کدخبر:1157/13981018

18 دی 1398

با حضور استادان و دانشجویان:
بررسي برنامه‌های حمایتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در دانشگاه صنعتي اصفهان
رئيس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، در نشست مشترك با اعضاي هيئت علمي و دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه صنعتي اصفهان، مهمترين برنامه‌های حمایتی اين صندوق و روند بررسی درخواست‌ها در آن را تشريح كرد.

در این نشست دکتر ایمان افتخاری، حمایت متوازن از تحقیقات و کمک به تولید دانش و فناوری‌های راهبردی در جهت تحقق جهان پایدار با اتکا به مبانی معرفتی و سرمایه های علمی کشور را مهمترين مأموریت اين صندوق عنوان كرد و گفت: حمایت از توسعه پژوهش‌ های تقاضا محور، تقویت همکاری‌ های بین دستگاهی جهت توسعه علم و فناوری و حمایت از توسعه قابلیت های پژوهشی بخشی و منطقه‌ای در کشور از جمله راهبردهاي مهم در دستيابي به اهداف این صندوق است.

وی ثبت درخواست در سامانه، فرایند غربالگری، داوری حضوری و غیرحضوری، بررسی در کارگروه تخصصی، تصویب در کمیته تخصصی و ثبت قرارداد با پژوهشگر را از جمله مراحل روند بررسی درخواست پژوهشی در این صندوق بيان کرد و افزود: تنوع، کیفیت، تعادل، تکثر، هدف گرایی و آمايش پژوهش از مهم ترين رویکردهای حمایتی جدید این صندوق به شمار مي رود.

رئيس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به وجود20 کارگروه فعال در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، کارگروه‌های فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی را از بزرگ‌ترین اين کارگروه‌ها دانست و  ادامه داد: کارگروه فنی مهندسی حدود 25 درصد از منابع صندوق را به خوداختصاص داده است.

افتخاری با تأكيد بر اين كه بسته‌های حمایتی با توجه به تعداد مخاطب صندوق باید تنوع بیشتری پیدا کند، افزود: کیفیت و هدف گرايي دو رکن اساسی در رویکردهای جدید صندوق بوده و با توجه به اهمیت تعادل در حوزه‌های مختلف و تکثر گروه‌های پژوهشی در سالیان اخیر، شکل‌گیری گروه‌های جدید پیشرو ضروري به نظر مي رسد.

وی تعامل این صندوق با دانشگاه صنعتی اصفهان را یکی از بهترین تعامل ها دانست و با اشاره به سهم استان‌های مختلف کشور از طرح‌های پژوهشی اين صندوق، گفت: در سال 92 حدود 58 درصد از منابع صندوق در تهران مي ماند كه در سال 96 اين عدد به 52 درصد رسیده كه امیدواریم در آینده سهم تهران در این بخش به 40 درصد کاهش پیدا کرده و سهم دیگر استان‌ها به 60 درصد برسد.

رئيس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بيان اين كه پس از تهران، استان اصفهان با وجود سه دانشگاه مطرح صنعتی اصفهان، علوم پزشکی و اصفهان بهترین وضعیت را از سهم طرح‌های پژوهشی صندوق داراست، افزود: سهم دانشگاه صنعتي اصفهان در طرح‌های مستقل دريافتي از سال 92 تاكنون 157 طرح و طرح هاي مستقل مصوب نيز در اين بازه زماني 98 طرح بوده است.

افتخاری، برنامه هاي بنيان، لبيك، سعادت، پيشتازان، چالش، پيشگامان و ميثاق را از جمله برنامه‌های حمایتی جدید و راهبردی اين صندوق عنوان كرد كه با هدف حمايت از پروژه هاي بزرگ گروهي، ساحت علمي ايران، شكل دادن به گروه هاي پژوهشي جديد حول پژوهشگران جوان درخشان، حل جمعي پروژه هاي بزرگ فناوري و اجتماعي، حمايت از پژوهش هاي ميان رشته اي و حمايت از برترين پروپوزال هاي پژوهشي در حوزه هاي علوم پايه و انساني انجام مي شود.

وی با اشاره به همكاري اين صندوق با كشورهاي روسيه، چين، اتريش،آلمان، ژاپن و سازمان جهاني پژوهش، اضافه کرد: تعداد پژوهشگران حمايت شده پسادکتری با هدف حمایت از فارغ‌التحصیلان دوره دکتري تاکنون تقریباً به عدد هزار رسیده است.

رئيس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بيان جزئيات طرح سرگرم آموزی با هدف یادگیری همراه با لذت برای مخاطبان و حمایت معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوري از اين طرح، به تأثیر ويژه دانشگاهیان صنعتی اصفهان در پیشبرد اين طرح اشاره كرد و افزود: در اين طرح كشوري هر فرد با روش هاي جذاب می‌تواند یک موضوع علمی را به مردم ارايه كند.

در ادامه اين نشست و در بخش پرسش و پاسخ، موضوعاتی پیرامون گرنت هاي پژوهشی، برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و روند بررسی درخواست‌ها در این صندوق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست بررسي برنامه‌های حمایتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور سه شنبه 17 دی ماه در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.