کدمصاحبه:1235/910405

5 فروردین 1391

آموزشی
جهادی عظیم برای اعتلای مهندسی مواد
گفتگو با دکتر محمود مرآتیان (رئیس دانشکده مهندسی مواد)

مدت ها بود که پیگیر مصاحبه با یکی از مدیران موفق و اعضای هیأت علمی برجسته دانشگاه بودیم.

 

 

 چند باری مقرر شد تا این اتفاق صورت پذیرد اما به دلایل متعدد کاری، تراکم فعالیت ها ومشغولیت های زیاد این هیات علمی خوب دانشکده مهندسی مواد، این مصاحبه به تعویق افتاد. بالاخره در روزهای اخیر بود که در یک دیدار نسبتاً مفصل! میهمان ایشان شدیم تا این میزبان خوب با رویی گشاده به استقبال ما بیاید و خلاصه... .

 

 

و خلاصه از هر آنچه گفتنی است بگوید. از این که همه اسم واعتبار خود را مدیون دانشکده مهندسی مواد است واعتلای این دانشکده را وظیفه و اعتلای خود می داند. و یا این که حاضر نیست هیچ لذتی را با لذت تدریس وفعالیت پژوهشی وعلمی با دانشجویان عوض نماید و این فعالیت بیشترین دغدغه ایشان است.

 

 شخصیتی که بجزسمت استادی، سرپرستی خدمات فنی تخصصی شهرک علمی تحقیقاتی، مدیریت پژوهش وفناوری دانشگاه، سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه، معاون دانشجویی دانشکده مهندسی مواد، راه اندازی و عضویت در دو دوره دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه و مجری طرح فناورانه پژوهشی دانشگاه در سال 1389 و... را در کارنامه خود دارد. 

 

 محققی که درحوزه پژوهش وفناوری تلاش فراوان در ایجاد ارتباط خوب با صنایع مختلف نموده به ایجاد وگسترش و زمینه تحقیقات پیرامون کامپوزیت های ریخته گری زمینه فلزی دردانشکده مهندسی مواد همت گمارده است و ضمن ترجمه کتاب کامپوزیت های زمینه فلزی بعنوان کتاب فصل پائیز سال 87 ، این دانشکده را به قطب این تحقیقات مبدل نموده است. 

 

 دانشیاری که در دو زمینه انجماد فلزات و پدیده های انتقال در مهندسی مواد و متالورژی، پایان نامه های بسیاری را به سرانجام رسانده، وارائه بیش از 30 مقاله علمی پژوهشی و ISI از سال 1380 تاکنون ونیز طراحی وساخت سیستم مدل سازی آبی مجتمع فولاد سبا برای نخستین بار درکشور در کارنامه درخشان ایشان به چشم می خورد.
 
 بله. دکتر محمود مرآتیان رئیس دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان...

 

با سلام و تشکراز شما آقای دکتر. طبق عرف گفتگوها لطفاً در ابتدای مصاحبه برای مخاطبان ما از دوران تحصیلی خودتان بگوئید!
 
بنده متولد سال 1339 شهر اصفهان هستم. دوران متوسطه را در دبیرستان حکیم سنایی اصفهان بعنوان یکی از دبیرستان های نمونه و به نام اصفهان گذراندم. در سال 1357 ضمن دریافت دیپلم در رشته ریاضی فیزیک بلافاصله در کنکور شرکت و سپس در رشته مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و درگرایش تولید آهن و فولاد که اکنون تبدیل به گرایش استخراجی شده است تحصیلات عالیه خود را شروع نمودم.
 پس از وقوع انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه ها، درسال 1365 مدرک کارشناسی را اخذ نموده و بلافاصله در همان سال در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش شناسایی و انتخاب مواد فلزی دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شدم که آن دوره اولین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه تهران به شمار می آمد.
 سال 1368 در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدم و بلافاصله پس از آن با شرکت در آزمون دکتری در بورس مقطع دکتری وزرات علوم جهت اعزام به کشورکانادا قبول شدم.
 در سال 1374 پس از اخذ مدرک دکتری در زمینه متالورژی فرآیند (انجماد فلزات) از دانشگاه مک گیل واقع در شهرمونترال کانادا به ایران بازگشتم.

 

 

از چه سالی به دانشگاه صنعتی بازگشتید؟!
 
از مهر همان سال 1374 بعنوان عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد در این دانشگاه مشغول به کار شدم.
 

از چه زمانی به سمت ریاست دانشکده منصوب شدید؟ شروع فعالیت شما در دانشکده چگونه بود؟
 
از ابتدای سال 1389 مسئولیت دانشکده مهندسی مواد دانشگاه به بنده واگذار شد.
 در ابتدای حضور در این سمت، به همراه هیأت رئیسه دانشکده تمامی بخش ها، فعالیت ها، نیازمندی ها، پتانسیل ها واقدامات صورت گرفته در دانشکده را مورد بررسی قرار داده و اقدام به سیاست گذاری کلی برای هر قسمت وبصورت جداگانه نمودیم.
 

