کدمصاحبه:1450/901110

10 بهمن 1390

دانشجویی
دانشجو، امکانات و...
گفتگو با معاون دانشجویی و مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان

به کارگیری نیروهای جوان وخوش فکر دربخش های مختلف مدیریت کشور، چندسالی است بیش از گذشته به چشم می خورد. در این عرصه، دانشگاه صنعتی اصفهان هم از این حرکت مستثنی نبوده و در برخی بخش های مدیریتی این دانشگاه، مدیرانی جوان و صدالبته خوش فکر، پرانرژی و پرکار، سُکان حرکت آن مجموعه را عهده دار شده اند.

یکی از مهم ترین و حساس ترین این بخش ها،حوزه معاونت دانشجویی است که به دلیل ویژگی ماهوی آن ونیز مخاطبان جوان نیازمند مدیریت، راهبری ودرک هرچه بیشتر نسبت به مسائل ومشکلات این بخش می باشد.

پس از حضور مؤثر دکتر داریوش سمنانی در کسوت معاون دانشجویی دانشگاه، شاهد حضور دکتر اردشیرآریانا به عنوان دیگر جوان خوش سابقه، خوش سلیقه والبته پرکار در سمت مدیر کل اموردانشجویی این دانشگاه بودیم.

در نشستی صمیمانه و البته مفصّل با حضور این دو مدیر جوان دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی مسائل گوناگون حوزه معاونت دانشجویی از جمله،تغذیه، خوابگاه، امکانات رفاهی وتفریحی، وضعیّت تربیت بدنی، وام های دانشجویی و... پرداختیم. برای اطلاع از جدید ترین رویدادهای دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان، تا پایان این مصاحبه همراه ما باشید!

با سلام وتشکر به جهت حضور در این مصاحبه لطفاً ضمن معرفی خودتان بخشی از سوابق خود را بیان فرمائید.

دکتر سمنانی: داریوش سمنانی هستم. لیسانس و فوق لیسانس و دکترا را دانشگاه امیرکبیر گذراندم. سال 73 وارد دانشگاه شده و در سال 84 در مقطع دکتری مهندسی نساجی فارغ التحصیل شدم. پروژه من نیز مشترک با دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی بود که به همین دلیل تجارب خوبی از این پروژه به دست آوردم. درآن سال ها بورس دکتری دانشگاه های داخل خیلی کم بود، شایدآن زمان در رشته ما دو نفر بیشتر وارد مقطع دکتری نشدند، یک نفر که هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیراست و بنده که در همان سال ها بورسیه دانشگاه صنعتی اصفهان شدم وپس از اتمام تحصیلاتم تا کنون، در این دانشگاه مشغول به خدمت هستم. این کلیات قضیه، جزئیاتی هم دارد که خیلی مهم نیست. ضمناً سن من هم 35 سال است!

دکترآریانا: اردشیرآریانا هستم. مقطع کارشناسی را دانشجوی دانشگاه شهید باهنر کرمان بودم که تقریباً همه ی درس های تخصصی خود را بصورت میهمان در دانشگاه صنعتی اصفهان گذراندم. پس از آن مقطع کارشناسی ارشد را نیز در همین دانشگاه به اتمام رساندم و از آنجا که در هردومقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد شاگرد اول بودم، در سال 84 با اخذ بورسیه مومبوشوی ژاپن، عازم این کشور شده و دکتری مهندسی کشاورزی گرایش حشره شناسی را در سال 89 از دانشگاه کیوشوی ژاپن اخذ کردم. با توجه به این که به دانشگاه صنعتی اصفهان علاقه داشته و قبل از آن هم یک سال به صورت مربی مدرس دانشگاه بودم، به این دانشگاه برگشتم اگرچه که بورسیه اینجا نبودم.سن من هم 37 سال است!

دوران دانشجویی واساساً عالم دانشجویی را چگونه می بینید؟ نقش جامعه ودانشجو در قبال یکدیگر را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر سمنانی: براي بنده زماني كه به دانشگاه آمدم مهم ترین نکته، تفاوت های اساسی تحصیل در دانشگاه با دوران قبل از آن بود. در دوران تحصیل در مدرسه، دانش آموز تحت نظارت دائمي است که توسط خانواده، مدرسه و سيستم آموزشي صورت می گیرد، لذا با ورود به دانشگاه، تقريباً بخش بزرگي از این نظارت برداشته و فرد ناگهان در يك تغيير فاز عمده به لحاظ روحي قرار گرفته و محدوده ی اختياراتش به شدت افزايش پيدا مي كند.

در اين مقطع امکانات، محیط اجتماعی و فضای دانشگاه بسیار گسترده تر است و افزون بر آن،كنترل ونظارت سابق هم وجود ندارد. حال اگر شخص خوب برنامه ريزي کرده و خوب از زمان استفاده كند موفقيّت اش تضمين شده است.

در این دوران اتفاق ديگري هم مي افتد و آن ویژه دانشجوياني است كه خارج از محيط شهر خودشان تحصیل می کنند. به طور مثال دانشجويي كه بومي است، با خانواده ارتباط مستقيم دارد و بدين وسيله بخشي از مشكلات روحي و عاطفي خودش را مي تواند با خانواده در ميان گذاشته و حل و فصل كند. اما دانشجویی که دور از خانواده قرار مي گيرد، ضمن به دوش کشیدن بار مسئوليت دانشجو بودن كه تا ديروز بر عهده او نبود، بخش های حمایتی همچون خانواده نیز برای او کم رنگ تر می شود.

دراین باره دانشگاه چه وظیفه ای دارد؟

دکتر سمنانی: البته دانشگاه تا حد ممکن در بخش هاي فرهنگی، رفاهي وبه تبع آن ارتقاء روحی روانی از دانشجو کمک مي كند ولي حمايت هاي عاطفي كه يك خانواده مي تواند انجام دهد به هيچ عنوان از عهده دانشگاه برنمي آيد.

واقعيّتی كه همه ما بايد بپذيريم اين است كه هيچ كس جایگزین براي خانواده نیست. به هر حال ريشه آدم به مايه حياتي ارتباط و محبّت خانواده متصل است و هنگامی که اين ارتباط قطع و يا كم رنگ مي شود، بخشی از مشكلاتي كه در بدو ورود به دانشگاه به دانشجو اعمال مي شود خواه ناخواه پررنگ خواهد شد. شايد اين طرز فكري كه در بعضي از ما هست كه من دانشجو هستم و ديگر خودم همه چيز را مي دانم، ديگر نيازي به خانواده و مشورت ندارم، از بزرگترين آفت هايي است كه يك شخص با آن روبرو می شود.

