کدمصاحبه:1039/900630

30 شهریور 1390

دانشجویی
دسترسی الکترونیک به تمام خدمات دانشگاه
گفتگو با معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان درباره طرح خدمات جامع دانشگاهي

کارتهای هوشمند چند منظوره از ابتدای ترم تحصیلی به دانشجویان تحویل می شود. گویا این کارتها نسبت به کارتهای قبلی داری مزیتهایی است که می توان با آن از تمام امکانات دانشگاه استفاده کرد. برای اطلاع از نحوه دریافت کارت، با دکتر سمنانی صحبت کردیم تا از ریز و درشت مزیتها و کاربردهای این کارت سر در بیاوریم.
معاون دانشجویی دانشگاه می گوید قرار است با این کار مدیریت هزینه ها برای دانشجویان اتفاق بیفتد.
آقای دکتر کارت هوشمند جدید دانشگاهیان دقیقا چیست؟ چه لزومی داشته که این کار را انجام دهید؟
توسعه و گسترش كاربرد كارت هاي هوشمند از الزامات استقرار و تحقق برنامه هاي دولت الكترونيك محسوب مي شود. در سالهاي گذشته نیز كارت تغذيه دانشجويان، كارمندان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان به صورت كارت هوشمند بوده است؛ اما امكان استفاده از يك كارت هوشمند چند منظوره كه بتواند ساير نيازهاي دانشگاهيان را در دريافت خدمات دانشگاهي فراهم کند، تاکنون ميسر نشده است.
طي ماه هاي اخير امكان استفاده از كارت هوشمند چند منظوره خدمات دانشگاهي فراهم شد و از بیستم شهریور ماه به تدريج دانشجويان، كارمندان و اعضای هيات علمي قادر خواهند بود به بسياري از خدمات دانشگاهي به راحتي و با ضريب اطمينان بالاتري دسترسي داشته باشند.
سيستم جديد علاوه بر حفظ يكپارچگي و امنيت كاربرد براي كاربران، كمك موثري به ارتقاي بهره وري و مديريت بخشهاي مختلف دانشگاه خواهد نمود.
كاربردها و مزاياي این كارت چیست و دانشگاهیان در چه بخشهایی می توانند از آن استفاده کنند؟
به طور کلی مزایای استفاده از این کارت در بخش های خدماتی، آموزشی و اداری دانشگاه است. چون روی اين كارت، عكس و شماره دانشجويي يا پرسنلي كارمندي و هيات علمي درج می شود، قابليت استفاده به عنوان كارت شناسايي را دارد.
همچنین با استفاده از اين كارت كليه دانشگاهيان از طريق سيستم جامع اتوماسيون تغذيه قادر خواهند بود تا از خدمات اداره تغذيه كه شامل رزرو و تحويل غذا از سلف رستورانهاي آزاد است برخوردار شوند. جزئيات نحوه رزرو و تحويل وعده هاي مختلف غذايي، مبلغ و انواع غذاهای یارانه ای همچون غذای یارانه ای دانشجویی و غذای روز رستورانهای آزاد و سایر سرويسهای رستوران هاي آزاد دانشگاه در سایت دانشگاه منتشر شده است. ( برای دسترسی راحت تر دانشگاهیان جداول مربوط به بخش تغذیه در پایان این مصاحبه نیز قرار داده شده است.)
با کارت هوشمند چند منظوره تمام دانشگاهیان می توانند از استخر و امکانات ورزشی دانشگاه استفاده کنند. در بخش خدمات درمانی نیز كليه هزينه هاي درماني به غير از داروخانه از طريق اين كارت قابل پرداخت خواهد بود.
استفاده از امکانات و خدمات کتابخانه هم با داشتن کارت هوشمند فراهم می شود. درحقيقت از كيف الكترونيكي جامع اين كارت مي توان برای پرداخت هزينه هاي مختلف استفاده کرد. اتصال اين كيف پول به كارت هاي بانكي سيستم شتاب در كشور باعث می شود تا صاحب آن در هر زمان اقدام به شارژ کارت نمایند.
نحوه دریافت کارت چگونه است؟
این کارت در مرحله اول در اختیار همه دانشجویان جدیدالورود قرار گرفته و خواهد گرفت. در قدم بعدی و با تکمیل زیرساختها و تجهیزات لازم در اختیار سایر دانشجویان و دانشگاهیان نیز قرار می گیرد. به زودی جدول زمان بندی و چگونگی این تحویل اعلام خواهد شد.
اين كارت به صورت پيش فرض داراي مبلغ 50 هزارتومان است كه با احتساب هزينه كارت به مبلغ 10 هزار تومان مجموعاٌ 60 هزار تومان هزينه اوليه براي دانشگاه خواهد داشت كه به عنوان بدهي و به صورت اقساط طي ماه هاي آینده از حساب كارت مذكور برداشت می شود و به حساب دانشگاه واريز خواهد شد.
