کدمصاحبه:16200/260690

26 شهریور 1390

دانشجویی
راز درخشان در دل اين "صدف"
گزارشي از ساخت وبهره برداري از مجتمع خوابگاهي دختران

روزي که نتيجه کنکور آمد و فهميد بايد کوله پشتي اش را جمع کند و به شهر بزرگي مثل اصفهان کوچ کند، خوشحالي ها و هيجان هاي قبولي کنکور تبديل به دلواپسي و اضطراب پدر و مادر شد. يک دختر تنها در شهري بزرگ! سوالات بزرگ يکي يکي به ذهنشان مي آمد و دلواپسي آنها بيشتر مي شد. دانشگاه صنعتي اصفهان اسم و رسم خوبي داشت. پدر مي پرسيد، خوابگاه دارد؟ مادر مي گفت از شهر دور است، امکاناتش خوب است؟ برادرش مي گفت: امنيت دارد؟! همه اينها سوالات مهمي بود که تا زمان ثبت نام نمي توانست براي آن پاسخي داشته باشد. شايد اين اتفاق براي خيلي از شما دختران جواني که به تازگي در يک دانشگاه خارج از شهرتان قبول مي شويد پيش بيايد. البته اين سوالات و نگراني ها براي هر خانواده اي طبيعي است و بايد ديد پاسخ دانشگاه براي پايان اين نگراني ها چيست؟

 

دانشگاه صنعتي اصفهان، بزرگترين شهرک دانشگاهي کشور است که بيش از 10 هزار دانشجو را در خود جاي داده است. از اين ميان نيمي از دانشجويان،خوابگاهي محسوب مي شوند و ساکن آن. جمعيت دختران دانشگاه هم تقريباً 4هزارنفر است. بنابراين مسئولين دانشگاه بايد پاسخگوي پدران و مادران زيادي باشند. دکتر داريوش سمناني اولين شخصي است که در حال حاضر بايد پاسخگوي اين دغدغه ها باشد. معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان از تلاش هاي شبانه روزي دانشگاه براي ايجاد محيط امن و شاداب و به قول معروف با حال دانشجويي سخن مي گويد. دکتر سمناني در گفتگو با خبرنگار دانشگاه گفت: مهمترين هدف ما ارتقاء سطح آموزش و پژوهش در کشور است که با داشتن محيطي با نشاط اين هدف محقق مي شود.

اين مدير جوان؛ ساخت مجموعه خوابگاهي صدف را پاسخي به تمام نگراني ها و سوالات مادران و پدران دانشجويان دختر دانشگاه مي داند. مجموعه اي که در سال گذشته با افتتاح سالن ورزشي نشاط، بازارچه ، رستوران ها و تريا هاي مختلف، شکل و شمايل تازه اي پيدا نموده است و البته اين تغييرات همچنان ادامه دارد.

دکتر سمناني گفت : افزايش ظرفيت خوابگاه هاي دختران با ساخت مجموعه جديد خوابگاهي و تغيير کاربري ساختمان هاي گذشته، اين امکان را فراهم مي آورد که ترکيب جمعيتي اتاق ها با همان شرايط سال قبل حفظ شود و دانشجويان براي تمام دوران تحصيل خود از زندگي دانشجويي درخوابگاه هاي دانشگاه صنعتي اصفهان لذت ببرند.