بنابراين من فكر مي كنم كه دانشجو از بُعد شخصيتي در ابتدا بايد سعي كند محيط اصلي خودش را درك كند.در بعد دوم بايد بگويد از لحظه اي كه دركنكور قبول و دانشجو شدم نسبت به چند روز قبل مگر چه اتفاقي افتاده است؟ تنها يك فرايند قانوني اتفاق افتاده كه به او مي گويند دانشجو! بنابراين بايد اين ارتباط قبلی را حفظ کرده وپس از آن آرام آرام در يك بازه زماني براي اجتماع آماده شود.

به لحاظ صنفي و علمي، زمان دانشجويي نسبت به كل زندگي انسان، زمان كوتاهي است. يعني مقطعي است كه شما ورودي داريد و بعد در يك مقطع طولاني تر پس از آن بستگي به عمري كه خدا به انسان مي دهد خروجي خواهید داشت بنابراين فرصتي كه شخص بتواند خودش را براي كار و براي زندگي آماده كند فرصت بسیاركوتاهي است. در اين زمان اگر كسي برای زمان های خود برنامه ريزي نكرده و احياناً از اوقات خود استفاده بهینه نكند طبعاً خساراتي در پی خواهد داشت که سه گروه را متحمل زیان خواهد کرد. اول به خودشخص در بازه مهمی از زندگي، دوم به خانواده اي كه بعداً تشكيل خواهد داد و سوم خسارتي كه به جامعه مي زند.

جالب اين است كه این دو خسارت نيز به خودشخص بازمي گردد. با نگاهی به دانشجويان نمونه و خوبمان كه موفق بوده اند و الآن جزء افراد موفق جامعه هستند يا انشاء ا... خواهند شد،همه ی این ها كساني هستند كه همه ابعاد شخصيت خود را تقويت كرده اند. كشور و مردم ما با وجود مشکلات متعدد اقتصادی در حال حاضر مبلغی کلان براي هر دانشجو هزينه مي كنند.

شما مبلغ را يادتان هست؟

دکتر سمنانی: ببينيد! يك مبلغ ظاهري است که عینیّت دارد و يك مبلغ باطني که به دید همه مشخص نیست. هر كس يك محاسبه حدودي نماید، به این جواب خواهد رسید كه براي هردانشجو در كشور چه ميزان بودجه صرف مي شود و اين مبلغ به هر حال پول مردم است كه هزينه مي شود. اين دانشجو هم جزئی از مردم. بنابراين هر چه از اين دانشجو خير برسد به همه ی کشور رسيده است و اگر هم خيري نرسد، قطعاً حق همه تضييع شده است. پس همه ی این هزينه ها بر مبنای رشد مادی ومعنوی تمامی آحاد جامعه صورت می گیرد.

آقاي دكترآريانا! ارزیابی شما از دانشجو، دوران دانشجويي و مسائل مربوط به این دوره چیست؟

دكتر آريانا: اگر بخواهيم از یک بُعد ديگر به كلمه دانشجو نگاه كنيم و فقط كسي كه براي تحصيلات عالي به دانشگاه آمده را دانشجو قلمداد نكنيم، همه ی انسان ها از زماني كه به دنيا مي آيند تا زماني كه از دنيا مي روند به شكلي دانش آموز و دانشجو هستند.

در هر موقعيّت شغلي كه باشند، چه به دانشگاه بيايند و چه نيايند! استفاده از عبارت دانشجو فقط به ما گوشزد مي كند كه می بایست به دنبال دانش بود. آنچه كه ما قائل هستيم به عنوان دانش واقعي آن است كه ما را چه از بُعد مادي و چه از بُعد معنوي به كمال برساند. به عبارت دیگر دانشي كه مبتني بر ارزش هاي اسلامی و اعتقادات ما باشد.

بنابراين در هرزمان می بایست خودمان را دانشجو بدانيم. دراین صورت است که پس از اتمام صوري يك سري تحصيلات كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا باز هم دانشجو خواهیم بود وانگيزه واقعي پيدا خواهیم کرد. اگر كسي در هدفي كه دنبال می کند انگيزه واقعي پيدا كرد، ثابت قدم و راسخ خواهد بود ومشکلات مانع جدی بر مسیر او قرار نخواهد داد.

از سوی دیگراين دنيا محل آزمايش ما است و يكي از این مقاطع آزمايش مي تواند آموختن باشدکه اتفاقاَ كسي كه به معناي واقعي بخواهد دانش آموز و دانشجو باشدكار بسيار دشواري پیش رو دارد. اگر كسي به هدفي كه مي خواهد برسد ايمان واقعي داشته وآن هدف نیز يك هدف ارزشمند، هرگز با شكست روبرونشده ويأس و نااميدي بر او مسلّط نخواهد شد.

همه این مباحث صحیح وبر مبنای ایده آل های ماست! اما براساس کدام مسیر طی شده؟ بر مبنای کدام الگو؟

دکتر آریانا: من هيچ گاه معتقد نيستم که الگوهاي خارجي را عيناً بايد اجراءكرد ولي تجربه پنج سال زندگي در ژاپن هميشه يك نكته را به من گوشزد مي كند و آن ارزش هاي قابل قبولي است كه در آن جوامع وجود دارد وما به شکلی بهتر از آن برخوردار هستیم.

يكي از ارزشهايي كه در جامعه ژاپني و در بين دانشجويان آن ها بسياررایج است، سخت کوشی و پشتکار فراوان است.در فرهنگ آن کشوركلمه اي به نام "خسته نباشيد" وجود نداردو به جای این اصطلاح از عبارتی با مفهوم "تلاشت را بيشتر كن" استفاده می کنند.

زمانی كه مي خواهند يك نفر را تشويق كنند بعد از انجام يك كار سخت و نه در حين آن! به او مي گويند «گامباته کوداساي» يعني باز هم تلاش كن!! تلاش كردن مفهوم واقعي است و نه موفق شدن وكسي كه به معناي واقعي تلاش كند حتماً موفق است.

