کدمصاحبه:1343/920509

9 مرداد 1392

داخلی
يادداشت 5 ریاست دانشگاه
اهميت اقتصاد در آموزش عالي

دانشگاه‌هاي مهم و مشهور دنيا و نيز دانشگاه‌هاي در حال توسعه بر مبناي برنامه‌هاي ميان‌مدت و بلندمدت راهبردي سياست‌ها، اقدامات و فعاليت‌هاي خود را تدوين و به مرحله اجرا مي‌گذارند. بر طبق اين گونه برنامه‌ها، شيب رشد دانشگاه در حوزه‌هاي مختلف مشخص مي‌شود و جايگاه دانشگاه پس از پايان هر برنامه از نظر شاخص‌هاي مختلف و از نظر جايگاه در بين ساير دانشگاه‌هاي كشور دنيا تعيين مي‌گردد. در طي اجراي برنامه نيز چگونگي حركت به سمت اهداف رصد و انحراف از برنامه مشخص و راهكارهاي لازم جهت جبران انحراف اتخاذ مي‌شود. عامل مهم براي رسيدن به اهداف برنامه با كمترين انحراف وجود و تأمين اعتبارات لازم جهت سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز مي‌باشد. يكي از اعتباراتي كه بعضي دانشگاه‌ها از آن برخوردار هستند، اعتبارات و حمايت‌هاي دولتي است. با توجه به شرايط اقتصاد ملي كشورها و همچنين تحولات اقتصادي جهان بسياري از اوقات دولت‌ها امكان انجام تعهدات خود را ندارند و اين مي‌تواند چالشي مهم براي دانشگاه‌هايي باشد كه صرفاً با تكيه بر اعتبارات دولتي برنامه‌ريزي مي‌كنند. برمبناي اين واقعيت، دانشگاه‌هايي كه در اجراي برنامه‌هاي راهبردي خود جدي هستند (عمده دانشگاه‌هاي با رتبه بالاي دنيا)، علاوه بر اعتبارات شكننده و غيرقابل اطمينان دولتي به دنبال ايجاد منابع پايدار ديگري هستند كه با اطمينان و خارج از شرايط اقتصادي پيش آمده بتوانند با كمترين انحراف، اهداف برنامه‌هاي راهبردي خود را تأمين نمايند. در اين خصوص موارد زير قابل توجه است:

