کدخبر:1112/20230726

4 مرداد 1402

دانشگاه صنعتی اصفهان، پیشرو در طرح ملی استاد محوری
براساس گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه صنعتی اصفهان، با44 درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری، پس از دانشگاه تهران، دومین دانشگاه فعال در این طرح است.

دکتر سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC با بیان اینکه 413 درخواست از 37 دانشگاه در سامانه نظام ایده ها و نیازها در طرح استادمحوری ثبت شده است اظهار داشت: از این میان تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با 157، دانشگاه صنعتی اصفهان با 44، دانشگاه شیراز با 39، دانشگاه شهید بهشتی با 36 و دانشگاه اصفهان با 23 نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته اند.
وی گفت این طرح بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه‌ی تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامه های راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه پیشنهاد شده است.
دکتر فاضل زاده افزود: شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری به روش استاد محور، به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره های دکتری،  تدوین و اجرایی می شود.
رئیس ISC ادامه داد: در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب نموده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.
وی افزود: به همین منظور، تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند.
فاضل زاده خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه پذیرش استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر رفع نیاز در اجرای  سیاست های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، نخستین گام فرآیند اجرایی، انتخاب موضوع پایان نامه یا رساله (پارسا) پیشنهادی از میان موضوعات ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازها و تایید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه می باشد.
وی با بیان اینکه هدف از این آیین نامه حل مسائل کشور است،افزود: استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی نمودن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. با توجه به رسالت نظام ایده ها و نیازها در جهت سوق دادن پارساها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایده ها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن می کند.
فاضل زاده افزود: به منظور ایجاد مشوق های مؤثر برای مشارکت اعضای هیات علمی در این طرح، در آیین نامه های ارتقا، پایه های تشویقی و پژوهانه امتیازهای ویژه در نظر گرفته شده است.
گفتنی است دانشگاه صنعتی اصفهان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس آیین‌نامه‌های پذيرش بدون آزمون استعدادهای درخشان به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید.
مشاهده متن اطلاعیه: https://news.iut.ac.ir/announce/54217

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.