اگر كسي ايمان داشته باشد، حتي اگر ظاهرا ًهم موفق نباشد او در حقيقت فرد موفقي است. اگر دانشجويان ما نیز به جاي اين كه از سختي هاي ظاهري و صوري طعم يأس را براي خودشان تكرار كنند به اين نتيجه برسند كه بايد تلاش خودشان را بیشتر كنند و همواره توكل به خدا داشته باشند، قطعاَ بسیاری از مشكلات كنار رفته و سر بلند از بوته آزمايش بیرون خواهند آمد.

شما ازسیستم مدیریت ژاپنی هم در حوزه کاری خودتان استفاده می کنید؟

دكتر آريانا: اگر دقیقاً منظورتان آن کلمه تخصصی مدیریت ژاپنی باشد من تلاش می کنم که استفاده بشود. اگرچه که می بایست مدیریت ژاپنی تغییریافته را در سیستم خودمان را بپذیریم.

همانطور که می دانید مدیریت ژاپنی فقط به خود فرد اهمیت نمی دهد. خانواده و تمام تعلّقات فرد هم مهم است. بنده سعی می کنم این اتفاق بیافتد. اکنون اگر در مجموعه ی ما کارمندی مشکل خانوادگی داشته باشدحتماً این مشکل را مد نظر قرار می دهم. ولی به هرحال اینجا ایران هست و مي توانيم مدیریت ایرانی اسلامی با قید برخی ارزش های مدیریت ژاپنی را پیاده بکنیم.

در کنار اهمیّت به این ریشه ی مستحکم یعنی خانواده،كسي كه به معناي واقعي ايمان داشته باشد حتي اگر از نعمت خانواده نیز محروم باشد باز هم موفق است. این شخص ویا فردی که در مقطعي از خانواده فاصله می گیرد، با برخورداری از قدرت ايمان و هدفي كه به آن اعتقاد دارد مي تواند بسیاری از مشكلات را از پیش رو بردارد و چه بسا اين مرحله نقطه عطفي در زندگي او باشد بنده اطمینان دارم جوامعي مثل جامعه ايران كه در زمره ی جوان ترين های دنيا هستند، اگر با ايمان وپشتکار فعالیّت خود را ادامه دهند قطعاً آينده از آن ما خواهد بود و مي توانيم به اهدافي كه به آن ايمان داريم دست پيدا كرده و شاهد سربلندي بيش از پيش ايران در دنيا باشيم.

وضعيّت امور دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان را در حوزه های مختلف در مقايسه با سایر دانشگاه هاي كشور چطور ارزيابي مي كنيد؟

دكتر سمناني: واقعيّتی در مورد وضعيت صنفي دانشجويي كشور وجود دارد که البته نمي خواهیم با كشورهاي ديگر مقايسه كنیم چرا كه به طور کلّی در دانشگاه هاي خارج از كشور خدمات رفاهي به دانشجو ارائه نمي شود!

اين خدمات در کشور ما وجود دارد و اتفاقاً حمايت از دانشجو بسیارخوب وتأثیر گذار خواهد بود، اما در مقایسه با سایر دانشگاه هايي كه در مراكز استان ها هستند يا دانشگاه هاي كوچكي كه تازه تأسيس اند در مباحث زير ساختي و رفاهي ما جزء دانشگاه های اول کشور هستیم.

آیا مصداقی برای این ادعا وجود دارد؟

دكتر سمناني: بله. مثلاً وضعیّت تعداد خوابگاه ها واتاق هاي خوابگاهی ما در دانشگاه صنعتی اصفهان به نسبت سایر دانشگاه ها بسیار مناسب است. به علاوه طی یکسال اخير و به خصوص در هشت ماه گذشته وضعيّت زير ساختي خوابگاه ها را بسیار ارتقاء داده ايم که هزینه این تعمیر ونوسازی ها بسیار زیاد بوده و بخشی از آن نیز به تابستان موکول شده است.

حال در مقایسه با دانشگاه هاي بزرگ کشور که عموماً خوابگاه هاي مجتمع ندارند واز منازل مسکونی استیجاری استفاده می کنند، وضعیّت رفاهی دانشجویان ما در بحث خوابگاهی بسیار مناسب است. همچنین به لحاظ تنوّع ارائه خدمات در بخش تغذیه با تدابیری که اندیشیده شد، خدمات ما نسبت به سایر دانشگاه های کشور بسیار مطلوب است.

اما یکی از مشکلات دانشگاه صنعتی اصفهان دور بودن از مرکز شهر وبه تبع آن محرومیّت دانشجویان ما از برخی خدمات رفاهی شهری در مقایسه با سایر دانشگاه ها است.

شما برای کاهش تبعات حاصل از عدم دسترسی دانشجویان به خدمات رفاهی شهری چه انجام داده اید؟

دكتر سمناني: دربخش امکانات تفريحي كه برخی از دانشگاه هاي داخل شهر مثل دانشگاه اصفهان از آن برخورداراند، اين امكان برای دانشجویان ما کمترجود دارد. در این زمینه تنها راه حل ممکن استمرار سرویس های حمل ونقل با وجودهزینه های بسیار سنگین آن بوده، که باز هم این موضوع به دلیل بُعد مسافت مشکل را حل نکرده است.

از سوی دیگر این یک واقعيّت است كه به هيچ دانشگاهي بابت حمل و نقل، بودجه اضافه اي تعلق نمي گيرد! يعني اين از مشکلات بزرگ دانشگاه ما است كه خارج از شهر قرار گرفته، چرا که دانشگاهي كه داخل شهر است همين بودجه اي كه صرف حمل و نقل می شود را در سایر فعالیت ها هزینه می کند.

در این زمینه، ترياها نيز در حال آماده سازی است. تريا نگين (ویژه خانم ها)، تالار مفاخر، مجموعه خوابگاهي صدف وتریا دانشكده منابع طبيعي نيز از جمله ی این اقدامات جهت ایجاد امکانات رفاهی برای دانشجویان است. سایر تریاها نیز در تابستان سال آينده با تعمير، تجهيز و زيباسازي لازم مجدداً راه اندازي خواهد شد.

