کدمصاحبه:1400/920523

23 مرداد 1392

داخلی
يادداشت 7 ریاست دانشگاه
كرامت انسان‌ها در گرو انجام كليه مأموريت‌هاي اصلي و فرعي

يكي از مأموريت‌هاي اصلي دانشگاه تربيت دانش‌آموختگاني باسواد، متخصص و در عين حال ديندار، متعهد و دغدغه‌مند نسبت به جامعه است. در كنار اين مأموريت يعني آموزش با كيفيت همراه با تزكيه و ارتقاء ديني و فرهنگي دانشجويان، مأموريت مهم ديگر، پژوهش، در نورديدن مرزهاي دانش، حل مشكلات جامعه با بكارگيري علم، تبديل علم به فناوري، تبديل علم به ثروت و ايجاد مقدمات اقتصاد دانش‌بنيان است. به منظور انجام اين مأموريت‌هاي اصلي، ايجاد زيرساخت‌ها، تشكيل ساختارها، تأمين پشتيباني‌هاي لازم، فراهم نمودن امور رفاهي و ساير ملزومات به عنوان وظايف فرعي مطرح مي‌شوند. يك نوع نگاه به دانشگاه جدا كردن بخش‌ها و مأموريت‌هاي فوق‌الذكر و نگاه جزيره‌اي به هر بخش است. برخي از نقدها به عملكرد مديران و كاركنان دانشگاه‌ها در حوزه‌هاي مختلف بر مبناي اين نوع نگاه صورت مي‌پذيرد. توجه به اينكه امور دانشگاه در نهايت همه قطعاتي از يك مأموريت واحد هستند، پاسخ بسياري از نقدها يا اظهار نظرهاي اينگونه است. در اين خصوص به برخي از نكات اشاره مي‌شود:

