کدخبر:1613/13970917

17 آذر 1397

با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرکل حفاظت محیط زیست:
همایش گردشگری، محور توسعه پایدار استان دردانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد+گزارش تصويري
همایش گردشگری، محور توسعه پایدار استان اصفهان، صبح امروز و با حضور مسئولان دستگاه هاي اجرايي، كارشناسان و اعضاي هيئت علمي در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در اين همايش با تأكيد بر نقش ويژه صنعت گردشگري در اقتصاد جهان، گفت: امروزه گردشگری به عنوان یک ابزار بسیار مهم در تعامل فرهنگی میان کشورها نقش قابل توجهي در شناخت فرهنگ‌هاي گوناگون دارد.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی با اشاره به تنوع اقلیم، زبان، فرهنگ و ادیان ايران، به ظرفیت بسیار بالای كشور در حوزة گردشگری تأکیدكرد و افزود: محیط زیست خیره‌کننده واقدامات فوق‌العاده نیاکان ما در ساخت بناهای بسیار ارزشمند در اصفهان، پیشینه تاریخی افتخارآفرین را در اختيار ما قرار داده است.

وي با تأكيد بر اين كه در کشوری زندگی می‌کنیم که تمامی این ظرفیت‌ها برای توسعة صنعت گردشگری وجود دارد، گفت: متأسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده لازم را نبرده‌ایم. 

مدرس هاشمی با اشاره به رویکرد دانشگاه صنعتی اصفهان در این زمینه، به بیان تاریخچه آموزشی و پژوهشی این دانشگاه و افتخارآفرینی‌های متعدد علمی آن پرداخت و افزود: ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی اصفهان باعث شد تا برنامه راهبردی مطابق با چشم انداز این دانشگاه در سال 1404 تدوین و تصویب گردد.

وی اضافه کرد: براساس این چشم انداز، دانشگاه صنعتی اصفهان بايد دانشگاهی با فضای علمی، پویا و کیفیت گرا با سه ویژگی مهم مرجعیت علمی و فناوری در آسیا، سرآمد در تربیت دانش‌آموختگان توانمند در تراز جهانی، اخلاق مدار و نقش‌آفرینی در توسعه کشور و تأثیرگذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود و یکی از سه دانشگاه برتر كشور در تحقق جامعه دانشگاهی محور باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، محیط زیست و آب را از جمله مهم‌ترین موضوعات مورد توجه اين دانشگاه عنوان كرد و ادامه داد: متأسفانه عدم توجه مسئولان دولتی به نکاتی که دانشگاهیان و پژوهشگران درگذشته متذکر شده بودند، ما را به جایی رسانده است که شرایط بحران را در زاینده‌رود می‌بینیم.

وي با اشاره به اين كه جهت‌گیری دانشگاه صنعتی اصفهان متناسب با موضوعات اصلی کشور مانند صنعت، کشاورزی، محیط زیست، اکوتوریسم و آب است، افزود: ظرفیت مناسب اين دانشگاه در حوزه محيط زيست و گردشگري به دانشكده منابع طبيعي، محدود نمي شود و مي توان از توانمندي هاي مركز فناوری اطلاعات و پ‍ژوهشكده هاي گوناگون این دانشگاه براي ارتقاي اين صنعت استفاده نمود.

گردشگری باید محور توسعه پایداراستان اصفهان باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این نشست با بيان اين كه پیوند دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های کشور می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه کشور داشته باشد، گفت: در حالي كه از نظر ظرفیت‌های طبیعی، فرهنگی وگردشگری، کشور ایران جزو 10 کشور اول دنیا محسوب مي شود، لازم است موضوع گردشگری در توسعه پایدار کشور مورد توجه ویژه قرار بگيرد.

