کدخبر:1411/13950617

17 شهريور 1395

صبح امروز:
نشست مجمع عمومی شورای تأمین منابع علمی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد
سومین نشست مجمع عمومی شورای تأمین منابع علمی کشور، صبح امروز وبا حضور معاونین پژوهشی، رؤسای کتابخانه‌ها و رؤسای مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به این که ظرفیت اصلی علم، دانشجویان و استادان هستند، گفت: تلاش ما این است که با هموار کردن دسترسی به منابع علمی برای دانشگاه‌ها، مسیر یک رشد منطقی و آرام را فراهم نمائیم.

دکتر جلال بختیاری با تأکید بر لزوم نگاه بلندمدت در این زمینه، افزود: در حال حاضر 75 هزار عضو هیئت علمی به 5 میلیون دانشجو در سراسر کشور خدمات علمی ارائه می‌کنند و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با دارا بودن 480 عضو هیئت علمی و قریب به 10هزار دانشجو، یکی از بنیه‌های علمی در سطح کشور محسوب می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با بیان این که 46 درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل هستند، گفت: تمام زمینه‌های فنی و مهندسی در این دانشگاه وجود دارد و با وجود 8 پژوهشکده و 6 قطب علمی، 8 نشریه علمی و پژوهشی نیز در این دانشگاه منتشر می‌شود.

دکتر سید مهدی ابطحی با اشاره به جایگاه برجسته این دانشگاه در رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی؛ فعالیت 42 شرکت دانش بنیان و 14 واحد فناور در مرکز نوآوری و همچنین وجود کمترین مقالات چاپ شده در نشریات نامعتبر را نشان دهنده وضعیت خوب دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه تجاری سازی فناوری و تبدیل علم به ثروت دانست.

وی با تأکید بر لزوم تعریف درست از تولید علم؛ درستی و اخلاق‌مداری در پژوهش، دسترسی سالم به پایگاه‌ها، برخورداری از ابزار پژوهش، آزمایشگاه‌های قابل اتکا و باور عمومی را از جمله مهمترین ملزومات کیفیت بخشی به دستاوردهای پژوهشی و نقش‌آفرینی بین‌المللی دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و ادامه داد: شورای تأمین منابع علمی می‌تواند با تأثیرگذاری خود، زمینه ساز رشد غیرحبابی، منطقی و واقعی تولید علم در کشور باشد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) نیز در ادامه سومین نشست مجمع عمومی شورای تأمین منابع علمی کشور، بدهی، قطع شدن دسترسی و اختلاف‌نظر با ناشران را از جمله دلایل رکود این شورا در سال 92 برشمرد و گفت: خوشبختانه تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه شورا موجب روشن تر شدن قوانین و میزان بدهی ها گردید.

دکتر سیروس علیدوستی با اشاره به پرداخت بخشی از بدهی‌ها با کمک معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و با هدف دسترسی قانونی به منابع علمی دنیا، افزود: بخشی از بدهی ها همچنان وجود دارد که مهلت بیشتر برای پرداخت آن ها گرفته شده و تعداد دانشگاه‌های کشور برای دسترسی قانونی به منابع علمی نیز افزایش پیدا کرده است.

رئیس شورای تأمین منابع علمی کشور با ابراز امیدواری از کاهش میزان بدهی ها و افزایش دسترسی به منابع علمی در ادامه فعالیت این شورا،‌ گفت: همفکری بیشتر موجب دسترسی بهتر به منابع اطلاعات علمی خواهد شد.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در حاشیه این نشست، هدف از برگزاری سومین مجمع عمومی شورای تأمین منابع علمی کشور را ارائه گزارش خریدهای سال 2016 میلادی، برنامه‌های آموزش و حسابداری شورا از حسابرسی بدهی‌های پیشین عنوان کرد.

دکتر رضا مختاری با اشاره به وضعیت مناسب منابع علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: نمایشگاه تخصصی کتاب‌ هفته پژوهش همچون سال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد.

گفتنی است: مجمع عمومی شورای تأمین منابع علمی کشور هر ساله با هدف اطلاع‌رسانی، حسابرسی و ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده برگزار می‌شود. 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.