البته اين ها ايده آل نيست و نسبي است. اما ما به هر حال در شرايط مكاني خاصي هستيم كه بايد خودمان را با شرايط وفق دهيم. ضمناً با راه اندازي جاده جديد دانشگاه حمل ونقل نيز وضعيّت مناسب تري پيدا خواهد كرد که این بخش نیز از جمله تسهیلات رفاهی دانشگاه برای دانشگاهیان است.

براي ارتقاي خدمات ورزشی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

دكتر سمناني: یکی از مباحث جدی که توسط دانشگاه پیگیری می شود موضوع تربیت بدنی است. امسال تربيت بدني را احيا كردیم و بودجه خوبی به آن اختصاص دادیم هر چند که در مجموع می توان گفت که زیرساخت های ورزشی ما در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور جزء بهترين ها است.

همچنین در سال جاری تجهيزات بدنسازي، تيرو كمان و ورزشهاي همگاني خريداري شد و تجهيزاتي براي رشته واليبال و فوتبال نیز اضافه شده است. تعميرات كلي استخر دانشگاه در تابستان امسال انجام شد. ايمن سازي ديواره هاي سالن هاي رزمي، تعويض كفپوش ها، خريد برخي تجهيزات و طرح ساخت يك سالن ورزشي جديد نیز از برنامه هاي كاري در دست اقدام است.

البته معتقدم اين ها هزينه نيست، بلكه سرمايه گذاري است. با این حساب تقريباً می توان گفت هر دانشجويي با هر سلیقه ورزشي، حداقل امکانات مورد نیاز را در دسترس خواهد داشت.

در سال جديد يكي از سؤالاتي كه خيلي مطرح مي شود اين است كه خدمات دانشگاه كمتر شده است يا قيمت ها افزایش یافته است. نظر شما دراین باره چیست؟

دكتر سمناني: یکی از واقعيّت های هرجامعه اين است كه سال به سال تغييرات اجتماعي در آن جامعه اتفاق مي افتد و به تبع آن در دانشگاه ها هم انعکاس دارد. شكي نيست که اگر چيزي در جامعه گران تر يا ارزان تر شود، در هزینه های دانشگاهی هم مؤثر خواهد بود. اما موضوع تغيير قيمت ها بطور کلّی مسئله ای نيست كه مربوط به دانشگاه ما باشد.

همه مي دانند كه به علت تغيير سياست هاي اقتصادي كشور قيمت ها نيز تغيير كرده وبه هر صورت ارزشهاي اقتصادي كشور عوض شده است. بنابراين در تمام دانشگاه ها قيمت ها نيز تغییر یافته است. اما در مورد این موضوع كه آيا خدمات كمتر شده، ما اعتقادمان بر اين است كه خدمات ما در این دانشگاه بيشتر شده است.

مثلاً در بحث تغذيه چيزي كه به عنوان يارانه به دانشگاه تعلّق می گیرد واقعاً مبلغش آنقدر كم است كه دانشگاه مجبور است از بودجه خودش هزينه هاي آن را تأمين كند. به طور کلّی بودجه اي كه صندوق رفاه به ما داده به هيچ عنوان هزينه هاي ما در بخش تغذیه را تأمین نمی کند. با اين وجود مثل سال گذشته ارائه ی خدمات را استمرار بخشیده وحتّی افزایش داده ایم.

موضوع دیگر هدفمند سازی هزینه ها در بخش های مختلف دانشگاه است، به طور مثال طی سالیان متمادی هزینه های هر بخش بطور دقیق مشخص نبود وبنابر نیاز بودجه یک قسمت در محل دیگری خرج می شد، اما هم اکنون به طور مثال می توان گفت واحدهاي مختلف حوزه دانشجويي دقيقاً مي دانند كه چقدر بودجه دارند و چقدر مي توانند كار كنند. در نتيجه همه چيز رشد مي كند.

اعتقاد ما اين است كه اگر يك قسمت رشد كند و قسمت هاي ديگر رشد نكنند صدمه اش بسیار زیاد خواهد بود.

می توانید مثال ملموس تری در رابطه با این موضوع ارائه کنید؟

دكتر سمناني: يك مثال خيلي ساده اين است كه در سال های قبل غذاهایی که رزرو اما استفاده نمی شد هرماه حدود چهل ميليون تومان خسارت به دانشگاه وارد می کرد و درواقع این مبلغ پرتی بودجه تغذیه دانشگاه بود!!!

به همين سادگي حدود 500 ميليون تومان پول در يك سال دور ریخته می شد! با اين 500 ميليون توماني كه امسال هدفمند شده است مشغول به کار هستیم و زير ساخت هاي ديگر را اصلاح مي كنيم.

ما اعتقاد داريم دانشجویانی كه در سالهاي بعد مي آيند هم حق دارند که در زمینه خوابگاه، سلف و... از امکانات مطلوب استفاده کنند که این امر وابسته به نگهداری و تعمیر زیرساخت ها است. شما اگر يك اتومبيل صفر كيلومتر داشته باشيد و بدون اين كه به تعمير و نگهداري آن اهميّت بدهيد صرفاً از آن استفاده كنيد مطمئناً پس از چند سال مستهلك و غیرقابل استفاده خواهد شد. لذا هر چيزي براي استفاده دائمی نیاز به تعمير و نگهداري دارد.

امسال برآورد ما براي تعمير خوابگاه ها بیش از يك ميليارد تومان بوده است.اگر به وضعيّت خوابگاهها اهميت ندهيم پس از مدتي حتي براي سكونت چند نفر هم قابل استفاده نخواهد بود.

آقای دکتر آریانا نظر شما در مورد افزایش ارائه خدمات در حوزه ی معاونت دانشجویی چیست؟

دكتر آريانا: در بخش بودجه ها، بودجه اي که براي تغذيه و ارائه خدمات دانشجویی از وزارت علوم مي گيريم امسال کاهش یافته که همین بودجه ی تخصیصی نیز بخش کمي از هزينه های ما در دانشگاه است.

علاوه بر این بايد استهلاك تأسيسات را هم در نظر گرفت چرا كه بودجه اي برای آن به ما نمي دهند ودانشگاه خود هزینه می کند. هزينه براي تأسیسات و فعالیّت های زیربنایی هیچ انتهایی ندارد و هر قدر هم بخواهید اين هزينه را کاهش دهید مقدور نیست، چرا که استهلاك تأسیسات زیربنایی سرعتي بيشتر از رشد توان مالي ما دارد!

