کدخبر:1628/13951118

18 بهمن 1395

با هدف دستیابی به آخرین دیدگاه ها وتجربیات علمی:
بررسي برنامه راهبردي سه دانشگاه برتركشور در دانشگاه صنعتي اصفهان
نشست هم انديشي مسؤولين تدوين برنامه راهبردي سه دانشگاه برترکشور، با هدف آشنایی و تبادل آخرین دیدگاه ها و تجربیات علمی در این زمینه، دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

در این نشست مسؤلين تدوين برنامه راهبردي دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه های تربیت مدرس و صنعتی شریف، به بررسی برنامه های راهبردي و فرآيند تدوين این برنامه ها پرداخته و ملاحظات اجرا و پياده سازي آن را مطرح نمودند.

مدير دفتر برنامه ريزي راهبردي دانشگاه صنعتي اصفهان، در این نشست با بیان این که برنامه تحول این دانشگاه با مشاركت و خرد جمعي دانشگاهيان تدوين شده، گفت: ايجاد ظرفيت لازم در سازمان براي انجام اقدامات مؤثر و كارا، مهمترین تئوری تدوين برنامه تحول دانشگاه صنعتي اصفهان بوده است.

دكتر بهروز ارباب شيراني روش اجراي تدوين طرح تحول را ايجاد سازمان يادگيرنده عنوان کرد و افزود: برقراري مفاهمه وگفتگو در سطوح مختلف، تكيه بر عقل و خرد جمعي، يادگيري از طريق اقدام، ايجاد ذهنيت و گفتمان مشترك، دستيابي به آرمان مشترك و اعمال ديدگاه سيستمي ویکپارچه از مهمترين رويكردهاي دنبال شده در تدوين اين طرح بوده است.

وی، برگزاري 320 جلسه با حجم 6800 نفر ساعت كار را از ويژگي هاي منحصر به فرد اين طرح دانست كه با مشاركت بيش از 60 نفر از اعضاي هيأت علمي و 20 نفر از كاركنان و كارشناسان دانشگاه به صورت مستقیم همراه بوده است.

مجري طرح تدوين برنامه تحول دانشگاه صنعتي اصفهان با برشمردن دستاوردهاي طرح، آن را به مثابه يك ساختمان دانست كه مفاهيم پارادايم تحول، اصول، مضمون و محورهاي تحول در آن نقش مهم زيرسازي را بر عهده دارند.

عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان، برتري از نظر ارزش هاي اخلاقي، اجتماعي و علمي، را از مهمترین مضامین مورد تأکید در این طرح عنوان کرد و افزود: كيفيت‌گرايي در تمام ورودي ها، فرآيندها و خروجي‌ها و همچنین اثرگذاري و پيشرو بودن در سطوح محلي، ملي و بين‌المللي از دیگر مضامین مهم در طرح تحول دانشگاه صنعتي اصفهان محسوب می شود.

مسئول كميته تدوين برنامه راهبردي دانشگاه تربيت مدرس نیز هدف اصلی این دانشگاه در طرح تحول راهبردي را همپايي با دانشگاه‌هاي برتر جهان عنوان کرد وگفت: یکی از رسالت های اصلی دانشگاه تربيت مدرس، راه‌اندازی دوره‌های دکترا و تأمین استاد برای سایر دانشگاه‌های کشور است.

دكتر اميرالبدوي در این نشست با ارایه‌ گزیده اي از برنامه تحول دانشگاه تربيت مدرس، افزود: برنامه ريزان دانشگاه با توجه به سه ويژگي جوان، جامع و تحصيلات تكميلي به تدوین برنامه تحول راهبردي پرداخته اند.

وی تعامل شبكه اي و ميان رشته اي، برون‌گرايي و حضور فعال بين‌المللي، خود اتكايي و پايداري و سرآمدي همه جانبه در كيفيت را چهار اولويت طرح تحول راهبردي دانشگاه تربیت مدرس دانست و گفت: ﭘس از برگزاری جلسات متعدد با مديران و اساتيد، ٣٧ عنوان روال برای جهت‌دهی به مسير تحول راهبردی دانشگاه تربيت مدرس مشخص شد.

دبیر شورای برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی شریف نيز در اين نشست به تشريح فرایند تدوین و اجراي برنامه راهبردي در این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه اخلاق محور، مضمون برنامه راهبردي دانشگاه صنعتی شریف در نظر گرفته شده است.

دكتر محمدرضا آراستي، با تأکید بر لزوم کاهش فاصله‌ پژوهشی با دانشگاه‌هاي مطرح منطقه، افزود: بر اين اساس، در بيانيه‌ مأموريت دانشگاه صنعتی شریف، گسترش مرزهاي دانش بر آموزش مقدّم دانسته شده است.

وی، خرد جمعي، نظم و انضباط، همبستگي درون سازماني، اخلاق مداري، آزادانديشي و پرسشگري را از ارزش‌هاي محوري برنامه راهبردي دانشگاه صنعتي شريف برشمرد و ادامه داد: از جمله اهداف این طرح رسیدن دانشگاه اخلاق محور، سرآمدي در آموزش و تأمین سرمایه انسانی جامعه، سرآمدي در علم و فناوري، سرآمدي در اثربخشی اجتماعي و ارتقاي توان مالی دانشگاه است.

عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به بخشي از چشم‌انداز دانشگاه صنعتي شريف، افزود: اين دانشگاه تلاش خواهد كرد با جذب و شكوفایی استعداد بهترين دانشجويان و اساتید، در حل مسائل اساسي كشور، توسعه سرمايه انساني و توسعه پايدار جامعه نقش برجسته اي ايفا نماید.

آراستي با ابزار خرسندي از هم انديشي سه دانشگاه مطرح كشور در برنامه راهبردی، بر ضرورت تدوين نظام يكپارچه اطلاعاتي بين دانشگاه‌هاي كشور تأکید کرد و گفت: در اجراي این برنامه ها هیچ گونه احساس رقابتی با ساير دانشگاه هاي كشور نداریم.

گفتنی است: در اين نشست كه به همت دفتر برنامه ريزي راهبردي دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اعضاي شوراي دانشگاه، هيأت رئيسه دانشكده ها و پژوهشكده ها، همكاران طرح تدوين برنامه تحول راهبردي و مديران ستادي نیز حضور داشتند.

سایر تصاویر

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.