اخيراً در شهرهاي بزرگ، پارک هايي با نام پارک بانوان راه اندازي شده است که بسيار مورد توجه قرار گرفته. محيطي که خانم ها مي توانند با آزادي بيشتري نسبت به جامعه وسيع خود، به تفريح و ورزش دلخواه بپردازند. بايد اين مسئله را بپذيريم که جامعه اسلامي ما، براي مقام زنان، احترام بسياري قائل است و حفظ حرمت زن در خارج از خانه و در محيط کار و اجتماع همواره مورد بحث و بررسي کارشناسان اجتماعي بوده است. زنان نيز مانند مردان حق بهره مندي از مواهب بزرگ الهي و امکانات جامعه را دارند. بنابراين ساخت مکان هاي اختصاصي ويژه بانوان، نه تنها محدود کردن آنها بلکه توسعه امکانات و خدماتي است که به طور ويژه در اختيارشان قرار مي گيرد. شايد خانم ها نتوانند در کوچه و خيابان دوچرخه سواري کنند، دويدن و ورزش کردن روي زمين چمن، بازي در زمين هاي فوتبال ، اسکيت و ... اين ها آرزويي نيست که نتوان به  آن دست يافت. ساخت پارک هاي ويژه بانوان اين امکانات را با ايجاد آزادي بيشتر در اختيار بانوان کشورمان قرار داده است.

نتايج يک نظرسنجي در بين 400 دانشجوي دختر دانشگاه صنعتي اصفهان نشان مي دهد که انها اوقات فراغت خود را بيشتر با گردش و تفریح ،ورزش،مطالعه کتاب،دیدن فیلم و کلاسهای کمک آموزشی پر مي کنند. همچنين ، ورزشهای آبی ، دوچرخه سواری و اسکیت، تنیس و بدمینتون از علاقمندي هاي ورزشي انان است. دختران دانشجو از کلاس هاي نقاشي، و تئاتر استقبال مي کنند. و به شرکت درکارگاه هاي آموزشي، روانشناختي و علمي تمايل بيشتري دارند.دختران دانشجو، در رابطه باايجاد نشاط در محيط خوابگاه، گلکاري در محوطه ها را پيشنهاد مي کنند و قالب چوبي و سنگي(جنگلي) محوطه را بيشتر به روحيتشان نزديک مي بينند.

و حالا دانشگاه صنعتي اصفهان نيز براي پاسخ به اين نيازها و درخواست هاي دختران خود، يک پارک بزرگ در کنار محل زندگي و تحصيل ايجاد نموده است. يک پارک با همه امکانات رفاهي، تفريحي، ورزشي. مجموعه صدف جايي است که به تمام خواسته هاي دختران دانشجو پاسخ مي دهد.

دکتر سمناني در رابطه با نوع خدمات موجود در مجموعه صدف مي گويد:ايجاد بازارچه صدف، رستوران مرکزي، بوفه ها و فروشگاه هاي مختلف با ساعات کار نسبتاً طولاني، و در يک کلام فراهم آوردن کليه ملزومات زندگي خوابگاهي، در استفاده مفيد از وقت و انرژي دانشجويان دختر در خارج از ساعات درس موثر است. علاوه بر اينکه پدران و مادران نيز نسبت به رفت و آمدهاي فرزندانشان در خارج از ساعات دانشگاه نگراني کمتري دارند. هرچند اين محدوديتي در رابطه با خروج آنها از خوابگاه (مطابق با مقررات ) ايجاد نمي کند ولي از رفت و آمدهاي غير ضروري کاسته مي شود.

حسن مهمي که مجموعه صدف براي دختران دارد، حضور پرسنل خانم است. قرار است محوطه خوابگاه ها هم به طور اختصاصي در اختيار دانشجويان دختر باشد. حتي فروشنده هاي بازارچه هم خانم هستند. بنابراين جو صميمانه اي در صدف ايجاد خواهد شد. حتي در آينده نزديك ايجاد سيستم آبياري قطره اي هوشمند براي فضاي سبز حضور باغبان مرد را هم بي نياز مي کند.

خوب، با اين همه آزادي و امکانات در مجموعه صدف، سوال مهم اينجاست که وضعيت آرامش رواني و حفظ شرايط يک خوابگاه دانشجويي چگونه تامين مي شود؟

دکتر سمناني، خوابگاه هاي دانشجويي را با زندگي در يک مجموعه آپارتماني مقايسه مي کند و مي گويد: همانطور که زندگي آپارتمان نشيني، فرهنگ و قوانين خاص خود را دارد و ساکنان بايد براي حفظ آرامش خود و ديگران به آن پايبند باشند، قوانين در خوابگاه هاي صدف نيز همچنان پابرجاست.

