کدمصاحبه:1403/901216

16 اسفند 1390

داخلی
فتنه 88 تجربه گران مایه ای را برای دانشگاه ها به ارمغان آورد
گفت گوی خبرگزاری ایمنا با رئیس دانشگاه

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مشروح گفت گوی سرویس دانشگاه خبرگزاری ایمنا با رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان به شرح ذیل است.

آقای دکتر همدانی گلشن حضور مردم در انتخابات پیش رو تا چقدر مصونیت زا است؟
بحث مشارکت سیاسی کلید و اساس مباحث امروز ما در کشور است، امروز تمام جهان کفر از هر طریق ممکن، فشار را بر جبهه حق طراحی کرده است،این را بایستی باید بپذیریم که آنها در صورت توانایی هر کار دیگری را هم رقم می زنند، در مقابل این هجمه که در واقع بحث اسلام و کفر است، بحث آینده جهان و حکومت جهانی آینده قرار دارد.در اینجا اگر دقت لازم را داشته باشیم این ماییم که تعیین کننده خواهیم بود، طراحی ها در کشور ما باید خیلی دقیق و سنجیده باشد، چون در مقابل هم طرف دیگر تمام نیروهای خود را به میدان آورده است
 
مشارکت مردم تا چقدر می تواند امنیت ملی و اقتدار کشور را موجب شود؟
یکی از مولفه های مهم به همین موضوع باز می گردد،که بحث مشارکت سیاسی است چیزی که در مدت این سی سال نه تنها توانسته انقلاب را حفظ کند که روز به روز پویا تر شدن حضور در عرصه های مختلف را فراهم کرده است.
ما امروز در بحث بیداری جهان اسلام دقیقا رگه های گفتمانی و تفکری انقلاب اسلامی را مشاهده می کنیم، و این چیزی نبوده جز حضور مردم به صورت فعال و جدی در صحنه انقلاب، کشور و نظام که نمونه آن در حماسه ۲۲ بهمن امسال دیده شد و فوق العاده بود ،فکر کنم دوستان هم نمی توانستند این حجم راپیش بینی کنند چه رسد به دشمنان و ان شاءالله در انتخابات مجلس هم شواهد این طور است که این اتفاق خواهد افتاد و این یعنی نقش بر آب شدن تمام طراحی هایی که دشمن در بحث تحریم ها، ایجاد بی ثباتی در کشور و ترورها انجام داده است؛بنابراین اصل قضیه که اشاره کردید بسیار مهم است و به نوعی شاه بیت و کلید مباحث است
.
آیا دانشگاه صنعتی هم امکان حضور کاندیداها را فراهم کرده تا ضمن ایجاد جو سالم انتخاباتی، فضا هم پرشور تر شود؟
ببینید به صورت منطقی و قابل قبول و عقلایی هرکاری در جهت افزایش مشارکت سیاسی مردم باید صورت پذیرد. تنوع کاندیداها، فکرهای مختلف، البته در چهارچوب قواعد و قوانین و تضارب آرا وبیان برنامه ها توسط افراد و نقد های منصفانه همه به افزایش مشارکت سیاسی، ایجاد احساس نقش آفرینی توسط مردم و نیز به آینده کشورکمک خواهد کرد،همانگونه که تا کنون نیز اینگونه بوده است و خدا را شکردر تمام کشور فضا به این سمت حرکت می کند در دانشگاه هم ما وظیفه ایفای نقش خود را خواهیم داشت و این موضوع دو جنبه دارد یکی اینکه دانشگاهیان در کنار روحانیون وحوزه جزو گروههای مرجع هستند یعنی به آنها رجوع شده و از آنها نظرخواهی می شود.
دوم هم اینکه ما باید در مجموعه خود با توجه به اثر گذاری در داخل و خارج این اثرگذاری و شور و نشاط را که باعث افزایش مشارکت و در نتیجه امنیت و اقتدار خواهد بود را بهبود بخشیم
.
 