 

وضعیت امروز دانشکده مهندسی مواد در مقایسه با سایر دانشکده های مهندسی مواد کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
به شهادت مدیریت کل پژوهشی دانشگاه، دانشکده مهندسی مواد طی دوسال گذشته به لحاظ تولیدات پژوهشی، ارائه مقالات، قراردادهای پژوهشی، ثبت اختراع، تألیف وترجمه کتب، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ... رتبه نخست را در میان دانشکده های مهندسی مواد کشور به خود اختصاص داده است.
 

در حوزه فعالیت های آموزشی در این مدت چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
در این مدت و برای نخستین بارعلیرغم وجود مجمع عمومی مرکب از تمامی شوراهای تخصصی دانشکده،مطابق دستورالعمل های بالا دستی شورای تخصصی آموزشی را تشکیل دادیم که این شورا اخیراً وبر اساس آیین نامه مدیریت دانشگاه تبدیل به شورای آموزشی پژوهشی شده است.
 برنامه ریزی جهتارائه هردرس توسط حداقل دو استاد، دیگر اقدامی بود که در راستای ساماندهی فعالیت های آموزشی و پیشگیری از مشکلات احتمالی از قبیل غیبت یکی از اساتید به دلایل گوناگون و.. صورت گرفت. همچنین تعیین شاخص های انجام وارزشیابی پروژه های کارشناسی وکارشناسی ارشد از دیگر اقدامات مؤثر در انسجام حوزه آموزشی بویژه در بخش تحصیلات تکمیلی در طی مدت اخیر به شمار می رود.
 

در این بخش آیا وضعیت نیروی انسانی وکادر آموزشی نیز تغییری داشته است؟
 
بله. ابتدا باید عرض کنم که دانشکده مهندسی مواد در مقایسه با سایر دانشکده های دانشگاه، از کارگاه ها وآزمایشگاه های نسبتاً بیشتری برخوردار است که این بخش ها نیاز به کارشناسان فنی متخصص درحوزه های آموزشی وپژوهشی داشت. دراین بخش وبا همیاری مدیریت دانشگاه طی مدت اخیر کارشناسان مجربی جذب دانشکده مهندسی مواد شدند که اکنون نیاز به نیروی انسانی در این حوزه به حداقل رسیده است.
  

 

 

ارزیابی شما از وضعیت اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد در بخش های مختلف چیست؟
 
خوشبختانه دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان برترین دانشکده مهندسی مواد در سطح دانشگاه های کشور از بهترین و مجرب ترین اعضای هیأت علمی کشور برخوردار است.
 در این زمینه کسب رتبه های متعدد علمی سالیانه از جمله عناوین استاد نمونه و پژوهشگر نمونه کشوری و استانی و دانشگاهی توسط تعداد زیادی از این عزیزان طی سال های گذشته گواه روشنی بر این مدعا می باشد.
 

هرم سنی و وضعیت آینده اساتید این دانشکده چگونه است؟
 
دانشکده مهندسی مواد از سه تا چهار نسل از اعضای هیأت علمی تشکیل شده است. در ابتدای دوره مسئولیت بنده در سال 1389 مطالعاتی درمورد وضعیت اعضای محترم هیأت علمی این دانشکده صورت گرفت که بررسی ها نشان داد در آن سال حدود 40 درصد از اعضای هیأت علمی دانشکده دارای پایه 28 و بالاتر بودند که اکنون و پس از گذشت دو سال از آن بررسی ها، این 40 درصد به پایه 30 و یا بالاتر رسیده اند.
 بنده و تمامی همکاران هیات رییسه و هیات علمی دانشکده علاقه مند به ادامه همکاری و بهره مندی از تمام ظرفیت بزرگ علمی اساتید متقاضی بازنشستگی هستیم و در این راستا مذاکرات چندین ماهه ای هم توسط بنده و دیگر مسئولین جهت حضور فعال و تمام وقت این عزیزان در دانشکده صورت گرفته است.
 
وضعیت آینده اعضای هیأت علمی دانشکده را چگونه پیش بینی می کنید؟ آیا اساتید جدیدی به دانشکده مهندسی مواد اضافه خواهند شد؟
 
آن چه قابل پیش بینی می باشد برنامه ریزی هایبرخی از عزیزان دارای پایه 30 وبالاتر جهت ورود به دوران بازنشستگی است و از سوی دیگر در یک دوره زمانی تقریباً بلند مدت در گذشته، عضو جدیدی به اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد ملحق نشده که همین دلایل احتمال افزایش تعداد متقاضیان بازنشستگی در سال های آتی ولزوم توجه به جذب اعضای هیأت علمی جدید را نمایان می سازد.
 با این وجود در این مدت دو عضو جدید وبرخوردار از شایستگی های علمی وعملی بسیار خوب به هیأت علمی دانشکده افزوده شد.آقای دکتر احمد رضائیان فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل کانادا که به دلیل حضوری چند ساله در بخش های صنعتی کانادا تجربیاتی ارزشمند را به همراه دارد و نیز آقای دکترعطاپوراز فارغ التحصیلان نمونه کشوری همین دانشگاه، همکارانی هستند که در این مدت به دانشکده مهندسی مواد ملحق شدندکه علیرغم حضور این عزیزان نیاز جدی به جذب عضو هیأت علمی جدید در این دانشکده احساس می شود.
 
