کدخبر:1029/14010916

16 آذر 1401

اولین نشست نقد و بررسی وضعیت پایان نامه‌های دانشجویی تقاضا محور برگزار شد
اولین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی وضعیت پایان نامه های دانشجویی تقاضا محور، در آستانه  هفته پژوهش به همت دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اصفهان و همکاری جهاد دانشگاهی این دانشگاه، در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

دکتر علیرضا فدایی، دبیر این نشست، هدف از تشکیل این سلسله نشست ها را هم اندیشی میان نخبگان دانشگاهی با صنعت و دستگاه های مرتبط برای بهینه ساختن فرایند ارایه پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی دانست.

عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی مکانیک با بیان اینکه، آمارها و اطلاعات حاکی از عدم رضایت از همکاری میان دانشگاه با صنعت و جامعه است، افزود: در این نشست ها، اساتید و دانشجویان، پیرامون مشکلات، نقاط ضعف، ایرادات ساختاری و ارتباطی موجود در سطح دانشگاه، وزارت علوم و حتی صنعت بحث و تبادل نظر می‌کنند.

دکتر فدایی با اشاره به اینکه، قرار است نظرات گروه های مختلف دانشگاهی به کارگزاران و مسئولین در صنعت و دولت ارائه شود افزود: در جلسات آینده، به فراخور موضوعات از نمایندگان صنعت و وزارت علوم نیز برای شرکت در این نشست ها دعوت خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی آیین نامه ها در خصوص پایان نامه های تقاضا محور در سطح وزارت علوم، در حال تغییر است خاطر نشان کرد: انتظار می رود، نتایج نشست های هم اندیشی در این دانشگاه، به صورت پیشنهادات مؤثر برای تغییر ساختارهای موجود یا اصلاح روندهای فعلی، کمک شایان توجهی به وزارت علوم داشته باشد.

این عضو فعال ارتباط با صنعت در دانشگاه تصریح کرد: دسترسی به تغییرات بودجه و ساختار قطعا زمان بر می باشد اما می توانیم در مرحله اول با تغییراتی از درون دانشگاه، شرایط را برای جذب دانشجویان در پروژه های ارتباط با صنعت فراهم کنیم و مشوق های لازم به اساتید برای فعالیت های این حوزه اعطا شود.

جلوگیری از خروج نخبگان در نتیجه ارتباط با صنعت تضمین می شود

شادمهر وثیقی، دانشجو استعداد درخشان نیز در این نشست با اشاره به مشکل خروج نخبگان از کشور بیان داشت: خروج استعدادهای برتر از کشور در آینده تأثیرات منفی برای کسانی که علاقمند به فعالیت در کشور هستند، دارد.

دانشجوی مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه، از علل فرار نخبه ها نداشتن انگیزه و دورنمایی برای آینده است اذعان داشت: وقتی شما دانشگاه را با صنعت درگیر کنید، بُعد معیشتی بخشی از جامعه که به عنوان نخبه شناخته می شوند را تحت پوشش قرار داده اید.

 وثیقی با بیان اینکه ارتباط نزدیک تر صنعت و دانشگاه، تضمین شانس ماندن دانشجوها در ایران است ادامه داد: از نتایج این ارتباط است که شاهد پیشرفت صنعت هستید و این امر ساز و کار برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه در نشست امروز راهکارها و پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده، افزود: ما معتقدیم مشکل ساختاری پایان نامه ها می تواند به دست خود دانشجویان حل شود، چون جنس دانشجویی دارد و از سوی اساتید دانشگاه هم حمایت خوبی را شاهد بودیم.

بصراوی دیگر دانشجوی حاضر در این نشست نیز بیان کرد: مسیر پایان نامه ها باید علاوه بر اینکه مشکلی از صنعت را حل کند، زمینه شکل گیری و پیشرفت شرکت های دانش بنیان را فراهم کند.

دانشجوی دکترای برق دانشگاه صنعتی اصفهان اذعان داشت: اساتید بسیاری هستند که دغدغه این ارتباط پژوهشی با صنعت را دارند، برخی هم معتقد به حرکت در جهت توسعه مرزهای دانش هستند و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. بصراوی خاطر نشان کرد: ما نیازمند ساختاری در ارزیابی پایان نامه ها هستیم که علاوه بر معیارهای علمی، به رویکرد حل مسائل صنعت، توجه داشته باشد.

گفتنی است: به گفته مسئولین برگزارکننده، سلسله نشست های بررسی مشکلات پایان نامه ها در ارتباط با صنعت در هفته های آینده با حضور نمایندگانی از صنعت ادامه خواهد داشت.

گزارش ویدیویی 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.