وي معتقداست، سبک جديد اداره خوابگاه هاي دختران، بيشترين آزادي و رفاه و آرامش را در اختيار آنان قرار داده است و اين مسئله  با حفظ قانون و احترام به حقوق شرعي و عرفي ساير هم اتاقي ها و هم خوابگاهي ها تناقضي ندارد.

معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان در رابطه با نوع نظارت بر خوابگاه هاي صدف به ما گفت : توسعه امکانات رفاهي، ورزشي، فرهنگي و خوابگاهي براي دانشجويان دختر و در اختيار گذاشتن محيط باز براي آنان، نگراني هايي را از جهت کنترل رفت و آمد سايرين به وجود مي آورد. دانشگاه به عنوان مسئول دختران خود، بايد بتواند، آرامش خاطر خانواده ها را در رابطه با امنيت آنها، بدست آورد. دانشجويان بومي، تحت حمايت خانواده خود هستند اما براي دانشجوي دختر خوابگاهي، وظيفه دانشگاه است که با نظارت پدرانه خود، امنيتشان را حفظ کند. به نظرم کنترل ورود و خروج به محوطه صدف براي افراد غير دانشجو، کار مهم و بزرگي است.

وي با نگاهي به مقرارت سخت دانشگاه ها در کشورهاي غربي مي گويد: در تمام سيستم هاي آموزشي، پايبندي به قوانين اهميت دارد. اين قوانين در جهت محدود کردن نيست. بلکه در جهت ايجاد يک زندگي استاندارد است. تصور کنيد خانواده اي را که خواهر و برادر تمايلات متضادي دارند و اگر پدر و مادر نظارتي بر اين رفتارها نداشته باشند، خانواده از هم پاشيده مي شود. يا اگر هر فرد با ماشين خود هر جور دوست دارد رانندگي کند و به قوانين راهنمايي و رانندگي احترام نگذارد چه هرج ومرجي در شهر به وجود مي آيد ؟! حالا زندگي در محيط دانشگاه، با ده هزار جوان از اقوام مختلف با فرهنگ ها و آداب و سنن فراوان را تصور کنيد... اگر هرکس بخواهد بر اساس تمايلات خود رفتار کند آرامشي برقرار نمي شود. دانشگاه با قوانين سهل و مشخص که در تمام دانشگاه هاي کشور برقراراست، در جهت رفاه مادي و معنوي دانشجويان خود حرکت مي کند. بعضي از اين قوانين حقوقي و برخي شرعي مي باشند که هر دو بال قدرتمند جامعه اسلامي محسوب مي شوند. وظيفه دانشگاه است که با ايجاد امنيت و آرامش در محيط به ايجاد بستر نوآوري و خلاقيت علمي و پژوهشي جامعه کمک کند.

ناگفته نماند که زندگي در هر محلي بايد ازيک شرايط کيفي برخوردار باشد تا در کنار افراد ديگر از لحظه هاي خود لذت ببريم. در دوران دانشجويي،کم نيست لحظات و خاطرات شيرين و بياد ماندني و اگر شرايط کيفي محيط زندگي مطلوبتر باشد که اين خاطرات صد البته بهتر و شيرين تر مي شود. دکتر سمناني استاندارد خوابگاه دانشگاه صنعتي اصفهان را در حد مطلوب مي داند و اميدوار است ادامه روند بازسازي خوابگاه هاي فرسوده دانشگاه بر ارتقاء سطح زندگي دانشجويان بيافزايد.

