کدخبر:2003/14000422

22 تیر 1400

نخستین کنگره اصفهان و توسعه ملی،چالش ها و فرصت های پیش رو دردانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کارکرد
نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" امروز سه شنبه 22 تیرماه در دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح و تا 24 تیرماه به صورت مجازی ادامه دارد.

این کنگره با هدف ارائه تصویری درست از اصفهان، برجسته‌سازی نقش استان در توسعه صنعتی، هنری، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و حوزوی کشور، جمع‌آوری داشته‌های استان در بخش‌های مختلف و بررسی چالش‌های پیش‌رو و آینده به منظور جلوگیری از کُند شدن آهنگ توسعه آن به همّت دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت استانداری برگزار می شود.

در این رویداد،۳۲ نشست تخصصی در13 محور مانند تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت، صنعت و فناوری، گردشگری، توسعه علمی، مدیریت و اقتصاد، هنر، معماری وشهرسازی، رسانه، کشاورزی، آب، محیط زیست، جوانان و ورزش برگزار می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و دبیر"نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" در مراسم افتتاح این کنگره گفت: ۱۳ کمیته با مشارکت ۱۱۶ عضو هیئت علمی دانشگاه های مختلف کشور، حوزه های علمیه، صنعتگران و تجار در این کنگره تشکیل و شبکه مناسبی برای گفت و گو ایجاد شد.

دکتر سید مهدی ابطحی با بیان این که ۲۱۰ سخنرانی و ۱۷۰ مقاله در این کنگره به مدت سه روز ارائه می شود، افزود: مجموعه نفیسی از تجارب و اندوخته های مردم این سرزمین شکل گرفته و به رسالت دانشگاه های کارآفرین و پاسخگو به جامعه پرداخته شده است.

وی با اشاره به این که استان اصفهان در طول هزاران سال مأمن موحدان بزرگ بوده افزود: اقلیم این استان قناعت را به مردمانش ارزانی داشته و این سرزمین آرامشی شگرف و صبوری را آموزش می دهد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه افزود: اقلیم استان اصفهان چهار فصل است و اعتدال در رفتار را باعث شده است. طبیعت روح بخش این استان در تعالی انسان اثرگذار است، به گونه ای که بسیاری نگاه فیض کاشانی را به طبیعت قمصر نسبت می دهند.

ابطحی با تأکید بر این که اصالت، هنر و معماری برجسته استان اصفهان سرآمد بوده است، خاطر نشان کرد: جلوه انسان برآمده از این اقلیم، در معماری دیدنی شهر نمود پیدا کرده است، در علم کمتر عالمی وجود داشته که در مَدرس اصفهان نیاموخته باشد و اکنون دانشگاه های استان کم رقیب و فعال در عرصه علم و دانش مشغول اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان این مطلب را که از زمان ظهور پارک های علم وفناوری تا طراحی آن در اصفهان بیش از ۱۰ سال زمان نبرده است گواه این دانست که استان اصفهان، در صنعت تضمین کننده خوداتکایی است و در نوآوری و فناوری با درکی عمیق از خارج از مرزها،  دانش را به کشور عرضه می کند.

وی با اشاره به گفتمان میان اندیشمندان به عنوان سرمایه استان اصفهان تصریح کرد: حق این سرزمین است که همچنان سرزمین علم، هنر و باور باشد.

دبیر"نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" افزود: اگر همدلی و همراهی متأثر از گروه‌گرایی باشد، گفتمان مناسبی برای توسعه استان شکل می‌گیرد که این کنگره برای ایجاد چنین گفتمانی برگزار می‌شود.

ابطحی با تأکید براین که جریان دایمی زاینده رود حق مردم اصفهان است ادامه داد: حق این سرزمین است که هوایی پاک داشته باشد، جوانانش مهاجرت نکنند، مردمانش تنگ دست نباشند، دشت هایش همچون همیشه سبز باشد و دانشش در حفظ منطقه ملی استفاده شود.

وی با تشریح روند شکل گیری دبیرخانه دایمی این کنگره در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با ایجاد دبیرخانه دائمی کنگره به رسالت دانشگاه کارآفرین در حل مسایل مورد نیاز جامعه  پاسخ گو هستیم.

ابطحی در پایان با نوید به مردم اصفهان گفت: می توانیم اصفهان را آن چنان که حق این سرزمین است، داشته باشیم.

اصفهان برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند نامزد شود

استاندار اصفهان نیز در نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو، اظهار کرد: این کنگره نخستین کار بزرگ در فرهنگ و توسعه ملی را رقم زده است.

دکتر عباس رضایی، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این کنگره در دانشگاه صنعتی اصفهان و همکاری دانشگاه ها و دستگاه های دیگر گفت: از مهمترین رسالت های  این کنگره استمرار و استخراج الگوی فهم و الگوهای نظری در شناسایی مسئله در عرصه های گوناگون و ارایه راه حل آن است.

وی ادامه داد: انتظار می رود مسئله توسعه در تمامی قلمروها در نگاه و در جهان پیش روی اصفهان آینده مد نظر قرار گیرد.

