کدخبر:1038/20230429

9 ارديبهشت 1402

مشاركت عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان در پروژه رصد بين المللي دارت ناسا
عضو هیئت علمی دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي اصفهان ،دکتر صدیقه سجادیان و دانش آموخته این دانشگاه، دکتر الهه خالویی، در رصد هاي پروژه بین المللی دارت ناسا شرکت کردند و يافته هاي اين گروه تحقيقاتي در مجله معتبر نيچر منتشر شد.

به گفته دكتر صديقه سجاديان، پروژه دارت توسط ناسا طراحي شده است تا  با استفاده از یک ماهواره فضایی به نام دارت، به یک جسم سماوی ضربه بزند و مسیر و سرعت آن را تغییر دهد.

اين اختر شناس ايراني با بيان اينكه در تاریخ ۲۶ سپتامبر۲۰۲۲  ماهواره  دارت یک ضربه به سیارک دیمورفوس زده است خاطر نشان كرد : این سیارک نیز حول یک سیارک بزرگتر به نام ددیموس می‌چرخد. نتایج نشان داد که دوره مداری دیمورفوس به دلیل این ضربه تغییر کرده است و این تغییرات با استفاده از نورسنجی دقیق قابل اندازه‌گیری هستند. از آنجایی که دوتایی ددیموس- دیمورفوس یک دوتایی گرفتی هستند با نورسنجی عمیق از سیارک میزبان می‌توان تغییر در سرعت و مدار دیمورفوس را اندازه گرفت.

گفتني است در این پروژه، دکتر سجادیان و دکتر خالویی، عضو گروه بین المللی مایندستپ بودند و به عنوان نمایندگان ایرانی این پروژه، قسمتی از رصد های مربوطه را با تلسکوپ ۱.۵ متری دانمارک انجام داده‌اند. این رصد‌ها در طول فصل رصدی ۲۰۲۲ انجام شده است.

نتایج این پروژه، که در مجله معتبر بين المللي نیچر منتشر شده است، نشان داد که پروژه دارت با موفقیت انجام شده است و این نتایج می‌تواند برای تحقیقات آینده در زمینه فیزیک و علوم فضایی بسیار مفید باشد.

شايان ذكر است  دكتر سجاديان استاديار گروه اختر فيزيك و نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان،عضو فعال گروه مايندستپ و نماينده ايراني در اين پروژه رصدي است كه پيش از اين نيز در  كشف سیاه‌چاله ای منفرد در کهکشان راه شیری مشاركت فعالانه داشته است.

•    لینک مقاله: https://www.nature.com/articles/s41586-023-05805-2
•    لینک پروژه دارت: https://dart.jhuapl.edu/Mission

Plain text

• تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.