کدخبر:1538/930224

24 ارديبهشت 1393

مراسم معنوی اعتکاف درمسجد فاطمه الزهرا(س) دانشگاه صنعتی اصفهان برگزارشد
همزمان با ولادت حضرت علی(ع) وایام البیض ماه رجب:
مراسم معنوی اعتکاف درمسجد فاطمه الزهرا(س) دانشگاه صنعتی اصفهان برگزارشد
مسجد فاطمه الزهرا (س) دانشگاه صنعتی اصفهان از روزگذشته و همزمان با ولادت امام علی(ع) وایام البیض ماه رجب میزبان مشتاقان معتکف از دانشگاهیان این دانشگاه است.

وقتی که آب دل، از گل و لای گناه، کدر می شود و گوش های جان، از عفونت معصیت سنگین، زمانی که چشم دل، در دود و دم نافرمانی خدا کم سو می شود و عشق، تنگی نفس می گیرد و گلوی روح می سوزد، هنگامی که دل در غروب حقایق، سخت می گیرد و می گرید و تن عقل، از گزند هوس در امان نیست و در عصری که گنج خلوت از کنج دل ها، تاراج برده می شود، طلوعِ خورشید معرفت در سرزمین اعتکاف، شاید بتواند خانه دل و روح را در مقابل بیماری ها ضد عفونی کند و با داروی شفا بخش ثقلین (قرآن و عترت)، ما را از درد پوچی نجات دهد.

اعتکاف، میثاقی است دوباره، عهدی است صدباره و نگاهی است یک باره به عمق ناپیدای عشق. سه روز خود را برای او مخلص کردن، عشق را در سحر معنا کردن و روزه را آغاز وصال دانستن. اعتکاف، حج کوچکی است در دل، عمره بزرگی است در نفس و قربانگاه زیبائی است در قلب.

امسال نیز مطابق با سال های گذشته، مسجد فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان خیل معتکفین و مشتاقان درگاه الهی از دانشگاهیان به ویژه دانشجویان این دانشگاه است.

عضو هیأت علمی مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نیاز انسان به مراقبت ودرمان در وادی جسمی گفت: در وادی روح نیز انسان نیاز به مراقبت هایی دارد تا بتواند جسم خود را به حرکت وادارد.

حجت الاسلام و المسلمین رهبر افزود: اسلام برای این که قنات دل فرد لایروبی شود، روزه را در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته است که فرد از طعام درون تهی می شود تا نور کبریایی را در دلش ببیند و البته ماه های دیگری نیز هست که چیزهای دیگری به انسان ها می دهد.

وی با بیان این که اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان برای خواص است افزود: در ماه مبارک رجب که از ماه های حرام است تأکید شده است که اگر فردی تمایل داشت معتکف شود باید بیاید داخل مسجد و لازم است اعتکاف حتما در مسجد باشد و در قرآن کریم هم به زیبایی داریم که : "و انتم عاکفون فی المساجد".

عضو هیأت علمی مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: اعتکاف وسیله ای به منظور از بین بردن رسوبات روحی و اخلاقی است. همانطور که جسم انسان سکته دارد رسوبات روحی و اخلاقی نیز در نهایت موجب سکته معنوی می شود.

وی آسیب های روحی انسان را شامل مراحلی دانست که به تدریج پیشرفت نموده و در نهایت به گرفتار شدن فرد در باتلاق مشکلات خواهد انجامید.

حجت الاسلام و المسلمین رهبر با بیان این که اعتکاف زداینده این آسیب ها است تصریح کرد: بسیار مشاهده شده که افراد پس از این مراسم معنوی دچار تغییراتی شده و حتی مسیر زندگی شان تغییر نموده است.

وی با ذکر این مثال که گاهی فرد وزن اضافی خودش را کم می کند و عروقش را از چربی ها پالایش می کند اما اگر پس از آن مراقبت نکند، دوباره همه اینها باز می گردد افزود: دل، پاسبانی و مراقبت نیاز دارد. به ویژه با این مناجات ها و اعمال ام داود که این عبادت بسیار پر ارزش و ذو ابعاد پایان می پذیرد، فرد را بسیار مقرب می کند.

عضو هیأت علمی مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نامگذاری سال 93 توسط رهبر معظم انقلاب به نام "اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" گفت: ما یک اندیشه اسلامی داریم که در آن بحث تعاملات با انسان ها، خداوند، خویشتن و خانواده وجود دارد و همه این ها زیر مجموعه فرهنگ است.

وی اضافه کرد:رهبر معظم انقلاب چندین سال است که بر روی تغییر بینش های ما در حیطه تعاملات اخلاقی، تکثیر نسل و در سال جاری نیز بر فرهنگ جهادی در حیطه اقتصادی تأکید دارند.

مؤلف و محقق عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که تمام اصلاحاتی که در جامعه رخ می دهد به اصلاحاتی که در اندیشه تک تک افراد رخ می دهد باز می گردد افزود: یعنی اگر فرد، خانواده و جامعه از نظر فرهنگی دگرگون شد، برای گام های جهادی، اقتصادی و تعاملات برون مرزی آماده می شویم؛ اما یک انسان خودنساخته این آمادگی را ندارد.

وی اعتکاف را بهترین تجهیزکننده و پشتیبان برای هر حرکت فرهنگی و اقتصادی جهادی دانست و تصریح کرد: ما برای ایجاد هر تحولی باید به دنبال تحول های بنیادین باشیم چنانکه خداوند در قرآن کریم می فرمایند: "خدا وضع جامعه شما را تغییر نمی دهد تا وضعیت خودتان را تغییر دهید". وقتی وضعیت خودتان را تغییر دادید و اخلاق نیکو و بزرگواری را در خود پرورش دادید، در آن صورت حرکت های دیگر به ثمر خواهد نشست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: دانشجویان و دانشگاهیان شرکت کننده در مراسم معنوی اعتکاف مسجد فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) دانشگاه صنعتی اصفهان از فرصت بوجود آمده در این مراسم حداکثر بهره معنوی را دریافت نمایند.

گفتنی است: این مراسم به همت مجموعه فرهنگی مسجد وشورای خواهران مسجد فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.