کدخبر:1542/921120

20 بهمن 1392

تأکید سه دانشمند برجسته فیزیک جهان بر توانمندی ها و پیشرفت محققان ایرانی + گزارش تصویری
درسمینارعلمی ابررساناها دانشگاه صنعتی اصفهان:
تأکید سه دانشمند برجسته فیزیک جهان بر توانمندی ها و پیشرفت محققان ایرانی + گزارش تصویری
سمینارعلمی بررسی ابررساناها، با سخنرانی سه تن از برجسته ترین فیزیکدانان دنیا و با حضور چشمگیر اعضای هیأت علمی ودانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، عصر روز گذشته در تالار شهید فتوحی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست علمی - تخصصی آقایان پروفسور لگت (A.J.Leggett) برنده جایزه نوبل سال 2003 فیزیک در زمینه ابررسانایی و ابرشارگی و استاد دانشگاه ایلینوی، پروفسور چو (C.W.Chu) کاشف اولین ابررسانای بالای دمای نیتروژن مایع در دنیا، استاد دانشگاه هیوستون و رییس سابق دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ و پروفسور پیکت (W.E.Pickett) استاد برجسته دانشگاه دیویس کالیفرنیا، به ارایه سخنرانی پیرامون ابررساناها و پاسخگویی به پرسش های علاقه مندان به این علم پرداختند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هدف از برگزاری این سمینار علمی را ارایه مباحث نظری، محاسباتی و تجربی ابررساناها به عنوان شاخه ای مهم از فیزیک ماده چگال و پاسخگویی به پرسش های تخصصی مخاطبان عنوان کرد وگفت: ابررساناها موادی هستند که در مقابل انتقال الکتریسیته هیچ گونه مقاومتی از خود نشان نمی دهند و با توجه به هدر رفتن دوسوم انرژی تولیدی در نیروگاه ها در مسیر انتقال به محل مصرف، استفاده از سیم های ابررسانا موجب جلوگیری از این اتلاف شده و در نتیجه ذخیره سازی انرژی و استفاده بهینه در انتقال برق را به دنبال خواهد داشت.

دکتر هادي سلامتي با اشاره به تقسیم بندی ابررساناها به دو بخش دمای پایین و دمای بالا، به بیان کاربردهای وسیع این نوع مواد در فناوری های انتقال برق و نیز سیستم قطارهای سریع السیر پرداخت و افزود: با توجه به این که تنها 24 سال از کشف ابررساناهای دمای بالا می گذرد، حضور "پروفسور چو" به عنوان پدرِ ابررساناهای دمای بالای جهان در دانشگاه صنعتی اصفهان کمک قابل توجهی به پاسخگویی به پرسش های علاقه مندان این علم خواهد نمود.

وی از تشکیل کارگروه های مشترک و برگزاری سمینارهای علمی با حضور استادان، دانشجویان، علاقه مندان علم ابررساناها از دانشگاه های سراسر ایران و دیگر کشورهای منطقه در دانشگاه صنعتی شریف در آینده ای نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد برگزاری این سمینارها موجب سرعت یافتن پیشرفت ایران در ابررساناها گردد.

دکتر سلامتي همچنین به مجهز بودن دانشگاه صنعتی اصفهان به دستگاه های پیشرفته آزمایشگاهی و تحقیقاتی ابررسانایی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه با حضور اساتید برجسته فیزیک، یکی از پیشگامان مؤثر علم ابررساناها در ایران محسوب می شود.

"پروفسور چو" نیز در این گردهمایی علمی، بالا بردن میزان دمای ابررسانایی را مهمترین هدف محققان این علم در سراسر جهان دانست و با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس بین المللی ابررساناها در سال 1999 در ایران، میزان فعالیت دانشمندان کشورمان و تجربه آنها در این زمینه را خوب و مثبت ارزیابی کرد.

دارنده بیست دکترای افتخاری از دانشگاه های معتبر دنیا، تجاری سازی و کاهش قیمت مواد ابررسانایی و نیز تکمیل نظریه ای جامع جهت پاسخگویی همه جانبه به سؤالات علمی در این علم را مهمترین دغدغه حال حاضر خود بیان کرد و ابراز امیدواری کرد: دانشجویان ایرانی با ورود به این عرصه، موجب سرعت بیشتر پیشرفت ایران در ابررساناها گردند.

در ادامه این سمینار علمی، "پروفسور لگت" با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، ارتباط با دانشمندان برجسته ایران و اطلاع از روند فعالیت های علمی اساتید کشور را از جمله مهمترین اهداف نخستین سفر خود به ایران عنوان کرد.

برنده جایزه نوبل سال 2003 فیزیک در زمینه ابررسانایی و ابرشارگی با اشاره به پتانسیل علمی بسیار خوب دانشمندان کشورمان تأکید کرد: محققان و دانشگاهیان ایران با در اختیار گرفتن امکانات بیشتر، شرایط بهینه ای را در عرصه علمی کشور به وجود خواهند آورد.

"پروفسور پیکت" نیز در این سمینار، تلاش و پیشرفت دانشمندان ایرانی در ارتباط با تحقیقات ابررسانایی را بسیار قابل توجه دانست و گفت: گسترش ارتباطات بین المللی شرایط بهتری را برای حرکت دانشمندان ایران در خط اول علم ابررسانایی ایجاد می نماید.

شایان ذکر است:  این سمینار علمی که با استقبال گسترده دانشجویان، محققان، متخصصین و علاقه مندان ابررساناها همراه بود با پاسخگویی سخنرانان به پرسش های حاضرین و تجلیل سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان از دانشمندان برجسته فیزیک دنیا پایان یافت.

گزارش تصویری...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.