کدخبر:1650/13941127

27 بهمن 1394

با حضوردانشجویان، محققان وصنایع:
آغازمسابقات ملی دانشجویی طراحی پارچه و پوشاک دردانشگاه صنعتی اصفهان + گزارش ویدئویی
سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک با حضور محققان، صنایع نساجی و دانشجویان، صبح امروز در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

رییس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان در آئین افتتاحیه این مسابقات گفت: سومین دوره این رقابت ها با هدف دائمی نمودن این مسابقات به سرپرستی انجمن علوم و فناوری نساجی ایران، و بر اساس آیین نامه تدوین شده که به تصویب انجمن رسیده است برگزار می شود.

دکتر محمد ذره بینی با اشاره به حجم بازار پوشاک کشور و شرایط حاکم بر آن افزود: این مسابقات از منظر تأمین نیازهای داخلی و راهیابی به بازارهای هدف صادراتی در راستای سند راهبردی صنعت کشور که برای نخستین بار صنایع نساجی را نيز شامل شده است، حائز اهمیت می باشد.

وی اضافه کرد: رشد و فعال شدن توان تولیدی صنايع پوشاک کشور به طور خاص و صنایع نساجی به طور عام نه تنها می‌تواند گره گشای بخش قابل توجهی از معضلات اقتصادی جامعه گردد، بلکه با توجه به توانايي صنایع پوشاک در ايجاد ارزش افزوده قابل توجه، صنایع نساجی کشور را قادر به ایفای نقش تاریخی خویش در ایجاد سرمایه‌های لازم جهت شکوفایی صنعت کشور می‌سازد.

جنبه‌های اقتصادی، تولید تجاری و تولید انبوه از مهم ترین ابعاد داوری مسابقات

دبیر سومین دوره مسابقات ملي دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک نیز در این آئین با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی هشت ماه گذشته و در راستای برگزاری این رقابت ها گفت: رویکرد ما در دوره سوم این مسابقات آن بود که این رقابت ها شکلی بسیار مشخص و روشن با دید کاربردی را پیدا نماید.

مهندس محسن شنبه، تدوین اساسنامه مسابقات، تغییر عنوان مسابقات به "طراحی مهندسی پارچه و پوشاک" و هدف گذاری در راستای افزایش تعداد دانشجویان شرکت کننده و نیز حضور دانشجویان گرایش‌های مختلف به منظور نمایش مهارت ها و توانمندی این دانشجویان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دوره از مسابقات عنوان کرد.

وی ارتباط و تعامل دانشجویان فنی و مهندسی و هنر را بخش گمشده در رشته نساجی دانست و تصریح کرد: رشته مهندسی نساجی نمی‌تواند بدون طراحی و هنر و ذوق و سلیقه معنی پیدا کند و در این راستا بخش‌های مختلف مسابقه به گونه‌ای طراحی شد تا گرایش‌های مختلف هنری فنی مهندسی بتوانند در این بخش شرکت نمایند.

دبیر سومین دوره مسابقات ملي دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک با تأکیدبر اهمیت بعد عملی بعنوان یکی از اهداف پیگیری شده در این مسابقات، اضافه کرد: با مشارکت مطلوب و سازنده صنایع نساجی و ارتباط خوب دانشگاه و صنعت در این دوره از مسابقات، این موضوع مهم نیز تحقق پیدا کرده است.

شنبه، توجه به طرح هایی که جنبه‌های اقتصادی، تولید تجاری و تولید انبوه آنها مدنظر قرار گرفته شده باشد را از دیگر ابعاد مهم این رقابت ها عنوان کرد و ادامه داد: بدون در نظر گرفتن این موضوع، برگزاری مسابقات هیچ توجیهی ندارد و بر همین اساس صاحبان و مدیران صنعت، بخشی از داوری ها را بر عهده گرفته و امتیاز دهی در این بخش کاملاً بر اساس نکات تجاری و اقتصادی انجام می گیرد.

دبیر سومین دوره مسابقات ملي دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک اضافه کرد: بالغ بر 80 تیم در این دوره از مسابقات شرکت نمودند که پس از داوری اولیه توسط داورانی از دانشگاه های سراسر کشور، 61 تیم به مرحله کنونی راه یافتند.

بیش از 60 درصدبازار داخل تحت نفوذ واردات است/ از بین رفتن 400 تا 700 هزار شغل مستقیم

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران نیز در مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک با ابراز خرسندی از قرار گرفتن صنعت نساجی در سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در گذشته و با غفلت از این صنعت مهم، در رأس هرم صنایع، پتروشیمی ها، صنعت نفت وگاز و فولاد قرار گرفته بودند.

مهندس محمد مهدی رئیس زاده، صنعت نساجی را صنعتی سبز با بیشترین میزان اشتغال و کمترین سرمایه‌گذاری دانست و افزود: بحث قاچاق مهم‌ترین مشکل پیش روی صنعت نساجی و به خصوص پوشاک کشور است.

وی عزم ملی، حمایت از تولید داخلی و اقدامات فرهنگی را مهمترین راهکارها در راستای مبارزه با این معضل بیان کرد و ادامه داد: طبق آمار گمرک واردات رسمی نساجی و پوشاک ما طی10 سال گذشته 23 و 7 دهم میلیارد دلار بود اما آمار قاچاق نساجی و پوشاک در همین مدت 25 میلیارد دلار بوده است که بدین لحاظ کل واردات پوشاک و نساجی ما 60 میلیارد دلار و تنها در سال 90، 10 میلیارد دلار بوده است.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به سرمایه گذاری ارزی دو و شش دهم میلیارد دلاری در این مدت، نسبت واردات به سرمایه‌گذاری را 27 برابر عنوان کرد و گفت: با رشد منفی سرمایه گذاری در صنایع نساجی، قریب به 400 تا 700 هزار شغل مستقیم از دست رفته است.

