کدخبر:1126/940719

19 مهر 1394

نخستین گردهمایی نرم افزارهای آزاد/ متن بازدردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد
همزمان با بزرگداشت روز آزادی نرم افزار:
نخستین گردهمایی نرم افزارهای آزاد/ متن بازدردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد
اولین گردهمایی نرم افزارهای آزاد/متن باز شامل کارگاه های آموزشی، نمایشگاه و همایش ترویجی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

بر اساس تعریف بنیاد نرم افزار های آزاد، هر نرم افزاری که آزادی‌هایی چون اجرای نرم افزار به هر علتی، مطالعه چگونگی کارکرد نرم افزار و تغییر آن، انتشار مجدد نرم افزار به منظور کمک به دیگران و بهبود بخشیدن نرم افزار و انتشار نسخه بهبود یافته برای تمام جامعه را برای کاربرانش فراهم کند، نرم افزار آزاد شناخته می‌شود.

همچنین نرم افزارهای برخوردار از مجوز (لایسنس) که کد منبع آن در دسترس بوده و دارای شرایطی چون عدم تبعیض در برابر افراد یا گروه های خاص، عدم محدودسازی کاربر به منظور دستیابی به یک هدف خاص، عدم اختصاص مجوز تنها برای یک محصول خاص و عدم محدودسازی یک تکنولوژی خاص باشد، نرم افزار متن باز نامیده می شود.

از سوی دیگر نرم افزار آزاد/متن باز (Free Open Source Software -FOSS) به نرم افزاری گفته می شود که با هر دو فلسفه ی نرم افزار های آزاد و نرم افزار های متن باز هم خوانی داشته باشد.

بنابراین هر کسی آزادانه مجاز به استفاده، نسخه برداری، مطالعه و تغییر نرم افزار به هر صورتی است، منبع برنامه آشکارا به اشتراک گذاشته شده و افراد را تشویق می کند تا در بهبود نرم افزار به شکل داوطلبانه شرکت کنند.

همزمان با روز آزادی نرم‌افزار (SFD) بعنوان روزی برای حامیان این نوع نرم‌افزار ها، نخستین گردهمایی نرم افزارهای آزاد/ متن باز در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

این گردهمائی شامل برگزاری شش کارگاه تخصصی، همایش نرم افزارهای آزاد/متن باز و نمایشگاهی جانبی به منظور ترویج این نوع نرم افزارها بود.

این گردهمائی به همت انجمن علمی کامپیوتر و آی تی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.