  1. از سال 89 به اين طرف به دلايل متعدد، تخصيص اعتبارات مصوب دانشگاه به طور كامل انجام نشد كه اين موضوع در سال‌هاي 1391 و 1392 تشديد و حتي تأمين بسياري از اولويت‌هاي دانشگاه همچون پرداختي‌هاي از جنس حقوق يا امور رفاهي دانشجويي را با مشكل جدي روبرو نمود.
  2. به اين واسطه بسياري از برنامه‌هاي عمراني و خريد تجهيزات دانشگاه به تأخير و يا در آنها تجديد نظر اتفاق افتاد. به علاوه اينكه با افزايش نرخ ارز و به تبع آن تورم ايجاد شده قيمت تجهيزات و امور عمراني نيز به شدت افزايش يافت.
  3. پس از تشديد موضوع در مردادماه سال 91، دانشگاه با تشكيل كميته‌ها و برگزاري جلسات متعدد سه راهكار اصلي را براي فائق آمدن به مشكلات مالي در كوتاه مدت و بلندمدت اتخاذ نمود. در كوتاه‌مدت
    1. راهكار اصلاح الگوي مصرف و عدم صرف منابع موجود در اموري كه در اولويت نيستند و تمركز پرداخت‌ها بر اولويت‌هاي اصلي همچون حقوق، اضافه‌كار و امور رفاهي دانشجويي و همچنين امور آموزشي، پژوهشي و فرهنگي كه وظايف اصلي دانشگاه را تشكيل مي‌دهند.
    2. راهكار اولويت‌بندي مصارف و محدود كردن پرداخت‌ها براساس اعتبارات تخصيص يافته در نظر گرفته شد.
  1.  راهكار بلندمدت توجه به راه‌هاي متعدد و متنوع درآمدزايي با حفظ شأن و جايگاه دانشگاه صنعتي اصفهان است. منابع حاصل از بيشتر روش‌ها محدود و داراي سقف است و صرفاً به عنوان بخشي از منابع مي‌توان به آنها نگريست. اما دو مسير اصلي براي رسيدن به منابع قابل توجه و به كارگيري آنها در رسيدن به برنامه‌هاي بلندمدت دانشگاه وجود دارد و آن دو مسير چيزي نيست جز مسير آموزش و مسير پژوهش.
  2. با توجه به تدوين و ابلاغ آيين‌نامه‌هاي مربوطه امروز دست دانشگاه براي ورود جدي به تأمين منابع مالي از طريق برگزاري دوره‌هاي خودگردان باز شده است. اگرچه به عنوان شرط اول لازم است اين دوره‌ها با برنامه‌ريزي دقيق و با حفظ جايگاه دانشگاه برتر صنعتي اصفهان برگزار شود اما با توجه به ضرورت اجراي برنامه‌هاي راهبردي دانشگاه، تأمين اعتبارات لازم براي توسعه فضاهاي آموزشي و پژوهشي و همچنين اعتبارات لازم براي تكميل آزمايشگاه‌ها و تجهيزات آموزشي و پژوهشي و كمك به درآمدهاي اعضاي هيأت علمي و كاركنان دانشگاه در وضعيت سخت اقتصادي فعلي، لازم است در كمترين زمان ممكن و با برنامه‌ريزي صحيح اين دوره‌ها راه‌اندازي و اجرايي شود.
  3. توسعه ارتباط با صنايع مختلف، درگير شدن قاطبه اعضاي هيأت علمي در انعقاد و اجراي پروژه‌هاي صنعتي و تقويت و تكميل ساختارهاي پژوهشي ذيل پژوهشگاه دانشگاه راه ديگر براي جذب منابع عظيم مالي به دانشگاه است. حداقل اثري كه اين منابع در عملكرد دانشگاه دارد اين است كه بودجه‌هاي پژوهشي قابل توجهي در كنار بودجه‌هاي محدود دولتي در اختيار اعضاي محترم هيأت علمي قرار مي‌گيرد و اين امكان را به آنها مي‌دهد كه با مديريت منابع در اختيار مقدمات لازم براي انجام آزمايش‌ها، ايجاد مجموعه‌هاي آزمايشگاهي و تأمين مالي دانشجويان تحصيلات تكميلي را فراهم نمايند. به علاوه با مديريت منابع طرح‌ها بخصوص طرح‌هاي كلان و تركيب آنها با منابع دانشگاه مي‌توان آزمايشگاه‌هاي بزرگ و مهمي ايجاد نمود كه خود باعث رشد علم و ارتباط با صنعت خواهند شد. در مجموع جذب منابع پژوهشي مثل موتور پرقدرت، حركت پرشتاب و سريعي در امور پژوهش و تكميل زيرساخت‌هاي پژوهشي فراهم مي‌نمايد.
  4. بنابراين توسعه آموزش‌هاي آزاد و ارتباط با صنعت نه تنها وظيفه‌اي مهم از وظايف دانشگاه در خدمت به مردم و رفع نيازهاي جامعه است، بلكه با به كارگيري ظرفيت‌هاي عظيم دانشگاهي در آموزش و پژوهش، منابع لازم براي توسعه و رشد دانشگاه را فراهم مي‌آورد.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             محمداسماعيل همداني‌گلشن

                                                                                                                     رئيس دانشگاه

 

یادداشت 1 ریاست دانشگاه

یادداشت 2 ریاست دانشگاه

یادداشت 3 ریاست دانشگاه

یادداشت 4 ریاست دانشگاه

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.