اقدام عملیاتی هم انجام شده؟
در حدود ۱ ماه پیش ستاد مربوط به انتخابات در دانشگاه ما تشکیل شده که شامل همه بخش های تاثیر گذار دانشگاه شامل معاونت فرهنگی،نهاد رهبری،تشکل ها،بسیج دانشجویی،بسیج اساتید، گروه معارف و روابط عمومی است و تقسیم کار بین آنها صورت گرفته است، و هر کسی در حال انجام وظیفه خود در آنجاست،یکی از آن قسمت هایی که تشکل ها خود مایل به انجام آن بوده اند، دعوت از کاندیداها است و الحمدلله یکی از تشکل ها وارد شده و ۳ برنامه را برای دعوت از کاندیداهای مختلف پیش بینی کرده اند، البته این پیشنهادات در هیئت نظارت برده شده که پس از نهایی شدن و اصلاح مجوز را دریافت کرده و کار صورت می پذیرد و انشالله ما در هفته تبلیغات کاندیداها ۳ جلسه خواهیم داشت، در مجموع ۹ کاندیدا حضور خواهند داشت و در فضای دانشجویی و دانشگاه نقطه نظرات خود را مطرح خواهند کرد،
در مجموع چه نقشی برای دانشگاه و ارتباط آن با امنیت و اقتدار ملی می توان متصور شد.به نظر می رسد در نگاه سطحی نشود بین یک جامعه علمی مثل دانشگاه و اقتدار رابطه ای پیدا کرد.
زمانی که۷۰-۸۰ سال پیش دانشگاه در ایران فعالیت خود را آغاز کرد برخی دنبال آن بودند که به هر حال اسمی از دانشگاه باشد اما وابستگی ما هر روز به غرب و شرق بیشتر شود ولی به نظر من در بحث دانشگاه هیچ گاه نتوانستند به این هدف برسند

golshan
 
دانشگاه در طول سال های قبل از انقلاب عملاً به کارگاهی برای انقلاب تبدیل شد.نقشی که دانشگاه در خود انقلاب اسلامی در چند ماه اوج انقلاب در سال ۵۷ ایفا کرد نشان داد که دانشگاه عملا در کنار روحانیت و مردم یک پیشرو و رهبر است؛ این اتفاق بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرد. در بحث انقلاب دوم، تسخیر لانه جاسوسی این دانشگاه بود که در قضیه دخیل بود و در قسمتی که جنگ اتفاق افتاد شهدای دانشجو در مقایسه با شهدای سایر اقشار از نسبت بالایی برخوردار بودند، و به همین صورت در تمام برهه های زمانی دانشگاه در کنار مردم توانسته به ایفای نقش خود بپردازد، هر چند در بعضی مواقع ضعف هایی هم وجود داشته است اما در مجموع به طور متوسط نقش آفرین بوده است

امروز اوضاع دانشگاه ها چگونه است؟
امروز هم خدا را شکر دانشگاه های ما در مسیر دانشگاه های تمدن ساز اسلامی قرار گرفته اند و این بسیار مهم است،آرزویی که حضرت امام داشتند و آروزیی که حضرت آقا دارند در رابطه با اینکه دانشگاه های ما دانشگاه های اسلامی باشند، هرچند که برای رسیدن به این نقطه باید کارهای زیادی انجام داد اما ما در این مسیر قرار گرفته ایم، امروز رنگ و بوی غربی از دانشگاه های ما روز به روز کمتر می شود، و دانشگاه ها هر روزه بیشتر در راستای خواسته نظام و انقلاب که ان شاءلله رسیدن به حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)است نزدیک می شوند و روز به روز باید سعی کنیم مشارکت بیشتر شود.
اشاره کردید ضعف هایی هم وجود دارد.
بله.البته ما باید ببینیم نقطه ضعف ها کجاست و روز به روز سعی کنیم مشارکت بیشتر شود و روز به روز دانشگاه در جهت اقتدار سیاسی و در جهت نقش آفرینی بیشتر برای حضور مردم کار بیشتری انجام دهد،ما باید نقطه ضعف ها را برطرف کنیم.
به جز بحث تأثیر دانشگاه در مشارکت ملی مراکز علمی ما چقدر می توانند به اقتدار ملی کمک کنند؟
اتفاقا یکی از مؤلفه های مهم در جهت افزایش امنیت و اقتدار ملی پیشرفت های علمی است. خدا را شکر بعد از دوران جنگ و اتمام دوران سازندگی، و حرکت کشور در جهت برنامه های پنج ساله، دانشگاه عملا نقش آفرینی خود در حوزه علم را شزوع کرد و شاید اوج این نقش آفرینی در ۱۰ سال گذشته بوده که امروز هم ما با افتخار اعلام می کنیم که ۱۴ سال زودتر از آن چیزی که در چشم انداز سال ۱۴۴۰ آمده رتبه اول منطقه از نظر تولید علم را دارا هستیم، و این هدف ۱۴ سال زودتر تحقق پیدا کرده،و در سطح جامعه به معنای احساس افتخار مردم است، یعنی جوانهای ما بیشتر به علم راغب می شوند و احساس خودباوری در کشور بیشتر می شود، یعنی ما با شتاب به سمت اهداف بزرگتر حرکت می کنیم، رتبه جهانی ما در تولید علم ۱۷ اعلام شده با این شتاب به زودی جایگاه بهتری پیدا خواهیم کرد.
 