 
 در حوزه مسائل آموزشی چه مشکلاتی پیش روی دانشکده مهندسی مواد قرار دارد؟
 
کمبود فضاهای فیزیکی یکی از عمده ترین مشکلات دانشکده در بخش های مختلف از جمله حوزه آموزشی است.
 دراین مدت و با همکاری صمیمانه مدیریت محترم دانشکده مهندسی عمران و معاونت محترم آموزشی دانشگاه، یک کلاس و نیمی از زمان یک کلاس دیگردانشکده مهندسی مواد که در اختیار دانشکده مهندسی عمران بود به دانشجویان مهندسی مواد اختصاص یافت.
 در این راستا وبا عنایت به افزایش روزافزون تعداد دانشجویان و نیزکمبود شدید فضای مطالعاتی،کلاسی، آزمایشگاهی و... امیدواریم که با همکاری خوب دانشکده مهندسی عمران کلاس دوم نیز بطور کامل به دانشجویان مهندسی مواد اختصاص یابد.
 البته در این زمینه تصمیمات زیربنایی واساسی گرفته شده که در ادامه به ذکر آن ها خواهم پرداخت.
 
 
 در بخش تحصیلات تکمیلی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
در حوزه تحصیلات تکمیلی و همانند بخش آموزشی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی شورای تخصصی تحصیلات تکمیلی تشکیل شد که در این شورا تقریبا از تمامی گرایش های دانشکده حضور دارند. همچنین برگزاری بیش از 50 جلسه تا به امروز و اضافه نمودن دروس جدیدی به رشته های تحصیلات تکمیلی نشانگر پویایی در این حوزه می باشد.
 
 
وضعیت پذیرش دانشجو دکتری دراین بخش چگونه است؟ چه تصمیماتی تاکنون اخذ نموده اید؟ 
 
در مقطع دکتری در سال های اخیر تعداد دانشجویان دکتری ورودی این دانشکده در سال 88 تنها 11 نفر بودکه با گسترش این مقطع در سال های گذشته، پذیرش دانشجوی دکتری در سه گرایش مهندسی مواد، بیومواد و نانو مواد به 45 نفر در دو سال گذشته ارتقاء یافته است.
 
 
 آیا دوره های جدیدی هم به دانشکده اضافه شده است؟
 
دانشکده مهندسی مواد دارای دو دوره دکتری مشترک با دیگر دانشگاه ها است. دوره "دکترینانو مواد" با همکاری دانشگاه صنعتی مالک اشتر و دوره "دکتری بیومواد" با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از دیگر دوره های مشترک بین دانشگاهی است که جلسات شورای علمی اجرایی این دوره ها بطور منظم در دانشکده مهندسی مواد و دانشگاه همکار بصورت دوره ای برگزار و تصمیمات این شورا ها در حکم تصمیمات شورای تحصیلات تکمیلی می باشد.
 دوره دکتری مشترک "نانو بیوتکنولوژی"با همکاری پژوهشکده کشاورزی ایران، دوره جدید دیگری است که مراحل نهایی تصویب در وزارتخانه را طی می کند که اگرچه دانشکده مهندسی مواد بعنوان مجری مسولیت راه اندازی دوره را بعهده دارد لیکن به جز دانشکده مهندسی مواد دانشکده های مرتبط دیگر از جمله دانشکده کشاورزی، پژوهشکده بیوتکنولوژی، دانشکده های شیمی و مهندسی شیمی نیز با دوره همکاری خواهند داشت.
 دوره دکتری مشترک "مواد پیشرفته (فیزیک مواد پیشرفته)" با همکاری دانشکده فیزیک دانشگاه خودمان دیگر دوره مورد نظر در دانشکده مهندسی مواد است که پیرامون آن جلسات متعددی با مسولین و اساتید مرتبط دانشکده فیزیک برگزار شده و امید می رود در آینده نزدیک نسبت به جذب دانشجو در این دوره ها اقدام نمائیم.
 در مجموع این چهار دوره به همراه دوره دکتری مواد پنج دوره دکتری را در دانشکده مهندسی مواد تشکیل خواهند داد.
 
 
در مقطع کارشناسی ارشد چه اقدامات و فعالیت هایی در دانشکده انجام شده است؟
 
در مقطع کارشناسی ارشد نیز تقریباً تمامی گرایش های مهندسی مواد در این دانشکده موجود است که گرایش های شناسایی و انتخاب مواد فلزی، استخراجی، ریخته گری، جوشکاری و خوردگی از جمله آن ها می باشند.
 همچنین در این مقطع ضمن بازنگری تمامی دروس گرایش های مختلف، تعداد پذیرش دانشجو از 33 نفر در سال 1388 به 61 نفر در سال 1389 ونیز 79 نفر در سال 1390 افزایش یافته است.
 