با اين وجود تعداد رستوران هاي آزاد از 2 رستوران به 5 رستوران افزايش پيدا كرده است. همچنین سلف ويژه و قسمت توزيع غذاي خواهران نيز ايجاد شده است كه هنوز هم به صدها ميليون تومان هزينه نياز دارند!

هر چند كه از نظر ما ايده آل نيستند و جاي بهتر شدن دارند اما سعي شده است تا به شكلي قابل قبول خدمات ارائه دهند.

در بحث بهبود کیفیّت غذا چه اقداماتی انجام داده اید؟

دكتر آريانا: اگر انصاف را رعايت كنيم كيفيت غذای سلف نسبت به گذشته بهتر شده، البته ادعا نداریم که 100 درصد بهتر شده است. در راستاي ارتقاي بخش تغذيه و تنوّع غذايي، شام دو نوع شده است.

در برخی جلسات با دانشجویان شما صحبت از ساماندهی بودجه ها در بخش های مختلف کرده بودید. این ساماندهی بودجه ها در کجا انجام شده است؟

دكتر آريانا: كنترل رستوران هاي آزاد، نظارت بر تغذيه و رسيدگي به مشكلات تأسيساتي از جمله كارهاي اساسي ما است. هم اکنون بيش از 3 ماه از اجرای طرح جامع خدمات دانشجویی می گذرد و نتایج صرفه جویی حاصل از هدفمندی فعّالیت ها را در تعمير و تجهيز برخي از امكانات خوابگاهی مي بينيد.

مطمئناً در يك سال آينده دانشجويان شاهد خواهند بود كه مبلغ حاصل از هدفمندي تأثیرات دیگری بر سایر خدمات نیز خواهد داشت. البته دست روي دست نگذاشته ايم و با چانه زني و پيگيري هاي مکرّر از وزارتخانه و صندوق رفاه، تلاش می کنیم بودجه ها وتخفيف های بیشتری براي دانشجويان اخذ نمائیم.

البته مشكل بودجه در ارائه خدمات دانشجویی براي همه دانشگاه ها مطرح است. در مجموع ادعای ايده آل بودن نداریم اما وقتي دانشگاه صنعتي اصفهان را با دانشگاه ها ی دیگر مقايسه کنیم انصافاً وضعيت مناسبي داريم.

برخی انتقادات نسبت به میزان پذیرش دانشجو وبه تبع آن کاهش سرانه دانشجویی ونهایتاً کاهش خدمات است. در این زمینه چه پاسخی دارید؟

دكتر سمناني:در پاسخ بايد گفت كه اولاً اين ما نيستيم كه دانشجو زياد مي گيريم و سیاست دولت است که به دلیل تقاضای بسیار زیاد، حجم پذیرش دانشجو را افزایش داده است. البته می توان گفت با این وجودكيفيّت غذا و امكانات گوناگون براي دانشجويان کنونی بهتر ازسال های قبل هم شده است.

مطلب ديگر آن كه همه كساني كه قبل از كنكور براي ورود به دانشگاه درس مي خوانند. در آن لحظه حاضراند همه هزينه ها را از جيب خودشان بدهند وفقط وارد دانشگاه شوند. اما به محض ورود به دانشگاه خواهان بهترين امكانات هستند. به طور مثال دانشجويان نوبت دوم در دفترچه كنكور قبول كرده اند كه هزينه هاي تحصيلي دانشگاهشان را بپردازند اما با اين حال دانشگاه نهار آنها را با قيمت يارانه اي محاسبه و يا خوابگاه ها را با تخفيف در اختيارشان مي گذارد.

همچنين تا 5 ميليون تومان وام شهريه و يك ميليون تومان وام ضروري به آنها پرداخت مي كند. که این بحث از جمله اقدامات خاص دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.

در فعالیت های حوزه معاونت دانشجویی، دانشجویان چه نقشی دارند؟

دكتر سمناني: امسال كارهاي دانشجويي را متمركز كرده ايم به سمت معاونت دانشجويي يعني فعّالیت های دانشگاه را توسط دانشجويان انجام مي دهيم. بسياري از كارهاي ثبت نام، طرح رفعت، نظارت بر تغذيه، امور خوابگاه ها، آموزش الكترونيك و امتحانات هم اكنون توسط خود دانشجويان انجام مي شود. از این طریق ضمن بهره مندی از توانايي دانشجويان در بخشی از مسائل اقتصادی نیز به آن ها كمك مي كنيم.

چه رقمي در هر ترم براي كار دانشجويي پرداخت مي كنيد؟

دكتر آريانا: سال گذشته براي كار دانشجويي مبلغ 66 ميليون تومان پرداخت كرده ايم. براي سال جاري نيز 9 ميليون تومان به اين بودجه اضافه كرده و براي هر ترم مبلغی در حدود 35 ميليون تومان در نظر گرفته ایم.

در مورد بحث تغذیه، پرداخت يارانه غذا در حال حاضر به چه صورت است؟ آیا قيمت هر غذا براي هر دانشجو مشخص است؟

دكتر سمناني: پرداخت يارانه غذا هم اکنون به روز است. يعني هر فرد بلافاصله بعد از اين كه غذا را استفاده مي كند يارانه آن وارد كيف پول الكترونيكي او مي شود. قيمت غذاي هر روز و ميزان يارانه ای که براي هر غذا به فرد عودت مي شود نيز طبق وعده داده شده، درون اطلاعات كيف پول الكترونيكي او مشخص است.

یکی از سؤالات مطرح شده در ماه های اخیر این است که تعدادی از دانشگاه ها بر اساس بودجه ها و درآمدهاي خودشان غذاي روزهاي پنجشنبه و جمعه را نيز با مبلغ يارانه اي در اختيار دانشجويان قرار مي دهند ویا این که هنوز ارائه خدمات در آن دانشگاه ها برمبنای قیمت های سال گذشته است. شما در این زمینه چه توضیحی دارید؟

دكتر سمناني: بعضي از دانشگاه ها به دليل كمبود كلاس برنامه كارگاه هايشان رادر روز 5 شنبه قرار داده اند که نهار این روز را نيز به صورت يارانه اي در اختيار دانشجويان قرار مي دهند. اما بیش از85 درصد از دانشگاه ها مثل دانشگاه صنعتي اصفهان پنجشنبه ها برنامه آموزشي ندارند و طبعاً غذاي ظهر را هم به صورت يارانه اي توزيع نمی كنند.