در حوزه فناوری از منطقه بسیار جلوتر هستیم، به خاطر همین تحریم ها و فشارها، و چنین حرکاتی از سوی دشمن اقتدار ما را بیشتر کرده است، و باعث افزایش ضریب امنیت ما شده است.الآن در حوزه های هوایی، هوا و فضا، در حوزه های مختلف صنعت و فناوری های نوین ما امروز جزو ۷-۸ کشور برتر هستیم، از نظر فناوری جزو ۷-۸ کشور برتر جهان هستیم و با این شتابی که پیش می رویم ان شاءلله خبرهای خوبی در این حوزه ها خواهیم داشت،کشور ما امروز به جایی رسیده که در یک جلسه شورای عالی عتف با یک عقبه کار کارشناسی مفصل، ۳۹ طرح کلان ملی تصویب می شود، با نظر مساعد و مثبت ریاست محترم جمهوری مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح ها در یک بازه زمانی 3 تا 5 ساله اختصاص می یابد.چه زمانی ما در کشور چنین طرح هایی داشتیم که تمام فناوری ها را پوشش دهد و منجر شود به تولید؛ البته این شروع کار است و همه موضوعات به همین ۳۹ طرح ختم نمی شود.
آقای دکتر یعنی می توان گفت در کشور ما گفتمان علمی و پژوهشی غالب شده است؟
صد در صد.در کشور ما گفتمان علم و فناوری گفتمان غالب است،ما مسیرها را پیدا کرده ایم و وارد این مسیرها شده ایم.
ما نیروهای متخصص فراوانی داریم که با نگاه جهادی به این قضیه نگاه
می کنند، و تعریف آنها صرفا انجام یک وظیفه معمولی نیست، یعنی بیش از انجام یک وظیفه است، و به عواقب یک روز عقب ماندن کشور و مشکلات ایجاد شده ناشی از آن نگاه می کنند،امروز در صف مقدم مبارزه با دشمنان یکی از بخش های مهم دانشگاه ها هستند.
پس بی جهت نیست ترور ها هدفمند شده است؟
دقیقاً به همین علت است که دشمن امروزه بر خلاف گذشته که سیاسیون را ترور می کرد، امروز به ترور دانشمندان ما می پردازد و این به منعای احساس خطر است و در واقع به دنبال ایجاد شرایطی است که مردم به این سمت حرکت نکنند، پس امروز دانشگاه خط اول مبارزه است هم در بعد جنگ نرم و هم در بعد تاثیر نپذیرفتن از این جنگ و مقابله با آن و با تمام این عوامل به سمت دانشگاه تمدن ساز اسلامی خواهیم رفت که ان شاءالله این یک الگو برای دانشگاه های جهان هم خواهد شد.ما باید بدانیم هر چیزی که دشمن نسبت به آن حساس است به سمت آن حرکت کنیم. وقتی امروز از علم ما و از پیشرفت های علمی ما ترسیده است باید این بخش ها را تقویت کنیم. که خدا را شکر امروز در بخش صنعت ، دفاع پیشرفت های بسیار خوبی رسیده ایم. امروز به جایی رسیده ایم که وزارتخانه ها و صنایع به دنبال دانشگاه ها هستند و این یعنی حرکت صحیح و موفقیت در مسیر تولید علم.
امروز مجموعه کشور به این نتیجه رسیده اند که باید به این سمت حرکت کنیم و بدانید که اگر ما این حرکت را انجام دهیم باعث می شود که خیلی قوی تر و مقاوم تر شویم.
در این فضای دانشگاهی که حتی زمینه ساز اقتدار ملی هم هست بعضی موارد مسایلی به وجود آمد که به نظر می رسد هنوز باید درباره آن بحث و بررسی شود.مثل اتفاقات سال 88.
 ما باید در ابتدا دانشگاه را تعریف کنیم، این تعریف باید در ابعاد مختلف حل شده باشد،افرادی که سال ها در دانشگاه های ما سرمایه گذاری کرده و نوک تیز جنگ نرم را به سمت دانشگاه های ما نشانه آورده اند، اگر مبنای ما دانشگاه های دنیاست، در کدام کشور دانشگاه ها به این صورت مورد هجمه بوده اند که در برهه ای تلاش شد دانشگاه های ما به آن سمت سوق پیدا کنند.ببینید اتفاقی که در سال ۸۸ رخ داد نقطه عطفی برای کشور در تمام مسیرها شد، اگرچه این اتفاق هزینه سنگینی را به ما تحمیل کرد، اما شاهد بودیم که در انتخابات آن زمان، در جامعه و دانشگاه هیجان کاذبی ایجاد شد که عقلانی هم نبود و این به افراد کمک کرد که به گذشته بازگردند، که آیا دانشگاه محل این هیجانات است و یا نه؟
اتفاقا در همین راستا یکی از مباحثی که در خصوص فضای دانشگاهی مورد تاکید قرار دارد بحث کرسی های آزاد اندیشی است.به نظر می رسد برگزاری این کرسی ها انتظار بسیار خوبی از دانشگاه ها باشد تا شاهد آن هیجانات کاذب نباشیم.
بله چون دانشگاه تعریف مشخص و معینی دارد، در مسایل سال 88 که اشاره شد به نظر من یک چرخش نگاه اتفاق افتاد،البته بازهم کار به اینجا ختم نشد، چراکه آن نگاه صحیح تعریف نشده بود، اینجا بود که مقام معظم رهبری
وارد شدند و بحث کرسی های آزاد اندیشی را مطرح کردند، چیزی که در این چرخش نگاه می توانست حلقه مفقوده و خلأ را پرکند.