 
دیگر اقدامات حوزه تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی مواد طی دو سال گذشته چه بوده است؟
 
معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده از بخش های بسیار پرکاری است که در سال های اخیر به دلیل افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی، بر فعالیت آن نیز افزوده شده است.
 درقسمت پذیرش دانشجویان دکتری در سال 1389 تعداد 90 مصاحبه با متقاضیان انجام شد و این تعداد در سال گذشته به 150 مصاحبه رسیدکه ساماندهی منظم این آزمون ها، تخصیص اساتید راهنما، برگزاری دقیق، منظم ومطابق با قانون امتحانات جامع آموزشی وپژوهشی، ساماندهی ارائه گزارشات پیشرفت پروژه ودفاعیه های کارشناسی ارشد ودر نهایت ایجاد نظم، قانون مداری،شفافیت و روانی کار در کلیه امور تحصیلات تکمیلی دانشکده از اقداماتی است که اکنون در این بخش به وضوح به چشم می خورد.
 همچنین ایجاد سازوکارهای دقیق و منظم جهت تخصیص پروژه های کارشناسی ارشد ودکتری به تمامی اساتید واجد شرایط اخذ دانشجو در این مقاطع از دیگر اقدامات خوب بخش تحصیلات تکمیلی دانشکده طی مدت اخیر به شمار می رود.
 
 
 در حوزه معاونت پژوهش و فناوری طی این مدت چه اقداماتی انجام گرفته است؟
 
در بخش معاونت پژوهش و فناوری و نیز ارتباط با صنعت، در سال های گذشته تعاملات بسیارخوبی با بخش های دولتی و صنایع مختلف استان وکشور برقرارشد.
 ارتباط بسیارخوب و نزدیک دانشکده مهندسی مواد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی دو سال گذشته سبب بروز اتفاقات بسیار خوبی در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان شد که برکات بسیار زیادی را نیز به همراه داشت.
 همچنین ارتباط خوب ومستمر با ستاد نانوکشور، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کشور، تعامل بسیارنزدیک با ذوب آهن اصفهان، مجتمع فولاد مبارکه، صنایع مختلف دفاعیکشور، صنایع خصوصی چون صنعت تولیدکنندگان محصولات طلای تزئینی، انجمن همگن ریخته گری وسایرصنایع خصوصی ودولتی،ارتباط با برخی نمایندگان اصفهان و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، زمینه تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و ارتقای حوزه پژوهش وفناوری دانشکده مهندسی مواد را فراهم نموده است.
 
 
 آیا بسترهای مورد نیاز در این بخش در داخل وخارج از دانشگاه نیز فعال شده است؟
 
تعاملات بسیارخوب با صنایع دفاعی از جمله پنها، ساصد، حضور مؤثر وموفق در نمایشگاه های هفته پژوهش دانشگاه، استانی وکشوری، حضور فعال دانشکده مهندسی مواد درایجاد مرکز رشد دانشگاه، پیگیری های مستمربه منظور فعالسازی پژوهشکده فولاد با حضور تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشکده در این پژوهشکده، پیگیری برنامه ها واقدامات کانون هماهنگی دانش وصنعت فولاد کشورکه دبیرخانه آن در این دانشگاه واقع است ونیز عضویت و حضور فعالانه رئیس دانشکده مهندسی مواد در شورای عالی تحقیقات ذوب آهن ازدیگر اقداماتی است که سبب ایجاد بسترهای لازم به منظور ارتقائ ارتباط مناسب پژوهشی دانشکده مهندسی مواد با بخش های مختلف صنعتی شده است.
 
 یکی از اقدامات بسیار خوب دانشکده مهندسی مواد در سال گذشته، برگزاری شایسته پنجمین همایش مشترک مهندسی وعلم مواد ایران در دانشگاه بود. در این زمینه توضیحاتی ارائه فرمائید.
 
برگزاری افتخارآمیز پنجمین همایش مهندسی وعلم مواد ایران در آبان ماه سال گذشته که حاصل تلاش های خیل عظیمی از همکاران در داخل وخارج از دانشگاه بود، سبب شد تایک همایش ملی بی نظیر در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شود.
 در این همایش ضمن ارائه بیش از 700 مقاله از سراسر کشور،کارگاه های تخصصی سطح بالایی با حضور اساتید بین المللی مهندسی مواد از کشورهای امریکا، آلمان، ژاپن، کره جنوبی برگزار شد. کیفیت برگزاری این همایش بزرگ به نحوی بودکه ریاست محترم هیأت مدیره انجمن مهندسی متالورژی ایران بعنوان یکی از متولیان این همایش در مراسم اختتامیه به ارائه استاندارد جدیدی در برگزاری همایش های مهندسی وعلم مواد از سوی دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره نماید.
 بنده در اینجا لازم می دانم از تلاش ها وزحمات تمامی همکاران از جمله هیأت رئیسه دانشگاه، هیأت رئیسه دانشکده، اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی مواد، دانشجویان و کارکنان خوب این دانشکده وهمکاران هیأت علمی سایر دانشگاه های کشورتشکر نمایم.
 همچنین از همکاری خوب بخش های اداری دانشگاه ودر صدرآنان روابط عمومی، اداره انتظامات، اداره نقلیه، اداره تغذیه، امور عمومی، اداره خوابگاه ها وسایر عزیزان به جهت همیاری در برگزاری این همایش افتخارآمیز تشکر می کنم.
 
