کدخبر:1737/13980926

26 آذر 1398

با شعار ایران ، اصفهان ، میدان نقش جهان:
دومين همايش سالانه گردشگري محور توسعه پايدار اصفهان دردانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد + گزارش تلویزیونی
دومين همايش سالانه گردشگري محور توسعه پايدار استان اصفهان با شعار ایران، اصفهان، میدان نقش جهان در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

علاقه مندی دانشگاه صنعتی اصفهان برای فعالیت در حوزه گردشگری

در این همایش رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به گام‌های مثبتی که در يكصد سال اخير برای توسعه کشور برداشته‌شده، گفت: توسعه، روندی تکاملی است و نگاه ما باید به دولت‌هاي قبل، به‌صورت یک جریان پیوسته و به دور از هیجان باشد تا بتوانیم در این مسیر به‌درستی گام برداریم.

دکتر سید مهدی ابطحی افزود: بياييد فرض کنیم که همه گذشتگان قصد داشتند خوب کار کنند اما موفق نشدند تا با بررسی چرایی این موفق نشدن، به راه‌حل مناسبی برای نیل به توسعه دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم اتکای بیش‌ازحد به ذخایر زیرزمینی، ما را به نفرین زمین دچار کرده است. مدیرانی که بخش اعظم منبع درآمدشان نه نیروی انسانی بلکه ذخایر زیرزمینی است، نیازی به آموزش و برنامه‌ریزی این نیروی انسانی احساس نمی‌کند و تلف شدن این نیرو نیز برایشان مهم نیست؛ مشکل از همین‌جا آغاز می‌شود چراکه چنین مدیری پاسخگو نیست و مردم را باور ندارد.

ابطحی، تصریح کرد: اگر منبع اصلی ثروت یک کشور نیروی انسانی آن باشد، آن کشور بر بحث آموزش تمرکز و انسان‌های فرهیخته تربیت می‌کند. در اروپا، پارلمان که برآمده از دل مردم است تصمیم‌گیری می‌کند و جریان توسعه‌یافتگی از زمانی که سیر حکمت داشتند تا اکنون که سیر تصمیم‌گیری دارند، پیوسته است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، ذخایر زیرزمینی را قابل تحریم دانست و افزود: اگر برگردیم و به نیروی انسانی، به‌عنوان منبع اصلی ثروت نگاه کنیم، درآمد پایدار و پاسخگویی مسئولان را خواهیم داشت و ساختار بهره‌وری از نیروها نیز رشد خواهد کرد؛ بنابراین تغییر در نگاه به محور توسعه، راه نجات ایران است.

وی، با بیان این که در توسعه متوازن، گردشگری یا هر عنصر دیگری نمی‌تواند به‌عنوان یک محور باشد، ادامه داد: ظرفیت‌های گردشگری اصفهان بیشتر از دوره سلجوقی و صفوی است و ما چیزی به آن اضافه نکرده‌ایم با این‌حال این شهر یک موزه شهر است.

ابطحی ادامه داد: توسعه به اراده ملی و خواست جهانی وابسته است و توسعه گردشگری به‌صورت ویژه‌تری به خواست جهانی ارتباط دارد. در حال حاضر افرادی هم‌سن بنده با حداقل سرمایه به اصفهان می‌آیند تا میدان نقش‌جهان را ببینند و گردشگر پول‌ساز نداریم بنابراین شهرداری، استانداری و غیره باید از ظرفیت‌های جهانی برای توسعه گردشگری استفاده کنند که البته مسیر سختی است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در پايان با اشاره به ظرفيت هاي مختلف این دانشگاه گفت: ما در دانشگاه صنعتي اصفهان بيشترين در آمد اختصاصي مان از طريق ارتباط با صنايع مختلف است و رتبه اول را در اين زمينه دركشور داريم، ظرفيت هاي این دانشگاه ظرفيت هاي قابل توجهي است و ما علاقه منديم كه در حوزه گردشگري نيزفعال باشيم.

همكاري و تسهيل در بسترسازي مناسب جهت جذب گردشگران

در ادامه این مراسم معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري اصفهان با اشاره به وظايف و مأموريت هاي استانداري ها گفت؛ همكاري و تسهيل در بسترسازي مناسب جهت جذب گردشگران داخلي و خارجي و تسهيل امور مربوط به آن با هماهنگي ساير دستگاه‌هاي اجرايي يكي از اين وظايف است.

دکتر سید حسن قاضی عسگر در ادامه،گردشگري و خدمات، توسعه صنايع كم آب بر و سبز، تكميل زنجيره ارزش نساجي در استان، توسعه صنايع ريلي و وابسته، توسعه اقتصاد ديجيتال و توسعه صادرات را از اولويت هاي معاونت هماهنگي امور اقتصادي استان اصفهان ذكر كرد.