اگرچه در دانشگاه ها این کرسی ها شروع شده است و در بعضی دانشگاه ها بیشتر و در بعضی دیگر کمتر انجام شده و حتی به عقیده من در دانشگاه صنعتی اصفهان از روند عادی تری برخوردار بوده است، اما باز هم تا ایده آل فاصله دارد، این کرسی ها آن چنان که مورد تأکید حضرت آقا بود مورد توجه و اهمیت واقع نشده است، اگر این کرسی ها به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد، ما می توانیم دقیقاً به نگاه و تعریف جدید در رابطه با معرفی شدن فکرها و اندیشه های مختلف در دانشگاه ها برسیم.به عنوان مثال حوزه علمیه هم همانند دانشگاه محل تضارب آراست؛ حتی به صورت دقیق وحتی عمیق، اما چرا در حوزه علمیه این هیجانات کاذب و غیر واقعی دیده نمی شود؟ چون درآنجا ابعاد به خوبی تعریف شده است. اگر ما بخواهیم به سمت دانشگاه تمدن ساز اسلامی پیش برویم از یک بعد لازمه آن همین نگاه صحیح به دانشگاه است، که یکی از کانال های آن کرسی های آزاد اندیشی است.
الحمدلله آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی با امضای خود وزیر ابلاغ شده، اگر تشکل های ما و بخش های مختلف دانشگاه این آیین نامه ها را بپذیرند می توانند این کرسی ها را در دانشگاه به درستی برگزار کنند
 
چرا برای برگزاری چنین کرسی هایی آیین نامه تدوین می کنند؟ مگر کرسی آزاداندیشی نیست، پس دلیل تدوین آیین نامه چیست؟
دلیل این کار لزوم چهارچوب داشتن و قاعده مند بودن است.
 