 
با توجه به حجم زیاد آزمایشات دوره های مختلف مهندسی مواد، به منظور تسهیل بهره برداری دانشجویان از امکانات آزمایشگاهی در این مدت چه اقداماتی انجام شده است؟
 
سازماندهی زمان بندی استفاده دانشجویان ومحققان از آزمایشگاه بسیارمهم میکروسکوپ الکترونی(SEM) با افزایشزمان بهره برداری از این آزمایشگاه تا بعد از ساعات اداری که به دلیل حجم بسیار بالای متقاضیان، در گذشته مشکلاتی بوجود آمده بود ازاقدامات بسیار مؤثر دانشکده در بخش آزمایشگاهی به شمار می رود.
 همچنین آزمایشگاه بسیار مهم پراش اشعه ایکس(XRD)، دیگر آزمایشگاهی بودکه با تخصیص نیروی متخصص(متالورژیست) وتغییر ساختار آن، پس از ارائه نمونه ها توسط دانشجویان پاسخ دهی بصورت الکترونیک واز طریق سایت صورت می گیرد که این امر نیز گام بزرگی در زمان بندی بهره برداری بیشتر وبهتر دانشجویان از این آزمایشگاه می باشد.
 ساماندهی آزمایشگاه شامتک ( عضو شبکه آزمایشگاه های ملی تحقیقاتی کشور)، دیگر اقدامی بود که در جهت بهبود سرویس دهی به دانشجویان صورت گرفت به نحوی که هم اینک نوبت آزمایشات سایش به کمترین زمان ممکن کاهش یافته و به روز است.
 
 
قراردادهای پژوهشی دانشکده مهندسی مواد در سال های گذشته را چطور ارزیابی می کنید؟
 
علیرغم حجم بسیار بالای ارائه خدمات آزمایشگاهی دانشکده مهندسی مواد به دانشجویان این دانشکده وسایر دانشکده های دانشگاه، برای نخستین بار درآمد دانشگاه از سرویسهای آزمایشگاهی به متقاضیان خارج از دانشگاه از دانشکده مهندسی مواد در سال گذشته به رقم 300 میلیون ریال رسید.
 همچنین انعقاد حدود 2450 میلیون ریال قرارداد پژوهشی در سال گذشته از دیگر اقدامات در بخش ارتباط با صنعت است که معتقدیم پتانسیل دانشکده مهندسی مواد بسیار فراتر وبیشتر از این میزان قرارداد است و با عنایت به اقدامات وزمینه سازی های ذکر شده،انشاالله امسال وسال های آتی به طور چشمگیری بر میزان این مبلغ افزوده خواهد شد.
 
 یکی از بسترهای لازم به منظور ارتقاء کمی وکیفی بحث پژوهش وفناوری، وجود سخت افزارها و تجهیزات اساسی مورد نیاز پژوهشگران است. در این زمینه چه تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاهی در سال های گذشته تأمین شده است؟
 
یکی از بزرگترین موفقیت های این دوره خرید،نصب، راه اندازی و بهره برداری از یک دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) با کلیه امکانات به روز درسال گذشته است که در کنار میکروسکوپ الکترونی موجود، دانشکده مهندسی مواد را به یک مرکز بزرگ میکروسکوپ الکترونی کشور تبدیل نموده است.
 این تجهیز درسایه الطاف خداوند متعال وبا همکاری بخش های مختلف، یک حرکت بسیار ارزنده دردانشکده مهندسی مواد به شمار می رود. چرا که این دستگاه در صدر تجهیزات مورد تحریم کشور قرار گرفته و از سوی دیگر با برخورداری از مزیت های فراوانی به کشور وارد شده است. 
 علیرغم انعقاد یک قرارداد شش ماهه، این دستگاه در کمتر از چهار و نیم ماه تحویل، تجهیز، نصب، آموزش وراه اندازی شد و از ابتدای سال 1390 مورد بهره برداری دانشجویان قرار گرفت.
 همچنین بخش قابل توجهی از هزینه های خرید آن توسطمعاونت محترم علمی وفناوری ریاست جمهوری پرداخت شد که بنده به نوبه خود از کسانی که در تسهیل ورود این تجهیز کمک نموده اند از جمله این معاونت، هیأت رئیسه محترم دانشگاه، ستاد نانو کشور، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران وسایر عزیزانی که در خرید این دستگاه و به تبع آن ارتقاء جایگاه تجهیزاتی، پژوهشی وارائه مقالات محققان دانشکده کمک نمودند کمال تشکر وسپاس را دارم.
 جنبه ارزشمند دیگردرخرید این دستگاه، خرید تجهیزات ضروری تعویضی و تعمیری تا سقف زمانی قریب به 10 سال است که تا این مدت نیاز به خرید این تجهیزات را مرتفع نموده است.
 همچنین از امتیازات دیگر دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان در خرید این دستگاه، برخورداری از یکی از قوی ترین کادرهای اپراتوری کشور است که در این زمینه نیروهای دانشجویی شایسته ای پرورش داده شده است به نحوی که هم اکنون قابلیت تعویض وتعمیر در بخش های اساسی این سیستم توسط این اپراتورها وجود داشته و دانشکده مهندسی مواد را از حضور سایرین بی نیاز نموده است.
 
