترک برای حل بحران های آبی به کمک دانشگاه است.

دكتر محمد علي حاج عباسي، دبير برگزاري اين رويداد نیز با بيان اين‌كه برگزاري اين همایش مي تواند به همگرايي سيستم هاي همكار در عرصه تحقيقات كشاورزي كمك كند گفت: تحقيقات متعددي در مؤسسه تحقيقات خاك و دانشگاه انجام مي شود كه مي توانيم با برگزاري نشست هايي تخصصي، موضوعات و بودجه ها را به صورت مناسب و در جهت اهداف مشخص در استان هدايت نماییم.

استاد گروه علوم خاک دانشگاه صنعتی اصفهان، موضوع خاک را یک مسئله زیست محیطی جدی که با سلامت انسان ها در ارتباط است دانست و خاطرنشان کرد: تنها در ایران حدود 9 درصد از خاک حاصلخیز است و می توان از آن استفاده کشاورزی داشت. حفظ و نگهداری خاک یک وظیفه مهم و حیاتی است که روی سلامت انسان ها، آب و هوا تأثیر مستقیم دارد.

حاج عباسی ادامه داد: به دلیل مدیریت های نادرست، خاک کشوردر اثر آلودگی صنعتی، کشاورزی، فعالیت های شهری و  ساختمان سازی، تخریب می شود و دچار تنش های شوری، متراکم شدن و از بین رفتن سطح مناسب کشت می گردد.

وی اضافه کرد: به این ها کمبود زمین، تخریب زمین، افزایش جمعیت و نیاز به خاک برای تولیدات محصولات کشاورزی را با در نظرگرفتن رشد جمعیت جهان باید افزود و همه این‌ها دلایلی است که ضرورت دارد از تخریب بیش از پیش خاک جلوگیری گردد.

عضو انجمن علمی علوم خاک ایران با بیان این‌که سلامت انسان از نظر تغذیه، آب و هوا در گروه سلامت خاک است تأکید کرد : اگرخاک با فلزات سنگین آلوده شود مسمویت غذایی را در پی دارد، اگر خاک سالمی داشته باشیم، مقدار کربنی که از اتمسفر در خاک ذخیره می شود، کاهش می یابد و در نتیجه با گرمایش زمین و اثر گلخانه ای رابطه مستقیم دارد.

حاج عباسی، بررسی موضوعات خاک را با توجه به رویکرد جهانی به این پدیده حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: از سال 2015 تا 2024 از طرف سازمان ملل متحد به عنوان دهه جهانی خاک نام گذاری شده است.

گفتنی است: پنجم دسامبراز سوی سازمان ملل متحدد به عنوان روز جهانی خاک با هدف آگاهي در زمينه خاك به عنوان عامل اصلي توليد كشاورزي نام گذاری شده است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.