رئیس زاده با اشاره به مزیت اقتصادی صنعت نساجی و میزان بسیارکم سرمایه‌ لازم برای ایجاد اشتغال در صنعت نساجی، اضافه کرد: زنجیره عرضه تولیدات نساجی ما از کشاورزی و یا از چاه‌های نفت و تولید محصولات پتروشیمی آغاز می شود.

وی افزود: این صنعت هم اینک زمینه ایجاد بیش از یک ميليون شغل را در بازار داخلی دارد و در بازار نساجی، پوشاک و کفش با حجم حدود 20 میلیارد دلار كه یک و دو دهم کل بازار جهان است، مهم‌ترین بازار منطقه خاورمیانه را در اختیار داریم.

رئیس زاده ارزش بازار داخلی كشور را بیشتر از تولید ناخالص داخلي بیش از 90 كشور دنيا عنوان کرد و گفت: مصرف سرانه پوشاک ما بیش از کشورهایی مانند چین و حدود یک چهارم کشورهای اروپایی است که در سال‌های اخیر بیش از 60 درصد بازار داخل با بیش از 10 میلیارد دلار، تحت نفوذ واردات بوده است.

وی با بیان این که ضریب نفوذ واردات پوشاک به ایران یک و نیم برابر متوسط جهانی است افزود: با رشد واردات قاچاق پوشاک در دهه 80 و رسیدن آن به شش میلیارد دلار، حدوم نيم تا يك میلیون شغل در کشور از بین رفت.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران پوشاک وارداتی به کشور را عمدتاً از نوع نامرغوب دانست وگفت: در حال حاضر ما در بخش پوشاک تولیدکنندگانی داریم که حتي در شرایط تحریم نیز محصولات خود را از طریق ترکیه به اروپا صادر می‌کردند و صادرات موفقي نیز داشتند.

وی افزود: طبق آخرین آمار بخش عمده فروشی، بازار تهران 56 درصد از توزیع پوشاک کشور را برعهده دارد که از اين رقم 44 درصد قاچاق و 9 درصد نيز همراه با مسافر وارد می شود.

رئیس زاده حاشیه سود بالا برای فروشندگان پوشاک قاچاق را مهم ترین دلیل برای کسب رتبه نخست ایران در قاچاق منسوجات و پوشاک با برندهای جعلی دانست و افزود: 75درصد از کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور ما متعلق به چین و9 درصد متعلق به امارات است که این کشورها در صدر کشورهای صادرکننده پوشاك با برند جعلی هستند.

وی اصلاح نظام توزیع، عزم ملی و اقدامات فرهنگی به منظور حمایت از تولید داخلی را مهم ترین راهکارها به منظور مقابله با شرایط موجود دانست و اظهار داشت: با وجود کمبودهای کشور در بخش منسوجات، ما می توانیم حداقل 60 درصد از نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم.

ارزش صادرات كالاهاي نساجي به طور متوسط 9 برابر دیگر کالاها  است

دبير انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان نیز در این آئین با بیان این که در کل کشور 9 هزار و 818 واحد تولیدی نساجی قرار دارد گفت: از این تعداد دو هزار و 150 واحد در استان اصفهان قرار دارد و مجموعاً 288 هزار اشتغال رسمی ایجاد کرده است.

مهندس مرتضی شاه كرمي افزود: پنج در صد کل سرمایه‌گذاری داخلی کشور به صنعت نساجی اختصاص پیدا کرده است و 13 درصد اشتغال نیز در این زمینه است و در حالی که ارزش صادراتي مواد خام معدنی کشور ما هر تن 101 دلار است، ارزش صادرات مواد غير خام 192 دلار در هرتن و صادرات كالاي نساجي 4 هزار و 160 دلار در هر تن که به طور متوسط 9 برابر ارزش صادراتي كل کالاها است محسوب می شود.

وی اضافه کرد: اگر در تولید پوشاک درست عمل است كنيم و در طراحي، مد را رعايت كنيم كه البته در این خصوص با محدوديت هايي روبرو بوده ايم، اين رقم به 12 هزار دلار در هرتن خواهد رسید.

وی با بیان این که پنبه یک کالای استراتژیک است و باید در این زمینه به کشاورزان یارانه اختصاص یابد، افزود: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا رقمی معادل 20 میلیارد دلار برای مد و لباس هزینه می‌کنند که جمعاً صادرات نساجی ما 920 میلیون دلار بوده است.

در پایان مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک، دانشجویان شرکت کننده به منظور آغاز این رقابت دو روزه در محل دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان حاضر شدند.

گفتنی است: سومین دوره مسابقات ملی دانشجویی طراحی مهندسی و هنری پارچه و پوشاک در سه بخش شامل بخش طراحی پارچه، رنگ همانندی، برش و دوخت، بخش برش و دوخت و بخش طراحی پارچه(چاپ و بافت) تا چهارشنبه 28 بهمن ماه به میزبانی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

گزارش ویدئویی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.