کدخبر:0826/14011207

7 اسفند 1401

صرفه جویی ارزی 2 میلیون دلاری در پژوهشکده فاوا :
برای اولین بار در کشور ، دانشگاه صنعتی اصفهان رادار مراقبت ثانویه فرودگاهی ساخت
رئیس پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی گفت: دانشگاه صنعتی به دانش فنی ساخت رادار مراقبت ثانویه فرودگاهی دست یافت و امروز این طرح ملی كه در مراحل پاياني بهره برداري قرارد دارد مورد بازدید معاون علمی و فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، وحید غفاری‌ نیا رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به طرح ملی ساخت رادار مراقبت ثانویه فرودگاهی بیان کرد: پرواز امن مستلزم سامانه‌های الکترونیکی بوده و یکی از آن‌ها رادار مراقبتی ثانویه (SSR) است که تنها حدود ۸ کشور در دنیا این سامانه را تولید می‌کنند و در کشور ایران هم ارتقای سامانه‌های فرودگاهی سال‌هاست در دستور کار قرار دارد اما به دلیل موانع موجود ازجمله تحریم، با سرعت کم انجام می‌شود.


وی ادامه داد: از ابتدای دهه ۸۰ تا سال ۹۰ تحقیقات و مطالعاتی را در زمینه رادارهای فرودگاهی توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفت که نتیجه‌گیری شد باتوجه به نیاز شرکت فرودگاه‌ ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان متولی توسعه و ارتقای تجهیزات فرودگاهی، می‌توان این سامانه را داخلی‌سازی کرد.


رئیس پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان در ارتباط با ساخت این رادار گفت: امکان‌سنجی و بررسی‌های لازم به دلیل پیچیدگی‌های فنی و تامین مالی موردنیاز تا سال ۹۶ به طول انجامید و درنهایت با همکاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی به عنوان کارفرما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی مالی و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مجری، اجرای این طرح بصورت رسمی از زمستان سال ۹۸ آغاز شد که تاکنون به خوبی پیش رفته است.


وی با اشاره به  اجرای مراحل پایانی ساخت سامانه رادار مراقبتی ثانویه از بهره برداری این طرح در اوایل سال آینده در سایت فرودگاهی مربوطه خبر داد و افزود :  این سامانه ازنظر ایمنی بسیار مهم بوده و اخلال عملکرد در آن می‌تواند منجر به خسارت شده و همین موضوع، پیچیدگی‌ها را زیاد می‌کند.

وی با اشاره به وابستگی کشور به تجهیزاتی که قبلا به سختی از خارج کشور تأمین شده بود، ادامه داد: حداقل دو میلیون دلار برای خرید هر سامانه موردنیاز است، همچنین ده ها دستگاه از چنین سامانه هایی مورد نیاز کشور است.با دستیابی به دانش فنی ساخت رادار در ایران،کشور از ورود تجهیزاتی که غالباً هم به علت تحریم وارد نمی شود، بی نیاز می شود.

رئیس پژوهشکده فاوا با اشاره به قابلیت صادرات این رادار تصریح کرد: در زمینه صادرات خوش‌بین هستیم و اگر عملکرد سامانه پس از نصب توسط شرکت هواپیمایی کشوری تایید شود، پشتوانه‌ای برای صادرات محصول خواهد بود.

وی افزود: تست‌های لازم برای تایید عملکرد سامانه، در ۳ مرحله طراحی، کارخانه‌ای و عملیاتی انجام می‌شود، تست‌های طراحی دائما درجریان بوده و برنامه‌ریزی برای تست‌های کارخانه‌ای نیز انجام شده است.

دکتر غفاری نیا با اشاره به فعالیت پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: کارهای بنیادی زیادی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ازجمله طراحی، توسعه و ساخت رادارهای مراقبتی و همچنین ثبت، تجمیع، پردازش، نمایش و ارسال داده‌های ارتباطی در این مرکز انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های متمایز این پژوهشکده در کشور این است که تا سطح بالای فناوری، ساخت و پشتیبانی محصول فعال است.

وی با بیان اینکه محصولات پژوهشکده فاوا از نظر فنی بسیار پیچیده بوده و به مبالغ بالا ارزش دارندخاطر نشان کرد: پشتیبانی طولانی مدت از سامانه‌های ساخته شده توسط پژوهشکده انجام می‌شود.
غفاری‌ نیا در ارتباط با چشم‌انداز پژوهشکده فاوا دانشگاه بیان داشت: برنامه بعدی پس از اتمام این پروژه، تولید آن در تیراژ  مورد نیاز کشور است. وی افزود غیر از این سامانه، سامانه‌های دیگر نیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دست تولید است.

گفتنی است پژوهشکده فاوا با ۱۰۰ نفر عضو، ایجاد ۹۰ فرصت شغلی تخصصی و با قدمت بیش از ۳۰ سال، به عنوان بزرگ‌ترین پژوهشکده درون دانشگاهی کشور شناخته می‌شود.
همچنین دانشگاه صنعتي اصفهان از دیرباز به عنوان قطب رادار ایران شناخته می شود و پروژه های راهبردی بسیاری در این مرکز علمی به اجرا درامده است.
شایان ذکر است معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری روز شنبه 6 اسفند با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان از این دستاوردها بازدید نمود.

گزارش تصویری

گزارش ویدیویی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.