کدمصاحبه:1336/920516

16 مرداد 1392

داخلی
يادداشت6 ریاست دانشگاه
تحقق دانشگاه اسلامي

برخي از انسان‌ها زندگي فردي يا اجتماعي خود را بر يك مفهوم اصلي بنا مي‌كنند يا به عبارتي كليه فعاليت‌هاي خود را حول يك راهبرد مشخص شكل مي‌دهند. در اداره يك جامعه نيز عدم وجود يك راهبرد مشخص موجب اتلاف منابع و سردرگمي افراد آن جامعه مي‌شود. با توجه به پيشينه و ويژگي‌هاي هر جامعه، به طور معمول فقط يك مفهوم يا راهبرد اصلي مي‌تواند موجبات پيشرفت و رسيدن آن جامعه به اهداف خود را فراهم نمايد. در جامعه دانشگاهي كشور ما تنها مفهوم اصلي كه مي‌تواند منجر به پيشرفت و سعادت دنيوي و اخروي شود، تحقق دانشگاه اسلامي است. مفهومي كه در بطن خود آرامش، اطمينان، اميد و رشد را به همراه دارد اگرچه موجبات نگراني بخش قليلي را نيز فراهم مي‌كند. در خصوص دانشگاه اسلامي، گفتني‌هاي فراواني به اندازه معارف و عقايد اسلامي وجود دارد كه نه در اين يادداشت كوتاه جا مي‌گيرد و نه نويسنده اين سطور دانش و توان لازم در اين خصوص را دارد. اما برخي نكات قابل تأمل در زمان حال وجود دارد كه در ذيل برخي از آنها به طور مختصر مرور مي‌شود:

اگرچه دانشگاه اسلامي يا اسلامي شدن دانشگاه‌ها مفاهيم ساده‌اي هستند اما تحقق آن در عمل به واسطه پيشينه تاريخي ايجاد دانشگاه در كشور ما، نحوه شكل‌گيري پديده روشنفكري در جامعه و دانشگاه‌هاي ايران، نتايج حاصل از آن كه قطع وابستگي فكري تحصيل كردگان كشور از مكاتب بيگانه و التقاطي شرقي و غربي است و اين موجب تخته شدن دكان اقليتي خواهد شد كه دانسته يا ندانسته مروج افكار التقاطي در بين جامعه روشنفكري كشور بوده و هستند و در اين خصوص به صورت عجيبي احساس وظيفه و تكليف مي‌كنند و ساير دلايلي از اين دست بسيار مشكل و مستلزم طي راهي طولاني و پرمرارت است.

اسلامي شدن دانشگاه تنها راه آزاد شدن انرژي فراوان نهفته در عناصر تشكيل دهنده دانشگاه براي طي پرشتاب مسير پيشرفت‌هاي علمي و ديني است كه نتيجه آن سعادت دنيوي و اخروي جامعه اسلامي ايران است. حاكم شدن گفتمان ارزش‌هاي انقلاب اسلامي در دانشگاه، رواج واژه و مفهوم دانشگاه اسلامي و حركت‌هاي اوليه در راه تحقق دانشگاه اسلامي در چند سال گذشته موج اوليه پيشرفت‌هاي سريع علمي و غلبه جو عقلانيت و مواجهه‌هاي منطقي و مبتني بر تربيت و اخلاق اسلامي را در دانشگاه‌ها موجب شد. بديهي است با تحقق جامع و كامل دانشگاه اسلامي، قله‌هاي زيادي توسط جامعه فرزانه دانشگاهي ايران اسلامي فتح خواهد شد.

تحقق همه جانبه دانشگاه اسلامي، چه در بعد ظواهر، چه در بعد محتوي، چه در بعد پرورش انسان‌هاي مؤمن و صالح، چه در بعد نيت قرب به خدا در فعاليت‌هاي علمي، چه در بعد نگاه خدمت و دلسوزي به ملت بزرگ ايران و در همه ابعاد ديگر، حركت ريشه‌اي براي اصلاح ريل‌گذاري مسير حركت نظام آموزش عالي كشور است. توجه داريم كه حركت‌هاي ريشه‌اي، مخالفت‌ها و موانع ريشه‌اي دارد. اگرچه مخالفين بسيار اندك و در اقليت‌اند اما به واسطه احساس خطري بزرگ بسيار پرسرو صدا و با هجمه فراوان به مقابله خواهند پرداخت. همان گونه كه گفته شد اين راه پررنج و تعب اما بسيار شيريني است كه نياز به بسيج اكثريت دانشگاهيان كه البته معتقد به اين راه هستند، عدم احساس خستگي در اين راه خدايي و عدم خجالت و شرمندگي در مقابل سرزنش اقليت پر سروصدا دارد. تحقق دانشگاه اسلامي مستلزم حركت جهادي فرهنگي و علمي در قالب يك تشكيلات عظيم و پرابهت با برنامه و هوشمند است، گرچه حركت‌هاي فردي در اين مسير بركات زيادي به دنبال خواهد داشت.

اسلام مساوي است با اعتدال و دانشگاه اسلامي يعني دانشگاهي در اوج اعتدال، تدبير و عقلانيت. مي‌دانيم كه يكي از آفت‌هاي هر حركت اصلاحي تحريف‌هايي است كه ممكن است توسط دشمنان آگاه يا دوستان ناآگاه در آن رخ دهد. براي جلوگيري از هرگونه انحراف بايد به متن اسلام اصيل و رهنمودهاي امام عزيز بنيان‌گذار جمهوري اسلامي و رهبر فرزانه انقلاب مراجعه نمود.

آحاد دانشگاهيان عزيز ايران اسلامي وظيفه دارند حركت‌هاي انجام شده در چند سال اخير براي تحقق دانشگاه اسلامي را پاس بدارند و از آن در مقابل هجمه‌ها يا برنامه‌هاي احتمالي ارتجاعي و بازگشت به عقب صيانت نمايند. انشاء ا... در اين راه الهي، خداوند متعال امدادها و حمايت‌هاي خود را نثار جامعه دانشگاهي ايران اسلامي خواهد نمود.

تحقق دانشگاه اسلامي مانند تحقق هر جامعه اسلامي ديگر منجر به منافع فراوان براي همه آحاد جامعه خواهد شد. اين منافع حتي به مخالفين و معاندين اين راه نيز خواهد رسيد. پس چه نيكوست كه حتي براساس منافع دنيايي نيز كينه‌توزان يا ناآگاهان در اين راه با معتقدين همراه و همراه شوند و با خلق حماسه از منافع غيرقابل شمارش آن بهره‌مند شوند.

 

                                                                                                                                                                     محمداسماعيل همداني‌گلشن

                                                                                                                                                                                  رئيس دانشگاه

یادداشت 5 ریاست دانشگاه

یادداشت 4 ریاست دانشگاه

یادداشت 3 ریاست دانشگاه

یادداشت 2 ریاست دانشگاه

یادداشت 1 ریاست دانشگاه

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.