اما قوانین شکلی اند نه ماهوی؟ 
بالاخره یک کار صحیح در صورت اجرای نامناسب هیچ وقت پایدار نخواهد بود. شماآیین نامه ای که روی سایت وزارت علوم هست را مطالعه کرده تا با ابعاد مختلف اجرای آن آشنا شوید.
آقای دکتر بحث دیگر در رابطه با دانشگاه ها مباحث مرتبط با اکثریت دانشجویان است یکی اینترنت و دیگری هم اوقات فراغت؟بالاخره حتما تایید می کنید در دانشگاه ها معضلاتی وجود دارد که در ریشه در بهینه نبودن استفاده از اوقات فراغت دارد.
با شما موافقم.ما در دانشگاه صنعتی ودر در اردیبهشت ماه در مدت زمان 7-8 ماه یک سوله ورزشی چند منظوره و مجهز را در محیط خوابگاه دختران برای استفاده دانشجویان افتتاح کردیم. که دانشجویان از ساعت 4 تا 8 شب مشغول ورزش هستند همچنین از بسیاری از معضلات خبر داریم که در این مدت از میزان آن کاسته شده است. یا در همین محوطه خوابگاه ها سعی داریم محیطی آزاد و بدون تردد آقایان را برای دختران فراهم  کنیم که در این شرایط می توان انواع تفریحات را نیز برای آنها فراهم کرد. در بحث خوابگاه پسران هم ،حتی با وجود هزینه های هنگفت همین مسیر توسعه ورزش های خاص و تفریحات مختلف در دستور کار قرار دارد. اصلا شعار حرکت ما همان کلام مقام معظم رهبری یعنی تحصیل ، تهذیب، ورزش است و ما هرچه بتوانیم در این سه حوزه موفق عمل کنیم باعث می شود دانشجو برای تحصیل آماده شود.
البته کارهایی شده و با ایده ال فاصله دارد.
 
و معضل دسترسی به اینترنت چگونه است؟
در بحث اینترنت اینجور نیست که دسترسی سخت و محدود و مشکل باشد. ما هم منابع تحقیق و پژوهش و بانک های اطلاعاتی متنوعی داریم که سالی حدود یک میلیارد تومان هزینه تامین این منابع علمی است. به هرحال دانشجویان از سایر سایت های سالم نیز می توانند استفاده کنند. سایت های غیر سالم را نیز ما مانع استفاده دانشجو نمی شویم.

