کدخبر:2048/14010303

3 خرداد 1401

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در دانشگاه صنعتی اصفهان:
وزارت نفت به دنبال توسعه همکاری های فناورانه با دانشگاه صنعتی اصفهان
معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت روز سه شنبه 3 خرداد ماه ، در نشست با مسئولین و محققان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: صنعت نفت در بخش فناوری پیشرفته نیست، ابزار وزارت نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت و جبران عقب‌ماندگی، دانشگاه‌ها است.

دکتر وحید زیدی فرد، با بیان اینکه ، صنعت نفت کشور با مشکلات اساسی مانند مصرف انرژی و خوردگی تاسیسات و خطوط مواجه است بیان داشت: از همکاری و کمک دانشگاه‌ها برای رفع این مسائل استقبال می‌کنیم.اگر این مشکلات اساسی حل شوند علاوه بر افزایش ارزش افزوده، از برخی از بحران ها در کشور جلوگیری خواهد شد و می توانیم سطح این صنعت را چند پله ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری صنعت نفت با دانشگاه های کشور بویژه مراکز برتر در زمینه های فناوری، گفت: ما در برخی از بخش ها جلو هستیم و به لطف مباحث تحریمی، خود را ارتقا داده ایم و دانشگاه ها به‌ویژه دانشگاه‌های برتر یکی از مهمترین مراکز برای دانش بنیان کردن صنعت نفت هستند.

معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال گذشته و تاکید ایشان در سال جدید مبنی بر ارتقاء سطح دانش‌بنیانی صنعت نفت، وزارت نفت به دنبال آن است که ارتباط با صنایع دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و سایر مراکزی که می‌توانند در این موضوع یاری دهنده باشند را حفظ کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های کشور در زمینه‌های صنعتی است که طرح‌های مشترک بسیاری با وزارت نفت داشته و پتانسیل زیادی برای همکاری در این دانشگاه وجود دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه وزارت نفت چندین پروژه بالادستی با دانشگاه‌های مطرح کشور دارد خاطر نشان کرد : پروژه میدان مارون با دانشگاه صنعتی اصفهان  از جمله پروژه های پیشرو بوده و به نظر می‌رسد این پروژه تأثیرات خوبی در صنعت نفت داشته باشد.

مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت نیز در این نشست از تنظیم نقشه راه توسعه فناوری و سامانه جامع پژوهشی وزارت نفت خبر داد و بیان داشت: جهت‌گیری های حوزه پژوهش وزارت نفت تعیین شده و امید است تا پایان خرداد امسال سند برنامه راهبرد فناوری و تا پایان شهریور،  نقشه راه توسعه فناوری تدوین و معرفی شود.

دکتر مهدی احمدخان بیگی با اشاره به طرح فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت افزود: به تازگی شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی حضور استادان در صنعت نفت ابلاغ شده که فرصت بسیار خوبی برای تقویت ارتباط دانشگاه ها با این صنعت است.

وی به ظرفیت های دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه صنعت نفت اشاره و اضافه کرد: ۲ قرارداد همکاری با دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه عملیاتی شده است و برخی از بخش های دیگر آن از جمله پژوهشکده زیردریایی کاربرد بسیاری در صنعت نفت دارد که امیدواریم در آینده شاهد توسعه همکاری با این بخش ها باشیم.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به سابقه همکاری این مرکز با صنعت نفت، گفت: رویکرد دولت سیزدهم حرکت به سمت تحقیقات کاربردی و حل چالش های بخش های مختلف از جمله صنعت نفت است که باید به کمک متخصصان داخلی انجام شود.

دکتر میبدی با بیان اینکه دانشکده های مهندسی شیمی، مکانیک و مواد و پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریا در این دانشگاه در زمینه صنعت نفت کارهای زیادی انجام داده اند، اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت های این دانشگاه در همکاری با وزارت نفت، نخبگان جوان این مرکز در پیشرفت کشور سهم بسزایی داشته باشند.

در ادامه این نشست دکتر صفوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به شکل گیری معاونت فناوری و نوآوری در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 42 واحد فناور در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به فعالیت هستند و استقرار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در کنار این دانشگاه به تکمیل زیست بوم فناوری کمک بسیاری می کند.

در پایان این نشست ، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت از آزمایشگاه تخصصی طرح بزرگ نفتی مارون و پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان بازدید کرد.

شایان ذکر است دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۹۹ مجری طرح پژوهشی افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی مارون شد. انجام پژوهش‌های کاربردی و ارائه مشاوره درباره توسعه میدان نفتی مارون، انجام تحقیقات درباره افزایش میزان استحصال نفت از این میدان نفتی و ارائه طرح‌های جدید در راستای توسعه این میدان نفتی در آزمایشگاه تخصصی نفت دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام می شود .

گزارش تصویری

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.