درمجموع ارائه یارانه درروزهایی که در دانشگاه فعالیّت آموزشی نیست خلاف مقررات است و در صورتی که دانشگاهي بر خلاف قوانين عمل كند از سوی وزاتخانه با او برخورد خواهدشد. تا سال گذشته آئين نامه اي در اين زمینه نبود و ما یارانه این روزها را پرداخت می کردیم، اما امسال تمام هزينه ها را با جزئيات محاسبه مي كنند وصندوق رفاه با كنترل دقيق هزينه ها، به صورت هدفمند بودجه به ما مي دهد.

بنابراين حدوداختيارات دانشگاه ها در دست صندوق رفاه است. با این وجود ما هم اکنون با تلاش فراوان یارانه غذای تعطیلی های بین هفته را که در بین روزهای آموزشی اتفاق می افتد واغلب دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه حضور دارند تأمین کرده و خدمات ارائه می کنیم.

آقای دکتر آریانا نظر شما در این باره چیست؟

دكتر آريانا: تحت هر شرایطی تمام دانشگاههاي كشور در يكي دوسال آينده موظف اند بحث هدفمندی ارائه خدمات دانشجویی را اجراءكنند ودر غیر این صورت می بایست تبعات آن را بپذيرند.

قائم مقام صندوق رفاه کشور نيز در نشست اخير در دانشگاه تأكيد زيادي بر اجراي اين قوانين داشتند. به هر حال صندوق حق دارد و مدعی است براي ایجاد عدالت در بين همه دانشجويان كشور باید بودجه های هرکدام از خدمات در محل خود و بصورت عادلانه توزیع شود.

دكتر سمناني: در این مورد يك مثال بزنم! مثلا دانشجويان یک مقطع نسبت به سال های گذشته اکنون دو برابر شده باشد خُب تعداد وام ها هم دو برابر شده، یارانه دانشجویی هم دو برابر شده و صندوق مجبور است از بودجه كلي خودش اينها را تأمين كند. بنابراين بايد عدالت را براي دانشجويان و دانشگاه هاي سراسر كشور رعايت كند. فرض كنيد به صورت مصنوعي به مدت 4 سال هيچ قيمتي را تغيير ندهيم، پس از 4 سال عدم افزایش بودجه در قبال تورم، افزایش تعداد دانشجو و افزایش ارائه خدمات چه باید کرد؟

به عنوان مدیران اصلی حوزه معاونت دانشجویی، چقدر خود را در پاسخ گویی به مطالبات دانشجویی موفق می دانید؟

دكتر سمناني: تمامی مسئولان دانشگاه از دانشجویان مي خواهند كه به هدف و حركت رو به پيشرفتي كه در دانشگاه وجود دارد اهميّت بدهند. حواشي و فرعياتي كه باعث توقف پیشرفت دانشجويان می شود، مسلماً مطلوب نيست وسبب خواهد شد تا قلّه وافق ديد ما پايين بیاید!

كسي دوست ندارد خدمات رفاهي را كم كند، برای هر مدیری مطلوب آن است که با افزایش خدمات، کیفیّت کار خودرا ارتقاء دهد! اما مطالبات دانشجويي بايد طوري باشد كه در درجه نخست به اصول مهم واساسی توجه کنند، البته مسائل صنفی مثل غذا و خوابگاه نيز در جاي خود مهم است اما باید دانشجو به حدّی برسد که اگر استاد و سيستم آموزشي ضعيف بود، این موضوع را در صدر مطالبات خود قرار دهد.

دانشجو به معناي واقعي كسي است كه پژوهش را بطور صحیح درک نماید و از استاد خود به نحوی مطالبه تدریس كند كه بتواند در آینده ودر صنعت حرفي براي گفتن داشته باشد. لذت بنده به عنوان مدرس دانشگاه زماني است كه يك دانشجو بيايد و مطالبه آموزشی و پژوهشی کند.در این صورت است كه دانشگاه، استاد ودانشجو متحوّل خواهند شد.

مقام معظم رهبري نیز به همين نكته اشاره دارند كه راه، راه پويا كردن فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي است. بله! زماني كه درآمدهای دانشگاه چندین برابرافزایش یافت، دانشگاه می تواند بخشی از آن را به معاونت دانشجويي اختصاص دهد تا عالي ترين امكانات تغذيه و خوابگاهي ارائه شود كمااين كه دانشگاه هم اکنون نیز بخشي از درآمد خودش را به معاونت دانشجويي اختصاص داده است.

آقای دکتر آریانا شما عملکرد خود را در پاسخگویی به مطالبات دانشجویی چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر آریانا: دانشجویی كه در هر زمان سؤالي دارد بايد آن را بپرسد و ما نیز خود را مكلّف به پاسخگویی مي دانيم اما بدعت ايجاد شده آن است كه دانشجويان بلافاصله بعد از اين كه مي خواهند مشكلاتشان را بگويند مباحث صنفی را مطرح مي كنند!

بايد اين موضوع را در نظر داشت كه حتي اگر غذا و خوابگاه هم بسيار خوب باشد در صورتي كه دانشجو خوب درس نخواند و اعضاي هيأت علمي نيز خوب پاسخ پرسشهاي او را ندهند به هدف اصلی خود دست نیافته ایم. درمدت دانشجو بودن من در کشور ژاپن هيچ گاه بحث خوابگاه مطرح نبود، اما اگر استاد كيفيت لازم را نداشت به راحتي با او خداحافظي مي كردند!!

برنامه اي براي بهبود كيفيت غذا در ماه های آتی داريد؟

دكتر آريانا: برنامه افزايش كيفيت جزو اولویت های اول تغذیه بوده و هست و در آینده نیز با توجه به توان مالی برنامه های مناسبی خواهیم داشت.

دكتر سمناني: سياست امور دانشجويي بر اين بوده است كه كيفيت غذا را در اولویّت اول قرار دهیم. اما این كيفيت با تعریف علمی از موضوع سلامت غذایی است. كيفيت از نظر ما و در درجه اول بهداشت تغذيه است. سلامت غذايي كه شامل عدم آلودگي و فساد مواد غذايي، خوب بودن و كيفيت مواد آلي غذايي است.

