کدخبر:1944/20190430

10 ارديبهشت 1398

همزمان با هفته آموزش و روز معلم:
آئین بزرگداشت مقام شامخ معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری
همایش تجلیل از استادان نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان با عنوان قدر استاد، همزمان با هفته آموزش وگرامیداشت مقام شامخ معلم عصر امروز در تالار شهيد فتوحي برگزار شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، در این مراسم با تبریک هفته گرامیداشت آموزش و روز معلم، این روز را فرصت مناسبي برای تشکر از زحمات اعضای هیئت علمی دانشگاه در زمینه‌های آموزش و پژوهش بیان کرد و گفت: ششمين همايش قدر استاد، امسال به صورت ساده‌تر و تخصصی‌تر در زمینه آموزش برگزار ‌شده است.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی به بیان نکاتی پیرامون مسائل آموزشی و رویکردهای دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و با ابراز خرسندي از وضعيت حوزه آموزش این دانشگاه، افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه‌های گوناگون در داخل و خارج از کشور باعث افتخار این دانشگاه هستند كه اين امر ناشي از پایه گذاری بسیار مناسب دانشگاه و تلاش اعضای هیئت علمی در این راستا برای حفظ و تداوم این کیفیت است.

تأکید بر نقش ویژه دانشگاه در پاسخ گویی به نیازهای جامعه

وي با شاره به اين كه در طول زمان، مأموریت‌های تازه و رویکردهای جدید آموزش ایجاد شده است، گفت: با توجه به این تغییرات، در طول سه سال گذشته طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان با همت اعضای هیئت علمی دانشگاه تدوین شد و به تصویب هیئت امنای دانشگاه رسید كه این طرح امروز چراغ راه آینده را ترسیم نموده است.

مدرس هاشمي با بيان اين كه در حال حاضر دانشگاه جامعه ‌محور دانشگاهي تعريف مي شود که تمام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن معطوف به کاربردها و نیازهای جامعه است، گفت: این تعبیر می‌تواند برای دانشگاه ‌های ما خطرآفرین باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه را محل شکوفایی استعدادهای انسان و بارورشدن اندیشه‌ها دانست و افزود:  طبیعی است که برخی از استعدادها و اندیشه‌های بارور شده انسان‌ها در دانشگاه رافع نیازهای جامعه خواهند بود و برخی دیگر نيز معطوف به هیچ کاربردی نخواهند بود كه اگر این بخش را از دانشگاه بگیریم در آينده خطرآفرین خواهد بود.

وي با تأكيد بر اين كه در کشور به شکل افراطی در این زمینه رو به جلو مي رويم، گفت: اگرچه دانشگاه باید پاسخ‌گوی مسائل جامعه باشد، اما هر فعالیتی نباید معطوف به این کاربردها و نیازها باشد و لازم است به اين نكته توجه نماييم كه آنچه که امروزه در بسیاری از تکنولوژی‌های روزمره خودمان استفاده می‌کنیم، نتایج و حاصل کار زحماتي دانشمندانی است که صدها سال قبل کشیده‌اند و آن زمان هیچ کاربردی برای آن ها متصور نبوده اند.

مدرس هاشمي با تأكيد بر لزوم دید بالاتر نسبت به دانشگاه، بی‌ارزش کردن این فعالیت‌ها و اندیشه ها را امري نادرست دانست و ادامه داد: دانشگاه جامعه محور هست، اما با این تعبير که دانشگاه نبايد نسبت به مسائل و نیازهای جامعه بی‌تفاوت باشد و اگر از این نتیجه بگیریم که تمام فعالیت‌ها، پایان‌ نامه‌ها و پروژه ‌های دانشگاه باید با نیازهای فعلی کشور منطبق باشد، خطری است که دارد ما را تهدید می‌کند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه به بیان اهداف و اقدامات طرح تحول راهبردی اين دانشگاه در حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ پرداخت و گفت: در طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان اين نگرش وسیع دیده شده است؛ به طوري كه در این طرح همه فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی را به رسمیت می‌شناسیم.

وي با تأكيد بر ارزش قائل بودن دانشگاه برای همه فعالیت‌هایی که مربوط به کشف حقیقت باشد، به بيان نقش دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ گویی به نیازهای جامعه پرداخت و گفت: اين دانشگاه با توجه ويژه به پژوهش ‌های کاربردی، ارتباط با صنعت، ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه، شرکت‌های دانش بنیان، مرکز رشد دانشگاه و پارک دانشگاه، نسبت به موضوعاتی مانند آب، محیط زیست، بيكاري و مسائلی از این قبیل دغدغه دارد.

مدرس هاشمي، با اشاره به پتانسيل شرکت‌های دانش‌بنیان در پوشش‌ دادن به اشتغال بخش وسیعی از جامعه فارغ ‌التحصیلان، افزود: ورود به فعالیت‌های پژوهشی معطوف به کاربرد، علاوه بر تأثیر مستقیم بر آموزش، انگیزه دانشجویان را نیز ارتقا خواهد داد.

وي با اشاره به اين كه اگر معلم نتواند با شاگرد و دانشجوی خودش به درستی ارتباط برقرار کند، در بیان و انتقال یک درس ماندگار و تأثیرگذار نيز دچار مشکل خواهد بود، افزود: استاد با رفتار درست و سلوک دلسوزانه می‌تواند در قلب و روح دانشجو نفوذ كرده و بدین ترتیب انتقال مفاهیم ساده‌تر می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأكيد بر ممزوج بودن آموزش و فرهنگ، جدا نمودن اين دو مقوله از یکدیگر را امکان نا‌پذیر دانست وگفت: معلمان بزرگ الهام ‌بخش هستند و این الهام‌ بخشی با تسخیر جان و روح شاگرد صورت می‌پذیرد.

