کدخبر:1427/20240530

10 خرداد 1403

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان: تحقق گفتمان دانشگاه و صنعت در هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات صبح امروز در سالن شیخ‌بهایی دانشگاه با حضور هیئت رئیسه دانشگاه، مسئولین شرکت فولاد مبارکه و فناوران و شرکت‌کنندگان این رویداد برگزار شد.

سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره ملّی امنیت فضای تبادل اطلاعات با بیان اینکه  فضای علم و تحقیق و فضای عمل در دانشگاه‌های کشور باز است بیان داشت: در دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که کمتر دانشگاهی در کشور سراغ آن رفته، ما به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم و باید قدردان باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: خوشبختانه امروز آغوش صنایع کشور برای جذب نخبگان باز است و در این میان شرکت فولاد مبارکه پیشتاز است و فضای گفتمانی با دانشگاه را به خوبی فراهم کرده‌ است. بدیهی است اگر بستر مناسبی برای انجام پژوهش و تحقیق در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه امنیت سایبری برای نخبگان و دانشگاهیان فراهم شود، جوانان این مرز و بوم برای کشور اقتدارآفرینی خواهند کرد.

دکتر میبدی افزود: اگر امکانات لازم در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد فضای کشور بازهم به سوی اقتدار آفرینی بیشتر تغییر خواهد کرد و از مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به دلیل حمایت‌های همه جانبه از دانشگاه‌ها قدردانی می‌کنم و امیدوارم بتوانیم با این صنعت در دیگر حوزه‌ها نیز همکاری‌های مشترک داشته باشیم و گام‌های بلندتری برای پیشرفت و اعتلای کشور برداریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نخبگان کشور عنوان کرد: متاسفانه اخبار توانمندی‌های کشور در فضای مجازی برخلاف واقعیت‌ها ارائه می‌شود، واقعیت این است که نخبگان کشور از ظرفیت و توانایی زیادی برخوردار هستند و می‌توانند در عرصه‌های مختلف افتخار بیافرینند.

دانشگاه صنعتی اصفهان در اوج بالندگی

دکتر حمیدرضا صفوی، معاون پژوهشی دانشگاه در این مراسم با بیان اینکه بالندگی دانشگاه به اوج خود رسیده است، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان امروز با بیش از 40هزار فارغ‌التحصیل نخبه، به اوج بالندگی رسیده به این علت که فضای جامعه و کشور نسبت به دانشگاه تغییر کرده و دانشگاه نسل چهار را طلب می‌کنند، این دانشگاه براساس نیاز جامعه نیرو پرورش می‌دهد و فناور، تقاضامحور و کاربردی عمل می‌کند.

وی ادامه داد: هرچند امروز تولید علم یک نیاز ازطرف دانشگاه است اما مهم‌تر از آن، مصرف علم توسط این رکن جامعه است، فارغ‌التحصیلان ما امروز باید با نیازهای صنعتی و فرهنگی جامعه آشنا بوده و این نیازها را برآورده کنند و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در همین راستا تلاش می‌کنند تا بیشترین ارتباط را با مراکز تحقیقاتی کشور داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به گسترش ارتباط این دانشگاه با صنعت عنوان کرد: در طول دو سال و نیم گذشته، حجم قراردادهای صنعتی و تحقیقاتی کشور از حدود 85 میلیارد تومان در سال، به 1.3 همت رسیده و این نشان می‌دهد که دانشجویان و اعضای هیئت علمی ما برای ارائه بیشترین خدمت به جامعه صنعتی کشور تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: قراردادهای کلان که بخصوص از اواخر سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد، به قدری موثر خواهد بود که باعث بالندگی دانشگاه، رفع نیاز صنعت و ماندگاری فارغ‌التحصیلان ما در کشور خواهد بود چراکه یکی از مشکلات عمده سال‌های گذشته، مهاجرت فارغ‌التحصیلان بود و امروز ارتباط صنعت با دانشگاه و رونق اکوسیستم‌ها در سطح دانشگاه، باعث ایجاد امیدواری این نخبگان می‌شود.

صفوی، استان اصفهان را بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور دانست و گفت: امروز پژوهشکده‌های دانشگاه بیش از ظرفیت خود کار دارند و باعث افتخار است که دانشگاه صنعتی اصفهان علاوه‌بر جابجایی مرزهای دانش، در پیشبرد مرزهای علم و فناوری و نیازهای جامعه هم تاثیرگذار است، البته باتوجه به اینکه استان اصفهان بیشترین تعداد صنایع مادر و ملی را در خود جای داده است، وجود چنین دانشگاه‌هایی هم در این استان موردنیاز است.

وی افزود: به دنبال ارتباط خیلی خوبی که دانشگاه در طی این دو سال با صنایع بزرگ ازجمله فولاد مبارکه برقرار کرده است، تعامل سازنده در کلی زمینه‌ها از جمله استقرار اکوسیستم نوآوری فولاد در دانشگاه و حمایت چندین میلیاردی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها اتفاق افتاده است که بخشی از آن‌ها در زمینه فناوری و بخشی در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات است و همه این مسائل، نزدیکی دانشگاه و صنایع مهم را به ارمغان می‌آورد.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: شاید در دهه‌های گذشته صحبت از استقرار دفاتر صنعتی در دانشگاه در ذهن نمی‌گنجید اما امروز در هم تنیدگی و استفاده مضاعف صنعت و دانشگاه باعث هدفمندتر و کاربردی‌تر شدن مطالب اعضای هیئت علمی دانشگاه و ایجاد امیدواری در زمینه شغلی برای دانشجویان شده است، صنعت نیز به واسطه این بهبود ارتباط، از حضور فارغ‌التحصیلان نخبه بهره‌مند شده است.