به جز خرید دستگاه SEM چه حرکت های دیگری در جهت تعمیر تجهیزات موجود و نیزارتقاء تجهیزاتی دانشکده انجام شده است؟
 
ستاد نانو کشور به دلیل همکاری خوب وتعاملات سازنده دانشکده مهندسی مواد یک دستگاه CVD به این دانشکده اهداء نموده که با تعمیر و بازسازی دستگاه PVD موجود در دانشکده توسط کارشناسان دانشکده مهندسی مواد، سبب ایجاد آزمایشگاه مشترکی با عنوان PVD-,CVD در دانشکده شد که بهره مندی از این آزمایشگاه مورد تقاضای صنایع مختلفی از جمله صنایع دفاعی کشور می باشد.
 از سوی دیگر دستگاه TG که به دلیل خراب بودن بیش از 10 سال بدون استفاده بود با مذاکراتی که با شرکت های داخلی وخارجی صورت گرفت، در نهایت توسط یک شرکت خارجی تعمیر شد وهم اکنون بیش از یک سال است که در چرخه بهره برداری قرار گرفته است. در فرآیند تعمیر این دستگاه، با اعمال یک سیاست از پیش تعیین شده، یکی ازکارشناسان آزمایشگاهی زبده ما درکنار تیم تعمیراتی از خارج کشور قرار گرفت و با آگاهی یافتن از تمامی مراحل تعمیرات، هم اینک مشکلات احتمالی بوجود آمده را به نحوی مطلوب برطرف می نماید.
 همچنین تعمیر وراه اندازی دستگاه STA (آنالیز حرارتی همزمان)، خرید یک دستگاه پرینتر حرفه ای در جهت رفاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راه اندازی، بروزرسانینرم افزاری وسرویس دهی مستمر سه دستگاه سایش موجود درآزمایشگاه شامتک، دریافت هفت دستگاه سیستم پولیش تک محوره وچند محوره اهدائی شرکت صنایع اپتیک اصفهان که در اینجا از مدیریت این مجموعه نیز صمیمانه تشکر می کنم، راه اندازی وبه سرویس رسانی یک دستگاه متروکه کشش والحاق آن به چند دستگاه کشش موجود در آزمایشگاه متالورژی مکانیکی، خرید یک دستگاه پیچش ونیز خرید دو دستگاه نورد جدید توسط تعدادی از همکاران محترم عضو هیأت علمی و قطب علمی فولاد از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت تجهیز بیش از پیش دانشکده مهندسی مواد به تجهیزات تخصصی می باشد.
 
 
آیا این روند ارتقاء تجهیزات هنوز هم ادامه دارد؟ در این بخش برنامه شما برای آینده چیست؟
 
بله. طی مدت اخیر اقدامات دیگری نیز انجام شده که دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان نتایج آن را مشاهده خواهند نمودوامیدواریم که در آینده نزدیک به مجموعه تجهیزات دانشکده افزوده شود.
 دانشکده از بودجه خود سفارش ساخت یک دستگاه کوره القائی Copper Bolt را داده که این دستگاه نیز در آینده نزدیک تحویل دانشکده خواهد شد.
 
 
کارنامه فعالیت های دانشکده مهندسی مواد در بخش معاونت دانشجویی فرهنگی را چگونه می بینید؟
 
در این بخش اقدامات انجام شده در دوسال اخیر نشان از یک تحول دارد. برگزاری جلسات متعدد پرسش و پاسخ با دانشجویان و شنیدن صحبت های دانشجویان مقاطع مختلف، برگزاری جشن دانشجویان جدیدالورود سال 1390، برگزاری 15 نوبت اردوهای علمی تخصصی (اردوهای علمی خاص) وبازدید از صنایع مختلف،کسب رتبه نخست انجمن های علمی دانشگاه های سراسرکشور در برگزاری مسابقات در سال گذشته، بنیان گذاری وبرگزاری موفق اولین دوره مسابقات ریخته گری دانشجویان کشورکه در نوع خود یک اقدام بی نظیر به شمار می رود ونیز کسب عنوان دانشجوی نمونه کشور در سال 1390 توسط دانشجوی سال گذشته مهندسی مواد آقای عطاپور از جمله موفقیت های این دانشکده در بخش دانشجویی است.
 همچنین ایجاد دفتر فرهنگی دانشکده وبرگزاری جلسات متعدد به منظور ارتقاء جایگاه فرهنگی دانشکده، راه اندازی کمیته فرهنگی دانشکده مرکب از دانشجویان فعال فرهنگی درمقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد، همکاری فعالانه در اجرای موفق سه دوره طرح رفعت، حضور مؤثر، موفق وهمراه با کسب رتبه دانشجویان مهندسی مواد در مسابقات ورزشی رشته های مختلف، برگزاری دو نوبت اردوهای فرهنگی تفریحی، برگزاری مراسمی اتی چون جشن میلاد پیامبراکرم (ص) ودهه فجر انقلاب اسلامی در دانشکده، نصب تابلوهای فرهنگی و... از دیگر اقدامات در بخش معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده مهندسی مواد طی مدت اخیر به شمار می رود.
 