  1. براي انجام بسياري از امور دانشگاه به حداقل زيرساخت‌هاي رفاهي در حوزه دانشجويي و كارمندي (اعم از هيأت علمي و كارمندان) نياز است. در صورتي كه دانشگاه از اعتبارات خود يا تعامل با ساير دستگاه‌ها (مثل تعامل جهت پرداخت انواع وام‌ها توسط بانك‌ها) بتواند حداكثر شرايط رفاهي را ايجاد كند، اقدامي صواب و مهم جهت افزايش شادماني و نشاط به منظور افزايش انگيزه عناصر تشكيل‌دهنده دانشگاه مي‌باشد. تأكيد روي اقدامات رفاهي به هيچ عنوان منافاتي با هزينه كردن در مأموريت‌هاي اصلي دانشگاه يعني آموزش و پژوهش ندارد و از اتفاق موجب بهبود بهتر اين امور خواهد شد. البته واضح است كه در صورت محدوديت اعتبارات بايد با اولويت‌بندي نيازهاي هر بخش را در حد امكان برطرف نمود. در 5/3 سال گذشته مديريت دانشگاه سعي نموده است با توجه به اين امر مهم و لحاظ كردن محدوديت‌ها، اقداماتي همچون حفظ و افزايش كيفيت غذاي سلف دانشجويي، ارتقاء و گسترش فضاي خوابگاهي، گسترش رستوران‌ها و ترياها، خاتمه و بهره‌برداري از مجتمع آموزشي، فرهنگي دانشگاه (واقع در آتشگاه)، بهبود و گسترش فضاهاي نمازخانه و استراحت دانشجويان، افزايش قابل توجه وام‌هاي دانشجويي و كارمندي را انجام دهد كه در صورت لزوم گزارش و جزئيات آن توسط همكاران اينجانب عرضه خواهد شد.
  2. يكي از اقدامات مهم ضروري براي انجام مناسب مأموريت‌هاي اصلي، گسترش فضاهاي آموزشي، پژوهشي و رفاهي و تكميل و توسعه تأسيسات زيربنايي و دسترسي‌ها است. گاهي اوقات برخي افراد انجام فعاليت‌هاي عمراني را در مقابل ارزش گذاري و كرامت انسان‌ها قرار مي‌دهند. اين مغالطه نياز به توضيح زيادي ندارد و براي همه انسان‌هاي منصف واضح است كه اقدامات عمراني هدفمند كه باعث رفع تنگناها در دانشكده‌ها و پژوهشكده‌ها و رفع نيازهاي دانشگاه اعم از كلاس درس، آزمايشگاه‌هاي آموزشي و تحقيقاتي، اتاق كار اعضاي هيأت علمي و دانشجويان دكتري، سايت‌هاي كامپيوتري، فضاي استراحت دانشجويان، فضاي سكونت خوابگاهي، زيرساخت‌هاي سرمايش و گرمايش، راه‌هاي دسترسي ايمن و .. مي‌شود جز توجه به انسان‌ها و كرامت اهل تعليم و تعلم چيزي ديگري نيست. به عبارتي اقدامات عمراني هدفمند از اين نظر اهميت مي‌يابند كه با رفع تنگناها، رفاه و آسايش بيشتري براي اهالي جامعه به همراه مي‌آورند و اين چيزي جز كرامت و احترام به انسان‌ها نيست.
  3. توجه به بخش فرهنگ اسلامي- ايراني موضوع جدايي از بخش‌هاي ديگر نيست. يكي از اشتباهاتي كه به طور سهو يا عمد صورت مي‌گيرد قرار دادن بخش فرهنگ در كنار ساير بخش‌ها و حوزه‌ها است. در صورتي كه فرهنگ مؤلفه‌اي همراه و و ممزوج با كليه فعاليت‌هاي آموزشي، پژوهشي، عمراني و رفاهي است. در صورتي، در احياء و پياده‌سازي فرهنگي غني اسلامي و ايراني در دانشگاه موفق هستيم كه اين مقوله به صورت روح و حيات فعاليت‌هاي ديگر تصور شود و براي آن برنامه‌ريزي و اقدام صورت پذيرد.
  4. پس اولاً نگاه به اقدامات انجام شده توسط مديران هر جامعه بايد براساس يك برنامه همه‌جانبه و فراگير و لحاظ كردن همه اهداف اصلي و فرعي و غايي و مياني باشد. مديراني كه از مأموريت‌هاي اصلي غافل شوند و دل در گرو پيش‌نيازها و مقدمات ببندند جز هدر دادن منابع كاري نكرده‌اند و برعكس مديراني كه از نيازهاي فرعي و مقدمات صرفنظر و تمام توجه آنها به وظايف اصلي باشد، در راهي دشوار هيچگاه به اهداف اصلي و متعالي نخواهند رسيد و دوم اينكه نقادي منصفانه كه خيري كثير به دنبال دارد در گرو بررسي كارشناسانه و همه‌جانبه و لحاظ كردن كليه ارتباطات بين بخش‌هاي مختلف جامعه و برنامه‌هاي اجرا شده است.
  5. از آنچه گذشت مشخص مي‌شود كه نگاه مجرد به بخش‌ها و حوزه‌هاي دانشگاه مي‌تواند منجر به نتايج غيرصحيح و اظهارات دور از واقعيت شود. البته اين نوع نگاه به طور غالب در جامعه، از سال‌هاي گذشته حاكم بوده است كه لازم است با بحث و گفتگو به تدريج با نگاهي متعالي و دورانديشانه جايگزين شود كه اگر اين اتفاق مبارك رخ دهد، به طور ريشه‌اي تحليل‌ها، نتيجه‌گيري‌ها، نقدها و اظهار نظرها از يك سطح اوليه به يك سطح متعالي تبديل و آثار و بركات نقد منصفانه كه برادران در حق يكديگر بجا مي‌آورند، تحولي شگرف در بهبود امور ايجاد خواهد نمود.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     محمداسماعيل همداني‌گلشن

                                      رئيس دانشگاه

یادداشت 6 ریاست دانشگاه

 

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.