وی اهداف كيفي توسعه گردشگري و ميراث فرهنگي در سند چشم انداز توسعه بخش ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ايران را توسعه روابط فرهنگي و تحكيم موقعيت سياسي نظام، معرفي تاريخ و تمدن ايران به جهانيان و ايجاد تفاهم بيشتر بين ملت ها، تأمين نيازهاي روحي و رواني جامعه، تحكيم وحدت ملي و ارتقاء هويت فرهنگي، ايجاد اشتغال و درآمد ارزي، افزايش درآمد سرانه و كمك به كاهش عدم تعادل اجتماعي وگرفتن سهم مناسب از بازار گردشگري بين المللي عنوان کرد.

قاضی عسگر با ترسيم جايگاه ايران در گردشگري و با اشاره به سند چشم اندازه 20 ساله كشور افزود: برنامه ريزي هاي زيادي در اين حوزه صورت گرفته و اكنون در حال اجراست كه از ميان آن ها مي توان به؛ منطقه گردشگری ممتازلند، منطقه گردشگری مبارکه ، طرح گردشگری بافناز، هتل رویال پارک و الهیه، طرح هزار چشمه (سد قره قاچ سمیرم) و قطب گردشگری نقش جهان اشاره كرد.

شهرموزه اصفهان بیش از 6 هزار اثر تاريخي با تنوع بي نظير صنايع دستي و طبيعت زيبا دارد

در ادامه اين همايش مدير كل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان با اشاره به فرهنگ و تمدن ايرانيان در گذشته و ويژگي هاي خاص شهر اصفهان و توصيف هاي سياحان و گردشگران درباره اين شهر گفت: اصفهان يكي از شهر هاي مبنايي براي كشور ايران بوده و از لحاظ آثار تاريخي، از مناطق ارزشمند ايران و جهان به شمار مي رود. سابقه تاريخي اصفهان به قدمت تاريخ ايران است، كه در ادوار تاريخي مختلف به عنوان پايتخت حكومت ها انتخاب شده است.

دكتر الهياري افزود؛ اصفهان از دير باز به نصف جهان شهره بوده است. وجود بيش از شش هزار اثر تاريخي، تنوع بي نظير صنايع دستي و طبيعت زيباي آن، اصفهان را به موزه اي تاريخي ، هنري و طبيعي بدل كرده است.

وي همچنين به نقل از دكتر لطف الله هنرفر افزود: ميدان نقش جهان يك مجموعه عالي هنري و معماري اصفهان است كه بدون شك تا اواخر قرن شانزدهم ميلادي و اوايل قرن يازدهم هجري نه در ايران و نه در هيچ يك از كشور هاي جهان نظير آن به وجود نيامده است.

مدير كل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان همچنين گردشگري را يكي از مهمترين صنايع جهاني دانست و ادامه داد: گردشگري حدود 11 درصد از مشاغل جهان را به خود اختصاص داده و سهمي 20 درصدي از كل مشاغلي كه در 5 سال گذشته در دنيا ايجاد شده را نصيب خود كرده است.

الهياري با اشاره به راهكار هاي توسعه گردشگري و در آمد هاي كشور هاي جهان از طريق اين صنعت تصریح کرد: كشور ايران با پيشينه تاريخي غني و فرهنگ و تمدن ممتاز كه بيش از يك ميليون جاذبه فرهنگي وگردشگري را در خود جاي داده است و در عين حال با دارا بودن بيش از 365 رشته صنايع دستي و ديگر جاذبه هاي شناخته شده در جهان ، از توان بالقوه فراواني براي جذب گردشگر برخوردار است.

طراحی محصول، تبلیغات و برندینگ و توسعه متوازن، سه گام اصلی توسعه پایدار در حوزه گردشگری

در این مراسم متن سخنرانی مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون وکشاورزی اصفهان نیز بدین شرح قرائت شد: «توسعۀ پایدار، فرایندی تغییری در استفاده از منابع، در استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری، سمت‌گیری توسعه تکنولوژی و تغییری نهادی که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. در ابعاد توسعه پایدار می‌توانیم به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی بپردازیم.

وضعیت اصفهان در چرخه حیات گردشگری که چرخه‌ای به‌مانند عمر تمدن‌ها و انسان‌ها از حیات تا مرگ است، با وجود همه تلاش‌ها و حسن نیت‌ها، در دومین فاز یعنی فاز درگیری وامانده است و این یعنی ماهیت صنعت گردشگری اصفهان نیازمند توسعه یکپارچه و متوازن با استفاده از تمام قابلیت‌های موجود است.

