کدخبر:1052/13961226

26 اسفند 1396

برای نخستین بار:
ابداع شیوه نوین محاسبه و افزایش راندمان مشعل های صنعتی توسط محقق دانشگاه صنعتی اصفهان
دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره گیری از روش FGM ، ضمن ابداع شیوه ای نوین به منظور تخمین عملکرد، افزایش راندمان و کاهش آلایندگی مشعل های صنعتی، عنوان رساله دکتری برتر احتراقی کشور را به خود اختصاص داد.

این طرح در قالب رساله دکتری حسین عطوف با عنوان " کاربرد روش FGM در احتراق در داخل محیط متخلخل" با راهنمایی دکتر محسن دوازده امامی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده است.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ابعاد مختلف طرح پژوهشی خود گفت: افزایش راندمان حرارتی در مشعل های موجود در صنایع گوناگون، یکی از مهمترین دغدغه های صنایع در بحث کاهش هزینه های مرتبط با مصرف سوخت است.

حسین عطوف افزود: در کنار موضوع اساسی راندمان، مباحث مرتبط با تولید آلاینده های زیست محیطی گازی مانند اکسید کرین و اکسیدهای نیتروژن نیز از جمله چالش های مهمی است که امروزه در طراحی و بازطراحی این صنایع مورد توجه قرار می گیرد.

وی به ویژگی های مشعل های متخلخل بعنوان مشعل هایی با راندمان حرارتی بالا و برخوردار از ویژگی مصرف سوخت کم اشاره و تصریح کرد: این مشعل ها به لحاظ محیط زیست نیز نقش بسزایی در کاهش آلاینده های زیست محیطی ایفا می نمایند.

دانش آموخته دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که مشعل های متخلخل، دارای شعله آزاد نیستند و از طریق یک بستر جامد با محیط اطراف خود تبادل حرارت می کنند، اضافه کرد: در پژوهش صورت گرفته بر روی این نوع مشعل ها که در طیف گسترده ای از صنایع مختلف کاربرد دارند، شیوه ای عددی جهت شبیه سازی آن ها با روشی خاص موسوم به FGM ارائه گردید.

عطوف، ادامه داد: با توجه به این که روش های عددی برای تخمین عملکرد مشعل ها بسیار زمانبر و مستلزم حجم محاسباتی زیاد است، روش ابداع شده، توانسته است هزینه های ناشی از محاسبات را به نحو چشمگیری کاهش دهد.

وی با بیان وجه تمایز این شیوه با دیگر روش های شبیه سازی عددی جریان های احتراقی، تصریح کرد: با استفاده از این روش می توان بجای انجام آزمایش های پرهزینه و زمانبر از روشی عددی در مدت زمانی معقول بهره گرفت و بدین وسیله با صرف هزینه بسیار کمتر، مشعل هایی با راندمان بهتر طراحی نمود.

دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: به منظور بررسی نتایج عددی حاصل از این روش کارآمد، با طراحی وساخت یک مشعل آزمایشگاهی در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه، صحت نتایج این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.

گفتنی است: این پایان نامه، عنوان رسال دکتری برتر احتراقی کشور در هفتمین کنفرانس سوخت و احتراق ایران که بهمن ماه گذشته به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد را به خود اختصاص داد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.