در كنار اين موارد نوع پخت صحيح و بهداشتي مواد غذايي مهم خواهد بود و واضح است که مزه و طعم به عنوان یک امر سلیقه ای، در درجه ی دوم اهمیّت قرار بگیرد. در مباحث تخصصی تغذیه همچون ميزان روغن غذا برای یک جوان ومیزان انرژي و كالري مورد نياز، دانشگاه علوم پزشكي استانداردهایی برای ما مشخص كرده و ما نیز بر همين اساس عمل مي كنيم. مضاف بر آن، کمیته ی تغذیه متشکل از جمعی ازکارشناسان صنایع غذایی، ضمن آناليز غذا و آناليز ميكروبي بر اين كار نظارت دارند.

تخفيفي كه در رستوران هاي آزاد براي غذاي روز ارائه مي شود از كجا تأمين مي شود؟ برخی ها معتقداند كه اجاره بهای رستوران هاي آزاد براي دانشگاه درآمد ايجاد كرده است. در اين مورد نيز توضيح بفرماييد.

دكتر سمناني: اجاره اي كه از رستوران های آزادگرفته می شود اجاره نگهداري مکان است، اگر بخواهيم اجاره واقعي اين محل ها را از پيمانكار اخذ کنیم، آنها قيمت غذا را افزايش می دهند.

اما مقررشده است که پيمانكار غذاي سرآشپز را با پائين ترين قيمت ارائه كند و در عوض هزينه تعمير و نگهداري محل را دانشگاه بپردازد. به اين ترتيب پيمانكار تنها حدود 10 درصد از هزينه واقعي كه براي نگهداری همان مكان صرف مي شود را به دانشگاه مي دهد و ما بقي آن را دانشگاه مي پردازد و در قبال این امر در غذای روز تخفيف ارائه می شود.

موضوع دیگر حامل هاي انرژي رستوران ها است، چراکه به حامل هاي انرژي دانشگاه به هيچ وجه يارانه تعلق نمي گيرد. آیاكسي تا به حال فكر كرده كه هزینه هنگفت حامل هاي انرژي همچون گاز را چه كسي و از چه منبعي پرداخت مي كند؟ با اندک محاسبه ای در مسائل صنفي می توان دریافت كه ماهيانه چه مبلغ زيادي براي حقوق پرسنل نظارت، تداركات، مديريت و تأسيسات پرداخت مي شود.

اين ها بخشی از واقعيّتهاي حوزه خدمات دانشجویی است!! بدین ترتیب آیا رستوران های آزاد به منظور درآمدزایی تأسیس شده است؟!!

شایعه است معاونت دانشجویی به منظور کنترل دانشجویان در کارت های الکترونیکی ارائه شده، سیستم موقعیّت یاب تعبیه نموده است!! نظر شما دراین باره چیست؟!!

دکتر سمنانی: این ادعایی است که بیشتر شوخی به نظر می رسد! مجموعه دانشگاه شأن دانشجویان عزیز را بسیار فراتر از این گونه صحبت ها و ادعا پیرامون کنترل فیزیکی آنان می داند. اما به این دلیل که سؤال نمودید باید گفت این کدام سیستم GPS است که نیازی به منبع تغذیه ندارد؟!! ویا این که چگونه می توان چنین امکانی در کارت های الکترونیکی وبا این حجم وحتّی این قیمت تعبیه کرد؟!! و نهایتاً این که مجدداً تأکید می کنم، که شأن وجایگاه دانشجویان بزرگوار ما فراتر از آن است که برخی، آنان را با وسایل نقلیه وهمراه نمودن آنان به سیستم موقعیّت یاب مقایسه نمایند!!

آخرين بار، كِي به سلف دانشجويي سر زديد ، چگونه از وضعیّت سلف و خوابگاه مطّلع می شوید؟

دكتر آريانا: من هر روز بلا استثنا به غذاخوری مرکزی و برخی از رستوران ها سرزده می روم تا از وضعيت غذا مطلع شوم اگر چه تیم نظارت اداره تغذیه به طور منظم برنامه بازدید کامل از قسمتهای مختلف را داشته و به طور روزانه و یا هفتگی به بنده گزارش می کنند.

در مورد كسب اطلاع از وضعيت خوابگاه نيز تقريباً هر هفته با رئيس اداره خوابگاه و در موارد مورد نياز با مسولين و ناظرين خوابگاه جلسه داشته و هر از گاهي نيز به صورت سرزده به خوابگاه ها مي روم.

دكتر سمناني: در طول هفته وبنا بر اقتضای جلسات وتراکم فعّالیت ها، حتماً از غذای سلف استفاده می کنم.

در مورد هزينه هاي خوابگاه و افزایش امکانات رفاهی چه اقداماتی انجام داده اید؟

دكتر سمناني: مالكيت خوابگاه ها در اختيار صندوق رفاه است و هزينه هاي خوابگاه نیز توسط صندوق اعلام مي شود و دانشگاه هیچ مبلغی از اين پول را دريافت نمي كند. البته قرار است كه تا 30 درصد از مبالغ دریافتی را به دانشگاه ها پس دهند تا براي تعمير و تجهيز خوابگاه ها هزينه شود که معمولاً كمتر از اين مبلغ عودت می شود.

در مورد خدمات رفاهي خوابگاهي بايد گفت اخیراً تعدادی جاروی برقي خريداري و تحويل دانشجويان شد. همچنین تعدادی تخت خواب جدید خريداري شده و با هزينه ای بالغ بر صد ميليون تومان حدود 20 هزار متر مربع از موكت هاي خوابگاه الغدير نیز تعويض شده است. در این مدت همچنین نئوپان هاي فرسوده ي تخت ها تعويض وتعدادی صندلی جدید نیز خریداری شده است.

در ادامه نیز علی رغم عدم مسئولیّت ما در تهیّه یخچال، سفارش خرید تعدادي يخچال داده شده است.براي نقاشي دیوارهای خوابگاه ها نیز برنامه هایی داريم. در خوابگاه صدف گيت هايي در حال آماده شدن است كه دانشجويان دختر پس از ورود با كارت مي توانند با خيالي آسوده و فارغ از هرنوع محدودیّت فیزیکی در محیط تردد نمايند، ورزش كنند واز امکانات این فضا بهره مند شوند.

