کدخبر:1418/13960909

9 آذر 1396

به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان:
شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری
شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشوربا حضور وزیر علوم، تحقیقات وفناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

این اجلاس صبح امروزو با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای 13 دانشگاه سطح یک کشور شامل دانشگاه های صنعتی اصفهان، تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز، تربیت مدرس، تبریز، علامه طباطبایی برگزار شد.

تأکید وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری برکیفی سازی آموزش عالی کشور

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری دراین نشست گفت: روز دانشجو بعنوان نماد استکبارستیزی و شعورسیاسی دانشجویان و جامعه دانشجویی یک روز بسیار مهم است و با توجه به سابقه طولانی این روز و تاریخ قبل از آن، می بینیم که خط استکبارستیزی دانشجویان همچنان استمرار دارد.

دکتر منصور غلامی افزود: نکته قابل توجه این است که چهره استکبار هنوز همان است که بوده است، و لذا هوشیاری دانشجویان ما با توجه به زمان بسیار ستودنی است و ان‌شاءالله این نگاه و خط استکبارستیزی همچنان محکم در جهت اعتلای نام ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

وی با تأکید بر نقش دانشگاه های بزرگ به دلیل سابقه طولانی‌تر و ظرفیت‌های ویژه‌ آن ها، تصریح کرد: طبعاً مجموعه دانشگاه های کشور، ظرفیت های علمی، فکری و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند و همه آن ها در راستای اعتلای دانش و توسعه کشور کار می کنند و مؤثر هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تبریک چهلمین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان، بیان داشت: در طول تاریخچه دانشگاه‌های کشور و دنیا، 40 سال را سن جوانی می‌دانیم؛ اما دانشگاه صنعتی اصفهان درعین جوانی توسعه ای بسیار خوب و دستاوردهای ارزشمندی را از لحاظ علمی و آموزشی داشته است که بنده در این رابطه به رئیس این دانشگاه و همکارانشان تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به اهمیت اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور، افزود: در جریان این نشست‌ها هم‌اندیشی هایی که اتفاق می‌افتد به رشد و اعتلای دانش و پژوهش کشور کمک خواهد کرد.

غلامی ادامه داد: ما در مقطعی از تاریخ دنیا وکشورمان قرار داریم که توسعه و تحولات علمی و پژوهشی به سرعت اتفاق می‌افتد و هر حرکتی که بتواند ما را در راستای این تحول سریع پیش ببرد ستودنی و قابل ارزش‌گذاری و مغتنم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به جایگاه مناسب کشور در تولید علم اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر تولید علم در منطقه جایگاه نخست را داریم و در بسیاری از علوم جدید جایگاه قابل توجهی را کسب کرده ایم.

وی کیفی سازی آموزش عالی کشور را یکی از ضرورت های این حوزه قلمداد کرد و افزود: تلاش در جهت به‌روز کردن و ارتقای کیفیت آموزش‌های دانشگاهی تلاشی است که از سال‌های قبل شروع شده و ان‌شاءالله باید با سرعت بیشتری پیش برود.

غلامی اضافه کرد: در این راستا اختیاراتی که به دانشگاه‌های بزرگ کشور داده شده است می‌تواند برای این رویکرد جدی و ضروری برای تغییر و تحول در مباحث آموزشی و درسی کمک نماید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که درراستای سامان‌دهی آموزش عالی کشور اخیراً شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را داشته است، عنوان داشت: این موضوع جزو تکالیف مهم حوزه آموزش عالی است، که علاوه بر این که یک کار ستادی منظم را در پی دارد حتماً با همکاری دانشگاه‌های بزرگ کشور و دانشگاه‌های مطرح در استان‌های کشور انجام می شود.

وی، توانمندسازی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را از دیگر مسائل مهم حوزه آموزش عالی کشور دانست و افزود: دانش‌آموخته‌ گان دانشگاهی باید پس از فارغ‌التحصیلی ضمن برخورداری از توان کارآفرینی، شناخت کافی در زمینه‌های کاری و اجرایی حوزه‌های تخصصی خودشان داشته و حتی قبل از پایان تحصیل بتوانند برای آینده شغلی خود طرح و برنامه قابل اجرا در دست داشته باشند.