اما توریسم چگونه می‌تواند منجر به توسعه پایدار شود؟ از دریچه گردشگری اصفهان، ما نیازمند تأمین مؤلفه‌های موفقیت که شامل سیاست مقصد و برنامه‌ریزی توسعه، مدیریت مقصد درچارچوب به‌کارگیری عوامل تولید و مدیریت نوین منطقه و مقصد می‌شود، هستیم.

گام‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار در حوزه گردشگری از نگاه فعالان اقتصادی در سه بخش طراحی محصول، تبلیغات و برندینگ و توسعه متوازن گردشگری در اصفهان با تمرکز برکلیه ظرفیت‌های استانی و با ایجاد زنجیره‌های گردشگری از ظرفیت‌های برون‌استانی است.

اگر هر مقصد گردشگری به‌عنوان یک محصول به مشتریان عرضه شود نیازمند طراحی مناسب و تهیه پکیج‌های خلاقانه با ارائه خدمات گردشگری و همچنین بازاریابی و برندینگ است. چراکه تنها چنین محصولی می‌تواند به‌درستی به بازار معرفی شود.

عناصر پکیج این محصول از دید مشتریان بالقوه گردشگری شامل عناصر ملموس و ناملموسی است که بر مبنای فعالیت در مقصد ساخته می‌شود و از دید گردشگری یک تجربه قابل‌درک است که پنج عنصر محیط و جاذبه‌های مقصد، خدمات و تسهیلات مقصد، دسترسی مقصد و ذهنیت و ادراک مقصد و قیمت ازنظر مصرف‌کننده را دربرمی گیرد. مقصد گردشگری از طریق ایجاد محصول جدید می‌تواند در چارچوبی یکسان به‌عنوان اهرمی عمل کند که موجب افزایش مشتری شود. بنابراین مدیریت بازاریابی گردشگری باید پیوسته در پی یک مارکتینگ میکس باشد تا بتواند ترکیب درستی از عناصر سودآور را در مقصد اصلی ایجاد کند.

مقایسه آمار گردشگری شهرهای کشورهای همسایه ما نشان می‌دهد علیرغم اینکه اصفهان و کشور پتانسیل خوبی دارد اما چون مانند آن‌ها بودجه مناسبی را برای برندینگ در مقیاس شهری و کشوری اختصاص نمی‌دهد در جذب گردشگر از آن‌ها عقب می‌ماند.

برای ایجاد یک زنجیره متوازن گردشگری در اصفهان با تمرکز بر کلیه ظرفیت‌های استانی ما نیازمند برنامه‌ریزی توسعه گردشگری با اتکا بر تمام ظرفیت‌های استان هستیم تا بتوانیم گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی، سلامت، خرید، علمی و فناوری و ایجاد یک زنجیره از محصولات گردشگری برای رونق جامعه محلی را ایجاد کنیم.

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان از هنگام تأسیس تاکنون، فعالیت‌های زیادی را برای توسعه گردشگری انجام داده که شامل تدوین توسعه برند گردشگری برای معرفی و هدایت سرمایه‌های مادی و معنوی حول شهر، استخراج قصه بناهای شهر، تدوین و نظارت بر کتاب برند شهری اصفهان، باز کردن پای شرکت‌های پی آر بین‌المللی به این شهر، انجام مطالعاتی در حوزه چالش‌های گردشگری از دید فعالان، ایجاد تقویم گردشگری اصفهان، آموزش رانندگان تاکسی فرودگاه به‌عنوان نخستین کسانی که با گردشگران روبرو می‌شوند و همچنین، ایجاد کمیته‌هایی برای بررسی زیرساخت خدمات گردشگری و مدل‌های اقتصادی برندینگ گردشگری و... می‌شود.

گردشگری نیازمند توجه به سیاست مقصد، برنامه‌ریزی و بازاریابی، مزیت نسبی و رقابتی و همچنین توسعه متوازن است تا بتواند به دور از تمرکز بر یک نقطه، زنجیره‌ای از محصولات متنوع را ایجاد کند.

اصفهان برای خروج از فاز درگیری نیازمند توسعه یکپارچه و مشارکت ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان و نهادهای حاکمیتی است و باید با ورود به فازهای مشارکتی، اعتمادسازی در سطح بین‌المللی با معرفی محصول درست و همچنین ارائه خدمات استاندارد بین‌المللی به گردشگران را مدنظر قرار بدهد.

گفتنی است: دومین همایش سالانه توسعه پایدار گردشگری اصفهان با شعار ایران، اصفهان، میدان نقش جهان با سخنرانی جمعي از مديران و فعالان حوزه گردشگري، اجرای برنامه های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از صبح تا عصر امروز ۲۶ آذر ماه، با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، استانداری و اتاق بازرگانی اصفهان در تالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

گزارش تلویزیونی...

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.