الله‌یاری، گردشگری را جزو سه صنعت نخست اقتصاد عنوان كرد و افزود: موضوعاتي مانند جنگ تحمیلی و تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران اين صنعت را در كشور تحت تأثیر قرار داد و البته نیاز داریم با تلاش بسیار مناسب موجب توسعه صنعت گردشگری در کشور شویم.

وي با اشاره به جایگاه ویژه استان اصفهان در زمینه گردشگری، این استان را نماد صنعت گردشگری ایران دانست و گفت: در حال حاضر حدود یک هزارو 900 اثر ملموس و ناملموس فرهنگی استان اصفهان در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و حوزه گردشگری باید محور توسعه پایدار در این استان قرار گیرد.

مدیرکل امور روستایی استانداری اصفهان نیز در اين همايش حضور اقوام و ادیان مختلف را از جمله ویژگی‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی مناسب 24 شهرستان این استان برشمرد و گفت: اكوتوريسم یک سفر مسئولانه به دل طبيعت برای لذت‌بردن از طبيعت با هدف حفظ طبيعت و بهبود رفاه مردم بومي مناطق است.

سعید انصاری، با بيان تأثیر ویژه استفاده از فناوری اطلاعات و شبکه‌های مجازی در صنعت گردشگری، بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه تاكيد كرد و افزود: بسیاری از روستاهای استان اصفهان می‌توانند به عنوان روستای هدف گردشگری قرار بگیرند.

مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست استان اصفهان، نيز با بيان اين كه میراث فرهنگی ریشه در دامان طبیعت دارد، گفت: متاسفانه عدم توجه به مباحث زیست محیطی در كشور، سالانه 30 ميليارد دلار خسارت وارد در بر دارد.

رحمان دانیالی با اشاره به اين كه 10 درصد از گردشگری قاره آسیا مربوط به اکوتوریسم است، سهم ايران از اين مقدار را پنج صدم درصد عنوان كرد وگفت: با توجه به اين كه 11 درصد خاک استان اصفهان جزو مناطق حفاظت شده است و 9 درصد نیز جزو مناطق شکار ممنوع می‌باشد، اگر برنامه‌ریزی درستي در این زمینه صورت بگيرد می‌توانیم عملکرد موفقی داشته باشیم.

عضو هيئت علمي دانشكده منابع طبيعي دانشگاه صنعتي اصفهان نیز در اين همايش به بيان طرح سطح‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان براساس شاخص‌های توسعه گردشگری پرداخت وگفت: اگر بخواهیم به توسعه پایدار برسیم باید نگاه آمایشی را محور کارها قرار دهیم.

دكتر عليرضا سفيانيان با بيان لزوم شناخت اصول و مبانی آمایش سرزمین و اعتقاد به آن، وجود هماهنگی لازم در اين زمينه را بسيار مهم دانست و افزود: تاکنون در این طرح نیمی از شهرستان‌های استان اصفهان از نظر جاذبه‌ها، آداب و رسوم، صنايع، غذا، جلوه‌های طبیعی و غیره مورد بررسي قرار گرفته است.

وي شاخص بودن بسیاری از آثار تاریخی استان اصفهان را یکی از ویژگی‌های اساسی استان در زمینه گردشگری بيان كرد و افزود: از این ویژگی های منحصر به فرد می‌توان در مقیاس بین‌المللی گردشگری استفاده نمود.

سفيانيان، رویکرد سیستمی و یکپارچه به ظرفیت ها، در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان با توجه به آینده و توسعه موزون را از مباحث اساسی آمایش سرزمین عنوان كرد و افزود: ضعف نگاه علمی و دانشگاهی به بخش‌های مختلف گردشگری و ساخت و سازهای نامناسب و ناهماهنگ برای بهره‌برداری از جاذبه‌های گردشگری از جمله مشكلات اين بخش به شمار مي رود.

گفتنی است: اين همايش یک روزه با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان واداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان صبح امروز در سالن همايش هاي دانشکده منابع طبیعی این دانشگاه برگزار شد.

گزراش تصويري

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.