دکتر سمناني مي گويد: بازسازي و تعميرات تاسيسات خوابگاه هاي  9 و 10 در حال اجراست و اميدواريم با بودجه مناسبي که دانشگاه در اين رابطه در نظر گرفته است، روند نوسازي خوابگاه ها به نتيجه مطلوبي برسد. معاون دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان معتقد است در آينده با همکاري بخش خصوصي شاهد ساخت خوابگاه هاي دانشجويي خواهيم بود که امکانات رفاهي جديدترو با بهترين و کمترين هزينه در اختيار دانشجو قرار مي دهد و سطح زندگي دانشجويي در کشور ارتقاء مي يابد.

برنامه وزارت علوم، براي ارتقاء زندگي دانشجويي در جهت ايجاد آرامش و نشاط براي کسب بهترين نتيجه علمي است. اين معادله دو جنبه دارد، وقتي خوب مي خوري، خوب استراحت مي کني و در محيط از نشاط بالايي برخورداريي بنابراين از زمان خود بهترين استفاده را مي بري و فکر خود را صرف امور مهمتري مي کني.

برنامه هاي جديد مسئولين دانشگاه در رابطه با خصوصي سازي امکانات دانشگاه، فکر بدي هم نيست. وقتي بخش خصوصي مي تواند امکانات بهتري در خوابگاه ايجاد کند، وقتي رستوران هاي دانشگاه، کيفيت و تنوع مطلوب تري از غذا ارايه دهند... مي دانم که هزينه و خرج ومخارج هم مي تواند نگراني ايجاد کند. دکتر سمناني معتقد است، با افزايش سقف وام هاي حمايتي دانشجو هيچ فشار مالي را در دوران تحصيل احساس نمي کند. چه بسا سعي مسئولين بر اين است که بهترين خدمات با کمترين هزينه در اختيار دانشجو قرار گيرد. علاوه بر آنکه دانشگاه صنعتي اصفهان براي اولين بار تمهيداتي را با برخي بانک هاي عامل انديشيده است که وام هاي ضروري از جمله وام تحصيلي، خريد اقساطي، ازدواج و ...به دانشجويانش پرداخت شود.

از خوابگاه که بگذريم مي رسيم به بحث شيرين غذا! مادرها بيشتر نگران خورد و خوراک فرزندانشان هستند. کيفيت غذا در دانشگاه هميشه از نگراني هاي خانواده ها بوده است. دکتر سمناني آينده وضعيت تغذيه در دانشگاه صنعتي اصفهان را بسيار مطلوب ارزيابي مي کند و تغيير و تحول در اداره رستوران هاي دانشگاه را يک عامل مهم در افزايش کيفيت غذا مي داند.

در حال حاضر 5 رستوارن در دانشگاه صنعتي اصفهان راه اندازي شده است که با مديريت بخش خصوصي و نظارت دانشگاه به دانشجويان سرويس مي دهند. در رستوران هاي جديد، علاوه بر غذاهاي سنتي معمول، غذاهاي روز و مورد پسند جوانان نيز طبخ مي شود که حق انتخاب را به دانشجو مي دهد. بنابراين بايد شاهد سطح ارتقاء کيفيت و کميت تغذيه در دانشگاه باشيم.

دکتر سمناني يکي از اتفاقات مهم در حوزه خود را راه اندازي شوراي تخصصي دانشجويي مي داند و در اين رابطه مي گويد: در شوراي تخصصي دانشجويي، مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، مديركل امور دانشجويي، مديركل امور فرهنگي، رئيس مركز مشاوره دانشجويي، مديركل امور شاهد و ايثارگر دانشگاه، يك نماينده از هر يك از شوراهاي تخصصي، آموزشي، تحصلات تكميلي، پژوهش و فناوري و فرهنگي دانشگاه، دو دانشجو با تاييد و حكم رئيس دانشگاه از بين دانشجويان دانشگاه، مسئول امور خوابگاه‌هاي دانشجويي، مسئول امور تربيت بدني و مسئول امور تغذيه دانشجويي عضو مي باشند.