وي با تأکید بر تأثیر فرهنگی و رفتاری استاد بر روي دانشجويان، تأكيد كرد كه همگي ما در ابتدا يك معلم هستيم و بعد نقش يك مدرس، پژوهشگر، و محقق را ايفا مي نماييم، اما بعضی از موارد مانند مقاله، طرح، پول، تجاری‌سازی و ... گاهی بر روی نقش معلمی سایه می‌اندازد.

ايران به پنجمين توليدكننده مهندس در سطح جهان است

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری نیز در اين مراسم با بيان اين كه توالي آموختن و یادگيري و ياد دادن ها سبب جاودانه شدن معلم و معلمي به عنوان رمز جاودانگی می‌شود، گفت: معلم‌ها، بخشی از وجود خودشان را در هر گروه از دانشجویان به وديعه می‌گذارند.

دکتر رضا فرجی ‌دانا، با تأکید بر اهمیت علوم پايه در برآوردن نیازهای کنونی و آینده جامعه، گفت: ایجاد سازه‌های مهندسی عظيم و خلق آثار ادبی بزرگ، بیانگر انگيزه و ميل انسان به جاودانگی است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور علمی و آموزشی، با اشاره به اين كه مهندسان با شناخت قوانین حاکم بر طبیعت و به خدمت گرفتن آن ها برای رفاه جامعه پيراموني و برآوردن نیازهای آن ها چیزهای جدید می‌سازند، افزود: در حال حاضر 1 ميليون و 400 هزار نفر از دانشجويان كشور در حوزه هاي مختلف مهندسي مشغول تحصيل هستند، به طوري كه كشور ايران به پنجمين توليدكننده مهندس در سطح جهان تبديل شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن آموزش مهندسی ايران با تأكيد بر لزوم مشارکت همه اعضای هیئت علمی فعال در حوزه مهندسی دركشور، به معرفی انجمن آموزش مهندسی ایران پرداخت و گفت: ارتقای کیفیت آموزش مهندسی درکشور، توسعه پژوهش در آموزش مهندسی، رصد وضعیت آموزش مهندسی در کشور، ترویج روش‌ های نوین آموزش و ارزیابی آموزش مهندسی کشور و بین‌المللی سازی آموزش مهندسی از جمله اهداف تأسیس اين انجمن بوده است.

وي رصد وضعیت آموزش مهندسی در کشور و انتشار گزارش سالیانه، کمک به تصویب و بررسی دوره کارشناسی ارشد آموزش مهندسی، برگزاری میزگردها، سخنرانی‌ ها و کارگاه‌ های آموزشی و عضويت در اتحادیه بین‌المللی انجمن‌ها و آموزش مهندسی را بخشي از فعالیت‌های انجمن آموزش مهندسی ايران عنوان كرد و گفت: تدوین و چاپ طرح پژوهشی تجربه هاي تدریس آموزش مهندسي، همکاری در تأسیس و راهبری مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی و همکاری با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی نيز از ديگر فعاليت هاي اين انجمن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به عضویت حدود 800 عضو حقیقی و 45 عضو حقوقی در این انجمن، گفت: دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران و علم و صنعت جزو شاخه‌های ایجاد شده و شاخه‌های دانشگاهی صنعتی اصفهان و صنعتی شریف نیز در حال تأسیس هستند.

فرجی دانا با تأكيد بر لزوم پيگيري اهداف كيفيت بخش در آموزش مهندسي كشور، به تحولات اساسي در مهندسيِ امروز اشاره كرد و گفت: فعاليت هاي مهندسي بايد با لحاظ كردن خصوصيات زيست محيطي انجام پذيرد و دستكاري در طبيعت نيز بايد با توسعه پايدار انجام شود

رئیس کمیسیون آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران نيز در اين مراسم به سخنراني پيرامون کیفیت یادگیری دانشگاهی و نقش ارزیابی در دستیابی به آن پرداخت و گفت: یادگیری دانشجویان محک اصلی کیفیت در آموزش دانشگاهي است.

دکتر عباس بازرگان هرندی با تأكيد بر اين كه لحظات یادگیری عمیق چنان لذتي در دانشجو پدید می‌آورد که برای او فراموش‌ناشدنی است، افزود: سنجش مستمر یادگیری بخشی از فرآیند یاددهی -یادگیری است که با به کار بردن رویکرد مناسب می‌تواند دستیابی به یادگیری عمیق و دستاوردهای یادگیری را فراهم آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان رویکردهای یادگیری و سطوح آن به مقایسه یادگیری عمیق و یادگیری سطحی‌ در آموزش عالی پرداخت و با ارايه انواع ارزشیابی در آموزش عالی و مقایسه آن ها، تشابه و تفاوت رویکردهای ارزشیابی مرسوم و مستمر در تحقق دستاوردهای یادگیری در آموزش عالی را تشریح کرد.

در پایان این مراسم از 12 استاد نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان شامل یک استاد نمونه کشوری، 4 مدرس نمونه، 4 استاد راهنمای نمونه تحصیلات تکمیلی و 3 استاد راهنمای تحصیلی نمونه تجلیل شد.

گزارش تصويري

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.