نقش‌آفرینی دانشگاه در حفظ امنیت سایبری با تقویت زیرساخت علم و تربیت نیروهای متخصص

سید یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این مراسم با بیان اینکه براساس رتبه‌بندی سازمان جهانی اقتصاد، ناامنی سایبری بعنوان چهارمین ریسک محتمل در سال 2024 شناخته می‌شود، اظهار کرد: ناامنی سایبری در این رتبه‌بندی حتی از درگیری مسلحانه هم ریسک بیشتر دارد و به بیان دیگر، امروز عواقب درنظر نگرفتن امنیت سایبری امروز متوجه همه سطوح مخاطرات می‌شود، ما در فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشور این موضوع را لمس کردیم و به همین خاطر از چنین رویدادهایی حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: زنجیره‌ای بالغ بر 3500 شرکت و مجموعه صنعتی تامین کننده یا مصرف‌کننده محصولات شرکت فولاد مبارکه هستند و در اوج حمله سایبری تیر ماه 1401 دیدیم که تنها با انتشار خبر حمله، چه تاثیری در بازار این زنجیره در حوزه قیمت‌ها و تامین و تدارک مشاهده شد، در زمان حمله سایبری همزمان به فولاد مبارکه و چند صنعت فولادی، دشمن از عنوان تعطیل صنعت فولاد استفاده کرد چون اهمیت این صنایع را به خوبی می‌داند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در رده‌بندی پدافند غیرعامل، فولاد در رده‌های مهم زیرساخت امنیت مطرح می‌شود و با وجود اینکه برخی از مراجع تصمیم‌گیر کشور این اولویت را درک نمی‌کنند، اما دشمن این موضوع را بهتر می‌داند و براساس همین، تمام جهت‌گیری‌های خود را انجام داده و اول از همه این صنعت را در تحریم قرار داده است، دشمن می‌داند که فولاد مبارکه امروز شاهراهی به سمت اقتصاد بدون نفت باز می‌کند.

وی در ادامه گفت: در روزی که فولاد مبارکه دچار حمله سایبری شد، همه مدیران و کارکنان با موضوع درگیر شده و تقریبا در وضعیت جنگی قرار گرفتند، در آن زمان همه منتظر انفجار یک بمب ساعتی بودند که معلوم نیست هر لحظه چه اتفاقی قرار است رخ بدهد.

طیب‌نیا درخصوص اهمیت حفظ امنیت سایبری صنایع تاثیرگذار کشور بیان کرد: کشور ما امروز در مسیر جایگزینی اقتصاد فولادین با نفتی راه دوری نداشته و جزو ده کشور برتر تولید فولاد است، صنعت فولاد یکی از نقاط قوت و پایداری کشور در تحریم‌ها بوده است و صیانت و حفظ این دستاورد از رسیدن به این جایگاه، مهم‌تر است. در این جنگ و ناامنی سایبری که حتی بیش از درگیری مسلحانه خطر دارد، همه نهادها ازجمله حاکمیت، صنعت، دانشگاه و بخش خصوصی باید درکنار هم قرار گیرند.

وی ادامه داد: مراکز تاثیرگذار حاکمیت در این مسئله باید هم‌صدایی و واقع‌بینی داشته باشند و دانشگاه با تقویت زیرساخت علم و تربیت نیروهای متخصص باید نقش خود را ایفا کند؛ بخش خصوصی نیز باید با ارائه راهکارها و دستاوردهای جدید وارد میدان شود و صنعت هم باید در هر سه زمینه حامی و یاور بوده و ضمن اجرای سیاست‌های ابلاغی، به استقرار خدمات سایبری بومی نیز اهتمام بورزد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ارتباط با اقدامات این مجموعه در حوزه خدمات سایبری عنوان کرد: مجموعه فولاد مبارکه در دو سال اخیر با حمایت‌های مادی، ارائه طرح تحول دیجیتال و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و نوآوری باز، رسالت خود را به درستی انجام داده است و نیمی از بودجه دانش‌بنیان‌ها در سال گذشته ازطریق سرمایه گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه تامین شد.

وی خاطرنشان کرد: می‌دانیم برای رسیدن به محصولات این نهال نورس باید صبر داشت و انتظار نداریم حوزه‌های سرمایه‌گذاری به سرعت پاسخ بدهند اما انتظار داریم بقیه ارکان زیست‌بوم سایبری و نوآوری هم در میدان حاضر شوند زیرا تضمینی وجود ندارد که برای فولاد مبارکه و صنایع دیگر مورد حمله سایبری قرار نگیرند و همه باید آماده باشیم.

طیب‌نیا در پایان از افتتاح هشت طرح در مسیر تحول دیجیتال در فولاد مبارکه خبر داد و این طرح‌ها در ادامه مراسم رونمایی شد.

 

گزارش تصویری

گزارش ویدیویی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.