رئیس کنگره اصفهان و توسعه ملی با بیان این که تلاش های مردمان اصفهان منشأ تحولات و تغییرات بزرگی در سطح ملی و بلکه بین المللی شده است تصریح کرد: استان اصفهان اقلیم درخشان و سرافراز در سرزمین ایران همواره با مردمانی سخت کوش، بلند همت به عنوان سرمایه ملی در رشد، بالندگی و توسعه شناخته شده است.

وی ادامه داد: اصفهان در تاریخ پر افتخار خود همواره پیشرو در توسعه ملی، صنعتی، اقتصادی، فناوری، فرهنگی، اجتماعی، هنری و دینی بوده و هست . تاریخ پر افتخار صفاهان گواه تلاش خستگی ناپذیر مردمان و پویایی و شکوفایی استعدادها ،دانش ها و مهارت هاست.

رضایی با اشاره به  برگزاری کنگره اصفهان با گردهمآیی فرهیختگان، اندیشمندان و صاحبان هنر تصریح کرد: کنگره اصفهان نقطه عطفی خواهد شد که با بهره مندی از شناسایی سرمایه های پیشین و ظرفیت ها و استعداد های موجود، راهکارهای مناسبی را در مسیر هدایت به سوی توسعه در عرصه های گوناگون ارایه دهند .

وی با برشمردن اهداف مهم این کنگره ادامه داد: ایجاد شبکه ای منسجم از اندیشمندان، صاحبنظران، مدیران  توانمند، کاردان و هنرمندان و بهره مندی از سرمایه و توان شهروندان عزیزو هم استانی های خارج از کشور یکی از مهمترین اهداف راه اندازی کنگره است.

استاندار اصفهان اضاقه کرد: بازشناسی ظرفیت ها، استعدادها، فرصت ها و امکانات موجود و توجه به اصفهان و توسعه آینده با شناسایی دنیای مدرن ،شناسایی و معرفی نخبگان و استفاده شایسته از ظرفیت های موجود و بهره مندی از ایده ها و دانش آنان را در دبیرخانه دائمی کنگره اصفهان دنبال می کنیم.

وی با تأکید بر توسعه کلان شهر اصفهان و دیگر شهرستان های بزرگ و نقش آفرین که برخوردار از امکانات و پتانسیل های متنوع صنعتی، خدماتی، گردشگری، فرهنگی، اقتصادی و سرمایه بزرگ اجتماعی است، یادآور شد: این مهم مستلزم برخورداری از استراتژی توسعه در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت است.

رضایی با بیان این که توسعه پایدار شهری باید مجهز به اصول نوین شهری گردد، تصریح کرد: تبدیل شهرها به شهرهای هوشمند که مجهز به یک زنجیر، به هم پیوسته از فناوری – کارآفرینی، مدیریت، طراحی و لجستیک باشند ار ارکان توسعه است.

وی ادامه داد: بر این اساس به این کنگره بزرگ پیشنهاد می کنم که شهر بزرگ اصفهان را برای تبدیل به یک شهر هوشمند در کشور نامزد کنند.

استاندار اصفهان ادامه داد: از شاخص های بزرگ صفاهان برخوردار بودن از امکانات منحصر به فرد از جمله قطب فرهنگی تاریخی، قطب گردشگری، قطب بین المللی در روابط شهری و مجموعه ارزشمند میراث فرهنگی است که می تواند آن را به یک شهر هوشمند تبدیل نماید.

وی بیان کرد: شهر هوشمند اصفهان می تواند نقش اصلی را در مدیریت توسعه پایدار ایفا نماید. به عبارت دیگر، پاکسازی و حفظ محیط زیست، زدودن آلاینده ها، حمایت از بنگاه های اقتصادی، افزایش سرمایه اجتماعی، تأمین حقوق شهروندی و حل ترافیک شهری، همه و همه بر عهده شهر هوشمند خواهد بود.

رئیس کنگره اصفهان بازیابی نقش میراث فرهنگی اصفهان را جدی دانست و خاطر نشان کرد: استان اصفهان با رویکرد جدید در فضای کسب و کار،می تواند از بهره وری بالایی برخوردار باشد و سرمایه بزرگی را در توسعه فضای فرهنگی و درامد زایی و ایجاد شغل ایجاد کند.

استاندار اصفهان همچنین با ارایه پیشنهاد شهروند دیپلمات به کنگره تصریح کرد: دیپلماسی شهروندی، بستری برای توسعه دیپلماسی شهری است. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم ابتکار (شهروند دیپلمات) که در ارتباط با شهرهای خواهر خوانده مؤثر است فعال گردد.

رضایی، اضافه کرد: شناسائی تسهیل گران شهروندی؛ توسعه همکاری های اقتصادی با دستگاه های دیپلماسی کشور وشکل‌گیری دانش، مهارت و نگرش بین المللی از اهداف شکل گیری شهروند دیپلمات است که لازم است مجموعه نهادها و دستگاه های تصمیم گیر، آموزشی، فرهنگی، اجرایی و اداری در جهت تحقق آن گام بردارند.

گفتنی است: نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو"از امروز سه شنبه 22 تیرماه تا 5شنبه 24 تیرماه با برگزاری مجازی رویدادهای مختلف کمیته های 13گانه در دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه خواهد داشت.

گزارش تصویری...

خبر مرتبط: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان تأکید کرد: چالش اصلی اصفهان مسئله آب است

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.