کدخبر:0957/13971016

16 دی 1397

برای نخستین بار در کشور:
اجراي شیوه ای نوین در افزایش کیفیت و ظرفیت تولید PVC توسط محقق دانشگاه صنعتی اصفهان
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه شیوه ای نوین در تولیدPVC، ضمن افزایش کیفیت و نرخ تولید و کاهش انرژی و هزینه تولید این محصول، عنوان يكي از طرح هاي برتر وزارت علوم را به خود اختصاص داد.

این طرح با عنوان "تدوین دانش فنی افزایش تدریجی آغازگر برای بهبود خواص محصولPVC  و كاهش مدت زمان واكنش" توسط دكتر نسرين اعتصامي دانشيار دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان ارائه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت صنعت پلیمر به عنوان یکی از شاخه های ارزشمند صنایع پتروشیمی، گفت: از مهم ترین محصولات این صنعت پلی وینیل کلراید است که عموم مردم آن را با نام پي وي سي(PVC) مي شناسند.

اعتصامی با بیان این کهPVC یکی از پرمصرف ترین ترموپلاست ها در دنیا است، تصریح کرد: کاربردهای متنوع، قیمت پایین، وزن کم، شفافیت و انعطاف پذیري آن سبب شده تا با تولید بیش از 37 میلیون تن در سال، بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن بیشترین پليمر تولیدی در دنيا باشد.

وی با اشاره به کاربردهای متعدد این پلیمر محبوب در صنایع گوناگون، افزود: صنايع ساختماني مانند ساخت انواع لوله هاي آب و فاضلاب، درب و پنجره، دكوراسيون و تزيينات، عایق سيم هاي برق، صنايع پوشاك و چرم مصنوعي، بطری های گوناگون، صنعت اسباب بازي، تجهيزات پزشكي، صنايع بسته بندي و حمل و نقل، از جمله کاربری های این ماده مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: شیوه پلیمریزاسیون تعلیقی یکی از چهار روش تولید این محصول در دنیا است که قریب به 80 درصد از PVC دنیا به این روش تولید می شود.

اعتصامی با اشاره به ابعاد و چالش های پیش روی تولید این محصول اضافه کرد: این روش درصنعت بصورت ناپيوسته و در رآكتورهاي همزن دار انجام می شود که با توجه به مدت زمان طولاني واكنش، سرعت تولید محصول پايين است و با عنایت به این که همه مواد اوليه از ابتدا به رآكتور وارد مي شود، احتمال عملكرد نامناسب كاتاليست و يا انتقال حرارت نامناسب سبب بروز خطر انفجار،آسيب رسيدن به تجهيزات رآكتور و يا تولید محصول معيوب مي گردد.

وی با بیان این که عموماً افزایش نرخ تولید مستلزم توسعه تکنولوژی و سرمایه گذاری کلان است، افزود: يكي از برتري هاي اين طرح آن است كه بدون نياز به فناوری های پيچيده و صرفاً با تغییراتي در روش های عملياتي توانسته است تولید پذیری رآكتور را تاحد زيادي افزایش دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در روش های کنونی تولید PVC، سرعت واكنش در ابتداي فرآيند کم و در انتها افزایش می یابد که سبب عدم بهره برداری مناسب از ظرفیت سرمايشي رآكتور می شود.

اعتصامی بیان کرد: در این طرح با تزريق تدريجي یک کاتالیست خیلی تُند با نیمه عمر پایین و تجزیه سریع آن، ضمن ثابت نگه داشتن سرعت واکنش در طول مدت پليمريزاسيون و بهره برداری حداکثری از ظرفیت سرمايشی رآكتور، مي توان محصول مورد نظر را در مدت زمانی بسيارکمتر به دست آورد.

وی با اشاره به اين كه اجرای این طرح به دليل مشكلات انتقال و نگهداري مواد اوليه واكنش، در شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي واحد جنوب كشور( ماهشهر) انجام شد، گفت: بر این اساس، طراحی و ساخت یک سامانه آزمایشی كامل، شامل رآكتور، كندانسور و مجموعه دستگاه هاي لازم، با امکان بهره برداری در دیگر پروژه ها، و نيز سنتز و تهيه کاتالیست تُند مورد نیاز برای این فرآیند در کشور از جمله دستاوردهای ديگر این طرح است.

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که این فناوری پیش از این در اختیار چند شرکت خارجی ازکشورهای آلمان، اسپانيا و روسيه بود، تصریح کرد: امروز با افتخار مي توان گفت دانش فني اين فرآيند در داخل كشور نيز قابل اجراست.

اعتصامی اضافه کرد: ایمنی بسیار بالای این فرآیند، كاهش بيش از 45 درصدي زمان واكنش، افزايش قابل ملاحظه ظرفيت توليد براي اولين بار در كشور، بهبود خواص محصول،كاهش هزينه ها و انتشار 5 مقاله در مجلات معتبر بين المللي از جمله دستاوردهاي انجام این طرح  به شمار مي رود.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه پژوهشي دانشگاه صنعتي اصفهان در زمينه PVC، اين دانشگاه به عنوان "قطب پژوهشي پلي وينيل كلرايد" وزرات نفت تعيين و تصويب شده است.

محقق دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان تصریح کرد: این طرح که در قالب یک اختراع با عنوان " فرآيند پليمريزاسيون وينيل كلرايد با افزايش تدريجي آغازگر" به ثبت رسیده، عنوان يكي از طرح هاي پژوهشی برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1396 را به خود اختصاص داد.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.