برای اینترنت خوابگاه ها چه اقداماتی انجام داده اید؟

دكتر سمناني: قرارداد اینترنت وایرلس خوابگاه ها با همکاری مركز فناوري اطلاعات و با تکنولوژی wifi منعقد شده و انشاالله تا پایان سال به طور كامل راه اندازي خواهد شد.

در زمینه ارائه تسهیلات بانکی و وام به دانشجویان متقاضی، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

دكتر سمناني: دانشگاه طبق تفاهم نامه اي كه با بانك تجارت داشته، وام هاي قرض الحسنه ضروري تا سقف يك ميليون تومان وبا سود 4 درصد را به واجدین شرایط ارائه می کند.وام هاي ضروری و شهريه نیز تا سقف 5 ميليون تومان در اقساط 5 ساله وبا سود 14 درصد است كه نسبت به تسهیلات بانکی خارج از دانشگاه به نسبت اين سود و تعداد اقساط بسیار مناسب است.

وام بنياد علوي، وام كميته امداد، وام صندوق امام علي (علیه السلام) وصندوق امام صادق (علیه السلام) دیگر تسهیلاتی است که در اختیار معاونت دانشجویی است. در این بخش تاکنون تمامی درخواست ها را پاسخ داده ایم وتقریباً به همه ی آن ها وام تعلق گرفته است. همين جا نیز اعلام مي كنم كه هر دانشجويي با هر گونه مشكل مالي، در صورتی که درخواست خود را به معاونت دانشجويي ارائه دهد مورد بررسی قرار گرفته و انشاالله تا حد ممکن تسهیلات ارائه خواهیم کرد.

پیرامون وام هاي تغذيه و خوابگاه نیز توضيحاتی ارائه فرمائید.

دكتر سمناني: بودجه كل این نوع وام ها تقریباً سه برابر سال قبل شده است. اما اين كه به هر نفر چه مبلغی تخصيص داده مي شود با توجه به بررسي كه در مورد این شخص انجام مي شود تعلق خواهد گرفت. ما سعي مي كنيم اين وام ها عادلانه توزیع شود و به دست كساني برسد كه واقعاً به آن نياز دارند، اما تقاضای تمامی کسانی که به نحوی خود را نیازمند به دریافت وام می دانند قابل بررسی است.

شنیده می شود در مورد ازدواج دانشجویی خدماتی از سوی معاونت دانشجویی ارائه می شود.این خدمات چیست؟

دكتر سمناني: بله،تخفيف 50 درصدي جهت استفاده از امكانات وتالارهای زیبای مجتمع ارديبهشت به منظور برگزاری جشن ازدواج، هدیه ای است که از سوی دانشگاه وبرای تمامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان درنظر گرفته شده است.

در این مورد تاکنون تعدادی از دانشجویان از این امکان استفاده کرده اند وتعداد زیادی نیز در رزرو برای بهره مندی از این مجموعه هستند.

درمورد مباحث مربوط به قیمت های نقلیه نیز توضیحاتی بفرمائید.

دكتر سمناني: البته اين موضوع مربوط به حوزه معاونت دانشجويي نیست و مسئولیت آن برعهده معاونت اداری مالی است اما در مجموع اینطور می توان گفت که در سراسر كشور به دليل هدفمندي يارانه ها قيمت بليط اتوبوس افزايش پيدا كرده است.

دانشگاه صنعتي اصفهان نيز علاوه برمبلغي که در گذشته به عنوان يارانه پرداخت می نمود، مبلغ دیگری نیز به آن اضافه نموده است. در اين رابطه اتوبوسراني دو پيشنهاد براي ما داشت. اول آن كه به دانشگاه سرويس دهی نکند و بخش نقلیه از روش های دیگری استفاده نماید و پیشنهاد دوم اتوبوسرانی، ارائه خدمات به قیمت جدید بود که به دلیل افزایش نرخ ناشی از هدفمندی یارانه ها در کل کشور ما نیز طبعاً متحمّل این هزینه در بخش نقلیه شدیم.

و امّا کلام پایانی!!

دكتر سمناني: من از درايت، حسن نظر و اعتمادي كه دانشجويان در اجرای طرح جامع خدمات دانشجویی داشتند صمیمانه تشكر كنم. واقعاً جاي تقدير و تشكر دارد كه علاو بر درك صحيح خودشان به ديگران نيز توضيح مي دادند. من معتقدام نسل جدید دانشجو نسبت به نسل قبل بهتر و باهوش تر است، خيلي هم درست تر عمل مي كند.

دانشجويان در هرزمینه نقطه نظراتي داشته اند سعی برآن بوده تا نظرات آنها را اعمال نمائیم. حوزه معاونت دانشجويي در واقع وكيل مدافع دانشجويان محسوب مي شود وسعی بنده و مجموعه ی این معاونت برآن است که ضمن رسیدگی به مشکلات، تمامی درخواست هایی که به دفتر ارائه می شود را پاسخگو باشیم. درمجموع به خاطر درایت و هوشمندی همه ی دانشجویان عزیز از آنها تشکر می کنم.

دكتر آريانا: من از تك تك دانشجويان تشكر مي كنم. آنها نشان دادند که از هوش اجتماعي بسیار بالايي برخوردارند. سؤال كردن حق دانشجو است و از آنها مي خواهم كه در آینده نیز حتماً پرسش های خود را مطرح نمایند. اینجانب و مجموعه تحت مدیریت همواره در خدمت دانشجویان عزیز بوده و خواهیم بود و در هرزمینه منتظر نقطه نظرات آنان هستیم.

مجتمع ارديبهشت كمال تشكر را از مسئولين دانشگاه وپرسنل زحمتكش اين

بنام خدا
جادارد از فرصت پيش آمده استفاده كنم وكمال تشكر را از مسئولين دانشگاه وپرسنل زحمتكش اين مجتمع ابراز نمايم چون امكاني را فراهم آورده اند تابتوان در يك محيط زيبا باآرامش وامنيت كامل دركنار خانواده از اين امكانات استفاده نماييم درضمن بنده وخانواده ام دوبارتاكنون ازاين مجتمع استفاده نموده ايم واز سرويس دهي وبرخورد كاركنان اين مجتمع بسيار راضي بوده ايم . باسپاس فراوان.

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.