 
در این مدت در بخش مسائل عمرانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
طی مدت دوسال اخیر ودر جهت ایجاد تسهیلات بیشتر، اقدامات مناسبی در بخش عمرانی دانشکده انجام شد.
 سایت کامپیوتری دانشکده علیرغم مشکلات فنی و قانونی با مذاکرات فراوان و حذف آبدارخانه میان آن وساخت یک آبدارخانه جدید در فضایی مناسب تر،توسعه وگسترش یافت. در این زمینه با همیاری خوب مدیریت دانشگاه 13 دستگاه کامپیوتر به سایت دانشکده افزوده شد و طبق توافقات صورت گرفته انشاالله هفت دستگاه کامپیوتردیگر نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.
 همچنین توسعه و ادغام دفاترآموزش کارشناسی وتحصیلات تکمیلی وتسهیل فعالیت های این دو بخش مرتبط و نیز فعال نمودن دفتر امور پژوهشی از دیگر فعالیت های این حوزه می باشد.
 در بخش عمرانی اقدام مناسبی که تابستان سال گذشته صورت گرفت، بازنمودن مسیر راهروهای طبقه همکف دانشکده با حفظ تمامی فضاهای فیزیکی مفید بودکه ضمن ایجاد مسیرهای دسترسی، فضای فیزیکی شاداب تر و مناسب تری جهت رفاه حال دانشجویان و سایرین فراهم نمود که به نوبه خود اقدامی بی نظیر در دانشگاه محسوب می شود.
 افزودن دو فضای آزمایشگاهی جدیدو مدیریت فضاهای آزمایشگاهی وکارگاهی شامل انتقال کارگاه پروژه به سوله دانشکده، احداث یک کارگاه کوچک پروژه، وایجاد آزمایشگاه PVD,CVD، تجمیع تجهیزات پراکنده در دانشکده وایجاد فضای فیزیکی به منظور استقرار گروه های علمی - پژوهشی دانشجویی، تبدیل انبار متروکه کارگاه به آزمایشگاه نورد، ایجاد دریچه های شیشه ای شکیل بر روی درب تمامی کلاس ها وآزمایشگاه ها و ساماندهی فضای سبز مقابل دانشکده و پایش درختان اطراف این مجموعه از دیگر اقدامات در این بخش می باشد.
 
 
شما در صحبت های خود به کمبود شدید فضای فیزیکی در دانشکده مهندسی مواد اشاره نمودید. در این زمینه بیشترچه مشکلاتی به چشم می خورد ودر حوزه مسائل عمرانی برای حل این مشکل آیا برنامه ای در دستور کار قرار دارد؟
 
مشکل کمبود فضای فیزیکی یکی از مشکلات عمده در دانشکده مهندسی مواد است که نمود بارزآن در فضاهای فیزیکی چون عدم وجود یک سالن مطالعه با حداقل های لازم برای دانشجویان کارشناسی، فضای بسیار محدود مطالعاتی جهت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، فضای محدود سایت کامپیوتر، نمازخانه و فضای بسیار محقر خواهران و... به چشم می خورد. همچنین بدلیل کمبود جدی، بسیاری از همکاران فعال و مشتاق هیات علمی دانشکده از داشتن حداقل مساحت آزمایشگاهی تخصصی محروم هستند.
 در این زمینه با همکاری وتبادل نظر با دفتر فنی دانشگاه، مقرر شدکه یک فضای جدید به مجموعه دانشکده مهندسی مواد افزوده شود. در این بخش پیشنهاداتی در دستور کار قرارگرفته که احداث طبقه دیگری بر روی فضای موجود و یا احداث فضایی جدید در محوطه بین پارکینگ دانشکده وخیابان اصلی دانشگاه از جمله آن ها می باشد.
 با توجه به بررسیهای انجام شده و به منظورجلوگیری از ایجاد مزاحمت در حین ساخت برای دانشجویان و سایرین در زمان برگزاری کلاس ها، به احتمال بیشتر احداث فضایی درمجاورت ساختمان فعلی دانشکده پیگیری خواهد شد.
 