با این توضیحات قیمت تمام شده هر وعده غذایی برای دانشجویان چقدر خواهد بود؟ یارانه مورد نظر در چه زمانی و چگونه به دانشجویان پرداخت خواهد شد؟
مبلغ یارانه غذا در 20شهریور ماه در جلسه معاونتهای دانشجویی کشور مشخص و اعلام شد. قیمت غذا شامل صبحانه، ناهار و شام برای روزهای اداری (شنبه تا چهارشنبه) نهایتا از 290 تا 485 تومان تعیین شده است. این مبالغ قیمت غذای یارانه ای است که برای صرف غذا در روزهای اداری در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
دانشجویان در هنگام رزور غذا قیمت تمام شده را پرداخت می نمایند و در انتهای ماه یا ابتدای ماه بعدی مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت یارانه ای غذا در کارت آنها شارژ می شود. بر اساس آنالیزهایی که صورت گرفته است مبلغ 2400 تومان قیمت متوسط تمام شده برای غذاهاست.
یعنی برخی غذاها گران تر از این مبلغ متوسط در می آید مثل جوجه کباب و چلو ماهی که حداقل 3200 تومان هزینه دارد و از آن طرف هم غذاهایی هست که هزینه تمام شده آن کمتر از مبلغ متوسط است، حداقل قیمت تمام شده 2000 تومان است.
قیمت تمام شده بر اساس آنالیز غذا و مجموعه هزینه هایی است که در تهیه و سرویس غذا وجود دارد. در حال حاضر مبلغ 40 هزار تومان برای دانشجویان روزانه خوابگاهی و 20 هزار تومان برای دانشجویان روزانه غیر خوابگاهی شارژ شده است که بر اساس برآوردهای انجام شده این مبلغ بخشی از پرداخت های ماه اول دانشجویان را جبران می کند که با احتساب 60 هزار تومان کارتهای جدید در مجموع 100 هزار تومان به دانشجوهای روزانه خوابگاهی و 80 هزار تومان به دانشجویان روزانه دیگر پرداخت شده است و میزان کل غذای دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی روزانه را پوشش می دهد. البته مبلغ مابه التفاوت 50 هزار تومان در صورتی پرداخت می شود که دانشجویان خوابگاهی حداقل 32 هزار تومان و غیر خوابگاهی 7700 تومان برای یک ماه کارت خود را شارژ نمایند.
در صورتی که کسی تمایل به استفاده از غذای سلف مرکزی را نداشته باشد آیا تمهیدات لازم در خصوص ارایه برنامه غذایی متنوع و به میزان نیاز دانشگاهیان اندیشیده شده است؟
یکی از برنامه های مهم دانشگاه در یک سال گذشته آن بوده است که خدمات کامل و گسترده ای را در راستای رفع نیاز تغذیه دانشگاهیان ارایه نماید. به همین منظور در سال گذشته دو رستوران آزاد در دانشگاه راه اندازی شد و طرح غذای روز که به گونه ای یک غذای یارانه ای است در آن به اجرا گذاشته شد. با توجه به این طرح موفق، امسال این رستوران آزاد به 5 رستوران افزایش یافته است و علاوه بر طرح غذای روز، طرح غذای شب نیز در آنها به اجرا گذاشته شده است.
به این ترتیب شرایطی فراهم شده است تا دانشگاهیان با هر گونه سلیقه بتوانند از انواع غذاها با قیمتهای متنوع استفاده نمایند. در حال حاضر این طرح به عنوان الگویی برای دانشگاه های دیگر مطرح است.
آقای دکتر امسال برای دانشجویان چه امکانات رفاهی دیگری پیش بینی شده است؟ آیا در مورد وامهای مخصوص دانشجویان و افزایش سقف آنها برنامه ای دارید؟
با تدابیر انجام شده توسط صندوق نهاد دانشجویان و حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم پوشش وامهای دانشجویی به میزان زیادی افزایش یافته است. در مورد تغذیه برای حمایت از دانشجویان کم بضاعت وام تغذیه کامل با پوشش حداکثری یک ساله در نظر گرفته شده است که با سرعت توسط کمیسیون رفاه و تایید معاونت دانشجویی به صندوق رفاه معرفی شده و در مدت زمان کوتاه وام پرداخت می شود.
در مورد وامهای مسکن نیز افزایش بسیار زیادی را در سال جاری داریم به گونه ای که وام مجردی از 20 هزار تومان به 50 هزار تومان و وام متاهلی از 35 هزار تومان به 70 هزار تومان، ودیعه مسکن کارشناسی از 150 هزار تومان به 320 هزار تومان و برای متاهلان از 210 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش یافته است.
طول زمان پرداخت وامها نیز بسیار کاهش یافته که تا آبان حداکثر زمان پرداخت وامها خواهد بود. در نتیجه مباحث رفاهی ارتقای چشمگیری یافته است. علاوه بر موارد فوق باید با خوشحالی به استحضار دانشجویان بخصوص دانشجویان نوبت دوم برسانیم با مذاکراتی که ریاست دانشگاه با بانکهای دانشگاه داشته اند امکان پرداخت تعداد محدودی وام قرض الحسنه و همین وام با سود حداقلی فراهم شده است که به تدریج به منظور کمک به دانشجویان برای پرداخت شهریه، هزینه خوابگاهی، هزینه تغذیه و هزینه حمل و نقل در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می گیرد.