غلامی افزود: طرح‌های تحقیقاتی که در اختیار مراکز مختلف اجرایی قرار گرفته‌اند و نیز طرح‌های تحقیقاتی که توسط دانشگاه‌ها انجام شده و به مجموعه‌های مدیریتی و اجرایی کشور منتقل شده است بسیار قابل توجه هستند اما هنوز جای زیادی برای توسعه و تعمیق این همکاری ها وجود دارد که دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی باید تلاش خودش را در این رابطه به صورت مستمر حفظ کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از شکل گیری مجموعه شرکت های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری که برای ایجاد ساختارهای لازم در راستای تبدیل ایده‌های علمی به کارآفرینی تشکیل شده و نیز مراکز رشد و استارتاپ ها، بیان کرد: حاصل جمع این اقدامات، اشتغال، کارآفرینی و تولید ثروت و طبعاً به‌وجودآمدن توسعه و رفاه جامعه خواهد بود.

وی اضافه کرد: این بخش به طور خاص از طرف وزارت علوم و دولت حمایت می‌شود و ان‌شاءالله در سال‌های آتی حمایت‌های جدی در این رابطه خواهیم داشت.

غلامی در ادامه افزود: ایده ما در برنامه‌های پیش رو این است که چند برنامه خاص را بعنوان مأموریت های اصلی با کمک دانشگاهای کشور پیش ببریم به طوری که هم در بخش آموزش و هم در بخش پژوهش بتوانیم بیش از پیش جایگاه دانشگاه‌ها ارتقا دهیم و نقش و وظیفه اجتماعی خودمان را به انجام رسانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: معمولاً در این راستا محدودیت‌های مالی و محدودیت‌ در امکانات و تجهیزات، پیش روی دانشگاه‌ها بوده است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس در بودجه سال آینده بتوانیم کمک‌های ویژه‌ای را برای کمک به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای ارتقای توانمندی‌های پژوهشی داشته باشیم.

ارائه ایده و راه اندازی اجلاس رؤسای دانشگاه بزرگ و برتر کشور توسط دانشگاه صنعتی اصفهان

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به چهلمین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان، چهل سالگی را سال پختگی، بلوغ و رشد یک مجموعه دانست و افزود، خوشبختانه این دانشگاه نیز به رشد و بلوغ لازم دست یافته است.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: چهل سال کار، تلاش و فعالیت دلسوزانه و فداکارانه دانشگاهیان منجر به این ‌شده که دانشگاه صنعتی اصفهان در زمره دانشگاه‌های سطح یک کشور قرار گیرد و در واقع تنها دانشگاه صنعتی غیر مستقر در تهران است که جزو دانشگاه‌های سطح یک قرار گرفته است.

وی مهم ترین دستاورد این دانشگاه و مهم ترین افتخار آن را حدود 50 هزار دانش آموخته در طول 40 سال گذشته دانست و گفت: این سرمایه دانشگاه صنعتی اصفهان همواره در داخل و خارج از کشور سبب افتخار بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان پیشبرد مرزهای دانش در قالب ارائه مقالات متعدد کیفی، حل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات صنعت در طول این سال‌ها و ارائه ایده‌های جدید مانند پارک های علم و فناوری را از جمله مهم‌ترین افتخارات دانشگاه صنعتی اصفهان دانست که با تلاش و همت همه دانشگاهیان به دست‌آمده است.

مدرس هاشمی اضافه کرد: همچنان، مهم‌ترین دارایی خود را نیروی انسانی و اعضای هیأت علمی و دانشجویانی می دانیم که در طول سال‌های مختلف در این دانشگاه تلاش کرده‌اند و البته درکنار نیروی انسانی، سرمایه اجتماعی یکی از مهم‌ترین داشته‌های دانشگاهیان است.

وی با اشاره به تدوین طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان طی دوسال گذشته، افزود: در این طرح سعی شده است که افق 10 سال آینده دانشگاه صنعتی اصفهان ترسیم شود و برنامه عملیاتی رسیدن به این افق برای پنج سال آینده نیز تدوین شده که امیدواریم در اجرای آن موفق باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که در طول سال‌های پس از انقلاب، آموزش عالی کشور با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است، گفت: اگر بخواهیم در یک جمله کارنامه آموزش عالی را بررسی کنیم، یقیناً آموزش عالی دارای یک کارنامه مثبت بوده است؛ چرا که اگر امروز جمهوری اسلامی ایران بخواهد به چند چیز افتخار کند یقیناً یکی از مهم‌ترین آن ها، رشد علمی کشور در زمینه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل مشترک دانشگاه های بزرگ و برتر و با در نظر گرفتن اهدافی چون تبادل تجربیات این دانشگاه‌ها با یکدیگر و همفکری برای روبرو شدن با چالش‌های آموزش عالی و کمک به وزارت علوم برای رفع و حل این چالش ها، پیشنهاد تشکیل این اجلاس در سال 1393 از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان ارائه و با تشکیل نخستین اجلاس در این دانشگاه، دبیرخانه آن به دانشگاه تهران واگذار شد.