 
آیا منابع مالی احداث این فضای فیزیکی جدید تأمین شده است؟ روند پیگیری آن در چه مرحله ای قرار دارد؟
 
در این زمینه با تعامل ومذاکرات سازنده با چندتن از خیرین، مقرر شده که این عزیزان قسمت اعظم هزینه ها جهت احداث این مجموعه را اهداء نمایند که انشاالله خبرهای دقیق تر آن در آینده منعکس خواهد شد.
 
 
در بخش توسعه فضاهای فیزیکی آیا برنامه دیگری هم در دستور کار دانشکده قرار دارد؟
 
بله. یکی از مواردی که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته، احداث پل دوم ارتباطی میان دانشکده مهندسی مواد ودانشکده مهندسی عمران است. در این مورد نقشه های عمرانی طراحی شده وقول اهداء بخشی از منابع مالی آن نیز توسط تعدادی از خیرین داده شده است که امیدواریم با همکاری خوب دانشکده مهندسی عمران وتأمین مابقی منابع مالی مورد پیش بینی، این پل نیز احداث شده وبه توسعه فضاهای فیزیکی ودسترسی ها در دانشکده کمک نماید.
 
 
در زمینه ارتقاء وضعیت منابع انسانی وکارشناسان بخش های مختلف چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
جذب کارشناسان جدید درآزمایشگاه ها، مدیریت نیروی انسانی آزمایشگاه ها و برخورداری تمامی این بخش ها ازکارشناسان فنی متخصص به منظور بهره برداری بهترو ایجاد امنیت بیشتر، جابجایی تعدادی ازکارشناسان وارتقاء بخش های مختلف تخصصی در دانشکده که به نحو محسوسی راندمان کاری دانشکده را افزایش داده است از جمله اقدامات طی دو سال گذشته می باشد.
 
 ضمن تشکر صمیمانه به خاطر حضور شما در این گفتگو منتظر شنیدن صحبت های پایانی حضرتعالی هستیم.
 
بنده همواره با دانشجویان وکلاس مرتبط بوده ام و از ارتباط لذت برده ام و هرگز لذت هیچ کاری را با تدریس و یا فعالیت پژوهشی و علمی با دانشجویان عوض نمی کنم. همچنین همه اسم و اعتبار خود را مدیون دانشکده مهندسی مواد می دانم و همواره اعتلای این دانشکده را به منزله اعتلای خود تصور می کنم و با این دید/divگاه وارد عرصه مدیریت اجرایی دانشکده شدم.
 آنچه در اینجا بعنوان عملکرد حدود دو ساله اخیردانشکده مهندسی مواد عنوان شد قطعاً بعنوان عملکرد اینجانب به تنهایی نیست بلکه حاصل تلاش جمعی اساتید، دانشجویان، کارکنان تخصصی و اداری و خدماتی دردانشکده مهندسی مواد و سایر دیسیپلین های دانشگاه و بعضاً خارج از دانشگاه می باشد.طبیعتاً نقاط ضعف مربوط به مسول دانشکده (اینجانب) و افتخارات متعلق به همه است.
 طبعاً به شیوه مدیریتی وفعالیت اجرایی سال های اخیر بنده نقدهایی نیز وارد است که قطعاً فردی که پس از بنده مسئولیت دانشکده مهندسی مواد را خواهد پذیرفت می بایست با بررسی مشکلات و نقدهای در جهت اصلاح آن ها و بهبود شرایط موجود گام بردارد.
 از سوی دیگر طبع نقادی صفت مطلوبی است که در تمامی محیط های دانشگاهی وجود دارد. اما در این زمینه انتظار می رود تمامی همکاران ارجمند و منتقدین گرامی ضمن حضور در عرصه های اجرایی، درک صحیحی از شرایط موجود وشرایط مطلوب کسب نمایند.
 مسلماً هر مدیریتی دارای اشکالاتی است و اشکال بزرگتر عدم قبول آن است. از طرف دیگر معتقدم یک مدیر باید در روند کاری خود اقتدار پیشه نماید. این اقتدار هرگز به معنای خود محوری وتکروی در فعالیت ها نیست بلکه بدین معناست که پس از مشورت و دریافت تمامی نظرات، در زمانی که به جمع بندی نهایی رسید بدون توقف و تعلل با پشتکار و جدیت به حرکت خود ادامه دهد ودر میان مسیر از تصمیم همراه با مشورت وآگاهی خود عدول ننماید. در این راستا ممکن است ناحواسته موجبات رنجش خاطر برخی فراهم گردد که با تجربه اندک اینجانب اجتناب ناپذیر بوده و همواره وجود داشته است. لذا به نوبه خود از تمامی کسانی که در این مسیر احیاناً گلایه مند بوده اند، عذر خواهی نموده و اعتلای روزافزون آنان، دانشکده مهندسی مواد و دانشگاه صنعتی اصفهان را آرزومندم .

 

 

دیدگاه شما:

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
CAPTCHA
برای اطمینان از اینکه شما یک فرد حقیقی هستید و از ورود اسپمرهای خودکار جلوگیری شود.
جای خالی را پر کنید.