وي معتقد است هم انديشي اعضاء اين شوراي تخصصي مديريت دانشگاه را در تصميم گيري هاي کلان در بخش دانشجويي همراهي مي کند. دکتر سمناني يادآور شد اولين جلسه اين شورا پيش از شروع سال تحصيلي خواهد بود.

صبحت هايمان با دکتر سمناني که تمام شد به سراغ آقاي مهندس قادريان رفتيم. اين روزها صداي بيل و کلنگ است که از خوابگاه هاي دختران شنيده مي شود! چه اتفاقاتي در شرف وقوع است؟

آقاي مهندس قادريان رئيس دفتر فني دانشگاه صنعتي اصفهان از روند بازسازي و نوسازي خوابگاه هاي دختران و تکميل پروژه بزرگ صدف خبر مي دهد.

همانطور که دکتر سمناني هم گفت مجموعه صدف در سال گذشته با افتتاح سالن ورزشي نشاط رسماً کار خود را آغاز کرد. پس از آن بازارچه افتتاح شد و حالا ...فعاليت هاي عمراني با تعميرات اساسي خوابگاهي 9 و 10 که شامل تاسيسات زيربنايي و احداث آشپزخانه در طبقات است؛ ادامه دارد.

اين مسئول اجرايي دانشگاه اجزاي تشکيل دهنده مجموعه صدف را براي ما تشريح مي کند: " يکي از اقداماتي که براي توسعه فضاي خوابگاهي صورت گرفته است، تغيير کاربري يک بال از مهمانسراي دانشگاه و افزايش ظرفيت خوابگاه 1 مي باشد. همچنين با استفاده از تجهيزات پيش ساخته مطابق با معماري پيشرفته روز، طبقه دوم ساختمان شماره 8 احداث مي شود و محل قبلي بازارچه هاي دانشجويي به يک فضاي خوابگاهي جديد تغيير کاربري مي دهد.

مهندس جوان دانشگاه توجه به بحث زيباسازي خوابگاه ها را اولويت ديگر فعاليت هاي عمراني در صدف مي داند و ادامه مي دهد: رنگ آميزي، نصب تابلوهاي هنري، نقاشي هاي 3 بعدي، نصب تجهيزات ورزشي در محوطه، نصب آلاچيق و نورپردازي فضاي سبز ، مکانيزه نمودن سيستم آبياري قطره اي و احداث فضاي انتظار مراجعان و خانواده هاي محترم دانشجويان از ديگر اقدامات عمراني است که اميدواريم تا قبل از شروع سال تحصيلي جديد به بهره برداري کامل برسد.

همانطور که مي دانيد و از صحبت هاي آقاي قادريان هم باخبر شديم بازارچه هاي دانشگاه از محل قبلي خودنقل مکان کردند تا به زودي کلنگ احداث محلي جديد به عنوان بازارچه مرکزي دانشگاه زده شود. آقاي قادريان مي گويد: اميدواريم تا پايان آبان ماه، فاز اول بازارچه جديد دانشگاه در کنار جاده ابريشم با يک طراحي زيبا افتتاح شود.

البته دانشگاه نقشه هاي بزرگي در رابطه با فضاهاي دانشجويي در سر دارد که بازارچه تنها مقدمه ي آن است. قرار است در محوطه پشت کتابخانه مرکزي و حول محور جاده ابريشم علاوه بر بازارچه مرکزي، چندين مکان ديگر تحت نام پارک دانشجو احداث شود که به زودي جزئيات بيشتري از آن را با شما در ميان مي گذاريم.

****

حالا با همه اين اوصاف، از قبولي در يکي از برترين دانشگاه هاي کشور، احساس شادماني مي کنيد؟! پدر و مادر عزيز! دانشگاه همه امکانات را براي فرزندان دلبند شما فراهم کرده است. از اين جا به بعد ديگر وظيفه آنهاست که از فرصت طلايي زندگي خود براي ساختن آينده اي بهتر و روشنتر استفاده کنند.

 

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.