در این بازدید، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از طرح های پژوهشی کلان پژوهشکده علوم و فناوری زیردریا، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز ابررایانش شیخ بهایی و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در مرکز نوآوری و تجاری سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید کرد.
دکتر منصور غلامی، درنشست شورای دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور رؤسای دانشکده ها و پژوهشکده های این دانشگاه گفت: خودم را از خانواده دانشگاه صنعتی اصفهان میدانم و به همین خاطر خوشحال هستم که در جمع اساتید این دانشگاه حضور دارم.
وی با اشاره به دیدگاه های مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان دغدغه های عمومی در سطح کشور، افزود: چارچوب هایی بعنوان برنامه ها و اسناد ملی وجود دارد که اجرای آن ها وحرکت بر مبنای آن ها برای ما تکلیف است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که اعتقادم این است که برای مدیریت باید از مجموعه بدنه دانشگاهها ایده، الهام و فکر بگیریم، تصریح کرد: نباید به برنامههای محدود و به جمع کوچکی از مدیران تکیه کنیم و از سوی دیگر نیز ممکن است تنوع سلایق و فکرها گاهی ما را هم محدود کند.
غلامی با تأکید بر لزوم تعریف برنامه عملیاتی و راهکارهای اجرایی در جهت نیل به اهداف، بیان کرد: اگر در جایی فکر میکنیم بعضی از برنامهها اجرایی نیست، آرمانگرایی زیادی دارد و یا واقعبینانه نیست، باید حتماً روی آن فکر کنیم و آن ها را اصلاح نماییم.
وی با انتقاد از تراکم برنامههای درسی و روشهای آموزشی که حداقلِ همراهی دانشجویان و اساتید را بخصوص در دوره کارشناسی تعریف کرده است، اضافه کرد: تربیت دانشجو در کلاس هم باید با نگاه تربیت اسلامی و هم با نگاه تربیت علمی باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بخش آموزش کشور را نیازمند یک انقلاب دانست و ادامه داد: از زمانی که دانشجو بودم تا کنون تقریباً مدل کلاسهای تئوری ما در دانشگاهها یک گونه بوده است.
وی با اشاره به عدم تحول در برخی کلاسهای عملی در بسیاری از دانشگاهها به دلیل ضعف امکانات، افزود: لازم است از متخصصین و صاحبنظران با تجربههای گوناگون در این عرصه بهره گرفت.
غلامی، تصریح کرد:کاهش داوطلبان ورود به دانشگاهها از لحاظ جمعیتی و انگیزه ای، فرصت فراغت نسبی را برای تغییر و تحول در بخش آموزشی در اختیار میگذارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان این که در خیلی از دانشگاهها برای پژوهشها هدف نداریم، ادامه داد: اساتید به دلیل خواست دانشجویان و یا امکانات و تجهیزات کم و دیگر دلایل، فعالیت های پراکنده زیادی انجام میدهند که لازم است سازماندهی کارهای پژوهشی در قالب گروههای پژوهشی هدفمند انجام شود.
وی هدف از فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه ها را تربیت دانشجو بعنوان یک شخص معتقد تعالی و پیشرفت کشور، اخلاقمدار، متدین و تلاشگر عنوان کرد و ادامه داد: اعتقادم این است که باید در مجموعه دانشگاهها فعالیتهای فرهنگی را با کمک اساتید پیش ببریم.
غلامی، با بیان این که آمایش و سازماندهی آموزش عالی آغاز شده است، افزود: خوشبختانه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پشتوانه بسیار خوبی است و ما باید از این فرصت و ظرفیت استفاده کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، انتظارات از دانشگاه ها را بسیار زیاد دانست وگفت: این وزارتخانه نمیتواند تغییر ایجاد کند مگر اینکه خود دانشگاهها این تغییر را آغاز نمایند.
وی تصریح کرد: اگر در وزارت علوم نقش هماهنگ کنندگی خود را به خوبی انجام دهیم، سیاستگذاری ها در راستای اهداف برنامهها شکل خواهد گرفت.