مدرس هاشمی اضافه کرد: در سال 1394 و با اعلام سطح بندی دانشگاه های کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همین 13 دانشگاه بعنوان دانشگاه‌های سطح یک کشور انتخاب شدند و این اجلاس حالت رسمی پیدا کرد که تاکنون 15 نشست آن برگزار شده است.

آینده آموزش عالی کشور وابسته به تصمیمات امروز ما است

رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور نیز در این نشست، با تشکر ویژه از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل حضور در این اجلاس، این موضوع را نشان دهنده توجه عمیق ایشان نسبت به ارتباط با رؤسای دانشگاه‌ها و به ویژه رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور دانست.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی با تبریک روز دانشجو و فرا رسیدن چهلمین سال تأسیس دانشگاه صنعتی اصفهان، این دانشگاه را نماد پیشرفت و توسعه عنوان کرد وگفت: محصولات و اثرات دانشگاه صنعتی اصفهان مانند شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، نشان دهنده جایگاه ویژه این دانشگاه است.

وی با تأکید بر این که پایه گذاری صحیح می‌تواند یک روند اصولی را به دنبال داشته باشد، افزود: باید تعمق کنیم که هر تصمیم امروز ما، آموزش عالی کشور و آینده کشور را رقم می‌زند و تصمیم درست ما ان‌شاءالله یک آینده درخشان‌تری را به دنبال دارد و تصمیم‌های عجولانه و دفعتی و هیجانی و سیاسی نیز می‌تواند تبعات بسیار بدی برای کشور و دانشگاه‌ها داشته باشد.

وی با قدردانی از رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان برای پیشنهاد و پیگیری نشست مشترک دانشگاه های برتر کشور، این موضوع را ابتکاری بسیار درست و بجا ارزیابی کرد وگفت: دانشگاه‌های سطح یک به این دلیل مهم هستند که تصمیمات آن ها در جامعه علمی، فرهنگی و فنی و حرفه‌ای کشور اثرگذار است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که اگر این دانشگاه‌ها به هم‌افزایی فعالیت‌هایشان بپردازند، بهترین و صادق‌ترین مشاوران وزارت علوم خواهند بود، تصریح کرد: از آنجایی که جامعه از دانشگاه ها انتظار دارد به توسعه هرچه بیشتر کشور کمک نماییم، پس باید توانمان را بیش از پیش در کنار هم بگذاریم و هم‌افزایی بیشتری را در این مسیر داشته باشیم.

وی با اشاره به شکل گیری همکاری خیلی خوب در سطوح مدیریتی دانشگاه های سطح یک کشور، بر لزوم توسعه این همکاری به سطوح و رده های تخصصی اعضای هیأت علمی و دانشجویان تأکید کرد و گفت: شاهد فقدان کار گروهی درون دانشگاه ها و بین دانشگاه ها در کشور هستیم که البته با اتصال به شبکه بین‌المللی و در قالب‌ برخی از پروژه‌های ملی، کار گروهی نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، اما باید گسترده‌تر شود.

نیلی احمد آبادی توجه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اجلاس دانشگاه‌های سطح یک کشور را موجب تشویق این دانشگاه ها دانست و ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه ها بتوانند دستاوردهای بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به این که این نشست‌ها باعث شد تا بتوانیم یک تعامل سازمان یافته و با ساختار مشخص را با کشور روسیه آغاز کنیم، گفت: تاکنون سه نشست با رؤسای دانشگاه‌های معتبر روسیه داشته‌ایم و این نشست‌های مشترک باعث شده تا یک همکاری گسترده تر و سازمان‌یافته‌تری را با این کشور برقرار نماییم.

رئیس اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور با تأکید بر این که این شیوه همکاری بین‌المللی، در کنار سطوح مختلف همکاری که بین دانشگاه‌های ایران و کشورهای دیگر وجود دارد می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و توسعه پیدا کند، افزود: علاوه بر این که اجلاس دانشگاه های سطح یک کشور، همکاری خیلی خوبی را به وجود آورده است، قطعاً بهتر و راحت تر می‌توانیم با مجموعه وزارت علوم، ارتباط‌ همفکری و مشورتی داشته باشیم.

گفتنی است: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شب گذشته نیز ضمن بازدید از طرح ها و دستاوردهای کلان پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، در نشستی با حضور اعضای شورای این دانشگاه شامل رؤسای دانشکده ها و پژوهشکده ها و جمعی ازاعضای هیأت علمی حضور یافت. شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور نیز از صبح امروز و با حضور وزیر علوم، تحقیقات وفناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

خبر مرتبط (بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از توانمندی ها و دستاوردهای دانشگاه صنعتی اصفهان)

گزارش ویدئویی 

گزارش تصویری

گزارش تلویزیونی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.