کدخبر:1306/13990714

14 مهر 1399

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مزرعه آموزشی - پژوهشی دانشگاه صنعتي اصفهان عنوان کرد:
استفاده از دستاوردهای ارزشمند محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در افزایش بهره‌وری آبیاری توسط دیگر بهره برداران کشور
مجری طرح توسعه سامانه نوین آبیاری وزارت جهاد كشاورزي در بازدید از مزرعه آموزشی پژوهشی لورک دانشگاه صنعتی اصفهان بر پشتیبانی آموزشی و حمایت از بهره برداران در حوزه آبیاری تاکید کرد.

 مشاور وزیر جهاد کشاورزی در اين ديدار با بيان اين كه در طرح مزرعه پژوهشي لورك دانشگاه صنعتي اصفهان به پایداری و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی توجه شده است؛ گفت: لازم است ضوابط و دستورالعمل هاي هوشمند سازی آبیاری نگاشته شود و زمينه ايجاد تشکیلاتی برای پشتیبانی آموزشي و حمایت از بهره برداران در زمینه آبیاری هوشمند فراهم شود.

مهندس عباس زارع افزود:گام های عملی خوبی در زمینه هوشمند سازی سامانه نوین آبیاری با برنامه ریزی مناسب در زمینه انتقال مصرف آب از سطح مزرعه به سطح حوضه آبخیز در اين مزرعه انجام شده است كه قابل بهره برداري در سطح كلان كشوري مي باشد.

دکتر مهدی قیصری مجری طرح هوشمند سازی منابع و مصارف آب این مزرعه نيز با تشريح فعاليت هاي پژوهشي گروه مهندسي آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، هدف از اجرای این طرح را  بهینه سازی مدیریت آبیاری، نهاده ها و الگوی کشت در کشاورزی هوشمندانه به صورت مرحله به مرحله متناسب با ارتقای پذیرش اجتماعی عنوان كرد.

عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي كشاورزي دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در طرح پیشنهادی سعی شده است با یک جامع نگری به مسائل كلان حوزه آبخيرداري پرداخته شود و با کمک راه حل های هوشمندسازی در کنار الگوهای اجتماعی، زمینه بهبود شاخص های بهره وری منابع ایجاد گردد.

دانشيار گروه مهندسي آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطر نشان كرد: در مزرعه آموزشی و پژوهشی لورک طرح مدیریت هوشمندانه آبیاری ذرت تحت دو سیستم آبیاری قطره ای-نواری و آبیاری قطره ای زیرسطحی برای دو سال اجرا شده است كه در این طرح ضمن اجرای هوشمندانه آبیاری به تاریخ کاشت، مدیریت کود نیتروژن، نوع واریته متناسب با تاریخ کاشت، آرایش کاشت، فاصله نوارهای آبیاری و عرض خیس شده در راستای افزایش کارایی و بهره وری مصرف آب توجه ویژه ای شده است.

قيصري تصریح کرد: نتایج سال گذشته نشان داده است که استفاده از مدیریت آبیاری هوشمندانه مبتنی بر پردازش یکپارچه  اطلاعات آب، خاک، گیاه و اتمسفر کارایی مصرف آب ذرت دانه ای را تا 2/2 کیلوگرم دانه بر مترمکعب و کارایی مصرف آب علوفه خشک ذرت سیلویی را تا 4 کیلوگرم بر متر مکعب افزایش داده است.

رئيس دانشكده مهندسی كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان نيز ضمن معرفي فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقاتي اين مركز گفت: کاهش مصرف منابع محدود آب در صورتي محقق مي شود كه بخش کشاورزی روی توسعه عمودی از جمله به زراعی، به نژادی، زیست فناوری، سامانه های نوین آبیاری و بهبود مدیریت آبیاری به جای توسعه افقی يعني افزایش سطح زیر کشت متمرکز شود.

دكترجهانگير عابدي كوپائي، با بيان اين كه توليدات كشاورزي جوابگوي ميزان جمعيت كشور نيست و كشور را نيازمند واردات محصولات غذايي مي كند، افزود: با بهره وري کنونی آب کشاورزي میزان آب مورد نیاز براي تأمین این تولیدها به مراتب بیشتر از منابع آبی تجدید شونده می باشد.

وي ضمن ابراز امیدواری در رابطه با همکاری اين مجموعه با سازمان جهاد کشاورزی گفت طرح های پژوهشی اجرا شده در مزرعه آموزشی-پژوهشی لورک نشانگر این است که نه تنها دستیابی به این شاخص ها بلکه رسیدن به شاخص های بالاتر با کاربرد دانش روز در هر واحد سطح مزرعه امکان پذیر است و اميدواريم بتوانیم نتایج این فعالیت‌ها را  با حمايت مراجع مربوطه در سطح وزارت خانه، در اختیار بهره‌برداران بخش كشاورزي قرار دهیم.

گفتني است: در مزرعه آموزشی و پژوهشی لورک سالانه بیش از 40 طرح تحقیقاتی با همکاری کارشناسان، متخصصان و دانشجویان در حال انجام است. طرح‌هایی همچون «کاهش تبخیر از سطح استخر مزارع»، «خشکه کاری برنج»  و «طراحی  و مهندسی سامانه مدیریت هوشمند مصرف آب در سیستم های آبیاری مبتنی بر پردازش یکپارچه  اطلاعات آب، خاک، گیاه و اتمسفر » مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج بسیار ارزشمند و کاربردی به دست آمده مي تواند براي صنعت كشاورزي كشور حياتي و گره گشا باشد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.