غلامی با بیان این که در وزارت علوم برنامه داریم که در بخشهای مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری کارهایی انجام شود که ماندگار گردد، افزود: تقویت دانشگاهها و تجمیع بهمعنای هدفمند کردن و مأموریت گرا کردن مراکز متعدد دانشگاهی کشور از جمله برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی اضافه کرد: برگرداندن دانشگاههایی مانند پیام نور، علمی کاربردی و فرهنگیان به مأموریت های قانونی خودشان،کار بسیار سختی است؛ اما وزارت علوم اراده کرده است که این سازماندهی و ساماندهی را روی دانشگاههای اصلی کشور انجام دهد تا وارد مأموریتهای خودشان شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اعلام این خبر که رقم خوبی از صندوق توسعه ملی برای نوسازی تجهیزات در اختیار دانشگاهها قرار خواهدگرفت، ادامه داد: قرار بود این مبلغ به صورت وام با تنفس دو ساله باشد، اما با تلاشهای صورت گرفته و پیگیری ریاست جمهوری و کسب اجازه از مقام معظم رهبری، مقرر شد این رقم را به صورت کمک به دانشگاهها از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم.
غلامی در پایان اضافه کرد: تلاش میکنیم در دولت، تا پایان سال جاری بودجه دانشگاهها به صورت کامل پرداخت شود.
توجه ویژه به افزایش بودجه دانشگاه ها، لزوم در نظر گرفتن توانمندیهای علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در میان دانشگاههای کشور، رعایت عدالت در پرداخت تسهیلات و امکانات، نقشآفرینی وزارت علوم در سپردن مسئولیت حل چالشهای گوناگون کشور به دانشگاهها، توجه به ارتقاء تجهیزات پژوهشی در دانشگاه ها، توجه به استقلال دانشگاهها، تسهیل قوانین و حمایت بیشتر از طرحهای دانشبنیان و توجه ویژه به آمایش آموزش عالی کشور، از مهمترین موضوعات طرح شده توسط تعدادی از رؤسای دانشکده ها و پژوهشکده ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بود.
وجود تمامی رشته های مهندسی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با ابراز خرسندی ازمیزبانی این دانشگاه از وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری همزمان با چهلمین سال تأسیس دانشگاه، گفت: رؤسای دانشکدهها و پژوهشکدهها در شورای دانشگاه صنعتی اصفهان بار اصلی مدیریت این دانشگاه را بر دوش دارند.
دکتر سید محمود مدرس هاشمی با بیان این که دانشگاه صنعتی اصفهان پس از 40 سال کار وتلاش، با ارائه دستاوردهای ارزشمند دارای ظرفیتهایی کم نظیر است، گفت: تقریباً تمامی رشتههای مهندسی کشور در این دانشگاه وجود دارد.
وی با اشاره به فعالیت پژوهشکدههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم و فناوری زیر دریا، آب و آبفا، فولاد، نانو فناوری و مواد پیشرفته، زیست فناوری و مهندسی زیستی، اویونیک و صنعت حمل و نقل در دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان دارای کمترین تعداد مقالات نامعتبر در کشور است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر حرکت این دانشگاه از طرحها و قراردادهای پراکنده و جزئی به سمت طرحهای کلان و قراردادهای بزرگ گفت: حضور در بین 800 دانشگاه برتر دنیا، حضور در بین 100 دانشگاه برتر آسیا و حضور در میان 100 دانشگاه برتر جوان دنیا از افتخارات بینالمللی این دانشگاه محسوب می شود.
مدرس هاشمی ارائه ایده راهاندازی پارکهای علم و فناوری در کشور برای نخستین بار با راهاندازی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، استفاده از اراضی دانشگاه به منظور توسعه پارکها و شرکتهای دانش بنیان و راهاندازی مرکز نوآوری دانشگاه را از جمله دستاوردهای این دانشگاه در حوزه نوآوری و فناوری عنوان کرد وگفت: موضوع راهاندازی کریدور علم و فناوری اصفهان با محوریت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز از جمله این دستاوردها است.
وی با اشاره به چشمانداز دانشگاه صنعتی اصفهان در افق 1404 افزود: در این افق این دانشگاه، دانشگاهی برخوردار از فضای علمی و فرهنگی پویا و کیفیت گرا است که دارای مرجعیت علمی و فناوری در آسیا، سرآمد در تربیت دانشآموختگان توانمند در تراز جهانی، اخلاقمدار و نقشآفرینی در توسعه کشور، تأثیرگذارترین دانشگاه کشور در منطقه پیرامونی خود و یکی سه دانشگاه برتر کشور برای تحقق جامعة دانایی محور خواهد بود.
گفتنی است: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فردا نیز در شانزدهمین اجلاس رؤسای دانشگاه های سطح یک کشور که با حضور رؤسای 13 دانشگاه برتر کشور برگزار می شود حضور خواهد یافت.