اعتقادمان بر این است که همین فضای علمی و عوض شدن نگاه به دانشگاه باعث بالا رفتن سطح فکری دانشجویان و حرکت در مسیر صحیح دانشجویی شده است. ما سالی ۳۰۰ میلیون هزینه برای اتصال به اینترنت می پردازیم که این سوای هزینه های زیرساخت ، مجوز ها و غیره است. چرا که افراد از این وسیله در راستای همان کاربری اصلی آن به بهترین نحو ممکن بهره ببرند.
آقای دکتر همدانی بحث دیگر در رابطه با دانشگاه ها ISI است.ISI در دانشگاه شما نمره منفی دارد یا مثبت؟
مثبت است.
حتی با وجود طرح وزارت علوم را جع به مقالات ISI؟
بله. مساله ساده ای است. ISI همان بحثی است که ما می گوییم رتبه اول منطقه و ۱۷ جهان در بحث تولید علم هستیم.
به نظر شما آیا یک مقاله اقتصادی در رابطه با سال جهاد اقتصادی و اردو های جهادی در مقالات ISI چاپ می شود؟
ISI
فی نفسه بد نیست. هر مقاله ای که به نوعی در این پایگاه اطلاعاتی قرار گیرد به نفع کشور است وکشور در بین کشور های جهان از لحاظ رتبه علمی ارتقا می باید. اما ما اگر بخواهیم فقط به این موضوع نگاه کنیم دچار اشتباه شده ایم. به همین علت وزارت علوم در دولت نهم بحث ISC را مطرح کرد. و خدا راشکر ISC جایگاه خود را به شدت در سطح جهان باز می کند.حتی بعد از شناخته شدن ISC در کشور خودمان و کشور های اسلامی باید این را تقویت کنیم تا جایی کهISC همتراز ISI شود این کار بایدانجام شود. شما باید مقالات خود را در ISI چاپ کنید ، امتیاز بگیرید و در مقابل ISC را پیش ببریم.
یعنی الان ارزش این مقالات در دانشگاه شما برابر است؟
ببینید در گذشته چاپ مقاله در ISI مطرح بود اما امروز آیین نامه می گوید چاپ مقاله در پایگاه های استنادی بین المللی یا جهان اسلام. یعنی این هم نمره خودش را در ارتقا دارد و ما نیز برای هردو نوع مقالات به آنها تشویقی می دهیم.
و برای پایان بحث دستاورد های دانشگاه صنعتی در حوزه جنبش نرم افزاری و تولید علم را هم اشاره کنید؟
ما حرکت همه جانبه ای را در همه حوزه ها آغاز کرده ایم. در واقع با توجه به ماموریت های خواسته شده از دانشگاه صنعتی با همان نگاه جهاد علمی و شرایطی که در سطح جهان و منطقه وجود دارد. خدا راشکر در حوزه برنامه ریزی اولین برنامه راهبردی دانشگاه تدوین شد و در مسیر تصویب نهایی است. طرح جامع پژوهشی دانشگاه تصویب شد، طرح جامع آموزشی در حال تدوین است. همزمان با این برنامه های در واقع اصلی و بلند مدت دانشگاه دانشگاه از امسال برنامه های عملیاتی در حوزه های مختلف دارد. و در کنار این همزمان با تدوین این ها همزمان برنامه های عملیاتی را نیز انجام می دهیم. ما در جهت ایجاد رشته های جدید در حوزه آموزش و بخصوص در تحصیلات تکمیلی با توجه به نیاز های آمایشی ، یعنی آن چیزی که نیاز مملکت است و آن چیزی که ما پتانسیل آن را در دانشگاه داریم به شدت در حال افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری هستیم. امسال و سال گذشته تعداد این دانشجویان در دانشگاه صنعتی دو برابر شده است.
در حال ظرفیت سازی فضا ، استاد و آزمایشگاه هستیم تا شرایط را برای تحصیل این دانشجویان تحصیلات تکمیلی محیا کنیم. حرکتی را شروع کرده ایم تا موضوعات پایان نامه های دانشجویی را در جهت موضوع قرار داد های صنعتی و نیاز های کشور تنظیم کنیم
در حوزه تولید علم اوضاع چگونه است؟
در حوزه تولید علم با تجهیز کردن آزمایشگاه ها و آیین نامه های مختلف تقریبا سالی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولیدات علمی دانشگاه را داریم که عمده تولیدات دانشگاه در طول سی سال گذشته در این سال های اخیر در دانشگاه اتفاق افتاده است. امسال در تولید مقالات علمی به ۱۲۰۰ - ۱۳۰۰ عنوان می رسد که با توجه به تعداد دانشجویان و اساتید آمار فوق العاده ای به نظر می رسد.
انشاءاله تا پایان سال سعی داریم حجم قرار دادهای صنعتی مان نسبت به سال گذشته دو بابر شود.که از این ها در حوزه دفاع،حوزه مباحث دریایی ، عمق دریا ، سطح دریا که ما از قطب های علمی این موضوعات در کشور هستیم.
یکی دیگر از حرکت ها اصلاح ساختار ها و ایجاد ساختار های جدید و پژوهشکده های جدید است که بسیار بسیار موثر خواهد بود. هدفمان این است که در پایان سال ۹۶ انشاءالله اولین دانشگاه صنعتی کشور باشیم. و فکر می کنیم با توجه به توانایی دانشگاه به این هدف دست خواهیم یافت.
تشکر می کنم بابت حضورتان و امیدوارم در جلسات بعدی نیز میزبان شما باشیم.
خواهش میکنم، بنده هم سپاسگذارم . انشاالله ...

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.