کدخبر:1236/13941212

12 اسفند 1394

با حضور متخصصين و فعالان صنعت كشاورزي:
همایش تخصصی آسیب‌شناسی تولید محصولات گلخانه‌ای در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد+گزارش تلويزيوني
نخستین همایش تخصصی آسیب‌شناسی تولید محصولات گلخانه‌ای با موضوع سازه وتجهیزات گلخانه‌ای، روزگذشته در دانشکده مهندسي کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

دبیر علمی اين همایش با تأكيد بر لزوم هم‌اندیشی فعالان برجسته صنعت گلخانه براي توسعه اين صنعت درکشور، گفت: این همايش یک حرکت بین‌بخشی میان دانشگاه صنعتی اصفهان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان است.

دکترنیک‌بخت، ارايه سخنراني كليدي پنج تن از متخصصین و دست‌اندرکاران صنعت گلخانه در موضوعات تخصصی را از جمله برنامه هاي اين نشست عنوان كرد و افزود: سه میزگرد تخصصی در زمینه سازه‌های گلخانه‌ای، پوشش‌های گلخانه‌ای و تأسیسات و تجهیزات گلخانه‌ای نيز برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این همایش با ابراز خرسندي از نظام مندتر شدن حرکت در دانشگاه صنعتی اصفهان به سمت اثربخشی اجتماعي، دانشکده کشاورزی را در اين زمينه پیشتاز دانست و گفت: تأسیس دفتر ترویج و برگزاري نشست‌های تخصصی با صاحبان صنعت در این دانشکده و حرکت‌هایي مانند برگزاری کارگاه‌های تخصصی، نشانه‌های اثربخشی اين دانشکده است.

دکتر ابطحی با بیان این كه ایران در زمینه "تولید ناخالص داخلی اسمی" دارای رتبه 28 در دنیاست، وضعيت توليد ناخالص داخلي نسبت به جمعیت کشور را نامناسب دانست و افزود: اگر وضعیت ايران از لحاظ منابع آبی تجدیدپذیر را بررسی کنیم رتبه كشور در دنیا 58 خواهد بود.

وي با تأكيد بر اين كه در سازه‌های گلخانه‌ای شاهد کاهش تبادل حرارتی و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی هستيم، اضافه کرد: افزایش کارایی مصرف آب تا یک دهم، افزايش محصول تا 10 برابر، تولید خارج از فصول محصولات و در نتيجه افزایش سهم محصولات بر اقتصاد کشور و نهايتاً بهره وري زيادتر، امکان کشت بدون خاک در شرایط خاک نامناسب، استفاده بهینه از نهاده‌ها، حداکثر کردن تولید در سطح، کنترل آلودگی و کاهش قابلیت ريسك از جمله مهمترين مزيت هاي کشت گلخانه‌ای محسوب مي شود.

معاون پژوهشي و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، وزن كم سازه، کاهش تبخیر و کاهش تعرق، کاهش خروج تشعشعات، انتقال اشعه مادون قرمز برای کنترل علف‌های هرز، هدایت تعرق گلخانه‌ به داخل و شکست اشعه نور به سمت داخل براي استفاده از حداکثر تابش را از مهمترين نكات مد نظر در سازه هاي گلخانه اي بيان كرد و افزود: امکان بهره‌مندی در فصول مختلف، آفتاب گيري زیاد در فصول سرد و سايه اندازي کافی در تابستان، مقاومت در برابر نوسانات شدید در ناحیه کویری در روز و شب، مقاومت در برابر بادهای قوی و امکان تهویه نيز از ديگر مزاياي استفاده از گلخانه ها در صنعت كشاورزي است.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی نيز در اين همايش با اشاره به اين كه کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در یک شرایط جغرافیایی نیمه گرم وگرم، کاهش نزولات آسمانی در سال هاي اخير، افزایش تعریق و تعرق و برداشت‌های بي رويه از منابع آبي، قادر به افزایش سطح و تولید در شرایط معمول نيست، تصريح كرد: به اين دلايل باید روش‌های متنوع برای حداکثر استفاده از منابع آبی را دنبال نماييم.

مهندس کیایی، تولید محصولات گلخانه‌ای در سطح دنیا را بیش از 3 و یک دهم میلیون هکتار اعلام كرد و گفت: براساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته، سطح گلخانه هاي كشور تقریباً نه هزار و 600 هكتار، برآورد شده است.

وي با اعلام اين كه در ایران محصول خيار در بین محصولات گلخانه‌ای رتبه اول را با رقم 60 درصد توليد داراست و گوجه فرنگي نيز 5 درصد را شامل مي شود، افزود: لازم است تا با تجدیدنظر در برنامه ها براساس نیاز بازارهای صادراتی، گونه‌های تولیدی محصولات گلخانه‌ای را تغییر دهیم.

كيايي با اشاره به اين كه تقریباً 92 درصد از گلخانه هاي کشور در 12 استان پراکنده هستند، تصریح کرد: استان‌های تهران، اصفهان، یزد و کرمان تقریباً 70 درصد از سطوح گلخانه هاي کشور را در خود جای داده‌اند.

مدیرکل دفتر گلخانه‌هاي وزارت جهاد کشاورزی، انتقال دو محصول خیار و گوجه فرنگی از فضای باز به فضای گلخانه‌ای را موجب صرفه‌جویی آب به ميزان 3 وسه دهم میلیارد متر مکعب و آزاد شدن فضايي به مساحت 217 هزار هکتار دانست و افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای تحت عنوان "پروژه افزایش تولید در محیط‌های كنترل شده گلخانه‌ای " از سال گذشته در برنامه اقتصاد مقاومتی اين وزارتخانه قرار گرفته است.

وي پرداخت تسهيلات ارزان قيمت، اصلاح و نوسازي و بازسازي واحدهاي فرسوده، ايجاد بازارهاي جديد داخلي براي ورود به بازراهاي خارجي، اقلام مرغوب تجاري، تقويت و تكميل زنجيره ارزش محصولات و راه اندازي بازارهاي فروش و بورس محصول را از مهمترين سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي براي اجرايي شدن اين پروژه عنوان كرد و گفت: برندسازي پايانه ها، تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل، احداث پايانه ها و انبارهاي بهداشتي و استفاده از كشت نشائي به عنوان جايگزين كشت مستقيم بذر نيز از ديگر برنامه هاي اين پروژه خواهد بود.

گفتنی است: نخستین همایش تخصصی آسیب‌شناسی تولید محصولات گلخانه‌ای به همت دانشکده مهندسي کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

گزارش تصويري...

گزارش تلویزیونی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.