در ادامه مصاحبه با معاون اداری مالی دانشگاه همراه شدیم و در مورد کمک هزینه غذای کارمندان و همچنین افزایش کرایه سرویس های دانشگاه از ایشان سوال کردیم.
لطفا در مورد کمک هزینه غذای کارکنان دانشگاه بفرمایید.
بر اساس دستورالعملهای مربوط به معاونت برنامه ریزی و نظارت ریاست جمهوری و طرح خدمات جامع دانشگاهی که در معاونت دانشجویی و مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه طراحی شده است، نحوه خدمت رسانی به کارکنان شریف دانشگاه به این نحو است که کارمندانی که تمایل دارند از سلف مرکزی دانشگاه استفاده نمایند همانند دانشجویان در هنگام رزرو غذا، قیمت تمام شده را پرداخت می نمایند.
در نهایت در انتهای ماه و پس از محاسبه غذای صرف شده، کمک هزینه غذا توسط دانشگاه بر اساس تعداد و نوع غذای خورده شده در کارت کارکنان شارژ می شود. با توجه به برنامه غذایی هفتگی در صورتی که یک فرد همه روزهای اداری از غذا استفاده نماید بین 30 تا 40 هزار تومان کمک هزینه غذا به وی پرداخت می شود. در صورتی که تعداد روزهایی که از سلف استفاده می نماید کمتر باشد به نسبت استفاده کمک هزینه در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
همچنین کارکنانی که از طرح غذای روز رستورانهای آزاد استفاده می نمایند با توجه به قیمت پایین غذای روز نسبت به قیمت تمام شده بطور مستقیم از کمک هزینه استفاده می نمایند. با توجه به قیمت غذاهای روز این کمک هزینه تقریبا معادل با همان کمک هزینه ای است که افراد استفاده کننده از سلف مرکزی دریافت می نمایند.
آقای دکتر، در روزهای اخیر شاهد افزایش هزینه کرایه سرویس های دانشجویی بودیم. لطفا دلیل این افزایش را بفرمایید و آیا دانشگاه در حال حاضر برای سرویس های دانشجویی کمک هزینه پرداخت می کند یا خیر؟
همانگونه که مستحضرید طبق قانون برنامه پنجم، دانشگاه ها موظفند طی 5 سال در سه حوزه تغذیه، خوابگاه و حمل و نقل پرداخت یارانه ها را به صفر برسانند و آزاد سازی قیمت ها صورت پذیرد. با توجه به هزینه بسیار زیادی که دانشگاه بابت سرویس های ایاب و ذهاب پرداخت می کند و امسال هم به علل فراوان همچون افزایش قیمت سوخت، هزینه ها افزایش چشمگیری یافت.
در جلسات کارشناسی مفصلی که برگزار شد اکثر مسئولین مربوطه پیشنهاد داشتند که سرویس های صبح و عصر که از مناطق مختلف دانشجویان را به دانشگاه می آورد حذف شود؛ زیرا در اکثر دانشگاه های کشور اینگونه سرویسی وجود ندارد که البته این پیشنهاد با مخالفت مسئولین ارشد دانشگاه و بخصوص ریاست محترم دانشگاه روبرو شد.
در نهایت تصمیم گرفته شد دانشگاه همانند سالهای گذشته سرویس های منظم خود را داشته باشد و با افزایش منطقی کرایه ها متناسب با افزایش نرخ کرایه ها در خدمات شهری و بین شهری بتوانند فقط بخشی از افزایش هزینه های امسال را جبران نماید.
بر این اساس با مطالعاتی که طی تابستان صورت گرفت قیمت تمام شده برای مسافرت هر نفر توسط سرویس های صبح و عصر و همچنین سرویس های دروازه تهران مشخص شد که نرخ فعلی مصوب که در قرارداد مابین دانشگاه و شهرداری آمده است، فقط بخش کوچکی از قیمت تمام شده هر نفر سفر است.
شاید برای مخاطبان جالب باشد که اعلام نماییم هزینه متوسط هر نفر سفر در سرویس های صبح و عصر بدون در نظر گرفتن هزینه های پنهان حدود 1000 تومان است. به هر حال ما اعتقاد داریم همانگونه که دانشگاه سعی می کند سرویس های لازم را با تمام محدودیت ها و مشکلات فراهم نماید، دانشجویان نیز توجه نمایند که در صورت عدم وجود این سرویس ها که دانشگاه هیچگونه تعهدی در مورد آن ندارد، با چه مشکلاتی از نظر رسیدن به دانشگاه و پرداخت هزینه های سنگین روبرو بودند.
به هر حال ما باید هر سال بخشی از یارانه های حمل و نقل را حذف نماییم و این الزام قانونی است، در غیر این صورت دانشگاه باید به مراجع مربوطه پاسخگو باشد.

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.